AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #1 Skrevet 27. juli 2019 Etter å ha vært sykemeldt en periode er jeg tilbake i jobb, og det som møter meg er slitne kolleger. Ja, det er et hardt yrke, og det blir ikke mindre hardt og belastende at man stadig går underbemannet, det settes ikke inn vikarer ved fravær. Det er heller ingen som melder seg frivillig til å ta ekstravakter ved sykdom fordi at de enten er syke selv eller så er de slitne. Det er også bestemt fra høyere hold at det ikke skal beordret noen nå i sommer, å jeg stiller meg spørsmålet om hva regelverket sier om det. Det drives rovdrift på personalet, og folk kommer på jobb og er helt på felgen, man ser at det ikke er lenge før de knekker sammen, også ender enda flere med sykemeldinger. Kollegaer tør ikke å kreve økt bemanning da de er redde for å miste jobbene sine. Jeg kjenner veldig på dette, og det går utover søvn og humør. Selv er jeg som sagt tilbake, men vet ikke hvor lenge det går før jeg må sykemeldes igjen da jeg har sterke smerter igjen etter 1 vakt. Hvor skal dette ende? Er det noe man kan gjøre for å belyse problemene? Ingen av plasstillitsvalgte har bein i nesa til å kreve økt bemanning, og ingen organiserte tør å gå til tillitsvalgte med problemene sine. Kan man gjøre noe, eller må det bare gå sin gang til en større andel av personalet ender opp utslitte og sykemeldte? Anonymkode: 56e7e...9db 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #2 Skrevet 27. juli 2019 Finn en annen jobb kjapt. Det vil også gi viktige signaler til ledelse og eiere om det er mye gjennomtrekk av ansatte! Anonymkode: 18956...cae 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #3 Skrevet 27. juli 2019 Btw. Hadde samme problem. Har nå sagt opp og begynner på studier for en bedre jobb. Anonymkode: 18956...cae 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #4 Skrevet 27. juli 2019 For min del er det uaktuelt å bytte jobb. Nærmer meg 60 år, og er stadig sykemeldt pga lidelser ved tungt arbeid. Det er ingen arbeidsgivere som vil ha meg. Jeg har også fått en turnus tilpasset min helse, og det kan jeg ikke forvente å få andre steder. Jeg er mere bekymret for kollegene mine der mange er unge og nyutdannet eller etablerte med små barn. Flere av de er på gråten etter endt arbeidsdag. Det samme når de kommer på jobb. Kommunene sparer seg til fant, og det på bekostning av personalet. Anonymkode: 56e7e...9db 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #5 Skrevet 27. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del er det uaktuelt å bytte jobb. Nærmer meg 60 år, og er stadig sykemeldt pga lidelser ved tungt arbeid. Det er ingen arbeidsgivere som vil ha meg. Jeg har også fått en turnus tilpasset min helse, og det kan jeg ikke forvente å få andre steder. Jeg er mere bekymret for kollegene mine der mange er unge og nyutdannet eller etablerte med små barn. Flere av de er på gråten etter endt arbeidsdag. Det samme når de kommer på jobb. Kommunene sparer seg til fant, og det på bekostning av personalet. Anonymkode: 56e7e...9db Ja, det er veldig trist. Verste er når man sier ifra og man får til svar om å være mer kreativ?! Skriver dere avviker? Synes det hjalp hos oss, sjefen prøvde seg på mindre bemanning og vi jobbet bare i normal tempo som før, rakk ikke noen viktige oppgaver og skrev avvik på det. Dette gjorde vi ofte, helt til han innså at det var ingen vei utenom. Anonymkode: aeffd...986 9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #6 Skrevet 27. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er veldig trist. Verste er når man sier ifra og man får til svar om å være mer kreativ?! Skriver dere avviker? Synes det hjalp hos oss, sjefen prøvde seg på mindre bemanning og vi jobbet bare i normal tempo som før, rakk ikke noen viktige oppgaver og skrev avvik på det. Dette gjorde vi ofte, helt til han innså at det var ingen vei utenom. Anonymkode: aeffd...986 Jeg jobber ikke samme skift som de fleste, men sier stadig at de ikke må løpe, men gjøre det de rekker - og skrive avvik, men det blir dessverre ikke gjort. Folk er redde for å miste jobben sin 😞 Anonymkode: 56e7e...9db
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #7 Skrevet 27. juli 2019 Siden du nærmer deg pensjonsalder ber jeg deg om når du blir pensjonert å gå ut i media og beskrive forholdene for å hjelpe de som kommer etter deg. Jeg kjenner igjen alle forholdene du beskriver fra egen stilling i barnehagesektoren (kommunal) Kollegaer holder på å gå til grunne av høyt arbeidspress men blir bare bedt om å tenke positivt. Hvis man klager får det store konsekvenser så det er det ingen som tør. Anonymkode: d80f6...351 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #8 Skrevet 27. juli 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ikke samme skift som de fleste, men sier stadig at de ikke må løpe, men gjøre det de rekker - og skrive avvik, men det blir dessverre ikke gjort. Folk er redde for å miste jobben sin 😞 Anonymkode: 56e7e...9db Mister ikke jobben av det vel, er jo offentlig arbeidsplass. Men det kan ikke bare være en som gjør det. Anonymkode: aeffd...986 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #9 Skrevet 27. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mister ikke jobben av det vel, er jo offentlig arbeidsplass. Men det kan ikke bare være en som gjør det. Anonymkode: aeffd...986 Ja, disse som løper bena av seg fordi de er redde for å miste jobben sin må 1) organisere seg 2) sette seg litt inn i arbeidsrett og sannsynligvis også 3) få seg en ryggrad. Dette er forsåvidt lett å si for meg som ikke står midt oppi det, men vi har et ganske godt oppsigelsesvern her i landet. Det eneste som skjer når ansatte ofrer helsa si for arbeidsplassen på den måten er at 1) de blir utslitt og 2) arbeidsgiver kan late som alt er OK og trenger ikke gjøre endringer. Anonymkode: c9daa...8e6 1
GulSitron Skrevet 27. juli 2019 #10 Skrevet 27. juli 2019 Meld dere inn i LO og få de ut på banen med dere!
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #11 Skrevet 27. juli 2019 Dette har blitt en gjenganger... Likevel er lønna tydeligvis det eneste fagforbundene kjemper for. De burde jo heller tatt tak i bemanningssituasjonen. Kjenner folk som har holdt kurs i forhandlingsteknikk for sykepleierforbundet. De hadde visst ikke én ryggrad på deling en gang. Hver gang de blir bedt om å stille hardt mot hardt bukker de under for dette mystiske «kallet» sitt som er å vise omsorg for andre (deriblandt arbeidsgiver) Anonymkode: 0ebeb...ffb 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #12 Skrevet 27. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Mister ikke jobben av det vel, er jo offentlig arbeidsplass. Men det kan ikke bare være en som gjør det. Anonymkode: aeffd...986 Nei, det er riktig at man ikke kan bli direkte sagt opp, men arbeidsgiver kan sette inn andre tiltak som gjør det vanskelig om ikke umulig for arbeidstaker å fortsette. Anonymkode: d80f6...351
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #13 Skrevet 27. juli 2019 Det er den helvetes regjeringen som strammer så til og lager det så vanskelig for pasienter og personale slik at det skal tvinge seg fram private løsninger. Måtte de brenne hardt og lenge innerst inni helvete!!! Anonymkode: ff0fd...b39 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #14 Skrevet 27. juli 2019 Ja, det er en skam!! 🤬 Sykepleiere (eller egentlig alle i helsevesenet), førskolelærere og lærere; For lite folk, rovdrift på de som er, rapportering, kartlegging og byråkrati som tar unødvendig tid av det de faktisk burde gjøre... La oss verdsette desse menneskene ❤️ Fast jobb, god lønn, nok personale og RESPEKT! Anonymkode: 72760...c54 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #15 Skrevet 27. juli 2019 Det er ikke regjeringen sin skyld. Det var ikke annerledes da de røde hadde makten. Det som har skjedd er at lønningene er blitt for høye i Norge og den private økonomien for god. Det offentlige har ikke råd lenger. Og sånn går det. Anonymkode: 22c85...21e 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #16 Skrevet 27. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er veldig trist. Verste er når man sier ifra og man får til svar om å være mer kreativ?! Skriver dere avviker? Synes det hjalp hos oss, sjefen prøvde seg på mindre bemanning og vi jobbet bare i normal tempo som før, rakk ikke noen viktige oppgaver og skrev avvik på det. Dette gjorde vi ofte, helt til han innså at det var ingen vei utenom. Anonymkode: aeffd...986 Dette er viktig. Ikke jobb fortere enn dere normalt ville ha gjort. Alle oppgaver som man ikke rekker skriver man avvik på. Kvinner har en tendens til å bare løpe fortere når man får flere oppgaver og/eller lavere bemanning og det er fryktelig dumt. Da sender man et signal til ledelsen at det går jo bra med lavere bemanning. De bryr seg jo ikke om at dere må løpe fortere og at pasientene får jevnt over dårligere behandling. Ingen mister jobben av det. De som har faste stillinger bør få seg litt ryggrad og si klart i fra! De er det så og si umulig å sparke. Anonymkode: 1efa5...0f6 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #17 Skrevet 27. juli 2019 Samboer liker ikke å være helsefagarbeider. Han elsker pasientkontakten, stell og prosedyrer. Han synes det er morsomt å dele ut medisiner og lage mat. Men han takler ikke hvordan sykehjemmene, og helsevesenet generelt, styres. Eksempel: Sykehjemmet har en regel om at det må være totalt 6 fravær for at ekstra folk kan tilkalles. Men det tas ikke hensyn til at én avdeling har tre fravær og tre andre har ett hver. En lærling regnes som en ansatt på vakt når den er til stede, men dersom lærlingen er syk, regnes den ikke som ansatt på vakt og det er dermed ikke fravær. De ansatte må ha med egen kopp. De får ikke bruke pasientkopper/-glass, for da bruker man så mye oppvasksåpe. De får heller ikke bruke plast-/pappkopper, for det er så dyrt. Det er faktisk en av sjefene som har et lager av engangskrus som man må komme opp og be om, og man må ha en veldig god begrunnelse for å få ta med seg kopper. Ble fortalt at en ansatt gikk opp og sa at det var tomt på medisinrommet (det var det ikke), sånn at de kunne få tatt seg noe vann. De personlige koppene forsyner alle andre seg av i hytt og pine, enda de har navn på. Det var også noe prat om at disse koppene måtte vaskes hjemme. Sier du ifra til sjefen om at noe ikke er ok, blir du truet med sparken. Om det så er at du ikke har mulighet til å ta en ekstravakt du blir satt opp på uten å ha godtatt. Samboer sa ifra om at han ikke kunne ta en ekstravakt som han ble bedt om fordi han skulle være med meg til legen, men han ble likevel satt opp og fikk beskjed om at han ikke måtte pakke meg inn i bomull. Han torde verken å si ifra om at sånne kommentarer ikke er greit eller at han sa nei til vakta, for han visste at han hadde vært rett ut døra om han gjorde det. Han var ferdig som lærling for to-tre år siden. Før han begynte på dette sykehjemmet funderte han på å bli yrkesfaglærer og jobbe seg opp til realkompetanse for å komme inn på studiet uten å ta påbygg, men dette sykehjemmet har gjort at han har mistet all tiltro til helsevesenet. Nå leter han etter jobber innenfor andre ting, for han orker ikke tanken på å utdanne ungdommer i det samme yrket. Anonymkode: fa5f3...9e4 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #18 Skrevet 27. juli 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er den helvetes regjeringen som strammer så til og lager det så vanskelig for pasienter og personale slik at det skal tvinge seg fram private løsninger. Måtte de brenne hardt og lenge innerst inni helvete!!! Anonymkode: ff0fd...b39 Den blir for dum. Det har vært slik i alle år mens de rødgrønne styrte også. Det har aldri vært interessant å bruke penger på de eldre og heller ikke hjelperne deres. Anonymkode: 31b7a...b00 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #19 Skrevet 27. juli 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den blir for dum. Det har vært slik i alle år mens de rødgrønne styrte også. Det har aldri vært interessant å bruke penger på de eldre og heller ikke hjelperne deres. Anonymkode: 31b7a...b00 Ja det var da det begynte. Arbeiderpartiet har tross alt blitt høyrbeiderpartiet. Men alt har blitt enda mye verre under de mørkeblå, og tro for all del ikke at de har tenkt å løfte en finger for å gjøre noe med det. De lener seg tilbake og ser gå til helvete mens det private trenger seg frem. Piss off! Anonymkode: ff0fd...b39 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #20 Skrevet 27. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette har blitt en gjenganger... Likevel er lønna tydeligvis det eneste fagforbundene kjemper for. De burde jo heller tatt tak i bemanningssituasjonen. Kjenner folk som har holdt kurs i forhandlingsteknikk for sykepleierforbundet. De hadde visst ikke én ryggrad på deling en gang. Hver gang de blir bedt om å stille hardt mot hardt bukker de under for dette mystiske «kallet» sitt som er å vise omsorg for andre (deriblandt arbeidsgiver) Anonymkode: 0ebeb...ffb Er riktig det. Lønnsøkninger blir kun økt i tråd med prisøkning ellers i samfunnet. Ingen reel løft. Hvis lønnen skal øke såpass at trivselsfaktoren øker, skal de få lønnen høyere opp. Med det ansvar og arbeidstider som er en stor byrde for folk, bør lønnen samsvare med arbeidsoppgavene. Det "kallet" sitt kan de putte oppi et sted solen ikke skinner. Og så bør de stoppe privatiseringen. Anonymkode: 9ea51...7c9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå