AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #1 Skrevet 27. juli 2019 Jeg lurer på hva egentlig pengene går til og hvorfor barneidrett er så in i granskauen dyrt for noen. Jeg har en nevø på 8 år, og foreldrene hans betaler flere tusen kroner for at han skal få spille fotball, enda det ikke er leie for banen, og foreldre kjører barna på kamp. Når man sender e-post for å spørre hva pengene går til, får man ikke svar. Samtidig betaler idrettsklubber MYE penger for at seniorlagene i fotball skal få gode trenere og spillere fra andre land. Er det barna som betaler for voksenlaget? Er det derfor det er for dyrt for enkelte enslige å la barna spille fotball? Klubbene ignorerer jo foreldre som lurer på ting. Er det så rart at man lurer på hva pengene går til når man må ut med flere tusen for at en åtteåring skal få spille fotball? Anonymkode: 12895...f24 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #2 Skrevet 27. juli 2019 Cup-avgifter, drakter, fotballer, måking av banen vinterstid og en hel del annet kan jeg tenke meg. Mine barn driver med andre ting enn fotball som er mye dyrere både i utstyr og i treningsavgift. Syns ikke fotball er så dyrt egentlig. Anonymkode: 9a700...db1 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #3 Skrevet 27. juli 2019 Ja, breddeidretten sponser i mange tilfeller topplaget i klubben (aller helst herrelaget). Dessverre. 🙁 Anonymkode: 2f6d4...926 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #4 Skrevet 27. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cup-avgifter, drakter, fotballer, måking av banen vinterstid og en hel del annet kan jeg tenke meg. Mine barn driver med andre ting enn fotball som er mye dyrere både i utstyr og i treningsavgift. Syns ikke fotball er så dyrt egentlig. Anonymkode: 9a700...db1 Hva driver de med da? For her koster fotballen 2700 for høstsemesteret og 3700 for vårsemesteret. I tillegg må foreldrene være med på to dugnader i året, kjøre ungene hit og dit, vaske drakter og kjøpe masse utstyr for egne penger. Og jeg synes rett og slett det er svindyrt! Anonymkode: 611d0...40a 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #5 Skrevet 27. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cup-avgifter, drakter, fotballer, måking av banen vinterstid og en hel del annet kan jeg tenke meg. Anonymkode: 9a700...db1 Organisasjon (noen jobber jo i klubben, selv små idrettslag må ha ansatte til å ta seg av drift, treningstider, kontrakter, inn- og utmeldinger osv), trener/førstehjelpskurs for uerfarne mamma/pappatrenere, reklame, arbeid på klubbhus/garderobe... Enig med deg for øvrig, fotball er ingen dyr idrett. Noen familier som har veldig dårlig råd kan likevel ha problemer med å dekke utgiften, så ære være de klubbene som har spesialtiltak for disse. Men i seg selv synes jeg ikke det er dyrt at det koster noen tusenlapper i semesteret å drive på med... hva som helst egentlig. Turn koster, håndball koster, ballett koster, tennis og piano og malekurs koster. Altså, hvor lite bør aktiviteter koste før det er billig nok? Anonymkode: 43782...23e 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #6 Skrevet 27. juli 2019 Ja, barneidretten er med på å betale for voksenidretten. Ikke så lenge siden det var framme i media. Ofte arrangerer også idrettslag dugnad på toppen av det. Kaffevakt osv føler mange seg tvunget med på, selv om ingen kan tvinges til det. Det er heller ikke lov å ta betalt om noen ikke ønsker å delta på dugnad, selv om mange lag prøver seg på det. Anonymkode: b1efb...e26
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #7 Skrevet 27. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva driver de med da? For her koster fotballen 2700 for høstsemesteret og 3700 for vårsemesteret. I tillegg må foreldrene være med på to dugnader i året, kjøre ungene hit og dit, vaske drakter og kjøpe masse utstyr for egne penger. Og jeg synes rett og slett det er svindyrt! Anonymkode: 611d0...40a Dem kan ikke tvinge dere til å være med på dugnad. Dugnad er frivillig! Anonymkode: b1efb...e26
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #8 Skrevet 27. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Organisasjon (noen jobber jo i klubben, selv små idrettslag må ha ansatte til å ta seg av drift, treningstider, kontrakter, inn- og utmeldinger osv), trener/førstehjelpskurs for uerfarne mamma/pappatrenere, reklame, arbeid på klubbhus/garderobe... Enig med deg for øvrig, fotball er ingen dyr idrett. Noen familier som har veldig dårlig råd kan likevel ha problemer med å dekke utgiften, så ære være de klubbene som har spesialtiltak for disse. Men i seg selv synes jeg ikke det er dyrt at det koster noen tusenlapper i semesteret å drive på med... hva som helst egentlig. Turn koster, håndball koster, ballett koster, tennis og piano og malekurs koster. Altså, hvor lite bør aktiviteter koste før det er billig nok? Anonymkode: 43782...23e Da jeg gikk på turn tok de 400kr i semesteret 😊 Dette er ca 10 år siden. Anonymkode: 9ffbc...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #9 Skrevet 27. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva driver de med da? For her koster fotballen 2700 for høstsemesteret og 3700 for vårsemesteret. I tillegg må foreldrene være med på to dugnader i året, kjøre ungene hit og dit, vaske drakter og kjøpe masse utstyr for egne penger. Og jeg synes rett og slett det er svindyrt! Anonymkode: 611d0...40a Hockey og dans. Dans koster 2600 i halvåret og hockey koster 3500 i halvåret i ren treningsavgift, så kommer cuper, matkort, utstyr, reiser, bussturer, flybilletter. Jeg lyver ikke dersom jeg sier at jeg bruke over 50 000 kr på barnas idretter i fjor. Det var sikkert mer også. I tillegg kommer det dugnader. Og det er mange fler enn to! Anonymkode: 9a700...db1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #10 Skrevet 27. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk på turn tok de 400kr i semesteret 😊 Dette er ca 10 år siden. Anonymkode: 9ffbc...fe3 Da var nok klubben din i den nedre delen av skalaen. 400 kroner i semesteret for en barneaktivitet var neppe standard, selv for ti år siden (jeg mener mine foreldre betalte 300, og det var på slutten av 80-tallet). 3000-3500 kroner i semesteret tilsvarer at jeg går ut og spiser et par ganger. Eller går til frisøren et par ganger. Eller kanskje kjøper noen gode billetter til en konsert og et show. Betaler EN barnehage- eller SFO-regning. Det er ikke lite penger, men hvis du ser hva du får for summen på andre områder blir jeg litt forundret over at det skal være "svindyrt" å betale en slik sum for at et barn får trene og spille kamper i et helt semester. Jeg synes det er helt innafor (nå betaler vi litt mer, siden vår spiller har kommet i ungdomsfotball-kategorien. Synes fremdeles ikke det er dyrt i forhold til hva vi får. Og dugnader tar ungdommene selv når de er store nok ) Anonymkode: 43782...23e 3
Minlillelykke Skrevet 27. juli 2019 #11 Skrevet 27. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk på turn tok de 400kr i semesteret 😊 Dette er ca 10 år siden. Anonymkode: 9ffbc...fe3 Da jeg gikk på turn kostet ett semester 2500kr. Konkurranse parti. Drakter, overtreks dresser og stevner kom utenom.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #12 Skrevet 27. juli 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cup-avgifter, drakter, fotballer, måking av banen vinterstid og en hel del annet kan jeg tenke meg. Mine barn driver med andre ting enn fotball som er mye dyrere både i utstyr og i treningsavgift. Syns ikke fotball er så dyrt egentlig. Anonymkode: 9a700...db1 Jepp, i tillegg til forsikring. Anonymkode: a009d...21b
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #13 Skrevet 27. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cup-avgifter, drakter, fotballer, måking av banen vinterstid og en hel del annet kan jeg tenke meg. Anonymkode: 9a700...db1 Cupavgifter, ja kanskje. Draktene er gjerne 10 år gamle og betalt av en sponsor for mange år siden. Måking av banen utføres ikke for barna. Det gjøres for de eldre lagene. Ja selvsagt betaler de yngre lagene for de eldre. Det meste av det foreldre samler inn av penger til yngre lag går til de eldre. Dessverre. Anonymkode: b9cda...012
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. juli 2019 #14 Skrevet 27. juli 2019 Barneidrett er blitt veldig dyrt, ja. Og breddeidretten sponser eliteidretten.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #15 Skrevet 27. juli 2019 Nevøen mins drakt er sponset. Idrettslaget betaler ikke for drakter, de betaler ikke for banen, de ligger ikke ut penger til transport da foreldrene kjører, og cup kommer i tillegg om man har lyst å være med på det. Anonymkode: 12895...f24
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #16 Skrevet 27. juli 2019 Hos oss betaler vi 100 kr til sammen for håndball og fotball, pluss 150 kr for skicup. Fra fylte 10 år koster det 100 kr + 400 kr for hver idrettsgren. Bryr meg svært lite hva pengene går til, men antar det går til forsikring og avgift til forbund. Anonymkode: 03223...804
Nerine_ Skrevet 27. juli 2019 #17 Skrevet 27. juli 2019 Skal ikke klubbene ha infomøte en gang per år? Det har de iallefall her, og da legger de også frem budsjettet.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #18 Skrevet 27. juli 2019 Barneidretten betaler for de voksne som spiller. Trodde dette var allment kjent? Anonymkode: bcdf8...9d8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #19 Skrevet 27. juli 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barneidretten betaler for de voksne som spiller. Trodde dette var allment kjent? Anonymkode: bcdf8...9d8 Men vil foreldre det? Hvis jeg er alene mor til Håvard på 10 år som vil spille fotball med de andre guttene i klassen, er det rettferdig at mine penger, og pengene til de andre foreldrene, går til å finansiere at fjerdedivisjonslaget for mennene får en spiller fra Afrika, for eksempel? Mange av disse herrelagene som klubbene bruker disse pengene på er ikke noe flinke heller. Hvorfor skal barna betale for dem? Anonymkode: 12895...f24
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #20 Skrevet 27. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hos oss betaler vi 100 kr til sammen for håndball og fotball, pluss 150 kr for skicup. Fra fylte 10 år koster det 100 kr + 400 kr for hver idrettsgren. Bryr meg svært lite hva pengene går til, men antar det går til forsikring og avgift til forbund. Anonymkode: 03223...804 Hvis det er snakk om slike småsummer, så er det jo greit. Men når man må ut med 3000 i halvåret for at en åtteåring skal spille fotball så vil man egentlig at klubben skal vise at det er verdt pengene. Anonymkode: 12895...f24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå