Gå til innhold

Hva kan brukes til sår-rens på katt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min søte lille pus Flettfrid har vært i slåsskamp :( Ingen store skader, men hun har et lite sår på haken. Kan jeg rense med Pyrisept, eller er det noe annet som er bedre? 

Anonymkode: 337e1...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker Klorhexidin, men jeg kan ikke tenke meg at det spiller noen rolle. I "felt" har jeg også brukt vanlige sårrenservietter som man kjøper på apoteket og som jeg gjerne har i lommen. Og så vet du sikkert at slike sår kan se veldig uskyldige ut, men viser de seg å være dypere enn man tror og utvikler seg til en "usynlig" byll et stykke under huden. Ikke farlig, men lurt å følge med på og få behandlet før det blir verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk bare saltvann, NaCl og har du ikke det - rent vann. Pyrisept og klorhexidin dreper også de gode bakteriene og er egentlig veldig utdatert å bruke i sår.

Og følg med på såret og formen pus generelt. Hvis hun har slåss med en annen pus blir det veldig fort betennelse og verkebyll etter kattebitt og katteklor. Viser hun tegn til smerte, ynker seg, sover ekstra mye, spiser lite osv, dra til veterinær. 

Anonymkode: 8884a...cc8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruk bare saltvann, NaCl og har du ikke det - rent vann. Pyrisept og klorhexidin dreper også de gode bakteriene og er egentlig veldig utdatert å bruke i sår.

Og følg med på såret og formen pus generelt. Hvis hun har slåss med en annen pus blir det veldig fort betennelse og verkebyll etter kattebitt og katteklor. Viser hun tegn til smerte, ynker seg, sover ekstra mye, spiser lite osv, dra til veterinær. 

Anonymkode: 8884a...cc8

Takk  for råd, jeg følger med på henne. Hun løper rundt som før og er i god form, spiser og drikker godt. Tenkte uansett det kunne være greit å ha noe sår-rens liggende, sånn generelt. Katter kan jo skade seg på andre måter også. 

Anonymkode: 337e1...f84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt sårrens er lurt å ha bakhand. Fysiologisk saltvann er det aller beste. 

Anonymkode: 3d4c6...85b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...