Gå til innhold

Tåler ikke dagens barn å bli tilsnakket/irettesatt av en fremmed voksen person?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sommerjobb på et sted som ikke egner seg for "frittløpende"/"frittherjende" småbarn. Det står også skilt ved døra om dette. Barn er (selvfølgelig) velkomne, men da under tett oppsyn av voksne. 

Dessverre er det mange småbarnsforeldre og besteforeldre som ikke skjønner skiltet, og heller ikke skjønner hvorfor det ikke er greit å lå småunger herje fritt inne i lokalet. 

Så noen ganger må jeg snakke til barna for å bremse ned løpingen/herjingen. Jeg snakker med mild stemme. Jeg er ikke sint. Jeg sier f.eks. - med rolig stemme - "Det er ikke lov til å løpe her inne" eller "dere må ikke ta på tingene, bare se på". Og jeg opplever at mange barn blir nærmest livredde og ser på meg med angst i blikket. Tåler ikke dagens barn å bli (mildt og vennlig) tilsnakket/irettesatt av andre voksne? 

Anonymkode: b8a9e...7dd

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva for et sted er dette? Enten så er barn velkomne som de er, eller då får dere si fra at de ikke har adgang. Å firbente at barn skal oppføre seg som små voksne på grunn av et skilt på døren er bare merkelig. 

Jeg hadde aldri tatt med meg barna et sted det står at de ikke får være barn når de er der. 

Anonymkode: bb50a...b3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er veldig mange foreldre overbeskyttende ovenfor barna sine, så de klikker på andre folk som gir tilsnakk. Dessverre så lar gjerne de samme foreldrene ungene gjøre som de vil. 

Supert at du snakker til barna, gjør det gjerne i alle sammenhenger og ikke bare når du er på jobb. Selvfølgelig bare når det trengs 

Anonymkode: c4a4e...46f

• Liker 26
Skrevet

Det er noen foreldre som mener at barna deres skal oppføre seg som de vil overalt. Selv om barn har adgang et sted så betyr ikke det at de kan herje rundt. Foreldre må lære barna hva som er akseptabelt oppførsel eller ikke akseptabelt når de er borte. Tror de fleste foreldre er flinke der, men noen er for fri oppdragelse tenker jeg.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Mange foreldre tørr ikke å irettesette barna sine da det lett kan tolkes som kjeft og er man uheldig og blir overhørt av en bv-fanatiker så vil det bli sent bekymringsmelding til bv.

Ingen orker å ha den påkjenningen i sitt liv, selvom de ikke har gjort noe galt. Derfor er det svært få som tør å irettesette ungene sine.

Anonymkode: 704a9...71d

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange foreldre tørr ikke å irettesette barna sine da det lett kan tolkes som kjeft og er man uheldig og blir overhørt av en bv-fanatiker så vil det bli sent bekymringsmelding til bv.

Ingen orker å ha den påkjenningen i sitt liv, selvom de ikke har gjort noe galt. Derfor er det svært få som tør å irettesette ungene sine.

Anonymkode: 704a9...71d

Å gi deg! Å irettesette eller å komme med en formaning er ikke kjeft. Og om de skulle komme til å få, så vil nok ingen ringe BV. Dette var totalt usaklig  

• Liker 20
Skrevet

Klart en kan si fra til barn, men jeg skjønner ikke at de av den grunn ser på deg "med angst i blikket". Overdriver du litt her?

Og så går det an å henvende seg til foreldrene også. I en litt mer skarp tone. Kanskje det ville fungert bedre? 

Ser problemet altså! 

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva for et sted er dette? Enten så er barn velkomne som de er, eller då får dere si fra at de ikke har adgang. 

Det er da mye bedre at foreldrene henstilles til å passe på barna sine enn å nekte alle barn adgang. Hvorfor skal mine barn utestenges fordi du ikke har lyst til å passe på dine barn? 

• Liker 21
Skrevet
7 minutter siden, Hactar skrev:

Det er da mye bedre at foreldrene henstilles til å passe på barna sine enn å nekte alle barn adgang. Hvorfor skal mine barn utestenges fordi du ikke har lyst til å passe på dine barn? 

Vet du hva? Det ER steder som er upassende for bsrn. Når det til stadighet oppleves at barn løper rundt og tilmed ødelegger kunst, så syns jeg faktisk at galleriene kan nekte barn under en viss alder adgang. Nå har det vært flere tråder om dette her, så det er tydeligvis et problem. Det er kunst det er lagt mye arbeid bak. Gjenstander og malerier for tusenvis av kroner. Når så mange foreldre ikke evner å passe på ungene, så ser de heller ikke selv verdien i det de skal se på. Da kan det godt settes aldersgrense for barn. Det mener jeg. 

• Liker 8
Skrevet

Barn har IKKE vondt av at ting ikke er tilrettelagt for at de kan løpe rundt og herje og skrike overalt! Tvert i mot! Det er foreldrenes oppgave å lære dem hvordan de skal oppføre seg på ulike steder! Barn har ikke godt av å være midtpunkt og i sentrum hele tiden, de må lære å tilpasse seg andre!

Fortsett som du gjør! Er det noen foreldre/besteforeldre som reagerer på at du sier fra får du tenke at det ikke er du som har et problem, men de (og evt de barna de har med seg). 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et kunstgalleri. Med "varer" som koster opptil flere hundre tusen. Det kan ikke "barnesikres"..... 

Uthevet: Betyr det at du mener at for å være barn MÅ de løpe fritt omkring og herje? De kan ikke gå? 

Men da bør det være 18 års grense. Det er uegnet for barn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 minutter siden, SoWhat? skrev:

Vet du hva? Det ER steder som er upassende for bsrn. Når det til stadighet oppleves at barn løper rundt og tilmed ødelegger kunst, så syns jeg faktisk at galleriene kan nekte barn under en viss alder adgang. Nå har det vært flere tråder om dette her, så det er tydeligvis et problem. Det er kunst det er lagt mye arbeid bak. Gjenstander og malerier for tusenvis av kroner. Når så mange foreldre ikke evner å passe på ungene, så ser de heller ikke selv verdien i det de skal se på. Da kan det godt settes aldersgrense for barn. Det mener jeg. 

Ja, det er vel dessverre det som blir den logiske konsekvensen når foreldre argumenterer med at «barn må få være barn» i enhver sammenheng. Jeg synes likevel det ikke er et gyldig argument fra foreldres side.

Barn kan være barn selv om de må forholde seg til at de ikke alle steder kan herje rundt og pille på alt. Jeg har likevel forståelse for om kunstgallerier og liknende steder begynner med aldersgrenser fordi for mange ikke orker oppdra ungene sine, men er ikke enig med brukeren jeg siterte om at så lenge man tillater barn, må man tillate herjende barn.

Foreldrene burde selv kunne være i stand til å vurdere om deres barn fikser å oppholde seg der. Men ser jo på argumentasjonen her i tråden, at noen foreldre mener det enten må være helt forbudt eller fritt frem. 

Endret av Hactar
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Hactar skrev:

Ja, det er vel dessverre det som blir den logiske konsekvensen når foreldre argumenterer med at «barn må få være barn» i enhver sammenheng. Jeg synes likevel det ikke er et gyldig argument fra foreldres side.

Barn kan være barn selv om de må forholde seg til at de ikke alle steder kan herje rundt og pille på alt. Jeg har likevel forståelse for om kunstgallerier og liknende steder begynner med aldersgrenser fordi for mange ikke orker oppdra ungene sine, men er ikke enig med brukeren jeg siterte om at så lenge man tillater barn, må man tillate herjende barn.

Foreldrene burde selv kunne være i stand til å vurdere om deres barn fikser å oppholde seg der. Men ser jo på argumentasjonen her i tråden, at noen foreldre mener det enten må være helt forbudt eller fritt frem. 

Det er poenget. Her handler det om foreldre og besteforeldre som mener at barna skal få herje fritt - "fordi de er barn". 

Jeg har hatt mange fine stunder med barn som har kommet inn og tolket abstrakt kunst. Og vi har sittet sammen og snakket om kunsten. Det finnes ikke bedre stunder enn samtaler med barn om kunst! Så alle barn trenger ikke være barn ved å løpe og herje som gærninger. Det er opptil foreldre og besteforeldre. Jeg tar veldig gjerne i mot barn i kunstgalleriet. Men ikke barn som er helt uten grenser. 

TS

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For å si det slik - hadde dette vært et bibliotek , og barna løp, skrek og lagde mye styr, ville de garantert blitt snakket til. Et bibliotek er på en måte et sted man er litt stille, og det er en gjengs oppfatning av brukerne av biblioteket, at slik er det. Et kunstgalleri, er kanskje noen man er innom 2 - 3 ganger iløpet av et liv (avhengig av interessene man har), og hva som er "reglene" er ikke like opplagte for folk. For foreldrene er dette besøket en del av familieferien, på linje med stranden, fornøyelsesparken og lekebutikkene. Foreldrene må rett og slett oppdras. Så neste gang - gi beskjed til foreldrene : "Hei. Jeg må be dere om å roe ned barna deres, for det er andre mennesker her, i tillegg til at gjenstandene er av høy verdi. Det er et skilt ved inngangen som informerer om dette.". Tar de det ille opp, synd for de. Da får de heller gå, og gå glipp av den ferieopplevelsen. Din jobb er ikke å ta hensyn til foreldre uten gangsyn, men å gjøre kunstopplevelsen god for alle som kommer innom.

Anonymkode: 2fd14...3f7

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Hactar skrev:

Nei, men skal ikke tillate herjende bsrn. Jeg er 100% enig i det. Også i at det kan bli en konsekvens. Nå ser jeg lite bsrn på kunstgallerier. Tror faktisk ikke at jeg har sett noen. Jeg er ikke ofte der da, sånn to, tre ganger i året bare.

Men jeg registrerer at det er et problem. Og det skal det ikke være. Det er ikke et sted for herjing og tull. Det er dyre gjenstander en vil se på og vurdere. Barn er helt allrighte de 🙂 men noen steder har de ingenting å gjøre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri tatt med meg barna et sted det står at de ikke får være barn når de er der. 

Og takk Gud for det! 

Anonymkode: 7fac6...65e

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Barn er helt allrighte de 🙂 men noen steder har de ingenting å gjøre

Ikke ubetinget enig i det. Om min fireåring går pent rundt og prater om bildene uten å røre dem, er han like godt i stand til å være der som en hvilken som helst voksen. Han har kanskje til og med like mye glede av besøket. Om han utestenges, er det ikke fordi han ikke har noe der å gjøre, men fordi andre barns oppførsel gjør nødvendig å utestenge også ham.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva for et sted er dette? Enten så er barn velkomne som de er, eller då får dere si fra at de ikke har adgang. Å firbente at barn skal oppføre seg som små voksne på grunn av et skilt på døren er bare merkelig. 

Det er greit. Du har ikke noe på er kunstgalleri å gjøre. Når du ikke ser verdien i kunst, så hvorfor skal du dit? Det fins nok av plasser bsrn kan herje. 

• Liker 8
Skrevet

Syns ikke barn skal være overalt, har opplevd at de ødelegger det med å være på f.eks et kunstgalleri ved at de klår på ting eller hyler og skriker. Barn kan ødelegge mye artig for andre som vil gjøre ting i ro og fred. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...