AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #1 Skrevet 26. juli 2019 Irriterer meg veldig over at det samler seg kondens på toalett, og vask når det dusjes. Merker det blir verre i denne varmen. Har ikke vifte på badet, men "utlufter" eller hva man skal kalle det. Har dessverre ikke råd til dyre endringer og badet i seg selv er fint. Er bare bekymret for om dette etter hvert kan føre til mugg. Kan en luftfukter redusere dette? Har vaskemaskinen stående på badet da det ikke er uttak noe annet sted så ikke aktuelt å flytte den heller. Anonymkode: f7a15...299
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #2 Skrevet 27. juli 2019 Har du ventilasjonsspalte i baderomsdøren? Hvis ikke så er det et bra sted å starte for å hindre kondens. Luftavfukter vil hjelpe, men det har sine bakdeler det også på et bad uten mekanisk ventilasjon. Du bør kanskje lese denne tråden hos byggebolig.no Anonymkode: 8c19a...892
Jytte Skrevet 27. juli 2019 #3 Skrevet 27. juli 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Irriterer meg veldig over at det samler seg kondens på toalett, og vask når det dusjes. Merker det blir verre i denne varmen. Har ikke vifte på badet, men "utlufter" eller hva man skal kalle det. Har dessverre ikke råd til dyre endringer og badet i seg selv er fint. Er bare bekymret for om dette etter hvert kan føre til mugg. Kan en luftfukter redusere dette? Har vaskemaskinen stående på badet da det ikke er uttak noe annet sted så ikke aktuelt å flytte den heller. Anonymkode: f7a15...299 Har nytt bad utført av et firma og kondensen på speil forsvinner raskt. Det er en ventil der som jeg tror settes automatisk i gang par ganger i døgnet. Ellers åpner jeg døra etter å ha dusjet. Det oppsto veldig mye kondens rett etter rehabiliteringen, da måtte de komme tilbake og justere systemet på vifteanlegget. (ikke spør hva de gjorde, det vet jeg ikke i detalj) Før dette var badet som en badstu etter en lengre dusj. Kondens på vegger osv. Bor i blokk, ikke vindu på badet. For øvrig har jeg baderomsdøra åpen nesten hele døgnet, gammel uvane man kan få når man bor alene, samme med verandadøra, også den står på gløtt midt på vinteren hvis det ikke er tjue minus. Prøv å se om det har samlet seg støv i ventilen /utlufter. Problemet kan ligge der.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #4 Skrevet 27. juli 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Irriterer meg veldig over at det samler seg kondens på toalett, og vask når det dusjes. Merker det blir verre i denne varmen. Har ikke vifte på badet, men "utlufter" eller hva man skal kalle det. Har dessverre ikke råd til dyre endringer og badet i seg selv er fint. Er bare bekymret for om dette etter hvert kan føre til mugg. Kan en luftfukter redusere dette? Har vaskemaskinen stående på badet da det ikke er uttak noe annet sted så ikke aktuelt å flytte den heller. Anonymkode: f7a15...299 Toalettes vann i sisternen er kaldt varm luft og fuktighet danner dermed en kuldebro på toalettsisternen. Kuldebro =er treffpunktet mellom kaldt og varmt enkelt forklart. Du må få opp varmen på badet og ned fuktigheten. Ja, det dqnner seg mugg og råteproblemer når det er over 70 % fuktighet i ett rom. Varig senking av luftfuktigheten og fjerning av mugg er eneste måte å løse problemet på. At du ikke har råd til å gjøre tiltak? Har du råd til å renovere hele badet og gjerne naborommene for mugg og rådetskader da? Det kan raskt koste deg millioner. Her må du se på de store og de små pengene, eller flytte til noe rimeligere der du kan ha penger til obers for vedlikehold. Anonymkode: 95841...cd4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #5 Skrevet 27. juli 2019 Ja det er jo derfor jeg spør om råd her og det er mulig det å få installeet en mekanisk vifte ikke er så dyrt men vi har utlufter og ventilasjonsspalte så det er ikke snakk om at vi ikke har noe form for ventilasjon. Har varmekabler på badet, og de pleier vanligvis å stå på ganske høyt. Skal sjekke utlufteren for evt støv og skitt, og muligens investere i en avfukter. Anonymkode: f7a15...299
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå