Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sommerjobb i en klesbutikk i et kjøpesenter. Når jeg er på jobb er jeg den eneste i butikken. Det hender jeg må på toalett, men sjefen sier det må jeg få unnagjort i lunsjpausen. Til nå har jeg benyttet bakrommet i butikken. Tisser på en flaske og bæsjer i en plastpose. Kan sjefen virkelig nekte meg å gå på toalett utenfor lunsjpausene?

Anonymkode: 1f16d...460

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: e2f38...b1b

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Syntes ikke det høres riktig ut å forlange at noen bæsjer på pose... 

Må man så må man. Da må det kunne være mulig å få to minutter til dotur.

AnonymBruker
Skrevet

orker. ikke. zzzz

Anonymkode: a0611...a35

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Synes det å gå på do bør være en menneskerett. På mange kjøpesentre passer en ansatt i nabobutikken på de par minuttene. Står feks i åpningen på begge butikkene.

Anonymkode: cf3b8...541

• Liker 21
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

.

Endret av AthenaRavenLuna
AnonymBruker
Skrevet

Har du mageproblemer...? I og med at du ikke klarer å holde deg noen timer. Men det er klart, du kan jo ikke la butikken stå ubevoktet.

Anonymkode: ab043...f3d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dopauser er før og etter arbeidstid og i lunch pausen. Husker når jeg jobba i skobutikk på et senter (sier ikke hvilket men dere kan nok gjette dere til hvor) så spiste jeg brødskiven min på do for å være effektiv. 

En gang greide jeg ikke holde meg så måtte drite inne på lageret i en skoeske. Traff heldigvis oppi ene skoen så det ikke seig ut av pappen. 

Anonymkode: a2a52...f04

AnonymBruker
Skrevet

Du bæsjer i en plastpose på bakrommet ??!? 🤮

I de fleste butikker kan man enten ringe Securitas/vaktselskapet og få de til å komme og passe butikken i noen minutter mens man går på do, eller så kan man spørre de som jobber i nabobutikken om de kan passe litt på i noen minutter. 

Dette er helt vanlig i butikker hvor man står alene. Man har ikke lov til å stenge butikken mens man går på do (da får man bot fra senteret) og sjefen kan jo heller ikke leie inn noen som skal  jobbe i 10 minutter for at en ansatt skal få gå på do. 

Snakk med Securitas eller de i nabobutikken neste gang, du.

Anonymkode: 672eb...28a

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Ett av kravene til arbeidsplasser er "at toalettene skal plasseres slik at arbeidstakeren har mulighet for å forlate arbeidsplassen sin uten vesentlig hinder" så de har neppe lov å nekte deg å bruke dem.

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/byggesak/veiledning-til-dokumentasjonskrav-ved-soknad-om-arbeidstilsynets-samtykke/krav-til-toaletter-pa-arbeidsplassen/

Anonymkode: 71ccb...49a

• Liker 17
Skrevet

Selvfølgelig må du få gå på do! Er sjefen din helt nazi eller? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har toalett på bakrommet, jeg jobbe alene. Men hadde det ikke vært do på bakrommet hadde jeg faen meg aldri bæsja i en plastpose. Bare gå på do du. Å sparke noen fordi de må på do, er ikke gyldig grunn uansett 

Anonymkode: cad2a...bcf

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge for at man skal kunne få gå på do uhindret. Dvs. når du må... 

Anonymkode: 4078d...3fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har toalett på bakrommet, jeg jobbe alene. Men hadde det ikke vært do på bakrommet hadde jeg faen meg aldri bæsja i en plastpose. Bare gå på do du. Å sparke noen fordi de må på do, er ikke gyldig grunn uansett 

De sparker deg ikke for å gå på do. De sparker deg for å forlate butikken ubevoktet. Derav pose på bakrommet. Har også sett de har sånn camping-shitting stol bak disken i enkelte butikker så er det bare å bøye seg ned når det ikke er kunder

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De sparker deg ikke for å gå på do. De sparker deg for å forlate butikken ubevoktet. Derav pose på bakrommet. Har også sett de har sånn camping-shitting stol bak disken i enkelte butikker så er det bare å bøye seg ned når det ikke er kunder

Joa, men det er jo bare å be noen vedsiden av passe på

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du få gå på do når du må.

Hadde jeg jobbet et sånt sted og hatt en full tampong f.eks. så hadde ikke jeg bare sagt "Okey, jeg får bare gå på bakrommet og bytte tampong her, uten noen som helst mulighet til å vaske hendene" jeg hadde bare gått på do. Og laget et helvetes leven dersom noen sa noe på det.

Anonymkode: cded3...846

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ganske sikker på at bæsj på pose er en sak for HMS ansvarlig. Og mattilsynet. Det er uhygenisk. 

Tanken på at det ligger poser med bæsj på bakrom tilhørende butikkene er ganske ekkel. 

Anonymkode: 45d9a...1e1

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan godt hende at de gjør det, men det vil sannsynligvis være en usaklig og ulovlig oppsigelse.

Anonymkode: 71ccb...49a

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal du få gå på do når du må.

Hadde jeg jobbet et sånt sted og hatt en full tampong f.eks. så hadde ikke jeg bare sagt "Okey, jeg får bare gå på bakrommet og bytte tampong her, uten noen som helst mulighet til å vaske hendene" jeg hadde bare gått på do. Og laget et helvetes leven dersom noen sa noe på det.

Ehh du kan jo bare ha en pose til brukte tamponger ved disken? De fleste disker er høye nok slik at ingen ser om du bytter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehh du kan jo bare ha en pose til brukte tamponger ved disken? De fleste disker er høye nok slik at ingen ser om du bytter

😂

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...