Gå til innhold

Dere som sutret over høye strømpriser i vinter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har dere husket å tegne fastprisavtale nå?

Endret av Husholdning1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Husholdning1 skrev:

Hvorfor bør man det? Jeg har spotpris. Hvor lønner det seg å ha fastprisavtale nå, og hva koster det?

Anonymkode: ce996...a6b

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bør man det? Jeg har spotpris. Hvor lønner det seg å ha fastprisavtale nå, og hva koster det?

Fordi det er fastpris.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Fordi det er fastpris.

Takk :) Betyr det at jeg får samme pris i vinter som prisen er nå? Jeg vet ikke om mitt strømselskap har en slik fastprisavtale. Hva koster en slik fastprisavtale og hvilke(t) strømselskap kan du anbefale og til hvilken pris?

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Betyr det at jeg får samme pris i vinter som prisen er nå? Jeg vet ikke om mitt strømselskap har en slik fastprisavtale. Hva koster en slik fastprisavtale og hvilke(t) strømselskap kan du anbefale og til hvilken pris?

Nei, da ville jo alle valgt det. Strøm blir alltid dyrere på vinteren. 

Fastprisen er dyrere enn det spotprisen er nå. Altså binder du en litt høyere pris, betaler det samme hele året og er dermed forskånet dersom det blir ekstremt høye priser til vinteren. Du risikerer å betale mer enn de som ikke har fastpris, hvis det i år ikke blir ekstrempriser. Så her må du altså velge hva du ønsker å gamble på.

Alle strømleverandører gir deg fastpris hvis du vil, men da betaler du altså en litt høyere pris hele året. Fordelen er forutsigbarhet og at du er trygg for ekstrempriser. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Elefantenirommet skrev:

Nei, da ville jo alle valgt det. Strøm blir alltid dyrere på vinteren. 

Fastprisen er dyrere enn det spotprisen er nå. Altså binder du en litt høyere pris, betaler det samme hele året og er dermed forskånet dersom det blir ekstremt høye priser til vinteren. Du risikerer å betale mer enn de som ikke har fastpris, hvis det i år ikke blir ekstrempriser. Så her må du altså velge hva du ønsker å gamble på.

Alle strømleverandører gir deg fastpris hvis du vil, men da betaler du altså en litt høyere pris hele året. Fordelen er forutsigbarhet og at du er trygg for ekstrempriser. 

Takk! :) Ja, jeg har spotpris fra ca april-oktober, og en annen avtale fra ca oktober- caapril, etter råd fra strømleverandøren min.

AnonymBruker
Skrevet

Husket det? Jeg har ingen interesse av å ha fastprisavtale. 

Anonymkode: 26c85...fd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :) Ja, jeg har spotpris fra ca april-oktober, og en annen avtale fra ca oktober- caapril, etter råd fra strømleverandøren min.

Høres lurt ut, siden strømleverandøren din sikkert er ute etter å tjene minst mulig penger og heller vil at du skal ha dem...

Anonymkode: 372e1...392

• Liker 5
Skrevet

Jeg anbefaler alle å skaffe seg Tibber i stedet, da trenger man ikke tenke på noe og trenger ikke mase med å bytte strømleverandør hver måned for å få den billigste, de gjør det for deg :) Og man får en utrolig kjekk app med på kjøpet hvor man kan følge med på forbruk, og når hver måned er slutt så vet man hva neste strømregning kommer på så man kan sette av riktig beløp :)

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husket det? Jeg har ingen interesse av å ha fastprisavtale. 

Anonymkode: 26c85...fd9

Helt greit. Bare husk ikke å sutre hvis prisen er 3-4 ganger høyere når du buker mest strøm. 

AnonymBruker
Skrevet

Betyr det at kan jeg bruke så mye strøm som jeg vil i vinter uten å betale et øre for mye?

Anonymkode: a6778...84f

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at kan jeg bruke så mye strøm som jeg vil i vinter uten å betale et øre for mye?

Anonymkode: a6778...84f

Fastpris betyr ikke at du feks binder deg til å betale 900kr i måneden igjennom hele året. Det betyr at du binder seg til en fast pris på hver kWh. Så bruker du masse strøm på oppvarming om vinteren går regningen opp, men den går ikke ekstra opp pga en spotpris som går til himmels. 

Anonymkode: ec2d7...48e

• Liker 5
Skrevet

En fastprisavtale er som med fastrente å se på som en slags forsikring. Både leverandør og forbruker vet på forhånd hvor mye en kWh er verd. Det lønner seg sjelden for forbruker vil jeg tro, men kan være praktisk for noen som ikke tåler en kraftig økning i en periode.

• Liker 4
Skrevet

Har hatt fastpris på strøm èn gang, det var den dyreste strømmen jeg har betalt! Betalte den gang like mye omtrent som sist vinter. Nå er riktignok nettleie økt en del, men om jeg går på fastpris igjen, blir det en dyr strøm kun for å unngå toppen i januar/februar/mars. Kulde mot fyllingsgrad bestemmer også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 26.7.2019 den 23.27, Husholdning1 skrev:

Lønner seg ikke i mitt tilfelle.

Anonymkode: 1ad9e...2f5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lønner seg ikke i mitt tilfelle.

Anonymkode: 1ad9e...2f5

Over tid lønner det seg sjeldent, men om man sutrer over at prisen er for høy til at man kan betale for forbruket så kan der jo være en idé. 

AnonymBruker
Skrevet

Over tid er det billigst med spotpris.

Fordelen med fastpris er at man vet nøytaktig hva man skal betale for strømmen. Hvis du da tar utgangspunkt i strømforbruket sist vinter har du et ganske bra anslag på hva strømregningen vil bli. Med spotpris aner du ikke hva strømprisen vil bli til vinteren og du aner ikke hvor stor strømregningen vil bli.

Dette kan sammenlignes med flytende og fast lånerente. 

Anonymkode: 6e1e6...bfd

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Over tid er det billigst med spotpris.

Fordelen med fastpris er at man vet nøytaktig hva man skal betale for strømmen. Hvis du da tar utgangspunkt i strømforbruket sist vinter har du et ganske bra anslag på hva strømregningen vil bli. Med spotpris aner du ikke hva strømprisen vil bli til vinteren og du aner ikke hvor stor strømregningen vil bli.

Dette kan sammenlignes med flytende og fast lånerente. 

Anonymkode: 6e1e6...bfd

Og fordelen med spotpris er at det er billigere i lengden.

Litt større svingninger, men rimeligere totalt. 

Anonymkode: 11506...2aa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...