Gå til innhold

Hvordan er det å være mamma til gutter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er jentemagasinet fra før. Og venter nå en gutt. Det var veldig stas siden vi har flust av jenter i familien fra før. 

Så slo det meg. Hvordan er det å være guttemamma? Ble plutselig nervøs. Alle barn er jo forskjellig. Men noen likhetstrekk er det vel fra å være jentemamma til guttemamma? 

Noen som vil dele erfaringer?

Anonymkode: dc3a1...8be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jentemagasinet=jentemamma

Anonymkode: dc3a1...8be

Skrevet

Tror ikke forskjellen er veldig stor annet enn at de gjerne har andre interesser og ikke skifter klær like ofte 😅 mine gutter spiller fotball, sykler, liker lego, superhelter, starwars og minecraft osv. Da de var små gikk det gjerne i Lynet McQueen, Ninjago osv så det var litt å sette seg inn i for min del, men det kom veldig naturlig altså ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Hørt mamma si at hun jævlig glad hun fikk 2 sønner og ikke døtre.. lite drama. Litt mass om middag også har vi holdt kjeft ellers 😅

Anonymkode: 4e0ad...a25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ikke noen stor forskjell, hvert fall ikke når de er små. Du får kanskje lære deg nye interesser da:) Lego, Transformers, all mulig variasjon av biler og store maskiner, Ninjago, studere små insekter, biller og andre småkryp, gaming, Pokemon, osv. 

Alt dette kan jo jenter gjøre og like også selvfølgelig, så uten å vite hvordan dine jenter er så er det ikke sikkert det blir så anderledes. Men jeg er kun guttemamma og kan ingenting om f.eks Barbie eller Lego friends som jeg er sikker på at jentemammaer kanskje kan en del om. Jeg aner ikke hva jenter leker med eller hva som fenger interessen! Det var vel den eneste overraskelsen ved å være guttemamma, at jeg tar del av interesser jeg selv aldri har hatt og ikke kjenner noe til. 

Nå har jeg to gutter da og det er mye slåssing (som vi prøver å stoppe). Det er det kanskje blant søsken generelt? De er ekstremt aktive, men igjen - det kan jo jenter også være. 

Ser for meg at det er større forskjeller mellom gutter og jenter i tenårene? Har litt med at de går gjennom ulike utviklinger da, men ser for meg at det blir enklere å snakke med tenåringssønner enn jenter? Men det er nok en feil det også fordi unger er så forskjellige generelt. De defineres jo ikke av sitt kjønn, det er personligheten det kommer an på. 

Jeg kan ikke så mye om gutters anatomi og utvikling, annet enn hva som står i skolebøker - så der er det pappen som trår til. Når det kommer spørsmål jeg ikke kan svare på eller kjenner noe til, så er det godt å ha en mann som kan fortelle og forklare. Der er det nok forskjellig å være mamma til jenter. 

En ting vi er forberedt på er at det med tiden når guttene vokser så går vel matbudsjettet opp. Har hørt at gutter ofte hiver innpå en del når de vokser, men kan enda ikke bekrefte det. 

Alt i alt tror jeg ikke det er store forskjellen altså. Dette er bare synsing fra min side, så ta det med en klype salt :)

Anonymkode: 4e5bd...206

AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på jenter og gutter i snitt, det er bare en myte at det ikke er det 😅 Gutter bråker og styrer mer, og har andre interesser. Når gutter blir eldre er det gaming som er tingen f. eks. 

Anonymkode: 00f5e...80e

• Liker 3
Skrevet

Helt herlig ❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer fra en familie med bare jenter, og i barndommen drømte jeg om å selv bli mamma til jenter. Når jeg i tenårene møtte min utkårede, visste det seg at han kom fra en familie med kun gutter. Og skjønte straks at drømmen om jenter, dukker, rooooosa var bare å glemme, og der rok jeg rett. Jeg er guttemamma til en herlig liten fyr på 6 år og det er fantastisk :) Og selv om kjønnet ikke spiller noen rolle nå som jeg er voksen, så ser jeg jo at en gutt på nytt hadde vært mest praktisk om jeg skulle bli så heldig å bli gravid på nytt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare fortelle fra min foreløpige erfaring som har en av hver. Gutten er veldig aktiv, liker å "bråke" mye mer enn jenta, er mer voldsom lek i barnehagen med de andre gutta der (blitt en del kloring, slåing, dytting osv ukentlig. Er tydelig mer testosteron i kroppen allerede fra dem er små. Med jenta er det ingenting av sånt). 

Elsker å kjøre med lekebil, traktor, alt med motor, elsker å være med pappa i garasjen og skru og holde på. 

Han spiser MYE allerede, spør etter mat hele dagen 😅 Regner med det bare blir mer av det ettersom han vokser og. 

Bryr seg døyten om klær og hva han har på seg, får han en myk pakke så åpner han den og slenger den fra seg sekundet etterpå 🤪 Så enkelt å kle på han det jeg vil. 

Ganske enkel å ha med å gjøre. Sutrer aldri, gråter kun hvis han ser det som absolutt nødvendig, null drama i forhold til jenta. 

Anonymkode: 1f1c0...37f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to av hver, og guttene er svært forskjellige. Den ene er rolig som dagen er lang og uinteressert i actionfylte aktiviteter, mens den andre har mye energi som skal ut og elsker fart og spenning. Den rolige er interessert i musikk, sjakk og singelidretter. Den viltre i fartsfylt lagidrett og alt med motor. De har fått samme oppdragelse, så det er nok det medfødte temperamentet som vises. 

Anonymkode: 55e04...21d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på jenter og gutter i snitt, det er bare en myte at det ikke er det 😅 Gutter bråker og styrer mer, og har andre interesser. Når gutter blir eldre er det gaming som er tingen f. eks. 

Anonymkode: 00f5e...80e

Har ingenting å sammenligne med, men tror det kan stemme.

Mine tre gutter liker gaming, fotball, sykling, leke i skogen, lage demninger og styre på ute.

De likte Lynet McQueen, batman og spiderman  da de var små, nå går det i star wars, avengers og fotballhelter. 

Mine sitter sjelden i ro, kun når de gamer. De må bevege seg mye utendørs, ellers tar det fort av😅 Perling, tegning og lignende aktiviteter varer i tre minutter... 

De elsker å være med å lage mat, og er flinke til å lage mat alene nå, de liker ikke å vaske hus, men gjør det likevel med godt humør (viktig for meg å lære de slikt, skal ikke ha sønner som ikke hjelper konene sine hjemme!!)

De «bor» på fotballbanen i sommerhalvåret, kan være der med kompiser i timevis. De eldste (tenåringer) får sitte å spille til 12-1 om natta nå i ferien så lenge de er ute på dagtid. 

De er ekstremt snille med mammaen sin🥰 Koser, klemmer og gjør alt for å gjøre meg glad, til og med tenåringene. Snakker med venner med tenåringer, og det er visst uvanlig ved begge kjønn? Trodde først det var en guttegreie..? For sånn var ikke jeg!

Et herlig kaos❤️

Anonymkode: bdb4e...555

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå er det litt slitsomt å være guttemamma fordi han er 1,5 år, ekstremt nysgjerrig, superaktiv og veldig rask. Elsker alt med hjul på, og blir rasende når han må sitte i bilstolen sin og ikke bak rattet i bilen. Aktivitetsnivået er selvfølgelig forskjellig fra gutt til gutt, men jeg er barneskolelærer og vet at gutter generelt sett er mer glad i fart enn jenter 😅 En del av meg håper babyen i magen er ei rolig og forsiktig jente, men en annen del håper det er en like aktiv gutt han kan boltre seg sammen med 🙂 

Anonymkode: 46c67...c91

AnonymBruker
Skrevet

Mine tre gutter har alle vært rolige. Ikke spes glad i verken biler el Sabeltann. 😆 Lekte mye med lekedyr og klosser. Ingen slåssing. Veldig kosete og kjærlige. Etterhvert har gaming,og fisking feks blitt store interesser. 

Anonymkode: 0c344...836

AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at gutter er enklere. Mer easygoing. Lettere å avlede og mindre sta. 

Anonymkode: 7beac...22d

• Liker 3
Skrevet

Har to gutter og ei jente... Ikke så stor forskjell da de var små, annet enn interessefelt. Guttene og jenta er like aktive og "bråkete". Men mindre styr med guttene når det gjelder klær, venner, drama når de ble over 8-9 år. MEN... Nå er guttene 16 og 13...og de vil ikke lenger kose, snakke og være mammagutt... Det er litt trist. 16 åringen er blitt ung "mann", jobber, trener og svarer i enstavelsesord. Savner kontakten vi hadde da han var yngre. Får hjelpe han med skolearbeid, kan trene sammen, kjøre bil sammen... Men håper at de gode samtalene vil følge litt lengre opp med datteren min. (hun er 10 nå...) 

Som guttemor har vi måttet sette oss inn i gutteleker, mye fotballbaner og turneringer og kjøring til kamper, mye skismurning, hyttebygging og snekring, gaming...

med jenta har det vært mye laging av dukkeklær, hobbygreier, rydding av klesskap og rom (jenter har så sykt mye småting!!! Samler på alt!), besøk i dyreparker og bondegårder.. Måtte få oss katt... 

Når de er babyer lærer du fort å stelle en guttekropp, ikke vanskelig! :)

AnonymBruker
Skrevet

Kommer mye an på personligheten også :) sønnen min er en rolig gutt og var en del sammen med jenter da han var yngre, var en periode han ikke hadde jentevenner men det har kommet tilbake nå - han er 17. Datteren min på ti er mer bråkete og støyete enn broren var, og er mer med gutter enn jenter og syns jenter krangler for mye - antar det er intrigegreier osv som hu ikke liker og ikke helt skjønner greia med.

Anonymkode: dc749...a19

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad jeg har bare ei jente, så mye drama! Gutter er ukompliserte. 

Anonymkode: 78e1a...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 5 barn. 2 jenter og 3 gutter. Jeg tror det er mer forskjell på personlighet enn på kjønn. Ene gutten min er rolig og forsiktig, de to andre har masse energi og er høyt og lavt hele dagen😀 Jentene mine er også forskjellige😀

Anonymkode: 358dd...b5d

AnonymBruker
Skrevet

Det er topp, men svarte kor høglytt! Store personligheter, store følelsemennesker, herlige London kor dei bråkar av og til! 

Anonymkode: 8089a...74d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en jente, og to gutter. Jenta er eldst med sine 17 år. Guttene er 14 og 10. Av mine tre så er det jenta som har vært mest «krevende». Er veldig glad jeg ikke har tre av dem 😆

Anonymkode: 92ba4...8ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...