Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er snart 22 år, og har bodd for meg selv siden jeg var 18. Bor i Oslo. Jeg møter stadig oftere situasjoner der oppegående mennesker som ellers kunne klart seg fint, bor hos foreldrene sine. Minner meg litt om sør-europeiske tilstander.. Hva skyldes dette? Kan ikke tro det skyldes annet enn latskap eller oppsparing til å kjøpe seg bolig vel? 

Anonymkode: f22e1...ab1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde hjemme mens jeg studerte, og ja, det var for å spare penger til bolig. 

Hva er problemet ditt med hva andre folk velger, da?

Anonymkode: 45167...9ec

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De er nok i alle fall mildt utviklingshemmet. Jeg hadde heller hoppa sidelengs ut av vinduet før jeg hadde bodde i samme hus som foreldrene mine.

Anonymkode: 4df66...a0d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når den dagen kommer at ungene mine er ferdig med videregående og skal ut i studier, kommer jeg til å oppfordre dem til å bo hjemme om det er mulig. Husleieprisene er sinnsyke i de store byene. Ofte høyere enn studielånet er. Så hvorfor skal de sette seg i stor gjeld, jobbe ved siden av studier og slite med å klare seg, når de kan bo hjemme gratis, og ha penger til overs fra studielånet? 

Anonymkode: 74428...223

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når den dagen kommer at ungene mine er ferdig med videregående og skal ut i studier, kommer jeg til å oppfordre dem til å bo hjemme om det er mulig. Husleieprisene er sinnsyke i de store byene. Ofte høyere enn studielånet er. Så hvorfor skal de sette seg i stor gjeld, jobbe ved siden av studier og slite med å klare seg, når de kan bo hjemme gratis, og ha penger til overs fra studielånet? 

Anonymkode: 74428...223

Fordi da blir de jævlig bortskjemte vel? Det tok meg 1 ukes aktiv leting å finne rom i kollektiv sentralt i Oslo til 6200 kr. Studielånet er på litt over 8000 kr. Jobb ved siden av studier skal man uansett ha hvis man skal utvikle sitt eget nettverk. Og nei, jeg sliter ikke med å klare meg, men har lært meg helvetes disiplin. Røyker aldri, drikker aldri, spiser ikke på dyre steder og sparer der jeg kan. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er snart 22 år, og har bodd for meg selv siden jeg var 18. Bor i Oslo. Jeg møter stadig oftere situasjoner der oppegående mennesker som ellers kunne klart seg fint, bor hos foreldrene sine. Minner meg litt om sør-europeiske tilstander.. Hva skyldes dette? Kan ikke tro det skyldes annet enn latskap eller oppsparing til å kjøpe seg bolig vel? 

Prøvde å se etter leieboliger, i området jeg ville bodd (trygt og fint sted) koster det ca 13000 måneden for 40 kvm.

Dvs, 156'000 kroner i husleie + ca 14000 for strøm og internett = 170'000 i utgifter i året (som skal betales med penger det trekkes skatt av. Har du 30% skatt, betyr det at 240'000 av lønna di før skatt, går til dette.

Evt kan jeg kjøpe denne boligen for 5 millioner kroner (de færreste 18-22 åringer har 5 millioner kroner, og å spekulere med 500k kr egenandel 4'500'000 i lån, i en bolig "topp" med 10 år siden forrige resesjon, eh, sorry, da vil jeg heller fremstå som, "latskap eller sør europeer eller utviklingshemmet el.l", isteden for å sitte der med lån på 4.5 mill og bolig verdt 3 mill og ingen jobb neste krakk, og være "kul og tøff" slik du angivelig ser på de som tar slike giga gambling som ungdom

Boligprisene i Oslo er høye, lønninger for de på bunn har ikke holdt følge, dermed er det for mange på bunn "umulig, eller ekstreeeeeemt risikabelt å komme inn

Lykke til da, tøffen

Anonymkode: af891...77f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ferdig med videregående, ferdig med å bo hjemme. Hvis livet ellers går greit. Man kan leie.

Uten jobb og penger og mann uten jobb og mange unger med flere foreldre er det kult å velge livet ala VP der man flytter hjem i loftstua til mor og far med 5 barn. Jeg får vurdere det om barnet mitt havner i den situasjonen, men ville vurdert å gi penger til barnet mitt slik at hun kunne bodd litt anstendig og selvstendig i alder av midten av 20 åra med 5 barn. 

Ikke havn i den situasjonen!

Anonymkode: cec0b...c50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en kollega som er 49 år og aldri bodd for deg selv. Bor hjemme på rommet sitt sammen med mor og far. Reiser på ferier med de også. Fullt oppegående og absolutt sosial på alle måter. Akkurat dette tilfellet synes jeg er spesiellt. For noen år siden var denne personen i ett forhold, det var 4-5 timer med bil mellom dette paret. Denne personen reiste aldri på ferie til kjæresten alene, da ble foreldrene med også.

Denne personen kommer til å bo hjemme til foreldrene ligger i graven.

Hadde denne personen hatt noen som helst hjerneskade eller andre ting som tilsier å bo hjemme så ville jeg merket det. Vi har en jobb som krever utrolig mye fokus og som kan koste folk livet hvis vi uke er «oppegående» en dag.

Anonymkode: 04a41...2dd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi da blir de jævlig bortskjemte vel? Det tok meg 1 ukes aktiv leting å finne rom i kollektiv sentralt i Oslo til 6200 kr. Studielånet er på litt over 8000 kr. Jobb ved siden av studier skal man uansett ha hvis man skal utvikle sitt eget nettverk. Og nei, jeg sliter ikke med å klare meg, men har lært meg helvetes disiplin. Røyker aldri, drikker aldri, spiser ikke på dyre steder og sparer der jeg kan. 

Man blir ikke nødvendigvis bortskjemt av å bo hjemme under studiene, nei. Det kommer nok også litt an på hvilket "opplegg" foreldrene styrer. Om man fremdeles får alle middager servert, klær vaskes og trenger ikke gjøre husarbeid, så ja. Men de fleste jeg kjenner som har bodd hjemme under studiene har ikke hatt det slik. Jeg bodde selv hjemme under deler av studiene mine, og om jeg ikke hadde gjort det så hadde jeg måttet spart i flere år for å få nok penger til egenkapital. De av vennene mine som flyttet ut under studiene, og som etter studiene fikk hjelp av foreldrene sine for å kjøpe seg bolig, forstår ikke nødvendigvis at noen av oss heller vil gi opp litt frihet for å slippe unna noen år med sparing.

Anonymkode: bb38d...68a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøvde å se etter leieboliger, i området jeg ville bodd (trygt og fint sted) koster det ca 13000 måneden for 40 kvm.

Dvs, 156'000 kroner i husleie + ca 14000 for strøm og internett = 170'000 i utgifter i året (som skal betales med penger det trekkes skatt av. Har du 30% skatt, betyr det at 240'000 av lønna di før skatt, går til dette.

Evt kan jeg kjøpe denne boligen for 5 millioner kroner (de færreste 18-22 åringer har 5 millioner kroner, og å spekulere med 500k kr egenandel 4'500'000 i lån, i en bolig "topp" med 10 år siden forrige resesjon, eh, sorry, da vil jeg heller fremstå som, "latskap eller sør europeer eller utviklingshemmet el.l", isteden for å sitte der med lån på 4.5 mill og bolig verdt 3 mill og ingen jobb neste krakk, og være "kul og tøff" slik du angivelig ser på de som tar slike giga gambling som ungdom

Boligprisene i Oslo er høye, lønninger for de på bunn har ikke holdt følge, dermed er det for mange på bunn "umulig, eller ekstreeeeeemt risikabelt å komme inn

Lykke til da, tøffen

Anonymkode: af891...77f

Orker seriøst ikke slike mammagutter som deg som er vokst opp på Bærum, og bærer tydelig preg av latskap/lite hjerneaktivitet pga at de får alt servert. Bo for 13.000 kr? Hvilket område er trygt for deg da? Bor selv på et fantastisk område i Oslo sentrum og har aldri opplevd noe verre enn russebusser kjørende forbi. Man starter ikke livet på Frogner med dyre frakker og slike forventninger, det er kun folk som er høye på seg selv som innbiller seg det, og man kommer ingen sted på den mentaliteten. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har en kollega som er 49 år og aldri bodd for deg selv. Bor hjemme på rommet sitt sammen med mor og far. Reiser på ferier med de også. Fullt oppegående og absolutt sosial på alle måter. Akkurat dette tilfellet synes jeg er spesiellt. For noen år siden var denne personen i ett forhold, det var 4-5 timer med bil mellom dette paret. Denne personen reiste aldri på ferie til kjæresten alene, da ble foreldrene med også.

Denne personen kommer til å bo hjemme til foreldrene ligger i graven.

Hadde denne personen hatt noen som helst hjerneskade eller andre ting som tilsier å bo hjemme så ville jeg merket det. Vi har en jobb som krever utrolig mye fokus og som kan koste folk livet hvis vi uke er «oppegående» en dag.

Vet du om foreldrene er såkalt «oppegående» da? Det er da mange voksne som velger å hjelpe foreldrene sine.

Anonymkode: 4145c...3be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det er ingen naturlov at de blir det du kaller bortskjemte. Deltidsjobb kan være svært vanskelig å få i mange av de typiske studentbyene, så å kreve at folk får seg en deltidsjobb er et ganske urealistisk krav. 

En annen fordel med at de som kan bo i sine foreldres hus mens de studerer faktisk gjør det er at de samme menneskene da ikke tar bosted fra folk som ikke kan bo hjemme.

Anonymkode: 0e371...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sjeleglad for at jeg flytta tidlig ut hjemmefra.. Flytta til en heeelt annen by npr jeg var 16. Heller det enn å bo i samme hus som monstermom.

Men jeg håper jentene mine vil vurdere å ihvertfall bo hybelen som i dag leies ut, mens de studerer. Først eldste i 2 år og så yngste i 2 år. Hvis de f.eks. leier den for 4.000,- (jævlig god pris) inkl alt, for så å få de igjen den dagen de skal kjøpe bolig. 100.000,- er ikke all verdens, men det hjelper på. Bare at jeg ikke vil si noe om at pengene går tilbake til dem, men det skjønner de vel kanskje. 

Anonymkode: a566a...6d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er nok i alle fall mildt utviklingshemmet. Jeg hadde heller hoppa sidelengs ut av vinduet før jeg hadde bodde i samme hus som foreldrene mine.

Anonymkode: 4df66...a0d

Hørt om folk med et godt forhold til foreldrene sine?

Anonymkode: ec901...ee9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om foreldrene er såkalt «oppegående» da? Det er da mange voksne som velger å hjelpe foreldrene sine.

Anonymkode: 4145c...3be

Foreldrene er oppegående ja. Faren er i full jobb og moren har en deltidsjobb. Helt friske alle 3.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreldrene er oppegående ja. Faren er i full jobb og moren har en deltidsjobb. Helt friske alle 3.

Sier ikke så mye om folk at de er i jobb. Mange familier gjennomgår kriser innafor husets 4 vegger. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om folk med et godt forhold til foreldrene sine?

Anonymkode: ec901...ee9

selv om man har et godt forhold til foreldrene er det faktisk naturlig at man vil flytte ut å få seg egen bolig når man er voksen.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å bosette seg sentralt, hvis man ikke skal benytte seg av det bylivet har å tilby :P 

Anonymkode: 3b21d...e0d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Orker seriøst ikke slike mammagutter som deg som er vokst opp på Bærum, og bærer tydelig preg av latskap/lite hjerneaktivitet pga at de får alt servert. Bo for 13.000 kr? Hvilket område er trygt for deg da? Bor selv på et fantastisk område i Oslo sentrum og har aldri opplevd noe verre enn russebusser kjørende forbi. Man starter ikke livet på Frogner med dyre frakker og slike forventninger, det er kun folk som er høye på seg selv som innbiller seg det, og man kommer ingen sted på den mentaliteten. 

Å, så tøff...

Er det ikke slitsomt å være så dømmende? Kan du ikke bare leve ditt «riktige» liv og la alle andre leve sitt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet også ved siden av (anbefaler det til alle, enten de for hjemme eller ei!), røyker ikke, drikker ikke, sløser lite, men mer nå som jeg er i fullt arbeid i en rimelig godt betalt stilling. Men jeg bodde altså hjemme (betalte dog alle mine egne utgifter) og hadde oppspart egenkapital til bolig ved endte studier. Ja, det har sine negative sider å bo hjemme under studiene, men jeg syns det virkelig var verdt det ved å ha råd til egen bolig rett ut fra studiene.

Anonymkode: 71182...ff4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...