Gå til innhold

Den typiske KG unge.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått inntrykk av hvordan den norske KGungen er. Etter å ha lest her på forumet i ganske lang tid, har jeg dannet meg et bilde av det barnet foreldre har her inne.. 

Barnet har selvsagt sovet på eget rom etter de kom hjem fra fødselen selvsagt. 

Selvsagt kunne barnet lære å spise selv, det hadde de øvd på før det begynte i bhg. Skal jo ikke ha noe særbehandling, eller være til byrde for de ansatte. 

Barnet har selvsagt lært å oppføre seg ute før de i butikker/restauranter, og oppfører seg stille og rolig hele tiden, og er stille når de voksne snakker... Selvsagt 

Barnet vet at det ikke får noe ekstra utenom det som blir servert, og må kjøpe godteriet selv med egne penger. Selvsagt. Her må vi jobbe for pengene, enklere husarbeid læres tidlig bort, så de ikke blir navklienter når de blir eldre. Selvsagt. 

Barnet får seg sommerjobb med en gang det blir gammelt nok (14 år og går med avisa typ.) og når det har jobb, betal alt selv. Bortsett fra mat og losji. 

Men når det blir 18 er det nok dulling. Både juridisk og av prinsipp, er barnet voksent, og du er ikke lenger ansvarlig. Skal barnet bo hjemme bare en dag etter fylte 18,må barnet ha jobb, betale husleie, og betale for mat i huset, i tillegg gjøre husarbeid til den store gullmedalje. Barnet blir nå behandlet som en hvilken som helst leietaker. 

Selvsagt. 

Det er ikke meningen å være morsom, men jeg får helt bakoversveis av hva jeg leser her inne.. 

Innspill? 

Anonymkode: c7dd8...2d2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åja. Hvordan har dine barn det, da?

Anonymkode: 72c72...18a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lagt merke til at det er en del sånne veloppdragne barn her. 😃 Typ i tråder om bråkete barn, det får aldri MINE lov til. I realiteten er det nok mer foreldrene som blir immune. 

Anonymkode: 59cef...fae

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes egentlig de oppdragelsesmetodene du la frem høres fornuftige ut, men barn er barn og verden er ikke en dans på roser. Folk liker og være bedre enn andre så derfor fremstiller de seg selv bra på anonyme forum, forstå det de som vil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått inntrykk av hvordan den norske KGungen er. Etter å ha lest her på forumet i ganske lang tid, har jeg dannet meg et bilde av det barnet foreldre har her inne.. 

Selvsagt kunne barnet lære å spise selv, det hadde de øvd på før det begynte i bhg. Skal jo ikke ha noe særbehandling, eller være til byrde for de ansatte. 

Barnet har selvsagt lært å oppføre seg ute før de i butikker/restauranter, og oppfører seg stille og rolig hele tiden, og er stille når de voksne snakker... Selvsagt 

Barnet vet at det ikke får noe ekstra utenom det som blir servert, og må kjøpe godteriet selv med egne penger. Selvsagt. Her må vi jobbe for pengene, enklere husarbeid læres tidlig bort, så de ikke blir navklienter når de blir eldre. Selvsagt. 

Barnet får seg sommerjobb med en gang det blir gammelt nok (14 år og går med avisa typ.) og når det har jobb, betal alt selv. Bortsett fra mat og losji. 

Men når det blir 18 er det nok dulling. Både juridisk og av prinsipp, er barnet voksent, og du er ikke lenger ansvarlig. Skal barnet bo hjemme bare en dag etter fylte 18,må barnet ha jobb, betale husleie, og betale for mat i huset, i tillegg gjøre husarbeid til den store gullmedalje. Barnet blir nå behandlet som en hvilken som helst leietaker. 

Selvsagt. 

Det er ikke meningen å være morsom, men jeg får helt bakoversveis av hva jeg leser her inne.. 

Innspill? 

Selvfølgelig øver barna på å spise selv før de begynner i bhg? Mine har trent på å  spise selv fra de var sånn ca. 6 mnd...

Barna får ikke herje på resturanter, men barn er barn... Beveger man seg ute blant folk må man tåle at det er andre mennesker der, og får et barn et trassanfall på butikk eller hvor som helst er det ikke bare å knipse med fingern så går det over...

ALLE skal være stille når andre snakker, det gjelder barn og voksne. Det handler om respekt! Men voksne kan ikke forvente at barn lærer å vente på tur hvis ikke de voksne venter når barna snakker!

Husarbeid må alle i husstanden bidra med, barn og voksne. En 1-åring klarer fint å hjelpe til med å ta ut av oppvaskmaskinen feks, og opplever stor mestring ved å føle seg viktig i fellesskapet. Har alltid med meg en liten hjelper når jeg tar utav oppvaskmaskina på jobb... Skal man begynne å lære barna husarbeid når de er 12 kan man like godt gi opp...

Å få sommerjobb som 14-åring er sunt. Det er likevel foreldrenes ansvar å holde de med klær, mat og slike ting, men ting som barna ønsker seg utenom skal de selvsagt betale selv. Sånn er det da før de får jobb også!

Syns dette var et teit innlegg, for dette er jo egentlig helt vanlig barneoppdragelse...

Anonymkode: 3ea2b...593

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnet har selvsagt sovet på eget rom etter de kom hjem fra fødselen selvsagt. Hvor har du det fra?

Selvsagt kunne barnet lære å spise selv, det hadde de øvd på før det begynte i bhg. Skal jo ikke ha noe særbehandling, eller være til byrde for de ansatte. Selvsagt bør foreldre lære barna å spise selv før barnehagestart. Ønsker du ikke å oppmuntre dine barns selvstendighet? 

Barnet har selvsagt lært å oppføre seg ute før de i butikker/restauranter, og oppfører seg stille og rolig hele tiden, og er stille når de voksne snakker... Det er klart barn må sitte rolig på restaurantbesøk. Klarer ikke barna det, bør foreldrene velge typ McDonald’s eller Egon med lekerom. Det går an å velge barnevennlige restauranter. Ta gjerne med tegnesaker eller småleker til barna. Det handler om å ta hensyn til omverden. Folk drar ikke på restaurant for å nyte en bedre middag med barn løpende mellom bordet, eller som roper og skriker. Barn bør selvsagt lære seg sosiale regler og folkeskikk.

Barnet vet at det ikke får noe ekstra utenom det som blir servert, og må kjøpe godteriet selv med egne penger. Selvsagt. Her må vi jobbe for pengene, enklere husarbeid læres tidlig bort, så de ikke blir navklienter når de blir eldre. Selvsagt. Ikke noe galt i å lære barn å gjøre husarbeid, gjerne for ukelønn. Jeg bør så absolutt blitt strengere på det punktet, og kreve mer husarbeid av mitt barn. Jeg er alt for dårlig på det dessverre. Tenker du virkelig at det er galt med at barn deltar i husarbeid, eller hva er det du vil frem til? Ellers skjønner jeg ikke helt hva du mener med at barn ikke bør få noe ekstra utenom det de får servert? Om du referer til godteri og is, så er jeg enig i at barn ikke bør få det flere ganger i uken mellom måltider. 

Barnet får seg sommerjobb med en gang det blir gammelt nok (14 år og går med avisa typ.) og når det har jobb, betal alt selv. Bortsett fra mat og losji. Det ser jeg ingenting galt med. Mitt barn begynner nok ikke med sommerjobb som 14-åring, men at andre 14åringer har sommerjobb ser jeg ikle noe galt i. Og jeg tviler på at foreldre mener at 14åringer skal betale absolutt alt selv, men at de kan betale for unødvendige ting de har lyst på selv ser jeg ingenting galt med.

Men når det blir 18 er det nok dulling. Både juridisk og av prinsipp, er barnet voksent, og du er ikke lenger ansvarlig. Skal barnet bo hjemme bare en dag etter fylte 18,må barnet ha jobb, betale husleie, og betale for mat i huset, i tillegg gjøre husarbeid til den store gullmedalje. Barnet blir nå behandlet som en hvilken som helst leietaker. Jeg skjønner at du prøver å sette ting veldig på spissen her, men hele innlegget blir egentlig litt for dumt. Men ja, barnet er voksent når det er 18 år. Jeg har ikke sett noen på KG som mener at barna skal betale husleie dagen etter fylte 18 år. Så om det er noen, så er det iallfall veldig få. Men at barn må begynne å betale husleie noen år etter fylte 18, særlig om de er i full jobb, ser jeg overhodet ikke noe problem med.

Selvsagt. 

Innspill? 

Anonymkode: afc21...83a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle gangene selvsagt blir nevnt gjorde at jeg ikke orket lese hele innlegget... 

Anonymkode: cc478...3c4

Skrevet (endret)

Ha ha, helt enig med deg, TS. For ikke å glemme hvor kloke disse KG-barna er! De forstår masse og kan masse helt fra de er spedbarn, og nåde den som kommer her inn og spør om de muuuligens har et barn som ligger litt foran. DA blir man sablet ned, da! Janteloven og bygdedyret bor her fast.

Det med at barna må betale for seg har forresten et unntak, og det er når folk med laaaangt under middels inntekt setter alle kluter inn for å forsørge sine voksne barn som studerer, jobber og samtidig bor hjemme. Da er det ikke måte på hvor fint det er at forelderen forsørger barna sine så de slipper å ta opp studielån. Våger man å foreslå at denne voksne personen, som bor på hotell hos mor, kanskje skulle betale for seg, blir man møtt med motbør! (Selvopplevd, om enn for ganske lenge sinden.) 

KG-barna fyller forresten aldri år; de er kun måneder. At et barn er 30 måneder gammelt ser man kun her inne, og muligens på mammaforum. 

Og på toppen av det hele er KG-mammaene ganske hårsåre når de føler seg truffet. ;) 

Endret av Ullvott
  • Liker 4
Skrevet

Selvsagt. 

Innspill? 

Mitt barn sover på eget rom, ikke fordi jeg vil men fordi hun bare våkner med oss. 

Mitt barn spiser selv, noe jeg forøvrig hater da det blir så mye gris, men Gud forby at hu ikke for gjøre alt selv. 

Mitt barn hyler bråker overalt vi er og får hun ikke vilja si så klikker det. 

Mott barn for til og med godteri noen ganger bare for og få litt stillhet 

Mitt barn gjør som hu vil med sommerjobb, så lenge hun er grei på skolen er jeg glad.

Og når hu blir 18, ja da håper jeg at jeg får litt fred😂🙈

så langt ofra perfekt her 

• Liker 2
Skrevet

Noe av det rareste jeg har lest. Jeg syns det er mange foreldre som viser sårbarhet her. Som er ærlige på at de ikke er perfekte! Som spør om råd og trøst. Ære være dem! Og mange her viser sympati. Ære være dem også.

Men så har man moralens voktere her. Tror aldri et sekund på at de er noe bedre. Jeg skal si noe jeg sier her nå bare en gang. Jeg snakket med en nor som utsatte barnet sitt for livsfare. Det var bare flaks at barnet overlevde. Og hun sto faktisk og kritiserte andre foreldre. Rusa som f... Hun mistet omsorgen ja. Selvfølgelig. Men kritisert andre i vilden sky. Det har jeg alltid i bakhodet når jeg leser om de "moralske" her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min oppfører seg eksemplarisk ute i offentligheten, folk må jo lure på hvilket trylletriks vi har snublet over, men det er litt annerledes oppførsel hjemme blant husets fire vegger.. :fnise:

Tror ikke alle har så små dydsmønstre som det ser ut! 

Anonymkode: 6fe75...d74

Gjest RødeFare
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. 

Innspill? 

Jøss. Jeg som trodde det eneste som var sikkert med KG er at man får kjeft uansett hva man mener eller gjør.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig øver barna på å spise selv før de begynner i bhg? Mine har trent på å  spise selv fra de var sånn ca. 6 mnd...

Barna får ikke herje på resturanter, men barn er barn... Beveger man seg ute blant folk må man tåle at det er andre mennesker der, og får et barn et trassanfall på butikk eller hvor som helst er det ikke bare å knipse med fingern så går det over...

ALLE skal være stille når andre snakker, det gjelder barn og voksne. Det handler om respekt! Men voksne kan ikke forvente at barn lærer å vente på tur hvis ikke de voksne venter når barna snakker!

Husarbeid må alle i husstanden bidra med, barn og voksne. En 1-åring klarer fint å hjelpe til med å ta ut av oppvaskmaskinen feks, og opplever stor mestring ved å føle seg viktig i fellesskapet. Har alltid med meg en liten hjelper når jeg tar utav oppvaskmaskina på jobb... Skal man begynne å lære barna husarbeid når de er 12 kan man like godt gi opp...

Å få sommerjobb som 14-åring er sunt. Det er likevel foreldrenes ansvar å holde de med klær, mat og slike ting, men ting som barna ønsker seg utenom skal de selvsagt betale selv. Sånn er det da før de får jobb også!

Syns dette var et teit innlegg, for dette er jo egentlig helt vanlig barneoppdragelse...

Anonymkode: 3ea2b...593

Det er jo dette ☝️hun prøver å fortelle. Innlegget ditt beviser at hun har rett.

Anonymkode: d29fb...8cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungen min oppfører seg eksemplarisk ute i offentligheten, folk må jo lure på hvilket trylletriks vi har snublet over, men det er litt annerledes oppførsel hjemme blant husets fire vegger.. :fnise:

Tror ikke alle har så små dydsmønstre som det ser ut! 

Anonymkode: 6fe75...d74

Har også vanskelig for å tro at et barn alltid kan oppføre seg eksemplarisk ute.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. 

Innspill? 

Ehh dette er normal folkeskikk og normal oppdragelse av barn. 

Anonymkode: 6dd2c...ae6

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare de som skriker høyest, trenger ikke å bety flertallet. 

Anonymkode: ced32...571

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min er veldig veloppdragen, men det betyr ikke at han ikke av og til ikke slår seg helt vrang og kan lage scener midt i butikken iblandt. 

Har ikke inntrykk av at alle ungene her inne er eksemplariske, men at de fleste foreldrene her inne er noenlunde oppegående og fornuftig og oppdrar ungene sine på en måte som gjør at barna stort sett er veloppdragent. Det er ikke ensbetydende med perfekte og eksemplariske til enhver tid. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, WhisperingWind skrev:

Min er veldig veloppdragen, men det betyr ikke at han ikke av og til ikke slår seg helt vrang og kan lage scener midt i butikken iblandt. 

Har ikke inntrykk av at alle ungene her inne er eksemplariske, men at de fleste foreldrene her inne er noenlunde oppegående og fornuftig og oppdrar ungene sine på en måte som gjør at barna stort sett er veloppdragent. Det er ikke ensbetydende med perfekte og eksemplariske til enhver tid. 

Da er han jo ikke «veloppdragen» i andres øyne.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at det er en typisk Kg-unge. Sikkert fordi jeg er en KG mor som hadde barna i senga i babytiden, tydde raskt til flaske om jeg ikke klarte å mette fra pupp, har gjespet som reaksjon på ståk i stua, slept skrikende barn gjennom diverse offentlige steder med et smil og unnskyld til de jeg møter, og enn så lenge får barna putte hver krone på sparegrisene sine fordi vi lærer sparing først.. Ikke tjening. Sikkert litt feil. Men, mye jeg gjør er feil. 

Og de fleste tråder om barn jeg svarer på handler om noen som føler de gjør noe feil og ber om råd, erfaringer eller støtte. 

Det som står i TS er ikke den typiske KG-ungen, men veldig typisk for et mindretall overbærende og lite hjelpsomme svar i mange tråder. 

- Når kommer babyen til å gå? Min har holdt seg oppe lenge og er nå 14 måneder og tør ikke slippe seg. 

Også får man disse "Åja, vel vi ØVDE med vår og hun gikk når hun var 9 mnd og tok på sko med borrelås selv når hun var 14 mnd." som er skikkelig lite hjelpsomme. Og passer midt i TS sitt innlegg. 

Det er vel heller den typiske KG-gullungen. 😊

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...