AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #1 Skrevet 26. juli 2019 Skal selge leiligheten min. Den er èn av fire eierseksjoner i et hus som ble bygd i 2014. Alt er nytt og jeg har selv bodd der i 5 år siden det var nybygd. Har fylt ut egenerklæringsskjema og kommer nå til et punkt hvor jeg må velge om jeg ønsker boligselgerforsikring. Tenker at dette er noe jeg absolutt ville hatt om jeg skulle ha solgt et eldre hus, men siden alt er nytt (2014) og har aldri oppdaget noe feil eller mangler lurer jeg på om det vil være bortkasete med en slik forsikring til ca. 7000kr. Eller bør jeg uansett ha det. Hvilke «overraskelser» kan dukke opp iløpet av de 5 årene man er omfattet av boligselgerforsikringen? Skulle det skje noe, som brann, vannlekkasje etc. Er jo det noe som vil dekkes av husforsikringen man betaler til sameiet, samt egen innboforsikring for evt. Skader på innbo. Kjøper kan liksom ikke ønske å heve kjøpet pga. Mangler ved en eventuell brannskade eller akutt oppstått vannskade i fremtiden. Så hva er det jeg sikrer meg mot. Anonymkode: 92140...6c6
Zzyzx Skrevet 27. juli 2019 #2 Skrevet 27. juli 2019 Du sikrer deg mot stadige henvendelser om tulleting hvis du er uheldig med kjøper. Det finnes nok av eksempler på kjøpere som klager på den minste lille ting. Låsen på ytterdøra er litt treig, lite hakk i parketten, sluket i dusjen gikk tett etter et par måneder, lyspæra i lampa i ganga måtte byttes, og sånn fortsetter det. Med boligselgerforsikring så kan du bare henvise kjøper dit for alt tull, kjøper får stort sett null og niks, og du slipper å bruke tid og energi på å diskutere. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #3 Skrevet 27. juli 2019 JA! Vi solgte et hus til en person som ikke gjorde annet enn å leite frem feil og mangler. Takk gud for den forsikringen sier jeg bare. Anonymkode: 4a323...265 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #4 Skrevet 27. juli 2019 Vi kjøpte hus til 2.4mill med fukt i garasjen som vi ikke fikk dekket fordi skaden var ikke «dyr» nok å utbedre. Måtte koste minst 200.000kr å fikse for at vi skulle få noe igjen for det. Måtte Ta det på egen forsikring/fikse uten forsikring. Så sjekk hvor dyr en skade må være for at kjøperen kan «reklamere» før du tar avgjørelsen. Hvis hus/leiligheten er såpass ny er det tvilsomt at det er store feil/mangler der uansett. Skade i parkett/treig dør dekkes ikke. Det er normal slitasje man må regne med når man kjøper nytt. Anonymkode: 9f11b...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #5 Skrevet 27. juli 2019 TS her. Det jeg selger er en liten studioleilighet på 17kvm, og den er som sagt bygd i 2014. Som personen over her sier må skaden som oppstår være av en viss kostnadsstørrelse for å bli dekket. Begrenset hvor stor kostnad den eventuelle feilen/mangelen vil medføre på en 17kvm hybel. Boligselgerforsikringen vil koste mellom 7000-8000kr, avhenger av hva den blir solgt for. Og som en nevnte over her så dekkes ikke naturlige bruks/slitemerker over tid. De kan ikke kontakte meg om noen år og si at det er ripe i parketten liksom. Anonymkode: 92140...6c6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #6 Skrevet 27. juli 2019 5.4 Er forsikringsbeløpet NOK 5.000,- eller mindre, foretas ingen forsikringsutbetaling. Ved forsikringsutbetaling på mer enn NOK 5.000,-, fratrekkes ingen egenandel. Hva vil dette punktet si? betyr det at hvis de som kjøper finner en skade som koster under 5000kr så dekker ikke forsikringen det og jeg må betale til de som har kjøpt hybelen? Vil det si at jeg med denne forsikringen må betale 7-8000kr for selve forsikringen og i tillegg kanskje betale opp til 5000kr i tillegg hvis de som kjøper skulle finne en mangel med kostnad opp til 5000kr. Herregud. Anonymkode: 92140...6c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå