Gå til innhold

5 åring som er så sinnsykt trass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

makan jeg er så frustrert, hele ferien er en eneste stor krangel. 5 åringen nekter å høre på noe av de vi sier. Alt er feil. Sutrer, griner, slår, sparker , skriker. Jeg prøver å være rolig, snakke med barnet etter et utbrudd , forklare, vi blir alltid venner igjen osv. Men så er det en ny situasjon. Jeg er så sliten nå. sitter med en følelse av at jeg bare vil gi opp. Selvom jeg vet det er en periode osv. Og trass er bra. Men forstår ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Er det normalt? Hvordan er deres 5 åringer? 

Anonymkode: 7d1f8...d2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har også en 5-åring, og kan kjenne det du beskriver av og til.

min erfaring er at når konfliktene øker, er det fordi JEG er for sliten. Da klarer jeg ikke å gjøre det jeg må gjøre for å være i forkant. Når man er sliten, roser man dessuten mindre.

Prøv:

å øke positiv oppmerksomhet noen dager.

å gi ham klar beskjed på forhånd om hva du forventer av ham

å rose ham veldig når han hører på deg.

å få deg pause, v/barnevakt eller annen løsning

å øke klemmer, koser og initiativ.

i tillegg:

gi ham en konsekvens. Ta bort iPad o.l, uten å gå i diskusjon med ham. Når det bygger seg opp, minner du ham på at han kan klare å sette ord på hvordan han har det, og at spark etc fører til umiddelbar inndragelse. Etter en eller to dager vil du se umiddelbar bedring.

lykke til

Anonymkode: fbb82...0e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ps. Du må selvsagt fjerne gjenstanden når du har sagt det. En kveld er som regel nok

Anonymkode: fbb82...0e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...