Gjest Smarties - ikke innlogget Skrevet 8. mai 2005 #1 Skrevet 8. mai 2005 Hei! Dere med småbil (Golf-klassen, evt litt mindre) - er dere fornøyd? Hvilken bil har dere, er den stor nok? Hva er "for liten"..? (Har ikke barn..) Har rett og slett lyst på litt mindre bil, og vil bare høre litt hva folk syns om "småbilene"
lillesky Skrevet 8. mai 2005 #2 Skrevet 8. mai 2005 Jeg har Nissan Micra (1997-modell) og ELSKER den! Kjørte Golf for noen år siden (kjøreskole), og den var grusom! Nissan Micra kan jeg anbefale på det varmeste! Er veldig god plass i den. Både til voksne, kjekk å parkere, har plass til mye bagasje/flyttelass i. Peugot 206 er også fin. Kjørte en helt ny en i fjor sommer i 14 dager. Den var rå! Skal kjøre en Ford Ka (og den er pitteliten!!) nå i mai, så jeg kan fortelle etterpå hvordan det var! Jeg vet at det er veldig mange som er i mot småbiler; liten plass, dårlig komfort, usikre etc. Men det stemmer ikke! Kunne aldri tenke meg en bil større en Golf-klassen jeg! Så gå for de lille søte!
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #3 Skrevet 9. mai 2005 Jeg har en Yaris, faktisk Yaris nr 2 nå. Den første var 1.0 l varianten og den synes jeg var bittelitt daff, men nå har jeg 1,3 l og er superfornøyd. Den er veldig driftssikker, lett manøvrerbar og veldig romslig. Har bl a hatt 20 kvm laminat inni og ved en annen anledning 14 ølkasser. For å si det sånn, jeg tenker sjelden på at jeg har liten bil, være seg på tur eller når jeg skal på IKEA.
lillesky Skrevet 9. mai 2005 #4 Skrevet 9. mai 2005 Yaris har jeg hørt skal være den beste småbilen! Så det bl.a. på Top Gear i går. Kunne godt tenke meg å prøve en Yaris faktisk...
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #5 Skrevet 9. mai 2005 Så gøy å få svar :-) Jeg syns Ford Fiesta (etter 2003) ser veldig fin ut.. Og så syns jeg Citroen C3 er kjempekuul! Noen som har erfaring med noen av disse? Syns Nissan Micra virker litt vel liten, men, men... kanskje ikke..!?!? Tar imot flere svar med stor glede :-)
lillesky Skrevet 9. mai 2005 #6 Skrevet 9. mai 2005 Citroen er det ofte mye feil med. Og de synker fort i verdi. Tror ikke C3 er noe særlig mindre enn Micra... Jeg har kjørt Ford Fiesta tdi (turbodiesel), den var superrask! Og kjempegod plass inni! Men jeg synes ikke den var så veldig god å kjøre, enda den var helt ny. Synes den var litt ekkel på rattet (dårlig svingradius). Skal du kjøpe ny eller brukt bil?
Smarties Skrevet 9. mai 2005 #7 Skrevet 9. mai 2005 Ja, jeg vet at Citroen synker fort i verdi :-( Så det blir nok ikke den (men den har kuult design, da..) Og C3 er nok ikke mindre enn Micra - heller en del større, vil jeg tro. Fiesta'n ikke så god..? Hmm, bummer :-? Jeg har en Seat Toledo nå, som jeg egentlig er veldig fornøyd med, men kunne rett og slett tenkt meg en litt mindre bil, og helst fått litt mindre lån enn jeg har nå... Så det blir nok brukt, ja Har en 2001-modell nå, så jeg ville helst hatt noe nyere, hvis jeg skulle bytte..
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2005 #8 Skrevet 9. mai 2005 Har frem til nå kjørt "konebilen" til mine foreldre. Først en Opel Corsa, som jeg var sånn midt på tre fornøyd med. Kan ikke helt sette fingeren på hva som var "galt" med den, men likte den bare ikke noe spesiel. Har så kjørt Glof i et par år og vært veldig fornøyd med det. Særlig den nye 2005 modellen til Golf har vært veldig bra. Motoren var litt sprekere enn på de eldre modellene og jeg synes at den ser bedre ut også. Kjøpte nå nettopp egen bil og da falt valget på en Skoda Fabia stv. Den kan sammenlignes med en litt stor Polo. Men siden jeg kjøpte en stv. er den 25cm lengre bak - og er dermed like lang som en Golf. Og jeg synes ikke den ser ut som en stv. Det var litt viktig for meg - ville ikke ha en typisk familiebil. Du kan jo titte på noen bilder: http://www.skoda-auto.com/nor/model/fabia/gallery/ Mye av grunnen til at jeg kjøpte en Skoda er at en får veldig mye for pengene. Det er jo volkswagen som har laget Skodaene de siste årene, så det er jo ikke noe å si på kvaliteten. Men navnet er jo litt "belastet" fortsatt, så derfor er de ikke så dyre. Har ikke hatt bilen mer enn en uke, men hittil har jeg hvertfall ingenting å utsette på den.
Fakse Skrevet 9. mai 2005 #9 Skrevet 9. mai 2005 Vi har en Ford Fiesta 97-modell. Er kjempefornøyd med den, og spesielt med kjøreegenskapene. Den er utrolig behagelig å kjøre, og kommer veldig godt frem på vinterføre. Selv om den er liten er plassen godt utnyttet, og min mann som er 1.95 har ingen problemer med å kjøre den (litt trangt for han i baksetet ). Har heller ikke vært plaget med feil, og den bruker lite bensin.
Gjest Smarties - ikke innlogget Skrevet 9. mai 2005 #10 Skrevet 9. mai 2005 Ja, Skoda er absolutt et alternativ! Selv om jeg har sverget på at jeg ALDRI skal ha st.v. heheeh.....
Gjest gjest1 Skrevet 9. mai 2005 #11 Skrevet 9. mai 2005 Ja, Skoda er absolutt et alternativ! Selv om jeg har sverget på at jeg ALDRI skal ha st.v. heheeh.....
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #12 Skrevet 10. mai 2005 Siste Motor har en liten bruktbilsammenligning, med Subaru Justy, Nissan Micra og Renault Clio. Justy og Micra er gode kjøp, Clio har litt mere feil, hvis jeg leste det riktig.
Fakse Skrevet 10. mai 2005 #13 Skrevet 10. mai 2005 Sikkerhet er jo også en faktor å ta med i vurderinga.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #15 Skrevet 11. mai 2005 Vi hadde en 98 modell Skoda Felicia stasjonsvogn for noen å siden. Det var en helt genial bil; råbillig, lav status, høy kvalitet, sprek (med 1,6 l. VW-motor, hold deg laaaaangt unna den mindre, gamle Skodamotoren!) og med et bagasjerom som var helt hinsides i forhold til bilens størrelse. De sluttet vel med Felicia i 2000 og gikk over til Fabia, som også er en kjempebil med enda bedre kvalitet og etter hvert betydelig høyere status. Problemet er at de nye Skodaene holder seg jææææskla høyt i bruktpris. Ellers er Honda Jazz en super bil (særlig når den ble hetende Jazz og ikke Honda Fitta, som var det opprinnelige forslaget fra Japan...)
Smarties Skrevet 12. mai 2005 #16 Skrevet 12. mai 2005 Har nå sett en Skoda Fabia 2005 modell til salgs ganske "billig"... 1,2, 65 hester.. Noen som har synspunkter på den..? Blir det "puslemotor"..? (Den hadde masse ekstrautstyr og sånn, så dèt er ikke noe å si noe på..!) Virket virkelig interessant, men hvis det er en "strikkmotor", så.... :-?
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #17 Skrevet 12. mai 2005 Prøvekjør den, og se om den holder mål. Enkelt og greit. Jeg synes det høres puslete ut med 1,2 liter på den bilen, men motoren kan jo for alt jeg vet være effektiv ingeniørkunst.
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2005 #18 Skrevet 12. mai 2005 Jeg har som sagt en fabia 2005 modell. 1,2l men 65 hester. Det er jo på ingen måte en racerbil, men det kommer jo helt ann på hva du skal bruke den til. Motoren er overraskende sprek synes jeg. Har ikke møtt på noen problemer hittil hvertfall. Har testet motoren litt på motorveien, og den går langt over fartsgrensen uten problemer. Motoren er mye sprekere enn den jeg hadde i Corsaen - det var også en 1,2l men 1997 modell. Men om du skal kjøre mye med full bil på motorveien i tyskland eller noe slikt så blir nok motoren for spinkel. Ta å prøvekjør den du, og test den ut litt både i bratte bakker og litt opp i fart. Husk å tenk på hva du skal bruke den til. Det er selvsagt alltid kjekt med en stor motor - men om en ikke har altfor mye penger er det jo ikke noe poeng i å betale for noen en egentlig ikke kommer til å dra særlig mye nytte av.
Gjest Smarties - ikke innlogget Skrevet 12. mai 2005 #19 Skrevet 12. mai 2005 Titta; kan jeg spørre hva du måtte gi for den?
Smarties Skrevet 13. mai 2005 #20 Skrevet 13. mai 2005 Titta; Takk skal du ha Var og prøvekjørte Skoda Fabia 1,2 65 hk, stv igår.. Kjente at det var litt liten motor, ja.. Helt annen følelse å kjøre min nåværende Toledo, 1,6 og 105 hk (eller hva det er, hehe..) Så hvis det blir en småbil, blir det nok en med litt større motor... :-) Vi får se, vi får se...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå