Gå til innhold

Løpe halvmaraton om 9 uker - tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å melde meg på halvmaraton 27.september. Har aldri løp noe lignende før. Det lengste jeg har gått/løpt som en treningstur er 11km. Klarer ikke å jogge særlig fort eller så lenge i gangen. Er forøvrig 20 år, 170 høy og veier 67 kilo. Noen kilo fett for mye på hoftene og magen, men ganske stram fordi jeg rir ganske mye. 

Tips til hvordan forbedre formen betraktelig frem mot 27 september? Er dette i det hele tatt realistisk?  

Jeg tenker kanskje en langkjøring i uka, en dag intervaller og en dag ridning? Kanskje en fjelltur i tillegg.  Kommer lett opp i 200 i puls når jeg er ute å rir, så det er god trening. 

Anonymkode: 13b17...8a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare vær klar over at det nesten er å be om skader å løpe så langt hvis du ikke er trent til det. 

Generelt synes jeg du har litt kort tid på deg. ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør trene styrke i beina selv om du får en del styrke av ridningen og mye uttøying. I og med at du ikke er så utholdende bør du fokusere mye på utholdenhet.  Jeg trener nå til halv maraton og trappet opp treningen siden april med løping (skal løpe i slutten av august), men jeg har utholdenhet, så nå trener jeg på hurtigheten. Jeg løper 4-5 ganger i uken og trener i tillegg en del styrke og gåturer i fjellet. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke løpe på asfalt. Det hjelper mye på muskulaturen i beina.

Samtidig bør du ikke trene for hardt så du får belastningsskader. Men ja, jeg tror absolutt du klarer det. Omså du må gå litt eller ta pauser så er vel det viktigste å gjennomføre, så blir det enda bedre neste gang. HUSK - bruk løpesko som er godt "innarbeidet" når du skal løpe halvmaraton 😊 Lykke til. 

Anonymkode: 5f1b0...d34

AnonymBruker
Skrevet

Den aller viktigste treningen er langturene. Intervalltrening er for å få opp kondis, men det hjelper ikke når beina dine ikke har fått nok km på seg. Da jeg trente til halvmaraton hadde jeg løpt raske 5 km løp, og hadde god kondis, men fikk vondt i beina da jeg begynte å trene på å løpe langt. 

Så konsentrer deg om de lange løpene. Du har løpt 11 km, neste langtur løper du 12 km og øker med 1 km hver uke for å unngå skader. Ikke tenk på fart. Det viktigste er at du klarer å løpe langt uten at det er ubehagelig. 

Anonymkode: e6db3...29e

• Liker 4
Skrevet

9 uker er litt kort tid. Da jeg løp halv for første (og eneste) gang i mitt liv trente jeg meg opp i løpet av et halvt år. Som deg hadde jeg da 10 km inne med grei margin. Det visste jeg jeg klarte. Min tilnærmingsmåte var å trappe opp gradvis så jeg jogget noen 12 km løyper, så økte jeg til 15 og en gang var jeg oppe i 18 km. Planen var å ha løpt full distanse minst en gang før løpet men den planen kollapset da jeg fikk noe trøbbel med en ankel på en fjelltur og ikke våget meg på de lengste turene de siste ukene før løpet. Men jeg fullførte og kom i mål uten skader og med følelsen "dette var gøy, dette vil jeg gjøre igjen". (Det utgikk av andre grunner, men jeg håper jeg en gang klarer å trene meg opp så jeg kan gjøre det igjen.) 

Som andre har sagt over -kan du løpe 10 km kan du også løpe 21 hva kondis angår. Det er bare snakk om fart. Men beina MÅ tåle belastningen og det krever tid å trene opp hvis du ikke skal ende med skader, så trapp opp forsiktig og gi beina tid til restitusjon mellom langturene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det er realistisk når du allerede kan løpe 11 km.

Den viktigste treningen du gjør er å løpe. Øk antall km med 10% per uke for å unngå skader. Du bør ha treningsturer på 12 km på slutten, men roe ned siste uke før løpet.

Jeg ville ikke tatt sjansen på hard styrketrening i tillegg. Ikke makset på knebøy, markløft etc. Lettere styrketrening er sikkert bra. 

Skrevet

Ridning er nok god trening, men det gjør deg nok ikke så mye bedre til å løpe.

Hvis du vil forberede deg best mulig til halvmaraton bør du prioritere løpstrening.

Å kjøre langturer og intervaller om hverandre er heller ikke det beste. Intervalltrening brukes av toppidrettsutøvere for å få fram ek formtopp. Jeg vil derfor anbefale deg å heller gjøre det den siste drøye uka før konkurransen. 

Jeg sier ikke at du bare skal løpe langturer før den tid. Varier lengden på turene, men ikke press deg veldig over syreterskel.

• Liker 3
Skrevet
På 27.7.2019 den 10.57, Isambard skrev:

Jeg mener det er realistisk når du allerede kan løpe 11 km.

Den viktigste treningen du gjør er å løpe. Øk antall km med 10% per uke for å unngå skader. Du bør ha treningsturer på 12 km på slutten, men roe ned siste uke før løpet.

Jeg ville ikke tatt sjansen på hard styrketrening i tillegg. Ikke makset på knebøy, markløft etc. Lettere styrketrening er sikkert bra. 

9 uker er ikke lang tid. Men TS bør bare ha som mål å gjennomføre i såfall. Mange tror at om man lett greier 10 km, går det også greit å jogge/løpe halvmaraton. Så enkelt er det ikke. Det er kjempestor forskjell på å løpe 10-11 km kontra 21 km.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, OPIgirl skrev:

9 uker er ikke lang tid. Men TS bør bare ha som mål å gjennomføre i såfall. Mange tror at om man lett greier 10 km, går det også greit å jogge/løpe halvmaraton. Så enkelt er det ikke. Det er kjempestor forskjell på å løpe 10-11 km kontra 21 km.

Ikke si det da. Jeg skal løpe halvmaraton selv...Løper jevnlig 10 km, men har aldri løpt mer enn 15. Det er en stund siden, og da var jeg ganske matt..

Jeg må allikevel si jeg anser det som realistisk. Bare vent, så skal du se🙂

Skrevet
8 minutter siden, Isambard skrev:

Ikke si det da. Jeg skal løpe halvmaraton selv...Løper jevnlig 10 km, men har aldri løpt mer enn 15. Det er en stund siden, og da var jeg ganske matt..

Jeg må allikevel si jeg anser det som realistisk. Bare vent, så skal du se🙂

Jeg snakker bare av erfaring. Det var ikke meningen å skremme deg. Men man er nødt til å være realistisk. 😊Men dette klarer du👍🏻 Masse lykke til👍🏻😉

Skrevet

rolige og lange turer opp mot distansen av hva du skal løpe bør prioriteres frem til løpsdato. 
Spesifikk økt fart har du ikke tid til å prioritere på den tiden. 
Jeg ville unngått alt for mye asfaltløping, men heller fokusert på fjell og sko, her får du samtidig litt gratis styrketrening. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...