AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #1 Skrevet 26. juli 2019 Hvorfor er det så viktig at drap oppklares? Offeret er jo død og føler ingenting. Og all forskning viser at drapsmenn ekstremt sjelden dreper igjen, så det er ingen fare for allmennheten. Bruker samfunnet så mye ressurser på å oppklare drap sånn at eventuelle pårørende skal få sjelero? Pårørende er jo ikke offrene, de hadde en relasjon til offeret, men er jo ikke direkte involvert. Skal samfunnet bruke så mye ressurser på følelsene til folk som ikke var involvert? Er det samfunnets rettsfølelse som skal forsvare å bruke så mye ressurser på det? Samfunnet lever jo godt med at kun 1 prosent av voldtekter blir oppklart. Så da bør de vel leve godt med at kun 1 prosent av drap blir oppklart? Anonymkode: 28aef...ac6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #2 Skrevet 26. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er det så viktig at drap oppklares? Offeret er jo død og føler ingenting. Og all forskning viser at drapsmenn ekstremt sjelden dreper igjen, så det er ingen fare for allmennheten. Bruker samfunnet så mye ressurser på å oppklare drap sånn at eventuelle pårørende skal få sjelero? Pårørende er jo ikke offrene, de hadde en relasjon til offeret, men er jo ikke direkte involvert. Skal samfunnet bruke så mye ressurser på følelsene til folk som ikke var involvert? Er det samfunnets rettsfølelse som skal forsvare å bruke så mye ressurser på det? Samfunnet lever jo godt med at kun 1 prosent av voldtekter blir oppklart. Så da bør de vel leve godt med at kun 1 prosent av drap blir oppklart? Anonymkode: 28aef...ac6 Jeg er en del av samfunnet og lever absolutt ikke godt med dette. Anonymkode: 9d6b6...83f 48
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #3 Skrevet 26. juli 2019 Så da skal man kunne drepe uten å være redd for å bli tatt? Dessuten vil jo gjerne pårørende ha ett svar. Anonymkode: 4a6cd...7f9 22
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #4 Skrevet 26. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da skal man kunne drepe uten å være redd for å bli tatt? Dessuten vil jo gjerne pårørende ha ett svar. Anonymkode: 4a6cd...7f9 All forskning viser at eventuell straff ikke er avgjørende for om noen velger å drepe. De vil gjøre det uansett om det 0 år i fengsel, 21 år i fengsel eller 200 år i fengsel. Dette er for øvrig hovedargumentet mot høyere straff for drap (at det ikke spiller noen rolle). Dessuten er 99% sjanse for å slippe straff for å voldta, og samfunnet ser da ut til å leve greit med det. Anonymkode: 28aef...ac6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #5 Skrevet 26. juli 2019 Snedig å sammenligne med voldtekt. Har du tall for gjentagelsesfare for voldtekt? Noe sier meg at den er høyere enn for drap - at man har så få domfelte på voldtekt er uansett horribelt. Anonymkode: cd87c...33c 11
The Kitten Skrevet 26. juli 2019 #6 Skrevet 26. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så viktig at drap oppklares? Offeret er jo død og føler ingenting. Og all forskning viser at drapsmenn ekstremt sjelden dreper igjen, så det er ingen fare for allmennheten. Bruker samfunnet så mye ressurser på å oppklare drap sånn at eventuelle pårørende skal få sjelero? Pårørende er jo ikke offrene, de hadde en relasjon til offeret, men er jo ikke direkte involvert. Skal samfunnet bruke så mye ressurser på følelsene til folk som ikke var involvert? Er det samfunnets rettsfølelse som skal forsvare å bruke så mye ressurser på det? Samfunnet lever jo godt med at kun 1 prosent av voldtekter blir oppklart. Så da bør de vel leve godt med at kun 1 prosent av drap blir oppklart? Anonymkode: 28aef...ac6 Kun 1 % av voldtekter ender med rettskraftig dom. Det er ikke det samme som at kun 1 % blir oppkalt. Uansett tall som er alt for lave. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #7 Skrevet 26. juli 2019 Du kan ikke være seriøs? Sett deg godt inn i det å miste noen, eventuelt familie. Du er vel en sånn som bare trekker på skuldrene om noen du elsker blir drept. Ikke spesielt med empati i sånne som deg heller.. Anonymkode: ad1ba...59a 13
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #8 Skrevet 26. juli 2019 1 minutt siden, The Kitten skrev: Kun 1 % av voldtekter ender med rettskraftig dom. Det er ikke det samme som at kun 1 % blir oppkalt. Uansett tall som er alt for lave. Basert på hvor "forferdelig" det er, er det sikkert nok. Anonymkode: b7495...422
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #9 Skrevet 26. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke være seriøs? Sett deg godt inn i det å miste noen, eventuelt familie. Du er vel en sånn som bare trekker på skuldrene om noen du elsker blir drept. Ikke spesielt med empati i sånne som deg heller.. Anonymkode: ad1ba...59a Sett deg inn i hva som skjer med et menneske som blir voldtatt. Det er nærmest straffrihet for å voldta, og samfunnet lever da tilsynelatende godt til tross for det. Og det vil samfunnet også gjøre selv om bare 1% av drapene blir oppklart. Ressurser spart. Anonymkode: 28aef...ac6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #10 Skrevet 26. juli 2019 En av de verste forbrytelsene skal altså bare gå fri? Anonymkode: 430ef...87e 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #11 Skrevet 26. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En av de verste forbrytelsene skal altså bare gå fri? Anonymkode: 430ef...87e Mener du voldtekt eller drap? Anonymkode: 28aef...ac6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #12 Skrevet 26. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett deg inn i hva som skjer med et menneske som blir voldtatt. Det er nærmest straffrihet for å voldta, og samfunnet lever da tilsynelatende godt til tross for det. Og det vil samfunnet også gjøre selv om bare 1% av drapene blir oppklart. Ressurser spart. Anonymkode: 28aef...ac6 Vet du. Jeg syns saksbehandlingen er like slitsomt som selve overgrepet. Det gjør at man har et sår som rives opp konstant, og aldri får fred til å gro. Jeg syns saksbehandlingen og etterforskningen i seg selv er et overgrep. Det å måtte kjenne magen vrenge seg når man må tenke tilbake på den motbydelige hendelsen og beskrive i detalj. Blir som å få opp de ekle bildene på nytt og gjenoppleve dem. Jeg orker i hvert fall aldri å anmelde igjen. Anonymkode: 430ef...87e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #13 Skrevet 26. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du voldtekt eller drap? Anonymkode: 28aef...ac6 Mente drap. Virket nesten som du mente at det ikke var verdt å etterforske. Syns begge saker er viktige saker som burde oppklares. Aller viktigst for at den skyldige skal få straff. Er til en viss grad enig i at det hjelper lite for de pårørende. Det viktigste er at forbrytelsen straffes. Anonymkode: 430ef...87e
The Kitten Skrevet 26. juli 2019 #14 Skrevet 26. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du. Jeg syns saksbehandlingen er like slitsomt som selve overgrepet. Det gjør at man har et sår som rives opp konstant, og aldri får fred til å gro. Jeg syns saksbehandlingen og etterforskningen i seg selv er et overgrep. Det å måtte kjenne magen vrenge seg når man må tenke tilbake på den motbydelige hendelsen og beskrive i detalj. Blir som å få opp de ekle bildene på nytt og gjenoppleve dem. Jeg orker i hvert fall aldri å anmelde igjen. Anonymkode: 430ef...87e Følte også at saksbehandlingen og rettsrundene var helt jævlig å gå gjennom fordi jeg fikk sårene rippet opp på nytt gang etter gang. Til tross for at jeg ble behandlet veldig fint av politi, aktor og dommere. Heldigvis var min voldtektsmann blant de 1 % som nå har en rettskraftig dom mot seg. Men det betyr ikke at jeg mener drap ikke skal etterforskes. 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #15 Skrevet 26. juli 2019 For en pårørende til drapsoffer så er oppklaringen ett svar. Det er noe som gir ro. En pårørende til ett drapsoffer tenker ikke "jaja, da var datteren/sønnen min død, h*n kjenner ikkeno, da trenger vi ikke finne ut hvem eller hvorfor" En pårørende har behov for svar for å komme seg videre. Og samfunnet lever ikke godt med at så få voldtekter blir oppklart, vi jobber hele tiden for å øke oppklaringen av voldtekter. Drap er viktig oppklare, både fordi det er viktig finne ut om det er gjentagelsefare, og fordi det er viktig for pårørende å få ett svar. Greit at pårørende ikke er direkte involvert, men den indirekte involveringen er VELDIG vond å håndtere. Anonymkode: 94332...eb8 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #16 Skrevet 26. juli 2019 24 minutter siden, The Kitten skrev: Følte også at saksbehandlingen og rettsrundene var helt jævlig å gå gjennom fordi jeg fikk sårene rippet opp på nytt gang etter gang. Til tross for at jeg ble behandlet veldig fint av politi, aktor og dommere. Heldigvis var min voldtektsmann blant de 1 % som nå har en rettskraftig dom mot seg. Men det betyr ikke at jeg mener drap ikke skal etterforskes. Er glad for at han fikk straff, (den jævelen), men ikke glad for det du gikk igjennom. Ser at du skjønner hva jeg mener med å konstant rive opp sårene. Det hjelper ikke hvor mye omtanke de viser. Det gjør fortsatt like vondt å snakke om. Min sak ble henlagt, noe jeg visste den ville bli. Men jeg tenkte på det tidspunktet bare på hevn. Nei, jeg syns heller ikke det. Begge forbrytelsene må etterforskers. Anonymkode: 430ef...87e 2
The Kitten Skrevet 26. juli 2019 #17 Skrevet 26. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er glad for at han fikk straff, (den jævelen), men ikke glad for det du gikk igjennom. Ser at du skjønner hva jeg mener med å konstant rive opp sårene. Det hjelper ikke hvor mye omtanke de viser. Det gjør fortsatt like vondt å snakke om. Min sak ble henlagt, noe jeg visste den ville bli. Men jeg tenkte på det tidspunktet bare på hevn. Nei, jeg syns heller ikke det. Begge forbrytelsene må etterforskers. Anonymkode: 430ef...87e Trist å høre at saken din ble henlagt. Dessverre er det oftest slik. Håper i det minste anmeldelsen din fører til at han tenker seg bedre om neste gang. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #18 Skrevet 26. juli 2019 Se for deg at den du er mest glad i blir drept. Se for deg alle følelsene det medfører. Ville du ikke ønsket at drapsmannen skulle bli tatt? Følelser driter i statistikk. Er det i det hele tatt mulig å tenke «han/hun dreper sannsynligvis ikke igjen» når barnet ditt er blitt drept? Vil du la noen som har drept barnet ditt, gå fritt ute i samfunnet? Anonymkode: 7f1d0...bb4 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #19 Skrevet 26. juli 2019 Akkurat nå, The Kitten skrev: Trist å høre at saken din ble henlagt. Dessverre er det oftest slik. Håper i det minste anmeldelsen din fører til at han tenker seg bedre om neste gang. Det håper jeg også. Advokaten sa at de ikke nødvendigvis betydde at politiet ikke trodde på meg, men at jeg fremdeles kunne søke voldsoffererstatning. Det var i hvert fall dråpen for meg. Da ble jeg sint. Sa rett ut at jeg ikke var interessert i skitne penger på kontoen min, men at jeg håpte at pikken til ham det gjaldt rotnet på rot, og falt av. Anonymkode: 430ef...87e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #20 Skrevet 26. juli 2019 1 time siden, The Kitten skrev: Kun 1 % av voldtekter ender med rettskraftig dom. Det er ikke det samme som at kun 1 % blir oppkalt. Uansett tall som er alt for lave. 1 % av påståtte voldtekter, kanskje. I så fall ikke det samme som faktiske voldtekter. Om flere dømmes betyr det samtidig at flere uskyldige blir satt i fengsel, det er en vanskelig balansegang. Anonymkode: 8bda1...2f2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå