Gå til innhold

Når vet man at man er for stor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er ponnien når den sier ifra at du er for stor til den?

Og hvordan vet man at man er for stor for den?

Anonymkode: 80572...0bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan oppfører noen seg når de bærer på for mye? Stutte steg, snubler, sjangler, blir lett i ubalanse, puster tungt, lett anpusten. 

En hest som bærer for tungt vil få vondt i ledd og rygg. 

På side 78-79 i generelt konkurransereglement er tabeller med høyde/vekt på rytter og mankehøyde på hest og om hesten er lett, normal eller kraftig bygd. Det er selvfølgelig ikke en fasit, men noe å ta utgangspunkt i. 

Hester og ryttere er forskjellige. Hvis hesten er i god form, sterk og har god og vektbærende bygning kan den bære tyngre enn en utrent hest med dårlig bygning. 

En rytter som har god balanse og er flink til å ri vil være mindre belastende på en hest enn en utrent rytter.

Anonymkode: 62500...375

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor person kan den største/sterkeste hesten klare. Hvor går det ei grense? Cowboyer var jo store de også. 

Anonymkode: 3964d...dc2

Skrevet

Noen hester sier tydelig i fra, mens andre viser bare lett ubehag. Kanskje de går litt dårlig frem, er uvillige til å jobbe, stopper på hinder f.eks. Tabellen i KR er en god pekepinn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor stor person kan den største/sterkeste hesten klare. Hvor går det ei grense? Cowboyer var jo store de også. 

Anonymkode: 3964d...dc2

Finnes ikke noe fasit svar, men en vanlig voksen mann med full rustning veier jo en del og en hest i full trening klarer jo det. Men da er jo både hesten trent og rytter dyktig. 

Å hive en kladeis av en nybegynner på 100kg på en hest, altså mer enn mindre dødvekt, er noe helt annet enn at en trent rytter rir. 

En stor hest vil ikke nødvendigvis klare å bære mer enn en liten hest. En stor hest har jo mer egenvekt å drasse på også. Se på islandshesten, den er ganske uendra de siste tusen år og gir oss et bilde på hvordan ridehestene til mannfolk i middelalderen så ut - lave, korte og sterke. De store,kraftige hestene ble ikke brukt til ridning, men trekk. 

Anonymkode: 62500...375

AnonymBruker
Skrevet

Mye kommer an på rasen og kroppsbygningen til hesten. At en hest er høy, betyr ikke at den tåler store mennesker, akkurat som at en hest er lav ikke trenger å bety at den bare tåler å bære på tynne småbarn.

På generelt grunnlag kan man si at en islandshest klarer å bære en stor voksen mann på en lang og kronglete fjelltur uten problemer, men dette kommer selvfølgelig an på individet.

Faren min er 186 høy og veier 95 kg. Han kunne ikke ri på noen av rideskolehestene på stallen vi hadde hest på, enda den ene var nesten like høy som han, for hesten var ikke bygd for det. Men han kunne fint få låne en islandshest (145 cm) og en fjording (145 cm) på nabogården, og endte opp med å ri på den ene konkurransehesten til treneren min. Han var for lang til den, men den var sterk nok og hadde null problem med pappa.

Jeg er 173 høy og veier i underkant av 50 kg, og blir ofte spurt om å ri de minste ponniene på stallen (128-138 cm høye). Jeg er alt for lang for dem, men siden jeg er så lett går det fint. Det ser bare skikkelig rart ut.

Mange små ponnier trenger også å bli ridd ordentlig, spesielt rideskoleponnier - for de blir oftest bare ridd av nybegynnere når de er så små, og trenger å bli trent skikkelig av og til (hvis ikke blir de lett frekke og uhyggelige siden de kjeder seg).

Anonymkode: 8eb5a...a51

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...