AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #1 Skrevet 26. juli 2019 Jeg sitter nå på en liten flyplass i midt Norge og bak meg har jeg to familier som har sluppet løs ungene sine.Det er 4-5 barn fra 4-8 år som går bananas med leker,hyling,Lego blir kastet,sklubber på bord/benker og løping frem og tilbake på en gate som ikke er bemannet.Foreldrene står bare og ser på dette lurvelevenet,og tror vel at det er greit med bråket,fordi det er barn.Jeg er førskolelærer og vant til barn,men mener barn kan lære seg å oppføre seg i det offentlige rom. Hva mener dere? Anonymkode: 873a7...695 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #2 Skrevet 26. juli 2019 Er det nå noen skal skrike omsorgssvikt? Anonymkode: 3b4e0...a43 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #3 Skrevet 26. juli 2019 Enig i at det aller beste er god oppdragelse, men har de ikke det så er det tross alt bedre at de bråker fra seg på flyplassen og ikke på flyet. Anonymkode: 7d541...741 16
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #4 Skrevet 26. juli 2019 Om du er førskolelærer burde du vite at unger har behov for å få ut energi. Hva foretrekker du; at ungene raser fra seg på flyplassen, hvor du står helt fritt til å gå vekk, eller inne på flyet, hvor du ikke kommer deg unna...? For alt du vet har disse ungene allerede sittet stille lenge i en bil, et tog, eller et annet fly. Anonymkode: 8145d...664 23
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #5 Skrevet 26. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du er førskolelærer burde du vite at unger har behov for å få ut energi. Hva foretrekker du; at ungene raser fra seg på flyplassen, hvor du står helt fritt til å gå vekk, eller inne på flyet, hvor du ikke kommer deg unna...? For alt du vet har disse ungene allerede sittet stille lenge i en bil, et tog, eller et annet fly. Anonymkode: 8145d...664 Det er vel fordi jeg er førskolelærer at jeg reagerer mer på bråkete unger kanskje.Mange foreldre tror det er naturlig at barn skal få lov til å rope/bråke med utestemme overalt,og at alle skal synes det er like naturlig at ungene bråker,men barn kan fint lære seg når de må tilpasse seg.Disse ungene kan hende hadde behov for å rase fra seg,for alt jeg vet. Anonymkode: 873a7...695 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #6 Skrevet 26. juli 2019 Mine barn får ikke lov til å gå amok på fly, flyplasser og lignende. Det er en grunn til at det finnes parker og lekeplasser, dette er steder som er egnet for å slå seg løs. Anonymkode: d65f7...461 15
Camlon Skrevet 26. juli 2019 #7 Skrevet 26. juli 2019 36 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg sitter nå på en liten flyplass i midt Norge og bak meg har jeg to familier som har sluppet løs ungene sine.Det er 4-5 barn fra 4-8 år som går bananas med leker,hyling,Lego blir kastet,sklubber på bord/benker og løping frem og tilbake på en gate som ikke er bemannet.Foreldrene står bare og ser på dette lurvelevenet,og tror vel at det er greit med bråket,fordi det er barn.Jeg er førskolelærer og vant til barn,men mener barn kan lære seg å oppføre seg i det offentlige rom. Hva mener dere? Anonymkode: 873a7...695 Jeg synes ungene skal få leke. De trenger å få ut litt energi. Hvis de plager deg, så anbefaler jeg at du tar på deg høretelefoner og lytter til noe. 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #8 Skrevet 26. juli 2019 1 minutt siden, Camlon skrev: Jeg synes ungene skal få leke. De trenger å få ut litt energi. Hvis de plager deg, så anbefaler jeg at du tar på deg høretelefoner og lytter til noe. Uenig. Alle barn har godt av å lære hvor man bruker innestemme og hvor man bruker utestemme. En flyplass er ikke en lekeplass. Vil barna herje rundt, er det bedre å gjøre dette på utsiden av terminalbygget. Eller på egene lekeområder (for flyplasser som har dette). Barn er barn, ja. Men vi andre har også et liv. Anonymkode: 93e56...a19 23
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #9 Skrevet 26. juli 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i at det aller beste er god oppdragelse, men har de ikke det så er det tross alt bedre at de bråker fra seg på flyplassen og ikke på flyet. Anonymkode: 7d541...741 Dette tenkte jeg også! Roping og skriking er selvsagt ikke akseptabelt, men helt ærlig foretrekker jeg at unger løper fra seg på flyplassen og ikke i raden bak meg... Anonymkode: 8c20f...bd9 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #10 Skrevet 26. juli 2019 Hvorfor "må" unger løpe fra seg støtt og stadig. Har vært unge selv, men hadde da null problemer med å sitte i ro om jeg fikk beskjed om det. Anonymkode: 7e8ed...35e 14
Camlon Skrevet 26. juli 2019 #11 Skrevet 26. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Uenig. Alle barn har godt av å lære hvor man bruker innestemme og hvor man bruker utestemme. En flyplass er ikke en lekeplass. Vil barna herje rundt, er det bedre å gjøre dette på utsiden av terminalbygget. Eller på egene lekeområder (for flyplasser som har dette). Barn er barn, ja. Men vi andre har også et liv. Anonymkode: 93e56...a19 Flyplass er et helt greit sted for barn å leke, det er ofte store ledige områder, og generelt høy støynivå. Jeg har sikkert vært på 50 flyplasser i mitt liv og barnebråk har aldri vært et problem. Kanskje du har funnet noen forferdelige unger, men som generelt prinsipp så bør unger få lov til å leke. 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #12 Skrevet 26. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor "må" unger løpe fra seg støtt og stadig. Har vært unge selv, men hadde da null problemer med å sitte i ro om jeg fikk beskjed om det. Anonymkode: 7e8ed...35e Er du helt sikker på at mora di er enig i det? Hun husker kanskje de årene du ikke husker så godt selv. Hvis du i barnehagealder satt i ro hver eneste gang du ble bedt om det tilhører du en særdeles sjelden gruppe. Anonymkode: 8c20f...bd9 12
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #13 Skrevet 26. juli 2019 Det er vel å foretrekke at ungene løper fra seg FØR flyturen. Anonymkode: e9a44...f70 8
Tough cookie Skrevet 26. juli 2019 #14 Skrevet 26. juli 2019 Jeg synes at foreldre generelt er altfor slappe med å styre lydnivået til barna sine ute i det offentlige rom.Noen foreldre tillater at ungene herjer løs og tenker at alle rundt synes barna deres er fantastiske,men desverre er det bare foreldrene som synes det. 13
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #15 Skrevet 26. juli 2019 Akkurat nå, Anne 69 skrev: Jeg synes at foreldre generelt er altfor slappe med å styre lydnivået til barna sine ute i det offentlige rom.Noen foreldre tillater at ungene herjer løs og tenker at alle rundt synes barna deres er fantastiske,men desverre er det bare foreldrene som synes det. Det er fordi hvis man irettesetter ungen eller prater til dem med en seriøs tone så vil en eller annen idiot hevde at det er omsorgssvikt, og ingen orker å ha det stresset i sitt liv. Anonymkode: 3b4e0...a43 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #16 Skrevet 26. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vel fordi jeg er førskolelærer at jeg reagerer mer på bråkete unger kanskje.Mange foreldre tror det er naturlig at barn skal få lov til å rope/bråke med utestemme overalt,og at alle skal synes det er like naturlig at ungene bråker,men barn kan fint lære seg når de må tilpasse seg.Disse ungene kan hende hadde behov for å rase fra seg,for alt jeg vet. Anonymkode: 873a7...695 Glad du ikke jobber i min barnehage. Makan til sur og dømmende førskolelærer skal du lete lenge etter. Flytt deg et annet sted om du er så var fir barn. Hadde det vært på flyet er jeg enig, men du har faktisk mulighet til å trekke deg litt unna. Anonymkode: e72f2...e59 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #17 Skrevet 26. juli 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor "må" unger løpe fra seg støtt og stadig. Har vært unge selv, men hadde da null problemer med å sitte i ro om jeg fikk beskjed om det. Anonymkode: 7e8ed...35e Ehm, fordi de er barn! Du husker ikke fra før du var 3-4 år og var bok en aktiv liten jævel selv. Anonymkode: e72f2...e59 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #18 Skrevet 26. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sitter nå på en liten flyplass i midt Norge og bak meg har jeg to familier som har sluppet løs ungene sine.Det er 4-5 barn fra 4-8 år som går bananas med leker,hyling,Lego blir kastet,sklubber på bord/benker og løping frem og tilbake på en gate som ikke er bemannet.Foreldrene står bare og ser på dette lurvelevenet,og tror vel at det er greit med bråket,fordi det er barn.Jeg er førskolelærer og vant til barn,men mener barn kan lære seg å oppføre seg i det offentlige rom. Hva mener dere? Anonymkode: 873a7...695 Mye bedre de får ta seg ut på flyplassen enn på flyet. 4 - 6 barn, klarer su ikke telle antall barn, når du er førskolelærer? Høres ikke bra ut. Du er tydeligvis ikke så reisevant, mye verre med voksne folk på flyplasser som ikke kan oppføre seg. Anonymkode: 37dc8...59b 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #19 Skrevet 26. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor "må" unger løpe fra seg støtt og stadig. Har vært unge selv, men hadde da null problemer med å sitte i ro om jeg fikk beskjed om det. Anonymkode: 7e8ed...35e Kanskje du ikke husker heeelt hvordan det egentlig var...? Anonymkode: 0de6a...67b 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #20 Skrevet 26. juli 2019 Jeg er en av de som har barn. En går på barneskole og yngste i bhg. Begge veiledes, forklares og vises gjennom oss voksne sin atferd og oppførsel hvordan man bør te seg inne, på offentlige steder, på besøk, på skolen, i bhg, på lekeplasser osv... Men, jeg kontrollerer ikke alene barnas humør HELE tiden. Det er flere faktorer enn bare meg. Jeg kan bidra stort til å regulere dem, og jeg bør være i forkant, lese, forstå og følge opp barnas behov hele veien, også på flyplassen, men.. som sagt yngste elsker å leke «ta meg», eller å gå så langt mulig unna for å se om jeg kommer etter/ evnt. Kommer etter... altså.. tester sin egen (og min) trygghet. Det betyr ikke at barnet «får lov» til å gjøre denne leken på flyplassen! Det eldste barnet har større forståelse for hvordan man oppfører seg «utenfor» hjemmet og på ulike arenaer, men var selv en «leker» på samme alder som sitt yngre søsken. Nå sitter barnet i ro, eller kan være med sist yngre søsken i lek om den eldste vil. Selv har jeg forståelse for at barn leker på flyplassen. Man kommer som planlagt til flyplassen. Alt er timer og tilrettelagt, men flyet går f... ikke før 3 timer etter oppsatt avgang!! Som foreldre kan man planlegge veldig godt i forkant! Prate med barna om hva som skjer, forklare, vise og blabla... pakke bøker, pakke tegnesaker, lego, plastelina, perler, klistremerker, iPad, stigespill, kjekspakke, ekstra skift, ekstra bleier, ekstra barnemat osv osv.. Men man råder ikke over alt til enhver tid. Jeg ønsker at barna mine viser seg fra sin beste side hele tiden, men det er kanskje like mye for å vise omverdenen at jeg er en god forelder, i enhver situasjon. Jeg vet jo at barna mine er flotte, selvom andre på en flyplass måtte mene at de er «til bry». Jeg forsøker alt jeg klarer å tilrettelegge for at både barna, alle andre og jeg selv skal ha det greit, men enkelte ganger går det ikke over korte perioder. Vil ikke barna sitte på fanget mitt, høre på en fortelling mens de spiser sirlige oppskjærte eplebåter, neivel... så får jeg regulere dem så godt jeg kan i en lek da.. uten at det trenger å ende med takras og altfor mye støy og plage for andre rundt. Men både jeg og de som er tilstede vil heller se barna (og meg) i en god lek, enn at barna skriker, hyler og vrenger seg ut av armene fordi dem tross alt har sittet på fanget i 20 minutter FØR du kom på flyplassen. Jammen lærer jeg mye om både barna, mannen og meg selv på reiser!! Jammen finner jeg ut hva jeg bør gjøre annerledes eller bedre i lignende situasjoner, og noen ganger.. jaggu, så er jeg jammen veldig god også!! Selv når barnet hyler, skriker, slår rundt seg i frustrasjon. Da kan jeg også være en god forelder som ER der og beholder roen, selvom barnet der og da er utenfor sitt toleransevindu. Jeg kan allikevel vise både barnet, meg selv og andre rundt meg, fra min trygge side, selv om barnet av ulike årsaker kan være opprørt. Så, førskeskoler; Ja, det mest ideelle er forventet «oppførsel» fra både barn og voksne HELE tiden, men sånn fungerer det ikke. Jeg er sikker på at også du har et par enkelte elever som sitter under pulten mer enn dem sitter på stolen. Eller at barna er «treige» til å lese. Eller barn som gjør opprør mot «nei». Kanskje er det disse barna du møter på en flyplass også, som trenger noe ekstra hele tiden. Kanskje lar foreldren barna leke/ drive fritt for å være gode foreldre resten av reisen.. hva vet vel vi «tilskuere» etter å observere barna 30 minutter på en flyplass, sånn egentlig.. det er mange kapitler i boka vi ikke kjenner til, selvom vi kan se noe av «atferden» som uttrykkes.. kanskje handler det om helt andre ting enn at barna er «ulydige» eller at foreldrene er «håpløse». Anonymkode: 0de6a...67b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå