Arba Skrevet 27. juli 2019 #1 Skrevet 27. juli 2019 Hei dere! Jeg har søkt grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn med matematikk som masterfag. Hvordan er master i matematikk for dette årstrinnet? Er det avansert eller overkommelig? Vil vite mest mulig - fra videregående har jeg karakter 4 i S1 + S2. Har også 10 studiepoeng fra UiB i et mattefag som jeg synes var ganske krevende (en del R2 pensum og en del nytt). Setter stor pris på hjelp!
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #2 Skrevet 27. juli 2019 Hei, jeg aner ikke, men 10. Klassematten var jo kjempeenkel, og flere av mattelærerne jeg hadde på grunnskolen var brødhuer. Så skulle jeg foretatt en vill gjetning, så ville jeg sagt at den er overkommelig Anonymkode: af40e...d54 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #3 Skrevet 27. juli 2019 Jeg går lærerutdanning, men har ikke matte som masterfag. Matten er ikke spesielt krevende, men det er mye fokus på didaktikk og vanlige misoppfatninger og misforståelser og hvordan man skal håndtere disse. Anonymkode: 901e1...248
Arba Skrevet 27. juli 2019 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2019 Ja, den er jo ganske enkel i 10.klasse - men vil jo absolutt tro at en mastergrad i matematikk har et mye høyere nivå uansett... 1
KapteinJ Skrevet 27. juli 2019 #5 Skrevet 27. juli 2019 For grunnskolelærerutdanningen er all matten ganske enkel, så kjapt over konseptene som undervises og du kommer ikke opp på førsteårsnivå i en bachelor i matematikk en gang som jeg ser det. Nesten alt fokuset ser ut til å ligge på grunnleggende konsepter og didaktikk. Så du trenger på ingen måte å være noe mattegeni for å få til de emnene. Mastergraden skal også anlegges i didaktikk og ikke i faktisk matematikk, dermed er heller ikke den noe farlig. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #6 Skrevet 27. juli 2019 Jeg har nettopp gått et år på lærerutdanningen med matte som førstefag. Synes det var jævlig vanskelig og overhodet ikke noe 10 klasse matematikk. Nivået var langt over S1 og S2 som jeg hadde på VGS. Tror ikke det handler om at jeg har glemt det heller da jeg er ganske rett ut av videregående. Det skal sies at foreleserne våre var matematikere og ikke hadde didaktisk kompetanse, som gjorde at alt ble forklart fryktelig innviklet og matematisk. Dette kombinert med en dårlig praksis gjorde at jeg valgte å slutte på studiet i år og heller skal ta lektorutdanningen med fokus på samfunnsfaglige fag selv om jeg trives godt med matematikk. Var veldig gøy å undervise matematikk i praksis, men da var det jo 10-klasse stoff som skulle formidles. Skjønner ikke hvorfor vi skulle ha så avansert matte som vi hadde og syntes det var fryktelig unødvendig. Halve klassen strøk på eksamen både muntlig og skriftlig. Men, jeg tror det hadde hjulpet en hel del dersom foreleserne våre hadde litt mer didaktisk kompetanse enn de hadde. Anonymkode: dee2a...31e 1
KapteinJ Skrevet 27. juli 2019 #7 Skrevet 27. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp gått et år på lærerutdanningen med matte som førstefag. Synes det var jævlig vanskelig og overhodet ikke noe 10 klasse matematikk. Nivået var langt over S1 og S2 som jeg hadde på VGS. Tror ikke det handler om at jeg har glemt det heller da jeg er ganske rett ut av videregående. Det skal sies at foreleserne våre var matematikere og ikke hadde didaktisk kompetanse, som gjorde at alt ble forklart fryktelig innviklet og matematisk. Dette kombinert med en dårlig praksis gjorde at jeg valgte å slutte på studiet i år og heller skal ta lektorutdanningen med fokus på samfunnsfaglige fag selv om jeg trives godt med matematikk. Var veldig gøy å undervise matematikk i praksis, men da var det jo 10-klasse stoff som skulle formidles. Skjønner ikke hvorfor vi skulle ha så avansert matte som vi hadde og syntes det var fryktelig unødvendig. Halve klassen strøk på eksamen både muntlig og skriftlig. Men, jeg tror det hadde hjulpet en hel del dersom foreleserne våre hadde litt mer didaktisk kompetanse enn de hadde. Anonymkode: dee2a...31e Litt av konseptet var vel at dere som lærere skal kunne et nivå som er litt høyere enn det trinnet dere underviser i. Om mine fremtidige barn skal undervises i matematikk av noen som ikke forstår hva jeg sier om jeg snakker om Stokes teorem eller L’hopitals regel så hadde jeg ikke likt det. Når jeg gikk på ungdomsskolen var jeg allerede langt ute i vgs pensum, en god lærer kunne støttet meg i dette, i stedet hadde jeg en lærer som ikke skjønte en dritt og sa «gå og legg deg». 4
Arba Skrevet 28. juli 2019 Forfatter #8 Skrevet 28. juli 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp gått et år på lærerutdanningen med matte som førstefag. Synes det var jævlig vanskelig og overhodet ikke noe 10 klasse matematikk. Nivået var langt over S1 og S2 som jeg hadde på VGS. Tror ikke det handler om at jeg har glemt det heller da jeg er ganske rett ut av videregående. Det skal sies at foreleserne våre var matematikere og ikke hadde didaktisk kompetanse, som gjorde at alt ble forklart fryktelig innviklet og matematisk. Dette kombinert med en dårlig praksis gjorde at jeg valgte å slutte på studiet i år og heller skal ta lektorutdanningen med fokus på samfunnsfaglige fag selv om jeg trives godt med matematikk. Var veldig gøy å undervise matematikk i praksis, men da var det jo 10-klasse stoff som skulle formidles. Skjønner ikke hvorfor vi skulle ha så avansert matte som vi hadde og syntes det var fryktelig unødvendig. Halve klassen strøk på eksamen både muntlig og skriftlig. Men, jeg tror det hadde hjulpet en hel del dersom foreleserne våre hadde litt mer didaktisk kompetanse enn de hadde. Anonymkode: dee2a...31e Det er såpass ja - grunnskolelærer 5-10 du går?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #9 Skrevet 28. juli 2019 Begynner 3. året på GLU 5.-10. til høsten og har matte som fag 1 (og skal også ha det som masterfag). Førsteåret når vi hadde 15 stp matte synes jeg det var overraskende enkel matematikk. Vi hadde om grunnleggende brøk (altså, læreren vår spurte om vi visste hva forskjellen på ekte/uekte brøk var liksom), prosentregning, tallsystemer (litt mer avansert da jeg aldri har lært om det men veldig gøy når jeg først knakk koden) og andre mindre temaer (men følte vi stort sett hadde brøk). Hadde også en del didaktikk, som vanlige misoppfatninger med prosent, brøk, desimaltall.. og hvordan man kunne forklare elever noe på best mulig måte. Også viktigheten av å kunne forklare noe på flere måter (f.eks. ved å også bruke figurer), og å kunne se hvordan elever har tenkt hvis svaret er feil. Andreåret har vi hatt geometri, måling, statistikk og sannsynlighet. Det jeg synes var mest krevende der var trigonometri, men det er ikke noe mer avansert enn 1T følte jeg da. Sannsynlighet hadde også noen krevende momenter, som ulike typer sannsynlighetsfordeling, men dette ble også gøy når jeg forstod det! Vil ikke si at matten er spesielt krevende egentlig, jeg fikk 4 i 1T (tok opp 1P og fikk 5) og 6 i 2P og har klart meg uten problemer, sånn sett. Enkelte ting er jo krevende selvfølgelig, men slik vil jeg tro det alltid er. 😊 Vet ikke hvordan matten blir fremover, men det virker som det er stort fokus på didaktikken ved matematikk, problemløsning, forklaringer, klasseromssamtalen og sånn, og ikke å lære mest mulig avansert matte. Men det legger opp til at man skal kunne mer enn 10. klassinger slik at de som stiller ekstra spørsmål skal få mulighet til å få svar på de!) Anonymkode: 11eba...f9e 2
Arba Skrevet 28. juli 2019 Forfatter #10 Skrevet 28. juli 2019 Har R2 tilsvarende så da skal det nok gå kjempefint med de emnene du beskriver - tusentakk for en god beskrivelse!:-)
Arba Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #11 Skrevet 29. juli 2019 På 28.7.2019 den 1.30, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp gått et år på lærerutdanningen med matte som førstefag. Synes det var jævlig vanskelig og overhodet ikke noe 10 klasse matematikk. Nivået var langt over S1 og S2 som jeg hadde på VGS. Tror ikke det handler om at jeg har glemt det heller da jeg er ganske rett ut av videregående. Det skal sies at foreleserne våre var matematikere og ikke hadde didaktisk kompetanse, som gjorde at alt ble forklart fryktelig innviklet og matematisk. Dette kombinert med en dårlig praksis gjorde at jeg valgte å slutte på studiet i år og heller skal ta lektorutdanningen med fokus på samfunnsfaglige fag selv om jeg trives godt med matematikk. Var veldig gøy å undervise matematikk i praksis, men da var det jo 10-klasse stoff som skulle formidles. Skjønner ikke hvorfor vi skulle ha så avansert matte som vi hadde og syntes det var fryktelig unødvendig. Halve klassen strøk på eksamen både muntlig og skriftlig. Men, jeg tror det hadde hjulpet en hel del dersom foreleserne våre hadde litt mer didaktisk kompetanse enn de hadde. Anonymkode: dee2a...31e 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynner 3. året på GLU 5.-10. til høsten og har matte som fag 1 (og skal også ha det som masterfag). Førsteåret når vi hadde 15 stp matte synes jeg det var overraskende enkel matematikk. Vi hadde om grunnleggende brøk (altså, læreren vår spurte om vi visste hva forskjellen på ekte/uekte brøk var liksom), prosentregning, tallsystemer (litt mer avansert da jeg aldri har lært om det men veldig gøy når jeg først knakk koden) og andre mindre temaer (men følte vi stort sett hadde brøk). Hadde også en del didaktikk, som vanlige misoppfatninger med prosent, brøk, desimaltall.. og hvordan man kunne forklare elever noe på best mulig måte. Også viktigheten av å kunne forklare noe på flere måter (f.eks. ved å også bruke figurer), og å kunne se hvordan elever har tenkt hvis svaret er feil. Andreåret har vi hatt geometri, måling, statistikk og sannsynlighet. Det jeg synes var mest krevende der var trigonometri, men det er ikke noe mer avansert enn 1T følte jeg da. Sannsynlighet hadde også noen krevende momenter, som ulike typer sannsynlighetsfordeling, men dette ble også gøy når jeg forstod det! Vil ikke si at matten er spesielt krevende egentlig, jeg fikk 4 i 1T (tok opp 1P og fikk 5) og 6 i 2P og har klart meg uten problemer, sånn sett. Enkelte ting er jo krevende selvfølgelig, men slik vil jeg tro det alltid er. 😊 Vet ikke hvordan matten blir fremover, men det virker som det er stort fokus på didaktikken ved matematikk, problemløsning, forklaringer, klasseromssamtalen og sånn, og ikke å lære mest mulig avansert matte. Men det legger opp til at man skal kunne mer enn 10. klassinger slik at de som stiller ekstra spørsmål skal få mulighet til å få svar på de!) Anonymkode: 11eba...f9e Hvor går dere?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #12 Skrevet 30. juli 2019 På 29.7.2019 den 15.42, AnonymAA skrev: Hvor går dere? HVL Anonymkode: 11eba...f9e
Arba Skrevet 30. juli 2019 Forfatter #13 Skrevet 30. juli 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: HVL Anonymkode: 11eba...f9e Hvilken av de to kommentarene skrev du? Tredjeårsstudenten? Endret 30. juli 2019 av AnonymAA
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #14 Skrevet 30. juli 2019 På 27.7.2019 den 19.04, AnonymAA skrev: Hei dere! Jeg har søkt grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn med matematikk som masterfag. Hvordan er master i matematikk for dette årstrinnet? Er det avansert eller overkommelig? Vil vite mest mulig - fra videregående har jeg karakter 4 i S1 + S2. Har også 10 studiepoeng fra UiB i et mattefag som jeg synes var ganske krevende (en del R2 pensum og en del nytt). Setter stor pris på hjelp! Hvor skal du begynne?? Anonymkode: 9676f...a29
Arba Skrevet 31. juli 2019 Forfatter #15 Skrevet 31. juli 2019 HVL eller NLA Var det du som uttalte studiet som enkelt?
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #16 Skrevet 31. juli 2019 6 timer siden, AnonymAA skrev: HVL eller NLA Var det du som uttalte studiet som enkelt? Nei, jeg skal gå 5-10 på HVL nå til høsten. Anonymkode: 9676f...a29
Arba Skrevet 31. juli 2019 Forfatter #17 Skrevet 31. juli 2019 På 28.7.2019 den 1.30, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp gått et år på lærerutdanningen med matte som førstefag. Synes det var jævlig vanskelig og overhodet ikke noe 10 klasse matematikk. Nivået var langt over S1 og S2 som jeg hadde på VGS. Tror ikke det handler om at jeg har glemt det heller da jeg er ganske rett ut av videregående. Det skal sies at foreleserne våre var matematikere og ikke hadde didaktisk kompetanse, som gjorde at alt ble forklart fryktelig innviklet og matematisk. Dette kombinert med en dårlig praksis gjorde at jeg valgte å slutte på studiet i år og heller skal ta lektorutdanningen med fokus på samfunnsfaglige fag selv om jeg trives godt med matematikk. Var veldig gøy å undervise matematikk i praksis, men da var det jo 10-klasse stoff som skulle formidles. Skjønner ikke hvorfor vi skulle ha så avansert matte som vi hadde og syntes det var fryktelig unødvendig. Halve klassen strøk på eksamen både muntlig og skriftlig. Men, jeg tror det hadde hjulpet en hel del dersom foreleserne våre hadde litt mer didaktisk kompetanse enn de hadde. Anonymkode: dee2a...31e Hvilken skole?
Arba Skrevet 2. august 2019 Forfatter #18 Skrevet 2. august 2019 På 30.7.2019 den 20.54, AnonymBruker skrev: HVL Anonymkode: 11eba...f9e Hvilken av kommentarene skrev du? Er du førsteårsstudenten eller tredje år?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #19 Skrevet 3. august 2019 On 7/27/2019 at 7:04 PM, AnonymAA said: Hei dere! Jeg har søkt grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn med matematikk som masterfag. Hvordan er master i matematikk for dette årstrinnet? Er det avansert eller overkommelig? Vil vite mest mulig - fra videregående har jeg karakter 4 i S1 + S2. Har også 10 studiepoeng fra UiB i et mattefag som jeg synes var ganske krevende (en del R2 pensum og en del nytt). Setter stor pris på hjelp! Det er ikke spesielt avansert matematikk man lærer her, men man bør ha en interesse for matematikk for å komme igjennom. Sammenlignet med de som tar master i matematikk uten lærerutdanning, så er matematikken i lærerutdanningen veldig basic. I lærerutdanningen er det bg kanskje såvidt man toucher litt innom de litt mer avanserte/abstrakte tingene fra en bachelorgrad i matematikk. Det er mye mer fokus på didaktikk - altså hvordan lære bort matematikk. Anonymkode: 9d2de...7d0
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #20 Skrevet 3. august 2019 På 27.7.2019 den 19.24, AnonymAA skrev: Ja, den er jo ganske enkel i 10.klasse - men vil jo absolutt tro at en mastergrad i matematikk har et mye høyere nivå uansett... Du får ikke en mastergrad i matematikk, du får en mastergrad i lærerutdannelse for 5-10 klasse med retningen matematikk. Enormt stor forskjell. På 28.7.2019 den 1.30, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp gått et år på lærerutdanningen med matte som førstefag. Synes det var jævlig vanskelig og overhodet ikke noe 10 klasse matematikk. Nivået var langt over S1 og S2 som jeg hadde på VGS. Tror ikke det handler om at jeg har glemt det heller da jeg er ganske rett ut av videregående. Det skal sies at foreleserne våre var matematikere og ikke hadde didaktisk kompetanse, som gjorde at alt ble forklart fryktelig innviklet og matematisk. Dette kombinert med en dårlig praksis gjorde at jeg valgte å slutte på studiet i år og heller skal ta lektorutdanningen med fokus på samfunnsfaglige fag selv om jeg trives godt med matematikk. Var veldig gøy å undervise matematikk i praksis, men da var det jo 10-klasse stoff som skulle formidles. Skjønner ikke hvorfor vi skulle ha så avansert matte som vi hadde og syntes det var fryktelig unødvendig. Halve klassen strøk på eksamen både muntlig og skriftlig. Men, jeg tror det hadde hjulpet en hel del dersom foreleserne våre hadde litt mer didaktisk kompetanse enn de hadde. Anonymkode: dee2a...31e Du kan ikke forvente i høyere utdanning at de som underviser tilrettelegger for deg som de gjorde på ungdomsskolen. Mange underviser fordi de er gode i faget, ikke fordi de kan pedagogikk. At du ikke klarer å tilegne deg kunnskapen fordi den ikke er lagt frem superpedagogisk sier egentlig mest om deg, ikke de som underviser. Du skal også kunne mer enn nivået du underviser på, nettopp for å forstå sammenhenger og følge opp elever som er over sitt nivå. 7 timer siden, AnonymAA skrev: Hvilken av kommentarene skrev du? Er du førsteårsstudenten eller tredje år? Du kan sjekke ab koden nederst i innlegget for å se hvem som har skrevet hvilket innlegg. Anonymkode: 434c6...eb1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå