AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #1 Skrevet 26. juli 2019 For en tid tilbake fikk vi nye naboer fra Syria. Ene barnet der er på samme alder som barnet vårt, og de har lekt en del sammen. Vårt barn har forandret helt personlighet, kommet med utsagn om kvinner og blitt ganske fysisk i måten det behandler oss på. Disse barna er 6 år gamle og går på skole sammen. I dag toppet det seg så fullstendig her da 6 åringen begynte å komme med trusler mot meg fordi jeg var ei møkkakjerring, og vi satte ned foten. De får ikke lov til å leke sammen, før oppførselen til vårt barn bedrer seg drastisk! Så i kveld har vi hatt en lang samtale med barnet vårt. Rolig og saklig og fått en del forklaringer på hva som foregår. Barnet vårt har vært vitne til en del vold, og også utsatt for det fra det andre barnet. Men moren i huset blir jevnlig slått, sparket, lugget osv av faren og de to sønnene i huset. Det slenges ut skjellord og det er i det hele tatt ganske så røff behandling av henne der borte. Barnet vårt sier ikke noe om søsteren i hus opplever slag og spark, men siden den minste gutten der utfører det mot mitt barn, så tviler jeg ikke på at det går utover søsken heller. Og jeg kjenner jeg er så fortvila! Vi bort på et knøttlite sted, alle kjenner alle, og akkurat her vi bor, er det bare disse to husene. Så ingen andre har noen forutsetning for å vite hva som foregår der inne. Jeg skjønner jo at barnet mitt må få evig forbud mot å gå bort der og være der, men hva annet kan jeg gjøre? De kommer fra en helt annen kultur enn vi gjør, så jeg kan ikke akkurat troppe opp med mitt bedrevitende "sånn må dere ikke gjøre ansikt" heller. Anonymkode: 2d9ac...6a8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #2 Skrevet 26. juli 2019 Du må levere en bekymringsmelding til barnevernstjenesten. Anonymkode: e77f2...3fe 36
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #3 Skrevet 26. juli 2019 Kultur eller ikke kultur, det er ikke ok at barn blir utsatt for vold eller vitne til vold. Anonymkode: e77f2...3fe 19
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #4 Skrevet 26. juli 2019 Bekymringsmelding! Anonymkode: 54c65...424 13
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #5 Skrevet 26. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: akkurat her vi bor, er det bare disse to husene. Så ingen andre har noen forutsetning for å vite hva som foregår der inne. Har den familien aldri besøk av andre enn dine barn? Har de barna ikke kontakt med andre mennesker (som de kan snakke med) i det hele tatt, hverken i barnehage eller på skole, helsestasjon/annet? Anonymkode: 5c14d...6fb 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #6 Skrevet 26. juli 2019 Hvis dette er sant så kontakter du bvtjenesten i kommunen, hvis dette er en rasist tråd så slår ikke alle muslimer familien sin. Anonymkode: c7dce...e47 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #7 Skrevet 26. juli 2019 Men hvordan kan ditt barn vite om det slenges ut skjellsord, når de snakker arabisk? Regner ikke med at skjellsordene slenges ut på norsk når deres hovedmål er arabisk. Anonymkode: 2a6aa...34f 11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #8 Skrevet 26. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dette er sant så kontakter du bvtjenesten i kommunen, hvis dette er en rasist tråd så slår ikke alle muslimer familien sin. Anonymkode: c7dce...e47 Det er absolutt ikke rasistisk ment. De leier bolig av en annen muslimsk familie, og de er noe av det flotteste av mennesker jeg har møtt. Og jeg var i utgangspunktet helt åpen for at det skulle være et godt naboforhold her, med unger som løp fram og tilbake som de ønsket. Anonymkode: 2d9ac...6a8 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #9 Skrevet 26. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvordan kan ditt barn vite om det slenges ut skjellsord, når de snakker arabisk? Regner ikke med at skjellsordene slenges ut på norsk når deres hovedmål er arabisk. Anonymkode: 2a6aa...34f Barnet mitt sier det kjeftes, og at deres seksåring kaller moren for ting på norsk. Anonymkode: 2d9ac...6a8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #10 Skrevet 26. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har den familien aldri besøk av andre enn dine barn? Har de barna ikke kontakt med andre mennesker (som de kan snakke med) i det hele tatt, hverken i barnehage eller på skole, helsestasjon/annet? Anonymkode: 5c14d...6fb Har ikke sett noe annet besøk her annet enn noen venner av foreldrene fra samme land. De har akkurat flyttet hit, ny kommune for dem. Hvordan det var i den gamle kommunen aner jeg ikke. Anonymkode: 2d9ac...6a8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #11 Skrevet 26. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er absolutt ikke rasistisk ment. De leier bolig av en annen muslimsk familie, og de er noe av det flotteste av mennesker jeg har møtt. Og jeg var i utgangspunktet helt åpen for at det skulle være et godt naboforhold her, med unger som løp fram og tilbake som de ønsket. Anonymkode: 2d9ac...6a8 som bor i samme hus? Anonymkode: 5c14d...6fb
SoWhat? Skrevet 26. juli 2019 #12 Skrevet 26. juli 2019 Uansett kultur(?)så bør du selvfølgelig gjøre noe. Hvilke utsagn om kvinner har barnet kommet med? Kjenner at jeg har litt problemer med å tro på dette. Barnet ditt skal ha vært vitne til alt du nevner? Da tror jeg du også må sørge for at ditt barn får hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #13 Skrevet 26. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nye naboer, vold og oppdragelse. (trådtittel) For en tid tilbake fikk vi nye naboer fra Syria. Ene barnet der er på samme alder som barnet vårt, og de har lekt en del sammen. Vårt barn har forandret helt personlighet, kommet med utsagn om kvinner og blitt ganske fysisk i måten det behandler oss på. Disse barna er 6 år gamle og går på skole sammen. I dag toppet det seg så fullstendig her da 6 åringen begynte å komme med trusler mot meg fordi jeg var ei møkkakjerring, og vi satte ned foten. De får ikke lov til å leke sammen, før oppførselen til vårt barn bedrer seg drastisk! Så i kveld har vi hatt en lang samtale med barnet vårt. Rolig og saklig og fått en del forklaringer på hva som foregår. Barnet vårt har vært vitne til en del vold, og også utsatt for det fra det andre barnet. Men moren i huset blir jevnlig slått, sparket, lugget osv av faren og de to sønnene i huset. Det slenges ut skjellord og det er i det hele tatt ganske så røff behandling av henne der borte. Barnet vårt sier ikke noe om søsteren i hus opplever slag og spark, men siden den minste gutten der utfører det mot mitt barn, så tviler jeg ikke på at det går utover søsken heller. Og jeg kjenner jeg er så fortvila! Vi bort på et knøttlite sted, alle kjenner alle, og akkurat her vi bor, er det bare disse to husene. Så ingen andre har noen forutsetning for å vite hva som foregår der inne. Jeg skjønner jo at barnet mitt må få evig forbud mot å gå bort der og være der, men hva annet kan jeg gjøre? De kommer fra en helt annen kultur enn vi gjør, så jeg kan ikke akkurat troppe opp med mitt bedrevitende "sånn må dere ikke gjøre ansikt" heller. Anonymkode: 2d9ac...6a8 Var det "oppdragervold" du tenkte på, når du skrev trådtittelen? Her forteller du om at barnas mor blir mishandlet. Anonymkode: 5c14d...6fb 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #14 Skrevet 26. juli 2019 Jeg kjente en arabisk familie og noe av det første de fikk vite var at vold mot kvinner og barn var straffbart. Synes det er rart at de lar deres 6-åring være vitne til noe de vet er straffbart her i Norge. Ang den arabiske familien jeg kjente, en veldig fin familie, men tror nok at de klapset til barna ved ulydighet, men jeg var aldri vitne til det selv. Det eneste jeg hørte fra moren i den familien var at barna vært svært ulydige engang de var i butikker, da lo hun og sa at faren hadde frest til ungene på arabisk, bare vent til vi kommer hjem. Vanskelig å legge fra seg en oppdragelse som er helt normal i deres hjemland, og det med engang de krysset grensen til Norge. Men hørte aldri høye stemmer, eller aggressive ord, barna virket trygge og glade, og så bare kjærlighet og omtenksomhet mellom de to foreldrene. Med andre ord, folk som kommer til Norge fra helt annerledes kulturer får meget kjapt beskjed om at vold er straffbart, og derfor synes jeg det høres veldig rart ut de lever slik atferd ut mens ditt barn er tilstede. Anonymkode: 2a6aa...34f 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #15 Skrevet 26. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke sett noe annet besøk her annet enn noen venner av foreldrene fra samme land. De har akkurat flyttet hit, ny kommune for dem. Hvordan det var i den gamle kommunen aner jeg ikke. Anonymkode: 2d9ac...6a8 Uannsett er du PLIKTIG til å melde fra til barnevernet om det du har fått vite om vold som foregår i det hjemmet. Anonymkode: 5c14d...6fb 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #16 Skrevet 26. juli 2019 Hvis dette stemmer så må du kontakte bv, samt sørge for oppfølging av gutten din som har vært vitne til vold. Hadde ikke tatt noe videre kontakt med denne familien. Anonymkode: b8625...62c 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #17 Skrevet 26. juli 2019 Hvis det foregår vold i hjemmet, så ringer du politiet, ikke barnevernet. Politiet er pliktig å sende bekymringsmelding. Anonymkode: 61335...19f 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #18 Skrevet 26. juli 2019 Hadde og ringt politiet. Anonymkode: d6418...21d
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #19 Skrevet 26. juli 2019 Ta kontakt med skole/barnehage/helsestasjon. I utgangspunktet er det mange unger som "fint tåler" å få en lusing i ny og ne. Det handler om hva man er vant til og hvordan det er hjemme ellers. Og så er det de litt mer sårbare barna som ikke takler dette i det hele tatt. Uansett om de får seg et klaps i bakhodet eller om de får verbal irettesettelse (selv om det høres ut som om det skjer mer enn "bare litt oppdragervold" i dette hjemmet), Ingen barn skal se at sin egen far banker mor.. Ring barneverntjenesten, avgi en anonym bekymring og hvis de konfronterer deg så nekter du. Nekt til du tror det selv! Anonymkode: 0485f...f75 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #20 Skrevet 26. juli 2019 En bekymringsmelding er på sin plass og så stusser jeg jo litt på deg som har sendt barnet ditt avgårde til andre mennesker og overhodet ikke hatt kontroll på hva slags tilstander det er der... Anonymkode: fd39d...553 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå