Gå til innhold

Hvorfor himler folk med øynene til oss??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bygger drømmehuset vårt. Og vi gjør så og si alt inne selv. Vi har ingen erfaring men har lært så mye i denne prossesen.

vi var så heldige att ene snekkeren tok seg av rørlegger arbeidet i grunnen, siden han er rørlegger også. 

Inne har vi trekt alt av det elektriske selv, så nå venter vi bare på en elektriker som skal koble på alt. Vi la varmekablene selv.

vi har montert og hengt opp toalett selv, montert alle vannkraner og dusjer selv. Så nå har vi faktisk vann i huset.

hører folk betaler flere 100 tusen for rørlegger og elektriker. Så vi er så fornøyde på alle pengene vi har spart👏

Anonymkode: 826df...5be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende dette går bra, kan hende det ikke gjøre. Best om du venter med denne tråden til etter godkjenning av huset.

Anonymkode: ff9a1...358

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hva har dette skryteinnlegget med himling med øynene å gjøre? 

Anonymkode: e2d1b...497

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen erfaring   Anonymkode: 826df...5be

Hvis en ikke har erfaring er det mange feller å gå i. Går det galt, så har en seg selv å takke og får ingenting igjen på garantien som fagfolk bringer med seg på sine utførte jobber. Tror kanskje at himlingen med øynene kan ha noe med dette å gjøre. Jeg ville også ha ventet med stor feiring til alt er godkjent. 

Anonymkode: fc916...fae

• Liker 23
Gjest theTitanic
Skrevet

Om snekkeren også er rørlegger så er det vel og bra. En person mindre å forholde seg til. Men betalt skal han vel likevel ha....? 

Betaler du han svart eller han ikke gir deg papirer på at alt er fagmessig utført så får du store problemer med forsikringen. Skriver han at han har gjort det men det egentlig er du som har gjort det så er han et fjols som kan få trøbbel om du har slurvet eller glemt noe... 

Gjest theTitanic
Skrevet

Tenkte du å få skryt i denne tråden fordi du er så lur og alle andre så dumme, så tror jeg du har feilberegnet litt... 

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende folk himler med øynene for at jobben er dårlig utført, siden dere er helt uten erfaring. En er ikke snekker selv om en kjøper seg en hammer.

Anonymkode: de702...2fa

• Liker 23
Skrevet

Når du sier at dere ikke har noen erfaring har jeg vanskelig å tro på at dere har gjort alt riktig, dette kan skape problemer senere, og det kan også gå bra. Har dere snakket med elektrikker om at dere får trekke og legge varmekabler selv? Er flere firmaer som ikke godtar slikt, men er dere heldig er det selvfølgelig en del å spare på å gjøre mindre ting selv. 

Nå jobber jeg i bygg bransjen og ser ofte ting folk har gjort selv, gjerne sparkling av gips er gjenganger, ser ofte helt jævlig ut, men eierne som har utført det er kjempe stolte. Jeg klarer rett og slett ikke å si "dette ble bra" etc når folk gjør en elendig jobb. Men det er kun meg

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at fagfolk tar seg av mye av jobben. Lykke til med å selge huset den dagen dere trenger det, for er svært få som kjøper et hus bygd av folk uten erfaring. Der blir nok mange småfeil, og det er helt vanlig når man ikke vet hva man driver med, så det er ikke vondt ment. 

Anonymkode: a3544...784

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inne har vi trekt alt av det elektriske selv, så nå venter vi bare på en elektriker som skal koble på alt. Vi la varmekablene selv.

hører folk betaler flere 100 tusen for rørlegger og elektriker. Så vi er så fornøyde på alle pengene vi har spart👏

Jadda, så dere venter bare på en elektriker som skal koble på alt.

Dere hadde en avtale med en elektriker før dere startet da? Så elektrikeren har laget installasjonstegningene og dimensjonert krusene for dere, og dere har bare lagt rørene og trukket ledningene?

- sånn at samsvarserklæringen blir sendt inn i dette elektrikerfirmaets navn og de står ansvarlige for alt som er gjort både riktig og feil.

Anonymkode: 1762e...f41

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke laget noe avtale med elektriker, burde vi ha gjort det alså🤔 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

*himler med øynene*

Anonymkode: ff9a1...358

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette klarer jeg ikke ta seriøst :skratte:

Men, du skal få et delvis svar likevel: Dere tror altså at oppsummeringen av konsekvensene likevel:

Dette er minimum den dokumentasjonen elektrikerfirmaet skal levere.

Når huset er ferdig skal det søkes om ferdigattest til Plan- og bygg i kommunen hvor huset er oppført.

Hvis du tror du får ferdigattest med hjemmesnekra el-anlegg så får du altså ikke det.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette klarer jeg ikke ta seriøst :skratte:

Men, du skal få et delvis svar likevel: Dere tror altså at oppsummeringen av konsekvensene likevel:

Når huset er ferdig skal det søkes om ferdigattest til Plan- og bygg i kommunen hvor huset er oppført.

Hvis du tror du får ferdigattest med hjemmesnekra el-anlegg så får du altså ikke det.

Jeg holdt på å le meg ihjel mens jeg himlet med øynene:

Men, du skal få et delvis svar likevel, en kort oppsummering av konsekvensene: 

Hvis du tror du får ferdigattest med hjemmesnekra el-anlegg så får du altså ikke det. Du må gjerne prøve, og jeg ønsker dere lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye man fint kan gjøre selv når man bygger hus. Det elektriske anlegget er ikke en av disse tingene. 

Jeg stusser også veldig på denne snekkeren som også er rørlegger. Noe sier meg at her betales det ikke mye mva. :P

Anonymkode: 983e4...f25

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en ikke har erfaring er det mange feller å gå i. Går det galt, så har en seg selv å takke og får ingenting igjen på garantien som fagfolk bringer med seg på sine utførte jobber. Tror kanskje at himlingen med øynene kan ha noe med dette å gjøre. Jeg ville også ha ventet med stor feiring til alt er godkjent. 

Anonymkode: fc916...fae

Enig. For å ikke snakke om at få vil kjøpe ett hus hvor folk uten erfaring har tatt seg av elektriker og rørlegger jobb. 

Anonymkode: 48f19...501

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med en snekker som skulle kjøpe rørdeler av meg. Han trengte samtidig råd om montering av disse. Han sa han holdt på å pusse opp et baderom hos en av sine kunder. Han kalte seg rørlegger fordi han hadde «jobbet som det» i 20 år. 

Han var snekker, men overhodet ikke rørlegger, han kunne ikke helt grunnleggende ting.

Men han mente altså at han kunne kalle seg rørlegger, noe han også hadde sagt til sin kunde. 

Å bruke skikkelige fagfolk er aldri feil. Det er en grunn til at dette er en utdannelse med fagbrev og enkelte ting må man være mester/installatør for å gjøre. 

Anonymkode: 3f540...50f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at folk himler med øynene fordi alternativet er å høylydt le seg skakk....

Nå kan vi jo håpe det er tull, for man er ganske dum som husbygger (og sannsynligvis også generelt..) om man ikke setter seg inn i gjeldene lover og forskrifter. 

Anonymkode: 53934...6d3

• Liker 10
Gjest tullete rusk
Skrevet

Kanskje de bare ser etter rusk på hustaket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...