Gå til innhold

Er det innafor å kutte ut storesøster?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og storesøsteren min har gjennom hele livet hatt et mer eller mindre... anstrengt forhold.

Vi har begge slitt med hvert vårt på grunn av en vanskelig oppvekst. 

Jeg er nå blitt 25 år, og hun er 31, gift og har to barn.

Når vi blir uenige eller diskuterer, har hun en tendens til å blokkere meg på enhver sosial plattform samt på mobiltelefon. Jeg studerer i utlandet så det er umulig å ha kontakt utenom dette.

Hun har en tendens til å holde sine to døtre på avstand fra meg, hvis hun og jeg ikke er helt venner.

Hun kan også la være å svare på bursdagshilsener og lignende.

Sist nylig hendelse nå var på 25 års dagen min, hvor hun enda hadde blokkert meg på alle plattformer, og unnlot å komme i bursdagsfeiring med familie selv om vi var "in town". Det er kanskje barnslig reaksjon av meg, men jeg var veldig lei meg denne dagen, på grunn av fravær av søsters tilstedeværelse og ingen gratulasjon. Men etter en lang samtale med vår mor har jeg nå lært at bursdager bare er en vanlig dag og ikke noe å ta så høytidelig. 

Jeg ser nå at hun endelig har opphevet blokkeringer og sendt meg venneforespørsel. Men jeg kjenner samtidig at jeg kvier meg til å gjenopprette kontakt med henne som før igjen, siden dette er som en evig runddans. Jeg orker ikke lengre slik ustabilitet og drama...

Jeg er rett og slett litt ambivalent på hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 901e6...8a1

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, synes det er innafor å kutte kontakten helt. Høres ut som et slitsomt forhold.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Ikke aksepter

Anonymkode: a8754...38c

• Liker 18
Skrevet

Skriv meld hvor du skriver at dette blir for slitsomt for deg, og at du vil ha det stabilt. Så kan du blokkere. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Skriv meld hvor du skriver at dette blir for slitsomt for deg, og at du vil ha det stabilt. Så kan du blokkere. 

Blokkeringer driver jeg ikke med, det blir for barnslig. 

TS

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blokkeringer driver jeg ikke med, det blir for barnslig. 

TS

Hvordan skal du kutte henne ut da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Jeg er for øyeblikket ambivalent på hva jeg skal gjøre. Jeg har jo bare en søster. Og ønsker jo å være tante for mine nieser.

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for øyeblikket ambivalent på hva jeg skal gjøre. Jeg har jo bare en søster. Og ønsker jo å være tante for mine nieser.

TS

Ok. Da får du gjøre ditt beste sånn at hun ikke blokkerer deg da. Det vil jo bli mer stabilt, og du får ha kontakt med niesen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje niesene dine og søsteren dine ikke liker deg. Kanskje du er en sjefete og vanskelig person. Hun holder niesene dine unna deg? Niesene dine kan vel ta egne valg på selvstendig grunnlag - kanskje de ikke ønsker å treffe deg fordi de oppfatter deg som sjefete og kverulerende?

Anonymkode: 8f3eb...1ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje niesene dine og søsteren dine ikke liker deg. Kanskje du er en sjefete og vanskelig person. Hun holder niesene dine unna deg? Niesene dine kan vel ta egne valg på selvstendig grunnlag - kanskje de ikke ønsker å treffe deg fordi de oppfatter deg som sjefete og kverulerende?

Anonymkode: 8f3eb...1ad

Her var det mye "kanskje". Kanskje "kanskje" ikke bidrar til å løse saken noe videre? Kanskje "kanskje" ikke er riktige antakelser, kanskje? Men det kan jo skje at "kanskje" kan skje? Hvem vet, kanskje?

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal godta venneforespørselen jeg. Hun kan nok lage drama og blokke deg igjen, men prøv å ikke tenke så mye på det. Alle har noen i sin familie de ikke går overens med, og som er slitsomme. Det er slik familie er. Du har en ustabil søster, men hun er søstra di. Ta henne med hud og hår, men ikke la det gå inn på deg. 

Anonymkode: a139d...199

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, SoWhat? skrev:

Man kan da fint la være å ha kontakt med mennesker selv om man ikke blokkerer dem på sosiale medier.

Familie kan være veldig vanskelig, og det varierer hvor godt man takler ting. Synes dette høres veldig slitsomt ut. Du trenger ikke ta noen avgjørelser for livet i dag... 

TS, ville droppet å godta venneforespørselen og bare latt den ligge ubesvart enn så lenge. Eventuelt kan du godta den, men sende henne en melding og si at du er såret over at hun ikke kom på bursdagen din og ønsker å holde litt avstand/ha mindre kontakt en periode.

• Liker 3
Skrevet
  • Det må jo være en grunn til at hun blokker deg.. Hun er tydeligvis usikker på deg
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser nå at hun endelig har opphevet blokkeringer og sendt meg venneforespørsel. Men jeg kjenner samtidig at jeg kvier meg til å gjenopprette kontakt med henne som før igjen, siden dette er som en evig runddans. Jeg orker ikke lengre slik ustabilitet og drama...

Jeg er rett og slett litt ambivalent på hva jeg skal gjøre. 

Ikke lest hele tråden...

Jeg og storesøs. har levd i to forskjellig ¨værdener¨, fra vi var barn. 

Vil bare si att det er lett å skaffe seg fiender, - men nå som pappa og mamma er borte er jeg  S å  glad for att hun er i livet mitt.

Ingen har bok på morgendagen... Føler meg super-heldig som har søs. :hug:  -Hilsen en ¨gammal gubbe¨ på 52.

a.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Bokdamen skrev:

Man kan da fint la være å ha kontakt med mennesker selv om man ikke blokkerer dem på sosiale medier.

Familie kan være veldig vanskelig, og det varierer hvor godt man takler ting. Synes dette høres veldig slitsomt ut. Du trenger ikke ta noen avgjørelser for livet i dag... 

TS, ville droppet å godta venneforespørselen og bare latt den ligge ubesvart enn så lenge. Eventuelt kan du godta den, men sende henne en melding og si at du er såret over at hun ikke kom på bursdagen din og ønsker å holde litt avstand/ha mindre kontakt en periode.

Jeg syns det er en uting å ghoste. Det er feigt. Og stygt. Her har nok Ts skyld også. Hun blir ikke blokkerte grunn?

Så gi beskjed. Deretter blokker. 

Skrevet
14 minutter siden, Bokdamen skrev:

Jeg syns det er en uting å ghoste. Det er feigt. Og stygt. Her har nok Ts skyld også. Hun blir ikke blokkerte grunn?

Så gi beskjed. Deretter blokker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er særdeles lite fan av den der "blod er tykkere enn vann, familie er det viktigste man har"-holdningen som mange tviholder på. Dersom forholdet gjør deg mer vondt enn godt, samme om det er familie eller en fjern bekjent, så kutter man forholdet. Det er giftig. Det at alle i en familie skal komme godt overens og elske hverandre betingelsesløst er en fantasi, og ikke en realitet for svært mange. 

Gjør det som er best for DEG.

Anonymkode: 12f76...f78

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta henne med til familieterapeut og få hjelp til å komme overens.

Anonymkode: af178...abe

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva som er innafor hva slike avgjørelser gjelder, er opp til deg. Og ingen andre. Det er det som er det fine med livet. Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok latt være å svare på den forespørselen. Når det samme skjer gang på gang, må en endre på noe dersom man ønsker endring. 

Anonymkode: 0503e...4ee

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...