Gå til innhold

Transseksualisme burde blitt ulovlig.. i det minste til man er 18 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

fordi det bare tukler med kroppsfunksjoner og ødelegger utifra hva men egentlig er født med biologiskt. Jeg forstår at fantasi er en bra ting, men tror dette er rent kroppsmisbruk spesielt om man forsker rundt og ødelegger noen med det. Jeg vil iallfall på det beste si at dette kun burde blitt tilatt når personen ikke har foreldre til å bestemme over seg selv. Og selv da vil jeg fraråde fordi det ser ikke lurt ut. Men hva tror du?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags straff ser du for deg? Fengsel? Bøter? Sammfunnstjeneste? Tap av statsborgerskap? Og hvor langt ned tenker du vi bør sette den kriminelle lavalder slik at domstolen kan idømme disse straffene? 14 år? 12? 6? 

Anonymkode: f8aaf...6e3

• Liker 5
Gjest ThotSlayer
Skrevet

Enig, man burde ihvertfall vente til personen er 18år for å forhindre feil

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Danna92 skrev:

fordi det bare tukler med kroppsfunksjoner og ødelegger utifra hva men egentlig er født med biologiskt. Jeg forstår at fantasi er en bra ting, men tror dette er rent kroppsmisbruk spesielt om man forsker rundt og ødelegger noen med det. Jeg vil iallfall på det beste si at dette kun burde blitt tilatt når personen ikke har foreldre til å bestemme over seg selv. Og selv da vil jeg fraråde fordi det ser ikke lurt ut. Men hva tror du?

Hva slags statistikk og forskning har du sett på?

Anonymkode: 30f4b...0c9

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags straff ser du for deg? Fengsel? Bøter? Sammfunnstjeneste? Tap av statsborgerskap? Og hvor langt ned tenker du vi bør sette den kriminelle lavalder slik at domstolen kan idømme disse straffene? 14 år? 12? 6? 

Mener du om noen lyver om alderen? Eller at en privat lege gjør det uten samtykke fra administrasjonen? Tror uansett det er umulig så lenge man ikke har en lege å forholde seg til. Men straffen vil mest sannsynligvis være foreldrene hvis de har skylden i det. Men lovsystem er jeg ikke helt god på rundt dette. Men interesant spørsmål.

Jeg bare føler at det er uansett ikke lurt å endre biologien til det man er født med. Det er en slags form for kroppsmishandling. Jeg mener, er det noen argument for at dette ikke fører til bieffekter eller problemer? Fordi slikt det virker er dette i bestefall mishandling av kroppen til det man er født i.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Danna92 skrev:

Jeg bare føler

Burde du ikke se på forskning rundt dette i stedet for bare å "føle"

• Liker 5
Skrevet

Flaks at du ikke har noe som helst kontroll over dette da 😊

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig dårlig idé å vente hvis den det gjelder ikke ønsker det selv. Både fysisk og psykisk vil det være meget belastende, og det er nok derfor man ofte starter mye tidligere, hvis man kan. Det er jo fagfolk som stort sett vet temmelig godt hva de driver med som tar disse avgjørelsene.

Når man er født med mannlige strukturer i hjernen og har kvinnelige kjønnsorganer (eller omvendt), så er jo alt dette biologi. Både hjernen og kjønnsorganene. Vil oppfordre dere til å lese dere litt opp på tema. Ingen har lyst til å være trans for gøy, liksom.

Anonymkode: c817f...520

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Danna92 skrev:

eg bare føler at det er uansett ikke lurt å endre biologien til det man er født med. Det er en slags form for kroppsmishandling. Jeg mener, er det noen argument for at dette ikke fører til bieffekter eller problemer? Fordi slikt det virker er dette i bestefall mishandling av kroppen til det man er født i.

Hva tenker du om sykdommen kjønnsdysfori ? Sånn uten å google det, altså.

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde du ikke se på forskning rundt dette i stedet for bare å "føle"

Vel ok, jeg er kanskje ikke ekspert på kroppanatomi. Men er det noe bevis for at det å gå over til et annet kjønn og operere, og til og med da. Er det ikke uetisk å gjøre det når man er ung og fantasifull?. Men jeg bare lurer objektivt. Er ikke det mer sannsynlig at kroppen blir mer ødelagt av å endre kjønn slikt enn å la det vokse slik naturen ønsket det? Jeg bare lurer? Noen objektiv forskning som ikke er påvirket av politikk men faktisk forskning om risiko rundt det osv.

Lav risiko

Høy risiko.

For å sammenligne problemstilling rundt det. Eksempel. Dobbel Øyelokk operasjon nevnes risiko her. Og det er en god grunn til hvorfor noen gjør det i sør korea og japan. Fordi monoøyelokk er tungt på øyelukket.. men det kan også være risiko rundt det. Men i det minste er det en objektiv grunn til det.

Nå hvis man skal gå over. Så hadde det vært greit å vite risiko og hva det innebærer innenfor biologien?.

Eksempel på et risikofelt?.

(

Risks

Possible risks of eyelid surgery include:

• Infection and bleeding
  • Dry, irritated eyes
  • Difficulty closing your eyes or other eyelid problems
  • Noticeable scarring
  • Injury to eye muscles
  • Skin discoloration
  • The need for a follow-up surgery
  • Temporarily blurred vision or, rarely, loss of eyesight
  • Risks associated with surgery in general, including reaction to anesthesia and blood clots

)

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/blepharoplasty/about/pac-20385174

Endret av Danna92
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Utrolig dårlig idé å vente hvis den det gjelder ikke ønsker det selv. Både fysisk og psykisk vil det være meget belastende, og det er nok derfor man ofte starter mye tidligere, hvis man kan. Det er jo fagfolk som stort sett vet temmelig godt hva de driver med som tar disse avgjørelsene.

Når man er født med mannlige strukturer i hjernen og har kvinnelige kjønnsorganer (eller omvendt), så er jo alt dette biologi. Både hjernen og kjønnsorganene. Vil oppfordre dere til å lese dere litt opp på tema. Ingen har lyst til å være trans for gøy, liksom.

Hadde ikke vært så sikker https://www.thetimes.co.uk/article/calls-to-end-transgender-experiment-on-children-k792rfj7d

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Danna92 skrev:

Jeg bare føler at det er uansett ikke lurt å endre biologien til det man er født med. Det er en slags form for kroppsmishandling. Jeg mener, er det noen argument for at dette ikke fører til bieffekter eller problemer? Fordi slikt det virker er dette i bestefall mishandling av kroppen til det man er født i.

Er det ikke lurt om det gir et bedre liv? Er det ikke større selv-mishandling å hate kroppen sin enn å få være det kjønnet man ønsker å være? Fører ikke det til problemer? Fordi slikt det virker er dette i verstefall mishandling av den en er, noe som er mye mer skadelig enn å endre kjønn. 

• Liker 1
Skrevet

Alle kroppsmodifikasjoner som er permanente burde være ulovlig for alle under 18 år. Det er en grunn hvorfor vi er født og går gjennom puberteten. Det er ikke noe å tulle med... Du kan fortsatt støtte dem som sliter med mentale problemet, men å oppfordre det er mer eller mindre en dårlig idé. 

Blant den høyeste selvmordsraten (legning)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5905855/

https://www.hrc.org/resources/2018-lgbtq-youth-report

Økt sansynlighet for deprisjon 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29665513

Hormoner kan ha dårlige effekter

https://annals.org/aim/article-abstract/2687653/cross-sex-hormones-acute-cardiovascular-events-transgender-persons-cohort-study

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå sa jeg "stort sett" og "temmelig godt", så da tenker jeg at det er innafor. Feil kan skje og skjer i alle deler av helsevesenet, det er ikke unikt for denne gruppen.

Som jeg har fortsått fra artikkelen (og flere andre jeg har lest om tema) er det mer alvorlig problemstilling enn "feil kan skje og skjer i alle deler av helsevesenet"

AnonymBruker
Skrevet (endret)
På 27.7.2019 den 18.25, Danna92 skrev:

For å sammenligne problemstilling rundt det. Eksempel. Dobbel Øyelokk operasjon nevnes risiko her. Og det er en god grunn til hvorfor noen gjør det i sør korea og japan. Fordi monoøyelokk er tungt på øyelukket.. men det kan også være risiko rundt det. Men i det minste er det en objektiv grunn til det.

Nå hvis man skal gå over. Så hadde det vært greit å vite risiko og hva det innebærer innenfor biologien?.

Eksempel på et risikofelt?.

(

Risks

Possible risks of eyelid surgery include:

• Infection and bleeding
  • Dry, irritated eyes
  • Difficulty closing your eyes or other eyelid problems
  • Noticeable scarring
  • Injury to eye muscles
  • Skin discoloration
  • The need for a follow-up surgery
  • Temporarily blurred vision or, rarely, loss of eyesight
  • Risks associated with surgery in general, including reaction to anesthesia and blood clots

)

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/blepharoplasty/about/pac-20385174

Hva er det du snakker om? Sammenligner du kjønnskifte med en øyelokk operasjon? Gjør litt ordentlig research

Endret av ninab82
ryddet for brukerdebatt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Danna92 skrev:

Mener du om noen lyver om alderen? Eller at en privat lege gjør det uten samtykke fra administrasjonen? Tror uansett det er umulig så lenge man ikke har en lege å forholde seg til. Men straffen vil mest sannsynligvis være foreldrene hvis de har skylden i det. Men lovsystem er jeg ikke helt god på rundt dette. Men interesant spørsmål.

Hva jeg mener? Du kommer med en påstand om at transkjønnethet (ja, det er det det heter nå for tida, ikke transseksualisme) bør være straffbart og da er det du som må svare på hvordan du mener dette skal gjennomføres. Det er hva jeg mener. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jeg mener? Du kommer med en påstand om at transkjønnethet (ja, det er det det heter nå for tida, ikke transseksualisme) bør være straffbart og da er det du som må svare på hvordan du mener dette skal gjennomføres. Det er hva jeg mener. 

Til man er voksen iallfall. Fordi tenk litt på det. Hvorfor er ikke pedofili tillatt? Fordi barn ikke kan samtykke. Så hvorfor kan de samtykke til dette?. Er litt slik jeg tenker. Men objektivt sett vil jeg bare fraråde det. Men om man er voksen og vet hva man vil. Så føler jeg at det ikke blir helt rett å straffe folk for det om de absolutt vil det. Men jeg tror objektivt sett høres det veldig galt ut bare utifra logikk utifra biologien

Endret av Danna92
Skrevet (endret)
54 minutter siden, Danna92 skrev:

AZZAA...  Dette er faktisk VELDIG komplisert. 

I USA så er det jo vanvittige "god" butikk å drive behandling og kirurgi feks. Og det medfører også ekstremt godvilje til å utføre både hormon-behandling og kirurgiske inngrep på mennesker som godt mulig kan komme til å angre veldig på valgene sine når de blir voksne.

Samtidig, så er det jo i mange tilfeller for sent å "helt" kunne "skifte kjønn" når man er 18, og mer eller mindre ferdig med  puberteten...  Og også trist... Så... Dette er ikke noen enten eller greie, men definitivt noe som EKSPERTER med null økonomisk interesse og/eller polistisk "bias" burde avgjøre.

Edit....  Tror NRK (eller SVT, kanskje) hadde en ganske god dokumentar om nettopp dette... Sikker verd en titt, om man interessert...

Endret av Beeblebrox
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Danna92 skrev:

Til man er voksen iallfall. Fordi tenk litt på det. Hvorfor er ikke pedofili tillatt? Fordi barn ikke kan samtykke. Så hvorfor kan de samtykke til dette?. Er litt slik jeg tenker. Men objektivt sett vil jeg bare fraråde det. Men om man er voksen og vet hva man vil. Så føler jeg at det ikke blir helt rett å straffe folk for det om de absolutt vil det. Men jeg tror objektivt sett høres det veldig galt ut bare utifra logikk utifra biologien

Hvilket kjønn er du? Jente?

Har du noensinne følt deg som en gutt? 

Anonymkode: dcd30...68a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...