Gå til innhold

Sta og egen 17 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så oppgitt og irritert over 17 åringen(snart 18)min.Han kan aldri bli med på noe som jeg foreslår,skal bestemme alt selv,vil ikke ha noe innblanding og så tar han ofte beslutninger som er helt på trynet og så blir det masse tullball.Nå skal jeg kjøpe seng til han,og han gidder ikke å bli med å prøve om han skal ha medium eller fast madrass.Vi bor 1 min unna sengebutikken,så forstår ikke problemet.Jeg vet mange er sånn i den alderen,men min er sta som ei geit.Han er ikke sånn mot faren sin eller besteforeldre.

Noen tips til hvordan få han mer medgjørlig?

Anonymkode: 523db...cfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir han ikke med så får han ikke ny seng rett og slett. Jeg tenker han er såpass stor at du må helt slutte å dulle med han

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vell enkelt si om han ikke blir med så trenger han vell ikke nye seng og madrass, enklere enn det blir det ikke. Bedre si det for da slipper du når du kommer hjem at han klager over han ikke fornøyd.

Anonymkode: 4253e...f70

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vell enkelt si om han ikke blir med så trenger han vell ikke nye seng og madrass, enklere enn det blir det ikke. Bedre si det for da slipper du når du kommer hjem at han klager over han ikke fornøyd.

Anonymkode: 4253e...f70

Han sier han ikke trenger ny seng og det er kun fordi han ikke gidder å bli med.Det er jeg som mener han trenger ny seng,siden han sover i barnesengen sin som han har hatt siden han var 3-4 år.Han sier jeg kan kjøpe seng uten at han prøver.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier han ikke trenger ny seng og det er kun fordi han ikke gidder å bli med.Det er jeg som mener han trenger ny seng,siden han sover i barnesengen sin som han har hatt siden han var 3-4 år.Han sier jeg kan kjøpe seng uten at han prøver.

Da lar du han fortsette å sove i barnesengen sin frem til han gidder å bli med på butikken. Du må slutte å sy puter under armene hans. Hvorfor skal han gidde å bli med eller bidra hvis han vet du ender opp med å gjøre det uten han uansett? Vær prinsippfast med alt.

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor god investering er det med en ny seng til en som snart flytter hjemmefra? Hvis han ikke vil ha hadde jeg ikke brydd meg med det. 

Anonymkode: c6b55...c94

• Liker 13
Skrevet (endret)

Jeg regner med at det er mer enn en situasjon som medfører at du kaller ham sta og egen, men akkurat i denne situasjonen er det vel du som er sta og egen. Du mener at han har et behov som han ikke mener han har. Da bør du respektere ham. 

Viktig å skille mellom egne og andres ønsker. Min mann er ikke sta og egen når han ikke gidder å bli med for å se på fargeprøver, når det er jeg som vil male stuen, og ikke han. Da ville jeg vært urimelig dersom jeg tvang ham med, fordi "vi", inkludert ham, liksom har dette behovet. Han har jo ikke det. 

Dette er forøvrig en alder der det er bra at barn er sta og egen. De skal finne seg selv, sine grenser og sitt ståsted. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 8
Skrevet

Konsekvenser. 

Blir han ikke med ut for å finne ny seng, så blir det ingen ny seng. 

• Liker 1
Skrevet

Bare kjøp fast madrass til han.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør om han virkelig har lyst til å ta med seg damer hjem til barnesengen. Da skjønner han nok etterhvert at han trenger en ny seng. 

Nå som han straks skal flytte hjemmefra, tenk heller på hvilke behov han vil ha da og hvordan ny seng/madrass passer inn da, heller enn hva som passer på gutterommet hjemme hos deg. 

Anonymkode: f94ef...9b4

• Liker 4
Skrevet

Eplet faller ikke langt fra stammen 😂

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ser ikke problemet, hvis han ikke vil ha ny seng så er deet jo bare å la det være...

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er du som virker trassig og egenrådig. Om noen år så har du vel en svigerdatter som skriver om sin kontrollerende svigermor ;)

Anonymkode: a0745...c73

• Liker 5
Skrevet

Hadde aldri i verden giddet å lage en krangel ut av denne situasjonen her. Vil han sove i senga han har hatt siden han var 3, så la ham gjøre det. Det går overhodet ikke ut over noen andre enn evt ham selv!

I sånne situasjoner må man velge sine fighter. Dette er IKKE en jeg ville tatt med min snart 14-åring! Det ville jeg spart til noe som faktisk var viktig og betydde noe!

• Liker 6
Skrevet

Han er 17 og må få lov å ta sine egne beslutninger. Han lærer nok til slutt. I mellomtiden kan du trekke pusten og tenke på at han skal ut i verden på egenhånd og trenger ikke at mora kjøper seng til han.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

La han ha barneseng da. Blir sikkert stas når han tar med seg hjem den første kjæresten sin 😂

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler bøkene under..

vet ikke hvordan engelsken din er , men den « Hvordan snakke så barn vil lytte, og lytte så barn vil snakke» er på norskog den er HELT FANTASTISK!♥️ 

Lett å lese, lett å forstå, den går rett til kjernen av det du lurer på med en gang,  lette tegninger som får frem poenget kjapt.

Gjort underverker her🥰

708F8CE3-12B0-43C7-8A0D-FB50FC958BD3.png

98EBCC03-ACD7-423F-808F-97C577C5A2F8.png

Anonymkode: da303...a66

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat samme problem med min sønn på 17 år. Akkurat nå, vet jeg at han trenger nye joggesko, men han skal ikke være med å prøve. Heller være hjemme med gardinene trukket for og game..... Så da tenker jeg, at han får heller begynne på skolen i august med slafsete, altfor trange og utgåtte sko. Jeg har ingen planer om å gå ut og kjøpe, la han prøve hjemme, returnere til butikken, bytte størrelse osv.

Det som pleier å fungere her, er at jeg gir beskjed seneste dagen før. Da gjør vi rett og slett en avtale : I morgen skal vi ..... Vi går kl .....  Men som flere skriver, han må føle på behovet selv. Ellers blir det bare en ping-pong samtale, og vi bruker masse energi til ingen nytte. Tipper han ønsker nye sko i august, og da blir han med ......

Vet av erfaring med eldste at det går over. Så det er bare å holde ut.

Anonymkode: 53b16...3f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat samme problem med min sønn på 17 år. Akkurat nå, vet jeg at han trenger nye joggesko, men han skal ikke være med å prøve. Heller være hjemme med gardinene trukket for og game..... Så da tenker jeg, at han får heller begynne på skolen i august med slafsete, altfor trange og utgåtte sko. Jeg har ingen planer om å gå ut og kjøpe, la han prøve hjemme, returnere til butikken, bytte størrelse osv.

Det som pleier å fungere her, er at jeg gir beskjed seneste dagen før. Da gjør vi rett og slett en avtale : I morgen skal vi ..... Vi går kl .....  Men som flere skriver, han må føle på behovet selv. Ellers blir det bare en ping-pong samtale, og vi bruker masse energi til ingen nytte. Tipper han ønsker nye sko i august, og da blir han med ......

Vet av erfaring med eldste at det går over. Så det er bare å holde ut.

Kun et par år siden jeg var 17 selv, og høres ut som dere snakker om en 10-åring. Har 17-åringen din slitte og for små sko før skolestart, og du tilbyr å kjøpe nye til han, og han ikke vil være med, så drop det. Høres ekstremt umoden ut.

Anonymkode: 3f3fa...cce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun et par år siden jeg var 17 selv, og høres ut som dere snakker om en 10-åring. Har 17-åringen din slitte og for små sko før skolestart, og du tilbyr å kjøpe nye til han, og han ikke vil være med, så drop det. Høres ekstremt umoden ut.

Anonymkode: 3f3fa...cce

Det er akkurat det jeg skriver at jeg gjør. Jeg lager ikke ekstra jobb for meg selv, for at han skal slippe å være med å handle sko. Skulle bare mangle. Jeg betaler for de, da skal jeg ikke "trygle" om at han blir med i tillegg.

Jeg tror nok at det er stor forskjell på hvor opptatt av klær og sko ungdommer er, og at dette selvsagt påvirker interessen for å være med og handle. Ingen av mine er spesielt interessert. Eldste har egen inntekt, så han gir jeg kun et tips, hvis jeg ser at det er salg i en butikk jeg vet at han liker. Så er det opp til han. Yngste er fortsatt min utgift, så jeg prøver å få han med når det er salg og han kan få klær fra litt dyrere butikker litt rimeligere (eller, jeg kan få de litt rimeligere). Gidder han ikke, blir det H&M når han endelig blir med. Virker egentlig ikke som om han bryr seg....

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...