Gå til innhold

Farlig å bleke barneklær med klorin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er klærne nå helseskadelig? Har klorbleket 8 bodyer, en hettegenser og 3 baby bukser. Alt ble hvitt og fint og har skylt det. Tenkte så å vaske det på 90 grader for så å tørke i trommelen. 

Men mannen sier det sitter igjen klorrester uansett og at vi må kaste alle klærne. Stemmer dette? 

Anonymkode: a36d3...f97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din virker jo helt hysterisk. Har han aldri vært i et svømmebasseng? Lærer ikke barna deres å svømme? 

Anonymkode: d54c9...6af

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din virker jo helt hysterisk. Har han aldri vært i et svømmebasseng? Lærer ikke barna deres å svømme? 

Anonymkode: d54c9...6af

Godt poeng! Vi er tross alt i bassenget 1 dag i uken 😅

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er klærne nå helseskadelig? Har klorbleket 8 bodyer, en hettegenser og 3 baby bukser. Alt ble hvitt og fint og har skylt det. Tenkte så å vaske det på 90 grader for så å tørke i trommelen. 

Men mannen sier det sitter igjen klorrester uansett og at vi må kaste alle klærne. Stemmer dette? 

Hør på din mann https://www.cottonchild.no/skadelige-kjemikalier-i-klaer.htm

Anonymkode: a1700...492

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det meste av både mine og barnas klær er arvet, og mye av det er fra tidlig på 90 tallet. Bør jeg ikke bruke dette heller😔 utifra artikkelen er jo alle stoffer miljøskadelige og kreftfremkallende. Hvor finner jeg billige hemp klær til babyer? Økologisk bomull er svindyrt så det har jeg rett og slett ikke råd til. Utifra artikkelen er det produksjonen som er uheldig, så da burde jeg jo ikke kaste det jeg har da det nye vil være utsatt for MYE mer stoffer enn den lille klorin mengden jeg brukte på de klærne jeg nevner over? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for en nettbutikk som lever av å selge klær av økologisk bomull er sikkert den beste kilden til informasjon om dette ... 

(Interessant å høre noen som selger økologisk bomull prate om miljø, forresten. Er det ikke slik at dyrking av økologisk bomull er så vanvittig ressurskrevende at de ekstra ressursene som går med i produksjonen langt overstiger miljøgevinsten ved mindre sprøytemidler etc.? Ser man på det totale miljøregnskapet er vel økologisk bomull det suverent minst miljøvennlige materialet en kan bruke, i alle fall om man ser på den store danske "bæreposeundersøkelsen". Det er ingenting som tilsier at det er noe anderledes om stoffet sys til klær i stedet for handleposer.)

Anonymkode: 785e3...f12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det meste av både mine og barnas klær er arvet, og mye av det er fra tidlig på 90 tallet. Bør jeg ikke bruke dette heller😔 utifra artikkelen er jo alle stoffer miljøskadelige og kreftfremkallende. Hvor finner jeg billige hemp klær til babyer? Økologisk bomull er svindyrt så det har jeg rett og slett ikke råd til. Utifra artikkelen er det produksjonen som er uheldig, så da burde jeg jo ikke kaste det jeg har da det nye vil være utsatt for MYE mer stoffer enn den lille klorin mengden jeg brukte på de klærne jeg nevner over? 

Joda, det er veldig bra å bruke brukte  klær som har vært vasket mange ganger. Da er jo desto mer av de skadelige stoffene vasket ut av tekstilene.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er veldig bra å bruke brukte  klær som har vært vasket mange ganger. Da er jo desto mer av de skadelige stoffene vasket ut av tekstilene.

Men klorinen jeg har brukt vaskes ikke ut etter noen runder på 90 grader? 

Finner ingen info om dette på nett, derfor spørr jeg her 😊

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men klorinen jeg har brukt vaskes ikke ut etter noen runder på 90 grader? 

Finner ingen info om dette på nett, derfor spørr jeg her 😊

Ts

Det var jeg som svarte uten å vite godt nok, da jeg sa at du skulle høre på din mann. Jeg beklager dette. Jeg tror at klorinen blir vasket ut av tøyet om du skyller det noen ekstra ganger. Men om man bruker klorin på faste stoffer som plast o.l., så vil man ikke få vasket bort all klorinen har jeg lest. Du kan jo spørre helsesøster for sikkerhets skyld, neste gang du snakker med henne?

AnonymBruker
Skrevet

Bruk helst klorin sammen med kaldt vann, og skyll godt med kaldt vann, fordi når man blander klorin med varmt vann vil det dampe skadelige klorgasser i luften som man puster inn. Så: Skyll ut klorinen fra tøyet med kaldt vann før du vasker på 90 grader.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk helst klorin sammen med kaldt vann, og skyll godt med kaldt vann, fordi når man blander klorin med varmt vann vil det dampe skadelige klorgasser i luften som man puster inn. Så: Skyll ut klorinen fra tøyet med kaldt vann før du vasker på 90 grader.

Takk for svar, da prøver jeg det. 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jeg som svarte uten å vite godt nok, da jeg sa at du skulle høre på din mann. Jeg beklager dette. Jeg tror at klorinen blir vasket ut av tøyet om du skyller det noen ekstra ganger. Men om man bruker klorin på faste stoffer som plast o.l., så vil man ikke få vasket bort all klorinen har jeg lest. Du kan jo spørre helsesøster for sikkerhets skyld, neste gang du snakker med henne?

Skal på helsestasjon på tirsdag, så spørr da. Takk for svar. 

Ville ikke kloret med liten nyfødt i hus, men ungen er tross alt straks ett år, og har aldri luktet rester av klor når jeg har kloret mine egne klær, så derfor tok jeg sjansen. Selve prosessen foregikk i kjeller, ville selvfølgelig ikke hatt barnet i samme rom når det luker sånn. 😊

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klorsalter får du aldri ut av klærne ved vask og skyllig. 

Klorsalter i klær påvikrer sart barnehud mer enn BPA (hormonforstyrrende stoff det var hysteri rundt tildigere) påvirker vannet man drikker fra en flaske med innhold av BPA. 

Hva klorsalter gjør spesifikt i kroppen husker jeg i farten ikke, men de kan gi eksem, klorallergi og hudproblemer på huden. Store mengder klor kan og utløse astma. 

Om du hadde brukt klorin på ett plagg en gang i mellom hadde ikke jeg sett dette som en krise å bruke, men når nesten hele babyens garderobe er klorbehandlet, slik at babyen bruker klær du har kloret (bodyer) rett på ett stort hudområde hver dag da er det noe jeg ikke hadde utsatt mine barn for. 

Men folk bruker Wanish på barneklær og. Jeg kjøpte en slik boks for noen år siden og begynte å lese bakpå boksen. Den inneholdt så mye rart og så mange advarsler om bruk at boksen tilslutt gikk i søpla ubrukt. 

Det er sørgelig dersom vi ubetenksomt påfører barn klorallergi. Dette vil være en miljøhemming med negativ påvirkning resten av livet, med både svæmmeopplæring i basseng, skolesvæmming m.m. som noe barnet ikke kan delta i. I tillegg til mistenkeeliggjøring og manglende tro på at barnet har en klorallergi. 

Jeg er litt over gjennomsnittet opptatt av miljøhemminger og uvanlige allergi. Det preger meg nok i min forsiktighet i omgang med diverse stoffer. Det er lettere å forebygge enn å behandle, fordi det i mange tilfeller ikke finnes kurerende behandling. Ingen kan heller forutsi hvor mye som er for mye. Når begeret er fullt renner det over. Derfor er forebygging og forsiktighet viktig. 

Du får lese overnevnte, og tenke selv hva du ønsker å gjøre. Jeg kan ikke si verken ja bruk det eller nei, kast. Man kaster nemlig heller ikke mengder at tøy. Å bøylegge i Blenda hvitt Sensitiv med godt varmt vann fører gjerne til målet også på gjenstridige flekker. 

Anonymkode: a716d...59d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klorsalter får du aldri ut av klærne ved vask og skyllig. 

Klorsalter i klær påvikrer sart barnehud mer enn BPA (hormonforstyrrende stoff det var hysteri rundt tildigere) påvirker vannet man drikker fra en flaske med innhold av BPA. 

Hva klorsalter gjør spesifikt i kroppen husker jeg i farten ikke, men de kan gi eksem, klorallergi og hudproblemer på huden. Store mengder klor kan og utløse astma. 

Om du hadde brukt klorin på ett plagg en gang i mellom hadde ikke jeg sett dette som en krise å bruke, men når nesten hele babyens garderobe er klorbehandlet, slik at babyen bruker klær du har kloret (bodyer) rett på ett stort hudområde hver dag da er det noe jeg ikke hadde utsatt mine barn for. 

Men folk bruker Wanish på barneklær og. Jeg kjøpte en slik boks for noen år siden og begynte å lese bakpå boksen. Den inneholdt så mye rart og så mange advarsler om bruk at boksen tilslutt gikk i søpla ubrukt. 

Det er sørgelig dersom vi ubetenksomt påfører barn klorallergi. Dette vil være en miljøhemming med negativ påvirkning resten av livet, med både svæmmeopplæring i basseng, skolesvæmming m.m. som noe barnet ikke kan delta i. I tillegg til mistenkeeliggjøring og manglende tro på at barnet har en klorallergi. 

Jeg er litt over gjennomsnittet opptatt av miljøhemminger og uvanlige allergi. Det preger meg nok i min forsiktighet i omgang med diverse stoffer. Det er lettere å forebygge enn å behandle, fordi det i mange tilfeller ikke finnes kurerende behandling. Ingen kan heller forutsi hvor mye som er for mye. Når begeret er fullt renner det over. Derfor er forebygging og forsiktighet viktig. 

Du får lese overnevnte, og tenke selv hva du ønsker å gjøre. Jeg kan ikke si verken ja bruk det eller nei, kast. Man kaster nemlig heller ikke mengder at tøy. Å bøylegge i Blenda hvitt Sensitiv med godt varmt vann fører gjerne til målet også på gjenstridige flekker. 

Takk for et godt svar. Har lest om klorsalter nå og jeg blir å bruke disse klærne. Men jeg kommer ikke til å klore hverken mine eller barnets klær igjen i fremtiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså... Klor blandes ut i drikkevannet for å desinfiserende det. I passe mengde på vannverket, selvfølgelig, aldri gjør det selv hjemme.  Og brukes i svømmebasseng for desinfeksjon. Vi blir utsatt for mye mer klor enn det som finnes som rest i de klærne. 

Anonymkode: 08976...54c

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså... Klor blandes ut i drikkevannet for å desinfiserende det. I passe mengde på vannverket, selvfølgelig, aldri gjør det selv hjemme.  Og brukes i svømmebasseng for desinfeksjon. Vi blir utsatt for mye mer klor enn det som finnes som rest i de klærne. 

Anonymkode: 08976...54c

I begge tilfeller er det kontrollerte mengder. Klor i drikkevann er noe man går mer og mer bort fra, fordi uv stråling er enklere og bedre. Noen steder brukes begge deler. 

Ser du til vannskandalen på Askøy så drakk ikke folk vannet når de drev med ekstra kloring. 

Ser du til Mogan kommune på Gran Canaria så har de der brukt aå mye klor i springvannet at folk i flere måneder har fått beskjed om at selv egg okke skal kokes i springvann. Hvor lenge de har drevet og kloret langt over tillatte grenseverdier vet ingen. 

Svømmebasseng har ikke klor som hovedrensemiddel, men store filtreringstanker med ett for meg ukjent innhold. De fleste svømmebasseng har og en automatisk kloring som trer inn når vannet er for "skittent", i tillegg til at det taes en rekke vannprøver i løpet av åpningstiden hvert døgn. Er der for mye klor, altså for skittent vann så skal bassengene stenges, eller antall badende kraftig reduseres. 

Og i den sammenhengen kan jeg fortsette med spøtsmålet hvorfor blir basseng kloret, automatisk? Jo, fordi folk er så uhygeniske at de ikke gidder å dusje og vaske seg skikkelig uten badetøy. Også klager de over at det lukter klor eller at de klør etter badet. Klor angriper der det er skitt og møkk, tiss, bæsj, svette, deodorant,  lotion, håtbalsam osv. Jo met klot et mrnneske lukter etter bad i svømmebasseng, desto skitnete var personen da hen gikk i bassenget.

Så til hovedpoenget. Man bader i klorvann en begrenset tid  kanskje 2 timer for uka. TS sin baby, som denne tråden handler om, skal ha på seg klorbehandlet body 24/7 over en veldig stor kroppsflate og i kroppsoppvarmet temperatur. Ergo sammenligningene dine viser manglende forståelse for problemstillingen tården og ts tar opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...