Gå til innhold

Svigermor har støv på hjernen og plager meg med det

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi leier et feriehus med svigers i 2 uker og jeg holder på å bli sprø. Hver gang jeg prøver å gjøre noe husarbeid så går hun etter meg. Det er ikke sånn man støvsuger, hun river støvsugeren ut av hånden min og skal vise meg hvordan jeg gjør det. I går kveld åpnet hun oppvaskmaskinen for å vise meg hvordan jeg hadde satt i feil. I dag har jeg demonstrert og latt henne gjøre alt. Nå har hun en lang tirade om hvordan hun må «gjøre alt». 

Jeg er 34 år og holder på å bli sprø! Noen tips? 

Anonymkode: c3126...b32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, neste leier dere et eget sted sånn at dere ikke bor sammen!

Anonymkode: b8b46...e4f

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, neste ferie leier dere et eget sted sånn at dere ikke bor sammen!

Gjest RødeFare
Skrevet (endret)

Bare si det som det er: «Det er umulig for meg å gjøre noe som helst når du klager på alt jeg gjør og regelrett river støvsugeren ut av hendene på meg. Det er så utrolig uhøflig og slitsomt at jeg ikke tror vi kan være på ferie mer sammen om du ikke slutter med det.»

Forøvrig sier du ikke noe om mannen din? Det er jo en klassiker at svigermødre skal «lære opp» sine svigerdøtre i husarbeid. Den de burde lært opp er jo sønnen sin!

Endret av RødeFare
trykkleif
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Så slitsomt, lei eget hus ved neste ferie så slipper du nok dette.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, RødeFare skrev:

Bare si det som det er: «Det er umulig for meg å gjøre noe som helst når du klager på alt jeg gjør og regelrett river støvsugeren ut av hendene på meg. Det er så utrolig uhøflig og slitsomt at jeg ikke tror vi kan være på ferie mer sammen om du ikke slutter med det.»

Forøvrig sier du ikke noe om mannen din? Det er jo en klassiker at svigermødre skal «lære opp» sine svigerdøtre i husarbeid. Den de burde lært opp er jo sønnen sin!

Da får jeg bare: «Nei, men jeg skal bare vise deg skjønner du. Det er mye lurere å gjøre sånn. Ser du ikke? Se her...»

sønnen hennes gjør ikke en dritt på ferie. Han er god på husarbeid ellers, men med en gang han er under samme tak som moren sin fjor han 0 og niks og forventer at hun gjør alt, noe hun gjør med glede. Hun forventer 0 av sønnen sin.

ts

• Liker 4
Gjest RødeFare
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får jeg bare: «Nei, men jeg skal bare vise deg skjønner du. Det er mye lurere å gjøre sånn. Ser du ikke? Se her...»

sønnen hennes gjør ikke en dritt på ferie. Han er god på husarbeid ellers, men med en gang han er under samme tak som moren sin fjor han 0 og niks og forventer at hun gjør alt, noe hun gjør med glede. Hun forventer 0 av sønnen sin.

ts

Ja, skjønner. Sykt irriterende og frekt. Men du må nesten stå på ditt og insistere på at hun må gi seg med å kritisere alt du gjør hvis du skal orke å bruke tid med henne. 

I tillegg er det kanskje på sin plass å prate med din mann. Både om at han burde bidra mer selv, og at han burde gi din mor beskjed når hun oppfører seg dårlig mot deg.

Masse lykke til! Det hørtes ikke noe artig ut.

AnonymBruker
Skrevet

Kjære svigermor, nå kan du få velge. Enten så lar du meg få lov å gjøre ting på min måte, eller så kan du gjøre alt selv. Jeg orker ikke å skulle ha deg hengende over meg for å kommentere alt jeg gjør. Hvis du absolutt må kjefte, så får du heller kjefte for at jeg ikke gjør noe. Bedre det, enn å bli kjeftet på for å gjøre alt feil. Bare vær klar over at hvis du velger å kjefte, så er dette den siste ferien vi tilbringer sammen, og blir det ille med kjeftingen, kan det hende ferien blir kortere enn planlagt. 

Anonymkode: 8fed4...22c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ferier mer med svigermor

Anonymkode: 93bde...724

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Her må du si klart og tydelig at enten får du gjøre det på din måte, eller så får hun ta jobben alene. Ikke bry deg om hun blir snurt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære svigermor, nå kan du få velge. Enten så lar du meg få lov å gjøre ting på min måte, eller så kan du gjøre alt selv. Jeg orker ikke å skulle ha deg hengende over meg for å kommentere alt jeg gjør. Hvis du absolutt må kjefte, så får du heller kjefte for at jeg ikke gjør noe. Bedre det, enn å bli kjeftet på for å gjøre alt feil. Bare vær klar over at hvis du velger å kjefte, så er dette den siste ferien vi tilbringer sammen, og blir det ille med kjeftingen, kan det hende ferien blir kortere enn planlagt. 

Har prøvd, hun hører ikke og sier bare «jaja, men se her nå... det er mye bedre hvis du...» og så tar hun martyrrollen dilux når hun selg gjør husarbeid «jaja, jeg går vaske opp igjen jeg da...»

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde reist vekk, med eller uten mann. 

Anonymkode: bc020...2b0

• Liker 2
Skrevet

Hvordan går det an å støvsuge feil? Bare sånn for morro skyld, kan du forklare nærmere hvordan du gjorde det "feil"? Ble bare litt nysgjerrig.

De eldste skal alltid vite best. En ting er mødre som aldri kommer ut av "oppdragerrollen". Min mor er nok sånn, og jeg er tålmodig og overbærende der stort sett. 

Men svigermødre har ikke den rollen. De bør vise respekt. Men hva med mannen din? Han bør jo involveres. Han må ta ansvar. Både med å gjøre husarbeid og å si fra til henne. Hadde blitt mye mer oppgitt over ham, for her gir jo både du og moten hans ham frikort. Det er ikke greit! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd, hun hører ikke og sier bare «jaja, men se her nå... det er mye bedre hvis du...» og så tar hun martyrrollen dilux når hun selg gjør husarbeid «jaja, jeg går vaske opp igjen jeg da...»

ts

Hun: Ja, ja, men se her nå 

Du:hørte du et ord av hva jeg sa? 

Hun:ja, ja, men se her nå

Du: hørte du et ord av hva jeg sa?

Gjenta så mange ganger du gidder, så;

Hun: ja, ja, men se her nå

Du: Dette gidder jeg ikke (for så å gå vekk) 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvordan går det an å støvsuge feil? Bare sånn for morro skyld, kan du forklare nærmere hvordan du gjorde det "feil"? Ble bare litt nysgjerrig.

De eldste skal alltid vite best. En ting er mødre som aldri kommer ut av "oppdragerrollen". Min mor er nok sånn, og jeg er tålmodig og overbærende der stort sett. 

Men svigermødre har ikke den rollen. De bør vise respekt. Men hva med mannen din? Han bør jo involveres. Han må ta ansvar. Både med å gjøre husarbeid og å si fra til henne. Hadde blitt mye mer oppgitt over ham, for her gir jo både du og moten hans ham frikort. Det er ikke greit! 

Jo det skal jeg si deg du; Jeg begynte først i «feil» rom med «feil» stikkontakt. Så tok jeg av munnstykket og støvsuger i sofaen med bare røret, det var helt feil, for det finnes spesielle munnstykker til det. 

Han blir 3 år i møte med sin mor. Han er huslig ellers, men behandler moren sin som en slags tjener, og hun svinser rundt han og venter på hans neste vink. 

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun: Ja, ja, men se her nå 

Du:hørte du et ord av hva jeg sa? 

Hun:ja, ja, men se her nå

Du: hørte du et ord av hva jeg sa?

Gjenta så mange ganger du gidder, så;

Hun: ja, ja, men se her nå

Du: Dette gidder jeg ikke (for så å gå vekk) 

Så tar hun opp jobben og går rett i offerrollen der hun er den eneste dom gjør noe her...

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes du gjorde rett i å la henne få ta seg av alt husarbeidet i dag jeg. Hadde jeg også gladelig gjort. Martyrholdningen kan hun da bare beholde, det er en gyllen anledning til å få mannen din til å ta tak i husarbeidet også. 

Anonymkode: 779c0...d1f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Denne svigermoren skal være glad hun ikke har meg til svigerdatter. Hvis jeg hadde leid et feriehus i to uker hadde jeg ikke giddet å støvsuge i det hele tatt. 😀 Kun på slutten av oppholdet hvis det var avtalt med utleier. Nå kunne det selvsagt ikke ramlet meg inn å booke feriehus med svigermor heller, uansett hvor bra forhold vi hadde. 

Anonymkode: 062d0...e01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er samboeren min også, en av hennes dårlige sider. Noen er bare sånn om sånne ting, ikke ta det personlig.

Anonymkode: 92918...170

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det skal jeg si deg du; Jeg begynte først i «feil» rom med «feil» stikkontakt. Så tok jeg av munnstykket og støvsuger i sofaen med bare røret, det var helt feil, for det finnes spesielle munnstykker til det. 

Han blir 3 år i møte med sin mor. Han er huslig ellers, men behandler moren sin som en slags tjener, og hun svinser rundt han og venter på hans neste vink. 

Ts

Ohmygod

Såpass. Her jeg sitter kan jeg le av det. Hadde jeg vært deg; ikke! Skjønner at du streiker. Men ville virkelig tatt en ordentlig prat med mannen din. Alvorlig. Ellers må du bare si til svigermor at hun får gjøre ting selv, når ingen ting er bra nok. Håper dere ikke har lenge igjen av ferien sammen. Er jo veldig kjedelig når det blir sånn! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...