Gå til innhold

Hvor ofte kaster hunden din opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hva er vanlig? Skriv gjerne hvilken rase du har :)

Anonymkode: 3462f...584

AnonymBruker
Skrevet

Aldri, Border collie.

Anonymkode: 28255...1c1

AnonymBruker
Skrevet

Min kastet opp litt gult mageinnhold (som regel om natta) et par ganger i uka, til jeg skjønte at hun trenger flere små måltider i løpet av dagen i stedet for 1-2 «vanlige».

Omplasseringshund, japansk spisshund.

Anonymkode: 82b70...e35

Skrevet

Min hund kaster opp en sjelden gang i blant hvis hun har greid å spise gress ute, uten at jeg får stoppet henne. Det som kommer opp, er som regel gult skum og noen tørrfôrbiter. Andre ganger, hvis det er lenge siden siste måltid, kommer det bare gult skum og litt væske.

Dette med å spise gress henger igjen fra hundeartens opprinnelse, i en tid som ville ulver, da de spiste hele byttedyr, inkl skinn og pelshår. Da var det nyttig å spise gress en gang i blant for å få spydd opp igjen byttedyrenes pelshår. I dag har det ingen som helst nytte å spy av gress-spising lenger, så jeg stopper alltid hunden om jeg ser hun forsøker å spise gress.

Jeg har en gjeterhundrase.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Min hund kaster opp en sjelden gang i blant hvis hun har greid å spise gress ute, uten at jeg får stoppet henne. Det som kommer opp, er som regel gult skum og noen tørrfôrbiter. Andre ganger, hvis det er lenge siden siste måltid, kommer det bare gult skum og litt væske.

Dette med å spise gress henger igjen fra hundeartens opprinnelse, i en tid som ville ulver, da de spiste hele byttedyr, inkl skinn og pelshår. Da var det nyttig å spise gress en gang i blant for å få spydd opp igjen byttedyrenes pelshår. I dag har det ingen som helst nytte å spy av gress-spising lenger, så jeg stopper alltid hunden om jeg ser hun forsøker å spise gress.

Jeg har en gjeterhundrase.

Det er vel en del enzymer eller noe i gress, som skal være bra for magen til hund eller katt. 

Det har i alle fall jeg hørt...                     

Anonymkode: db8d2...d42

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min kastet opp litt gult mageinnhold (som regel om natta) et par ganger i uka, til jeg skjønte at hun trenger flere små måltider i løpet av dagen i stedet for 1-2 «vanlige».

Omplasseringshund, japansk spisshund.

Anonymkode: 82b70...e35

Samme her, som regel morgen/formiddag. Maltipoo. 3,5 år

Anonymkode: 55d64...901

AnonymBruker
Skrevet

Tjaaaa, 1-2 ganger i året kanskje? Ikke noe mer i alle fall. Har en spaniel.

Anonymkode: 0b83d...633

AnonymBruker
Skrevet

Kaster opp en sjelden gang når den har spist bein for fort og fått i seg noen hele biter.

Anonymkode: d2452...d7f

AnonymBruker
Skrevet

En eller to ganger i halvåret kanskje. Det er ikke ofte hun spyr. 

Kinesisk nakenhund 

Anonymkode: c33de...75d

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hund akkurat nå (henter den om noen dager, hehe), men den forrige familien hadde spydde litt når han spiste elgbæsj og sauebæsj. En gang og så var han kul igjen hver gang (ikke at det var så kult for oss at han spydde under juletreet på julaften den ene gangen, men).

Ellers så spydde han en gang da han hadde fått i seg litt løk som hadde falt på gulvet da pappa lagde mat. En liten løk-terning ble ikke så godt mottatt av magen hans. Han spydde også en gang av smerter da han hadde prolaps med lammelser i bakparten. 

Det er vel de eneste gangene han spydde. Så.. en-to ganger i året pga. mauling av dyrebæsj pluss to ganger utenom. 

Anonymkode: 41aac...6b6

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke hund akkurat nå (henter den om noen dager, hehe), men den forrige familien hadde spydde litt når han spiste elgbæsj og sauebæsj. En gang og så var han kul igjen hver gang (ikke at det var så kult for oss at han spydde under juletreet på julaften den ene gangen, men).

Ellers så spydde han en gang da han hadde fått i seg litt løk som hadde falt på gulvet da pappa lagde mat. En liten løk-terning ble ikke så godt mottatt av magen hans. Han spydde også en gang av smerter da han hadde prolaps med lammelser i bakparten. 

Det er vel de eneste gangene han spydde. Så.. en-to ganger i året pga. mauling av dyrebæsj pluss to ganger utenom. 

Han var forresten en Lagotto.

Skrevet

Kaster opp gult skum om hun får gresse fritt. Ta seg en smak på ferske gresstrå i ny og ned klarer/vil jeg ikke forhindre, men står hun og beiter uavbrutt blir hun dårlig 🙃

Utenom dette, aldri :) 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en del enzymer eller noe i gress, som skal være bra for magen til hund eller katt. 

Det stemmer ikke. Det er ikke noe i gress som er "bra for magen" til hunder. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en myte, det er flere teorier om hvorfor hunder spiser gress. Noen tror det henger igjen fra da de var primitive ulvedyr og hadde behov for bakteriene/parasittene. En ting er sikkert; gress gir ingenting positivt for hunder, heller motsatt. Det fordøyes ikke i magesekken og kan ligge der lenge før det kommer ufordøyd ut i fletter nærmest. I sommerhalvåret så må jeg dra gress ut av rumpa på hundene ukentlig nesten dersom de får gresset endel på tur dagene før.

- - -

Tja, flere ganger i mnd i sommerhalvåret. Jeg har en eldre hund som spiser gress som en idiot dersom jeg ikke passer på, og da spyr hun opp alt gresset igjen (+ frokosten sin fra noen timer før...). Hender også at hvis det har gått lenge mellom middag og frokost, og hundene har vært i mye aktivitet så spyr de litt magesyre fordi magesekken er helt tom. 

AnonymBruker
Skrevet

Så og si aldri. Fransk bulldog

Anonymkode: 4ba2c...b5d

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flere som vil dele?

Anonymkode: 3462f...584

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten hund, tidligere kunne han kaste opp en gang i måneden. Nå kan jeg ikke huske sist, kanskje 5 måneder siden? Ingen endringer i kosthold eller rutiner. Han blir en gang i blant dårlig i magen og får noe bløt avføring, men det skjer ganske sjeldent det også og varer sjeldent lenge.

Anonymkode: ba068...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...