Gå til innhold

Oppfordring!

Fremhevede innlegg

Gjest MrsL
Skrevet

Så lenge ein har ei kjønnsdiskriminerande ekteskapslov blir jo homofile diskriminerte!

Ekteskapsloven er forma etter Bibelen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det er på tide å endre det. Det er ikke så mange i dette landet som ser på seg selv som religiøs.

Gjest gjest1
Skrevet

Den er utforma av "høye herrer" som har tolka bibelen utifrå si tru og sitt samfunnssyn. Bibelen må tolkast annleis etterkvart som samfunnet utviklar seg. Det står fleire "tvilsomme" ting i bibelen, femte Mosebok, kap. 23 startar f.eks med; "Den som har fått steinene knust eller det mannlige lem skåret opp, skal ikke ha adgang til Herrens menighet". I kapittel 22 står det; "En kvinne skal ikke bære mannsklær, og en mann skal ikke gå i kvinneklær. For Herren din Gud har avsky for hver den som gjør dette".

Eg meiner det er på høg tid med ei ny tolking av ekteskapslova!

Skrevet

Hvis folk ikke regner seg som kristne bør de la være å gifte seg i kirken!

Så selvfølgelig- dette blir IKKE signert!

Gjest gjest1
Skrevet

Det er da MANGE homofile som reknar seg som kristne!

Skrevet

Men hvorfor er det kirken som må forandre seg???

Jeg sier ikke at homofile bør forandre seg, for jeg er slett ingen homofob. Men jeg synes det er at paradoks at det alltid er kirken som "skal få skylden".

Kirken har sine regler og det må vi lære oss å akseptere. Vi kan ikke forvente at alt og alle skal være enige med oss til enhver tid, og forandre seg etter våre "behov".

Gjest gjest1
Skrevet
Men hvorfor er det kirken som må forandre seg???

Jeg sier ikke at homofile bør forandre seg, for jeg er slett ingen homofob. Men jeg synes det er at paradoks at det alltid er kirken som "skal få skylden".  

Kirken har sine regler og det må vi lære oss å akseptere. Vi kan ikke forvente at alt og alle skal være enige med oss til enhver tid, og forandre seg etter våre "behov".

Ynskjer ein ikkje ei inkluderande kyrkje som kan vise neste-kjærleik og openhet for alle sine sognebarn då? Det er mange homofile som har eit oppriktig ynskje om å få gifte seg i kyrkja, nettopp fordi dei er kristne og ynskjer ei kyrkjeleg velsigning for ekteskapet sitt. Meiner du verkeleg det er rett å nekte dei dette berre fordi dei giftar seg med "feil" kjønn??

Gjest MrsL
Skrevet

BCGjest klarer å sette ord på det jeg mener.

Hvorfor skal kirken forandre seg etter vårt forgodtbefinnende?

Kirken og Bibelen og kristendommen har levd i mange herrens år, og hvem er vi som skal komme her og komme her å forandre den slik at den "passer" vår livsstil bedre?

Skrevet

Ok, nå ser ikke jeg på dette som kirkens feil. Det er samfunnet og norges lover som er galt formulert. Det er greit at lesbiske og homofile kanskje ikke får gifte seg i kirken, men det er giftemålet jeg mener er viktig. Altså et ekteskap som har fler lover og rettigheter enn dagens partnerskap. Ta for eksempel adopsjonsrettighetene. Ved partnerskap så får ikke den andre kvinnen/mannen være mor/far for barnet det har omsorg for. Men ved ekteskap endres dette. Dette er blitt endret ved lov i Sverige nå nylig. Så om kirken ikke kommer til å slippe dem inn til seg (noe jeg ikke kan se at noen gang vil skje i trangsynte Norge) så la dem i alle fall bli viet på samme måte som heterofile par hos byfogden da...

Skrevet

Men, det står ingen steder at de vil inn i kirken gjør det??

Det står bare at de vil ha de samme rettighetene som heterofile gifte par. Ikke bare rettighetene som er gitt etter partnerskapsloven...

Gjest gjest1
Skrevet
Ok, nå ser ikke jeg på dette som kirkens feil. Det er samfunnet og norges lover som er galt formulert. Det er greit at lesbiske og homofile kanskje ikke får gifte seg i kirken, men det er giftemålet jeg mener er viktig. Altså et ekteskap som har fler lover og rettigheter enn dagens partnerskap. Ta for eksempel adopsjonsrettighetene. Ved partnerskap så får ikke den andre kvinnen/mannen være mor/far for barnet det har omsorg for. Men ved ekteskap endres dette. Dette er blitt endret ved lov i Sverige nå nylig. Så om kirken ikke kommer til å slippe dem inn til seg (noe jeg ikke kan se at noen gang vil skje i trangsynte Norge) så la dem i alle fall bli viet på samme måte som heterofile par hos byfogden da...

:klappe:

Gjest KarenS
Skrevet

Som stolt og kristen lesbisk har jeg selvfølgelig signert dette.

Jeg ønsker at hvis jeg en dag finner kvinnen i mitt liv og vi vil ha et barn, at hun eller jeg, skal kunne adoptere dette barnet selv om vi ikke er biologisk mor. Det er disse rettighetene vi sloss for.

Jeg er ikke så naiv at jeg tror kirken vil forandre seg så drastisk i min levetid at jeg tror jeg vil kunne gifte meg i kirken. Selv om det også er et ønske fra min side.

Jeg er stolt av å være den jeg er, veldig stolt. Men liker ikke tanken på at to mennesker som lever i et partnerskap ikke har samme rettigheter, juridisk, som to som lever i et formelt samboerskap eller ekteskap.

Skrevet

Jeg må jo bare være enig i det KarenS sier her. Kirken vil ikke endres så drastisk på lang tid enda, men hvorfor skal det være forskjell mellom partnerskap og ekteskap? Det er det jeg ikke skjønner og det er det som er kampsaken her.

At ledende politikere kan gå ut og si at lesbiske og homofile er psykisk syke og bør gå til psykolog?? Hallo?? Hva skjer med landet vårt?

Vi får virkelig håpe at det blir regjeringsskifte til høsten!

Hvem vet? Det kan i alle fall ikke bli værre enn det er nå...

Gjest Melk
Skrevet

Signerer ikke. Har liten tro på slike kampanjer, stemmer heller på det partiet som faktisk tar standpunkt som betyr noe for meg i den saken.

Skrevet
Jeg må jo bare være enig i det KarenS sier her. Kirken vil ikke endres så drastisk på lang tid enda, men hvorfor skal det være forskjell mellom partnerskap og ekteskap? Det er det jeg ikke skjønner og det er det som er kampsaken her.

At ledende politikere kan gå ut og si at lesbiske og homofile er psykisk syke og bør gå til psykolog?? Hallo?? Hva skjer med landet vårt?

Vi får virkelig håpe at det blir regjeringsskifte til høsten!

Hvem vet? Det kan i alle fall ikke bli værre enn det er nå...

Du må huske at politikere ikke nødvendigvis er "overmennesker", de er faktisk bare mennesker..., og i et fritt land som Norge bør alle få si sin mening. Det betyr ikke at alle må være enige til enhver tid. Husk også på at en politiker også har muligheten til å ytre sine personlige meninger, IKKE partiets!!! Dette er det svært viktig å skille mellom!

Norge er et særdeles godt land å bo i! Det skal vi ikke glemme. Det er umulig å få Norge til å bli et perfekt land å bo- uansett regjering!

Så bare gled deg til den røde regjering med dens høye renter, skatter, avgifter, arbeidsledighet, manglende toleranse! Jeg gruer meg!!! :cry:

(Men gleder meg veldig over de hyggelige trådene på dette forumet :-) )

Skrevet
Signerer ikke. Har liten tro på slike kampanjer, stemmer heller på det partiet som faktisk tar standpunkt som betyr noe for meg i den saken.

Har lite tro på kampanjer jeg også, men ENDA mindre tro på at et politisk parti kommer til å gjøre noe med dette i nærmeste fremtid..

Så ja, jeg har signert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...