Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å ha forbruksgjeld? Hvor mye? Mange som har MasterCard osv? 

Anonymkode: 446a8...58a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://e24.no/makro-og-politikk/forbrukslaan/nordmenns-forbruksgjeld-oeker-til-117-milliarder/24634321

Vi er visst en av de mest belånte folkene i Europa har jeg hørt. 

En av årsakene til dette er at de teller lånerammen, den innvilgelse kreditt, ikke det faktisk utestående. 

Jeg har to kredittkort, har et på 35.000 som bare ligger i skuffen, og et i lommeboka som har 100.000 i ramme. Akkurat nå skylder jeg der ca 7.000, men har penger til å betale det på brukskontoen, og kommer til å gjøre det ved månedsskifte. 

Allikevel står lille meg oppført med 135.000 i forbruksgjeld. 

Folk skylder ikke så mye penger, som en skulle tro. 

Anonymkode: 4d5a2...d59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her inne kommer du nok til å få mange svar av de som ikke har forbruksgjeld. De som bruker Mastercard men betaler alt ved forfall. Hadde dette vært representativt for Norges befolkning, hadde det ikke vært bruk for gjeldsregisteret, som akkurat kom nettopp fordi mange har forbruksgjeld. 

Anonymkode: 8fa11...978

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mer vanlig enn mange andre land dessverre. Selv klipper jeg alle mottatte kredittkort i to. Orker ikke å bruke penger jeg ikke har, liker å betale på forhånd så jeg ikke glemmer det. 

Anonymkode: 7f62e...06a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det er mer vanlig enn mange andre land dessverre. Selv klipper jeg alle mottatte kredittkort i to. Orker ikke å bruke penger jeg ikke har, liker å betale på forhånd så jeg ikke glemmer det. 

Anonymkode: 7f62e...06a

Hvorfor mottar du kredittkort du ikke vil ha? Og selv om det sjelden blir mottatt godt i sånne tråder, så er det fullt mulig å bruke kredittkort uten å bruke "penger du ikke har". Og man blir jo varslet om regningene sine og slipper å glemme dem. Kredittkort er ikke for alle, noe jeg har sett gode eksempler på i nærmeste vennekrets. Men de kommer jo ikke bare ramlende i postkassen uten at man har bestilt dem?

Anonymkode: f9a84...5fc

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mottar du kredittkort du ikke vil ha? Og selv om det sjelden blir mottatt godt i sånne tråder, så er det fullt mulig å bruke kredittkort uten å bruke "penger du ikke har". Og man blir jo varslet om regningene sine og slipper å glemme dem. Kredittkort er ikke for alle, noe jeg har sett gode eksempler på i nærmeste vennekrets. Men de kommer jo ikke bare ramlende i postkassen uten at man har bestilt dem?

Både ja og nei faktisk. Noen av programmene i banken har på ren automatikk et kredittkort inkludert, og det har du da fått enten du ville eller ikke.

Vet ikke om det kan bli endringer på det nå etter etableringen av gjeldsregisteret, når bankene får sett litt nærmere på sine kundeprogrammer.

Selv sitter jeg med ett sånt automatikk-kort med en midt på treet ramme knyttet til programmet mitt i banken (altså jeg er en slik-og-så kunde som dermed får ditt-og-datt). Det ligger bare i lommeboken, har aldri brukt det.

Anonymkode: 53c2a...29e

Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både ja og nei faktisk. Noen av programmene i banken har på ren automatikk et kredittkort inkludert, og det har du da fått enten du ville eller ikke.

Vet ikke om det kan bli endringer på det nå etter etableringen av gjeldsregisteret, når bankene får sett litt nærmere på sine kundeprogrammer.

Selv sitter jeg med ett sånt automatikk-kort med en midt på treet ramme knyttet til programmet mitt i banken (altså jeg er en slik-og-så kunde som dermed får ditt-og-datt). Det ligger bare i lommeboken, har aldri brukt det.

Dette hadde vært nok til at jeg skiftet bank.

Gjest Blondie65
Skrevet

Som tidligere bruker av kredittkort med stor forbruksgjeld ar det vært en kamp å få enkelte av disse bankene til å forstå at jeg verken vil ha kort tilsendt eller automatisk økning av kreditten. Da jeg nylig gjorde en av dem oppmerksom på at jeg hadde avsluttet kundeforholdet skriftlig og at jeg hadde kopi av mailen som jeg sendte og de bekreftet og at jeg anså det som et brudd på GDPR regelverket om de fortsatt kontaktet meg ble det fart i sakene. Jeg tok nylig en av de mer tradisjonelle bankene på samme måte - her har de i snart 5 år fortsatt å sende årsoppgave på tross av at kundeforholdet var oppsagt i sin helhet. Nå måtte jeg bekrefte min identitet - og jeg ba dem kysse seg midt bak - i en noe høfligere tone, dog ikke mindre klar. Så nå er det kundeforholdet også slettet.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Det var litt spurvejakt med kanon tenker jeg. Hvorfor ville du byttet bank av denne enkle grunnen?

Gjest Blondie65
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var litt spurvejakt med kanon tenker jeg. Hvorfor ville du byttet bank av denne enkle grunnen?

Fordi at jeg ikke skal ha pådyttet ting jeg alt har sagt nei til. Er massevis av gode banker der ute som ikke dytter på deg ting du ikke har sagt ja til.

Skrevet
12 minutter siden, Blondie65 skrev:

Som tidligere bruker av kredittkort med stor forbruksgjeld ar det vært en kamp å få enkelte av disse bankene til å forstå at jeg verken vil ha kort tilsendt eller automatisk økning av kreditten. Da jeg nylig gjorde en av dem oppmerksom på at jeg hadde avsluttet kundeforholdet skriftlig og at jeg hadde kopi av mailen som jeg sendte og de bekreftet og at jeg anså det som et brudd på GDPR regelverket om de fortsatt kontaktet meg ble det fart i sakene. Jeg tok nylig en av de mer tradisjonelle bankene på samme måte - her har de i snart 5 år fortsatt å sende årsoppgave på tross av at kundeforholdet var oppsagt i sin helhet. Nå måtte jeg bekrefte min identitet - og jeg ba dem kysse seg midt bak - i en noe høfligere tone, dog ikke mindre klar. Så nå er det kundeforholdet også slettet.

Blondie65, her er du et forbilde! Hurra for deg!

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta opp forbrukslån om du behov for det. Det er ganske vanlig å ha det. Husk å betale tilbake!

Anonymkode: 9a0d5...dae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fornuftige mennesker, med forståelse for hva usikretngjeld koster, setter seg ikke i den situasjonen at de har kredittgjeld, forbrukshgjeld og annen gjeld med renter herfra til himmelen..

Men mange forstår ikke hva den typen gjeld koster før det er forsent og vanskelig å betale ut på kort tid. 

Det  hele handler om å sette tæring etter næring. 

Anonymkode: 2495f...9a7

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Blondie65 skrev:

Enkelte banker, deriblant Danske Bank, har kundeprogrammer der man må ha ulike produkter for å være gebyrfri kunde. Ett av kortene de pakker på deg er 365 kortet. Det beste på drivstoffrabatt. 

Mange fagforeninger har avtale med DB om gunstige betingelser for sine medlemmer noe DB får rikelig med kunder på. 

Alternativet hos denne bamken, er en helt vanlig konto med gebyrer på all bruk av egne penger. Da er det å ha ett kredittkort en liten sak for dem som klarer å la være å bruke kortet over evne. Jeg har hatt denne banken, men avsluttet fordi banken totalt sett driver med ting jeg ikke støtter opp om, selv de har avsatt en del ansatte så er ikke det nok. 

22 minutter siden, Blondie65 skrev:

Dette kan jeg ikke kjenne meg igjen i. Jeg har en periode hatt en utprøving på hvor lett og hvor mye det var mulig å få av kreditt på kredittkort. 

Det var ikke lite på en mengde kredittkort. Når prosjektet var ferdig, var neste runde å avslutte både kort og avtaler. Helt problemfritt hos en mengde av kortselskap og banker. Avslutte kontoen og si opp kundeforholdet hos minst ett tyvetallsselskaper. Ingen flere henvendelser fra den vi hadde prøveprosjektet hos. 

De kortene jeg og vi har beholdt, har vi nå skrudd ned kreditten på. En telefon, bekreftelse på mail om at kredittgrensen skal senkes og alt er i skjønneste orden. Så her må det være noe med måten du ordlegger deg på som krysser med forståelsen hos de ansatte som behandler dine henvendelser. 

Husk og på at man står fritt til å sperre seg for all type kreditt. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte banker, deriblant Danske Bank, har kundeprogrammer der man må ha ulike produkter for å være gebyrfri kunde. Ett av kortene de pakker på deg er 365 kortet. Det beste på drivstoffrabatt. 

Mange fagforeninger har avtale med DB om gunstige betingelser for sine medlemmer noe DB får rikelig med kunder på. 

Alternativet hos denne bamken, er en helt vanlig konto med gebyrer på all bruk av egne penger. Da er det å ha ett kredittkort en liten sak for dem som klarer å la være å bruke kortet over evne. Jeg har hatt denne banken, men avsluttet fordi banken totalt sett driver med ting jeg ikke støtter opp om, selv de har avsatt en del ansatte så er ikke det nok.

Anonymkode: 2495f...9a7</quote>

Jeg har også bank gjennom min fagforening. Det er riktignok Sparebank1. Jeg har også aktivt jobbet for at LOFavør ikke skal "tvinge" kredittkort på medlemmene sine gjennom banken.

Jeg har også sagt min klare mening om et LO Favør tilbud som tidligere ikke hadde et eneste tilbud som var interessant for en person uten bil og barn.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jeg ikke kjenne meg igjen i. Jeg har en periode hatt en utprøving på hvor lett og hvor mye det var mulig å få av kreditt på kredittkort. 

Det var ikke lite på en mengde kredittkort. Når prosjektet var ferdig, var neste runde å avslutte både kort og avtaler. Helt problemfritt hos en mengde av kortselskap og banker. Avslutte kontoen og si opp kundeforholdet hos minst ett tyvetallsselskaper. Ingen flere henvendelser fra den vi hadde prøveprosjektet hos. 

De kortene jeg og vi har beholdt, har vi nå skrudd ned kreditten på. En telefon, bekreftelse på mail om at kredittgrensen skal senkes og alt er i skjønneste orden. Så her må det være noe med måten du ordlegger deg på som krysser med forståelsen hos de ansatte som behandler dine henvendelser. 

Husk og på at man står fritt til å sperre seg for all type kreditt. 

Anonymkode: 2495f...9a7</quote>

Jeg kan ikke si noe på din erfaring, men min erfaring er altså som den er. Sperre meg for kreditt er helt uinteressant. Hvorfor skal ikke bankene følge regelverket og respektere at kunden har sagt seg opp og ikke ønsker mer kreditt?

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Men disse kundeprogrammene har man vel bestilt selv, og dermed takket ja til innholdet. Hvis ikke forstår jeg godt at folk reagerer, om de plutselig får et innhold de ikke har bestilt. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har også bank gjennom min fagforening. Det er riktignok Sparebank1. Jeg har også aktivt jobbet for at LOFavør ikke skal "tvinge" kredittkort på medlemmene sine gjennom banken.

Jeg har også sagt min klare mening om et LO Favør tilbud som tidligere ikke hadde et eneste tilbud som var interessant for en person uten bil og barn.

Jeg kan ikke si noe på din erfaring, men min erfaring er altså som den er. Sperre meg for kreditt er helt uinteressant. Hvorfor skal ikke bankene følge regelverket og respektere at kunden har sagt seg opp og ikke ønsker mer kreditt?

Hvilken bank kredittkortselskap er det du her omtaler? 

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bank kredittkortselskap er det du her omtaler? 

Det har jeg ikke tenkt å oppgi.

AnonymBruker
Skrevet

LO styrer jeg langt unna, tvungne forsikringer, og ikke minst at de oppfører seg som et politisk parti. Fagforeninger bør representere medlemmene, og ikke partier som mange av medlemmene ikke stemmer på. Prakker de på folk kredittkort de ikke vil ha, er det enda en grunn til å styre unna.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Det har jeg ikke tenkt å oppgi.

EnterCard Norge er de som har ansvaret for disse.

Anonymkode: 9a0d5...dae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...