Gå til innhold

Råd ang. visninger og boligkjøp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man gå på visning uten å ha noe slags bevis på at man har råd til å kjøpe boligen? Er det gratis å gå på visning?

Hva er viktig å spørre om på visning? Jeg er livredd for fukt og mugg f.eks.. Man kan ikke alltid lukte og se det. Hvordan vet man om det er mugg i veggene på badet f.eks? Det er ikke noe eier må vite og opplyse om?

Jeg og samboeren min ser på finn.no daglig.

Nå har vi f.eks. sett en enebolig fra 2014, til 4,1 mill. 4 soverom, to bad, passe med oppbevaringsplass, passe stort inne, liten tomt. Super planløsning, bra beliggenhet.

Og en enebolig fra ca 1970 til 3,8 mill. 5 soverom, to (stygge og gamle) bad (hvor jeg ser for meg det er mugg bak veggplatene), mye opbevaringsplass og rom som vil stå tomme, stor tomt. Ikke så bra planløsning, men en god del bedre beliggenhet enn førstnevnte hus.

Jeg er mest interessert i første hus, han i det andre. Vi klarer lånet enten vi velger det ene eller det andre, men burde helst gått for noe billigere og dermed hatt is i magen nå. Vil begynne å gå på visninger, det er flere boliger som kan være aktuelle 

Tror ikke samboeren min skjønner hvor mye vedlikehold og greier det er med å eie bolig. Jo større hus og tomt, jo verre... Og selv om eldre bolig er billigere å kjøpe, kan man vel gjerne banne på at det tilslutt blir mye dyrere. Når man skal pusseopp litt finner man noen rør og annet som må skiftes, man oppdager fukt på badet og det dukker stadig opp diverse som må utbedres.

Hva er mest fornuftig å fokusere på og tenke på når man skal kjøpe bolig?

Anonymkode: 1b54f...d74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man gå på visning uten å ha noe slags bevis på at man har råd til å kjøpe boligen? Er det gratis å gå på visning?

Hva er viktig å spørre om på visning? Jeg er livredd for fukt og mugg f.eks.. Man kan ikke alltid lukte og se det. Hvordan vet man om det er mugg i veggene på badet f.eks? Det er ikke noe eier må vite og opplyse om?

Nå har vi f.eks. sett en enebolig fra 2014, til 4,1 mill. 4 soverom, to bad, passe med oppbevaringsplass, passe stort inne, liten tomt. Super planløsning, bra beliggenhet.

Og en enebolig fra ca 1970 til 3,8 mill. 5 soverom, to (stygge og gamle) bad (hvor jeg ser for meg det er mugg bak veggplatene), mye opbevaringsplass og rom som vil stå tomme, stor tomt. Ikke så bra planløsning, men en god del bedre beliggenhet enn førstnevnte hus.

Jeg er mest interessert i første hus, han i det andre. Vi klarer lånet enten vi velger det ene eller det andre, men burde helst gått for noe billigere og dermed hatt is i magen nå. Vil begynne å gå på visninger, det er flere boliger som kan være aktuelle 

Tror ikke samboeren min skjønner hvor mye vedlikehold og greier det er med å eie bolig. Jo større hus og tomt, jo verre... Og selv om eldre bolig er billigere å kjøpe, kan man vel gjerne banne på at det tilslutt blir mye dyrere. Når man skal pusseopp litt finner man noen rør og annet som må skiftes, man oppdager fukt på badet og det dukker stadig opp diverse som må utbedres.

Man går på visning for å kjenne på om man kan få hjemmefølelse i boligen og for å lære og se hva man kan tenke seg og hva man ikke vil bo i. 

Fukt er et større problem utenfra og inn enn på bad. Er du uskker så får du med deg en håndtverker. 

Anonymkode: e653a...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint gå på visning uten finansieringsbevis. Les takstrapporten så står det om fukt/mugg der. 

Anonymkode: 2790a...f09

AnonymBruker
Skrevet

Det er gratis og uforpliktende å gå på visning. Det er til og med gratis og uforpliktende å melde seg som interessert og motta sms om eventuell budrunde. Skaff deg prospekt, les all informasjonen der og sett deg inn i takstrapporten for mer detaljert info om boligens stand og hva som må påberegnes av oppgraderinger og utbedringer.

Et artig lite tips når du går på visning er å ta med en klinkekule eller lignende. Da kan du sjekke om gulvet på baderommet har riktig helning mot sluket, ved å la kulen trille over gulvet og se hvilken retning den triller :) Bad med feil helning mot sluket blir fortere fuktskadet siden vannet ikke renner dit det skal ;)

Anonymkode: bc2ab...287

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på visning i alle boliger i nærområdet, fordi jeg vil se på oppussingsideer! 

Det er fult lov å dra på visninger uten å ha finansiering i orden, og på visning kan man da skrive seg opp på en liste hos megler dersom man er videre interessert. Er man ikke interessert i boligen, så takker man for seg og drar videre. 

Fukt og mugg er som du sier vanskelig legge merke til, derfor leser man tilstandsrapporter nøye! 

Du sier dere klarer lån på de boligene dere har sett på, men har du da kun sett på hva det lånet koster pr måned, eller har du sett på om dere faktisk vil få låne så mye med tanke på inntekt, annen gjeld og egenkapital? 

Når det gjelder hvilken bolig dere bør gå for, kommer an på økonomien og framtidsplanene. 
Totalrenovering på ett bad på 10kvm koster fort opp mot 300 000,-, så om dere kjøper bolig med eldre og slitt bad bør dere ta med pris for oppussing i regnestykket. Dere skal være ganske så handy selv om dere skal ha sjanse til å pusse opp bad rimelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om dere er på boligjakt, er det fornuftig å skaffe et finansieringsbevis. Ikke bare for å legge inn bud om dere skulle finne noe som er av interesse, men også for å finne ut hvor mye dere faktisk kan få i lån. Ingen vits i å gå og se på bolig, hvis banken ikke er enig med dere i hva dere faktisk kan betjene av lån.

Den viktigste oppgaven deres når dere er på boligjakt, er å lese salgsoppgaven nøye FØR visning, og spørre spørsmål i forkant. Les egenerklæring og tilstandsrapport nøye, spør hvis dere er usikker. Etterspør dokumentasjon på det arbeidet som er utført, særlig våtrom og elektro. Så må dere bruke god tid på visning. Ikke vær redd for å spyle ned i toalettet, sette på kjøkkenviften, åpne kraner, se på avløpsrør under vask, teste fallet i dusjet, se under tepper, bak møbler, åpne vinduer, se i sikringsskap osv. Som kjøpere har dere undersøkelsesplikt. Kunne dere sett, luktet eller på annen måte fått med dere feil og mangler i forkant av et kjøp, nytter det ikke å komme i etterkant å klage.

Anonymkode: adcbb...13f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at dere helst burde gått for noe billigere? Er det du eller banken som mener det?

Hvis dere har fått klarsignal fra banken til å kjøpe et av husene så ville jeg gått for nr 1 ettersom standarden allerede er bra. Jeg ville ikke kjøpt et gammelt hus, uten penger og mulighet til å renovere innen kort tid.

Anonymkode: 2ab4f...00b

• Liker 2
Skrevet
På 26.7.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke finansieringsbevis for å få en visning. Er det svært ubekvem privatvisning (typisk hytte 2 timer fra kontoret til megler) er det gjerne vanlig å sjekke at du som interessent har finansiering på plass.. rett og slett for å ikke kaste bort tid. Forøvrig synes jeg, som megler, at man fint kan holde seg til fellesvisningene dersom man ikke har penger til å kjøpe eiendommen. Er kjedelig å bruke søndagen sin på visning - for å få beskjed om at «jeg har ikke penger til denne uansett, så ville bare sammenligne litt».

vedrørende fukt ville jeg vurdert å kjøpe meg en fuktmåler selv. De er ikke allverdens dyr, og vil gjøre deg langt mer sikker enn luktetester osv. Husk å lære deg å bruke den! (Typisk er fuktmålinger i en dusj brukt tidligere på dagen lite verdt osv..).

Vedrørende debatten om nytt vs gammel.. på generelt nivå er det smart å kjøpe nytt. Som du sier selv: etter 30-50 år er listen over ting som må tas lang. Dette er gjerne dyre ting som tak, drenering, baderom, rør, kledning osv.. på den annen side: man kjøper jo et liv. Altså er det ofte mer verdt i det lange løp å bo et sted hvor man trives, enn å bo mindre sentralt i et nytt hus... j, det koster mer, men samtidig er det gjerne penger som er greit å bruke fordi man trives i hjemmet sitt.

AnonymBruker
Skrevet
På 27.7.2019 den 12.01, _popcorn_ skrev:

Du sier dere klarer lån på de boligene dere har sett på, men har du da kun sett på hva det lånet koster pr måned, eller har du sett på om dere faktisk vil få låne så mye med tanke på inntekt, annen gjeld og egenkapital? 

Vi har hatt samtale med rådgiver i banken, og vurdert inntekt, egenkapital osv. Har bare ikke bedt om finansieringsbevis ennå.

På 28.7.2019 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at dere helst burde gått for noe billigere? Er det du eller banken som mener det?

Det er jeg som mener det. Tenker det kan dukke opp uforutsette utgifter.. Rett og slett for å ikke drukne i lån, selv om banken mener vi får det til, er det best med rimeligere bolig og dermed mindre lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...