Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #1 Skrevet 8. mai 2005 I lys av debatter rundt inkassoer her inne vil jeg bare vise til denne lenken: Oppfordrer alle til å lese- særlig dere som tror det bare er uansvarlige sløsekopper som får økonomiske problemer og som tror det er latskap og manglende modenhet som hindrer en i å ordne opp.
Gjest Gjest i dag! Skrevet 8. mai 2005 #3 Skrevet 8. mai 2005 Litt ironisk at du kan bruke kredittkort for å bli medlem i GOA... Men, det var en ganske ille historie, godt det gikk bra for ham, det er veldig lett å dømme folk som har kommet i den situasjonen.
Såpebobla Skrevet 11. mai 2005 #4 Skrevet 11. mai 2005 Dette er noe alle burde lese for å få bedre forståelse for folk som kommer i økonomiske vanskeligheter. En god artikkel!
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #5 Skrevet 11. mai 2005 Ja, det er trist når man får økonomiske problemer på denne måten. Selv står jeg til knes i gjeld pga. noe som er min egen skyld og likevel ikke. Jeg har masse kredittkort-gjeld og forbruksgjeld. Problemene startet da jeg var 17 og moren min fikk brystkreft og etterhvert flere former for kreft helt til hun døde for 2 år siden. Jeg har alltid brukt penger og å kjøpe ting for å døyve smerten og det betaler jeg for nå. Ja, det er min egen skyld - men syns veldig mange er krasse i sin kritikk når mennesker havner i økonomisk uføre..Det kan ligge mye bak.
Gjest Samelim Skrevet 11. mai 2005 #6 Skrevet 11. mai 2005 I lys av debatter rundt inkassoer her inne vil jeg bare vise til denne lenken: Oppfordrer alle til å lese- særlig dere som tror det bare er uansvarlige sløsekopper som får økonomiske problemer og som tror det er latskap og manglende modenhet som hindrer en i å ordne opp. Dette er også nyttig lesning for folk som tar opp lån!! Beklager, men man ER uansvarlig (synes jeg) når man tar opp et lån som er så høyt at man ikke klarer å betjene det hvis man plutselig må gå på arbeidsledighetstrygd. Det bør ikke komme som noen bombe at man faktisk kan bli arbeidsledig. Personen i denne artikkelen ble langtids sykemeldt, og såvidt jeg vet, stiller han da ikke noe dårligere enn en som er arbeidsledig, ihvertfall.
Gjest gjest1 Skrevet 11. mai 2005 #7 Skrevet 11. mai 2005 Selv står jeg til knes i gjeld pga. noe som er min egen skyld og likevel ikke. (...) Jeg har alltid brukt penger og å kjøpe ting for å døyve smerten Hvordan forklarer du for deg selv at det likevel ikke er din skyld du nå har gjeld? Jeg ønsker ikke å være krass eller sarkastisk, men jeg er nysgjerrig på tankegangen som rettferdiggjør et slikt utsagn og om det er mer som ligger bak den påstanden?
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #8 Skrevet 11. mai 2005 Hvordan forklarer du for deg selv at det likevel ikke er din skyld du nå har gjeld? Jeg ønsker ikke å være krass eller sarkastisk, men jeg er nysgjerrig på tankegangen som rettferdiggjør et slikt utsagn og om det er mer som ligger bak den påstanden? Jeg mener at det er min skyld, men ofte er det ting som ligger bak. Jeg går feks. til psykolog for å takle smerte på en annen måte enn å bruke penger. Det er å klassifisere som en lidelse, men ja - det er jeg som har tatt opp gjelden.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #9 Skrevet 11. mai 2005 Dette er også nyttig lesning for folk som tar opp lån!! Beklager, men man ER uansvarlig (synes jeg) når man tar opp et lån som er så høyt at man ikke klarer å betjene det hvis man plutselig må gå på arbeidsledighetstrygd. Det bør ikke komme som noen bombe at man faktisk kan bli arbeidsledig. Personen i denne artikkelen ble langtids sykemeldt, og såvidt jeg vet, stiller han da ikke noe dårligere enn en som er arbeidsledig, ihvertfall. Om man hele tiden skal ha i bakhodet at man kan bli arbeidsledig så kan man ikke ta opp noe gjeld i det hele tatt. Har man feks. 2 barn så har man ikke råd til så mye annet om man blir arbeidsledig.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #10 Skrevet 11. mai 2005 Om man hele tiden skal ha i bakhodet at man kan bli arbeidsledig så kan man ikke ta opp noe gjeld i det hele tatt. Har man feks. 2 barn så har man ikke råd til så mye annet om man blir arbeidsledig. Man har da 2/3 av inntekten sin, opp til et visst beløp. Jeg har ikke barn og kan ikke uttale meg om konstnadene, men er man arbeidsledig må det jo kunne gå an å spare inn litt penger på SFO osv, ihvertfall. Uansett; de aller fleste blir arbeidsledige en eller annen gang i livet. Det bør man ta emd i beregningen når man kjøper bolig eller stifter annen gjeld. Ikke rart det er mange gjelds"ofre" i dette landet, om alle tenker som deg!
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #11 Skrevet 11. mai 2005 Man har da 2/3 av inntekten sin, opp til et visst beløp. Jeg har ikke barn og kan ikke uttale meg om konstnadene, men er man arbeidsledig må det jo kunne gå an å spare inn litt penger på SFO osv, ihvertfall. Uansett; de aller fleste blir arbeidsledige en eller annen gang i livet. Det bør man ta emd i beregningen når man kjøper bolig eller stifter annen gjeld. Ikke rart det er mange gjelds"ofre" i dette landet, om alle tenker som deg! Og der klarte vi ikke å diskutere sak nei. Uansett, ja - man kan klare seg fint på arbeidsledighet en liten stund - men over lang tid blir nok 12000 i måneden litt lite for mange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå