Gjest Spacegirl Skrevet 8. mai 2005 #1 Skrevet 8. mai 2005 Dette spør jeg om på vegne av søstra mi: Hun har en sønn på 1 1/2 år og har veldig lyst på et kjæledyr. Jeg har en katt, og gutten er veldig snill med den, klapper og koser den, men katt vil hun altså ikke ha. Det hun har lyst på er en hamster. Hun tenker at hamsteren kan gå løs når gutten sover, men han vil jo bli nysgjerrig på hva det er for et vesen. Hvis noen voksne holder hamsteren kan han vel klappe den? Tror du det vil gå greit hvis han får holde hamsteren under strengt oppsyn av en voksen? Er litt dumt hvis hamsteren blir fy-fy for gutten, for da får han jo ikke noe godt forhold til kjæledyr? Noen erfaringer? Hun har tenkt på andre dyr, kanin f.eks, men den skal helst ikke sitte for mye i bur, og da blir det jo vanskelig å følge med på hva gutten kan finne på. Rotter har også vært vurdert, men de er vistnok veldig vare på lyder, og det går ikke med en liten gutt i huset. Noen som har noen synspunkter? Hund er uaktuelt.
Gjest borghild Skrevet 8. mai 2005 #2 Skrevet 8. mai 2005 Hamster passer overhodet ikke til småbarn. De er ofte uforsiktige og kan klemme ihjel den stakkars hamsteren. Hamstere tåler ingenting.
Gjest Spacegirl Skrevet 8. mai 2005 #3 Skrevet 8. mai 2005 Ok. Takk for svar. Det var vel egentlig det jeg lurte på. Men har du forslag til et annet dyr som kan passe? Det er jo absolutt ikke snakk om at han skal håndtere dette dyret alene uansett.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #4 Skrevet 8. mai 2005 Jeg synes det høres fryktelig egoistisk ut å anskaffe kjæledyr til 1 1/2-åring, uansett hvor mye foreldrene er med! Broren min anskaffet marsvin til 3-åringen, og jeg er ikke enig i vurderingen hans. De har aldri hatt tid til å temme den, så dyreklappeforsøkene er skrekkopplevelser for marsvinet. Barnet ser på dyret som "sitt" og forventer å herje med det som barnet vil, til tross for noe kontroll fra far. DYR ER IKKE LEKETØY! Barn kan fint bli dyrekjære uten at familien eier dyr selv. Besøksgårder, andres hunder/katter osv. Barn har ikke interessen over lang tid av gangen, og kjæledyret får ikke den omsorgen det skal ha. Vent med kjæledyr til barna er i skolealder og kan lære å ta ansvar ved å passe dyr og vite at de håndterer dem korrekt.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #5 Skrevet 8. mai 2005 Som nevnt ovenfor, vent med kjæledyr til barnet blir noe eldre. Ellers er det vel egentlig ikke så mange dyr som passer, annet enn en rolig og tålmodig katt da, men det var jo uaktuelt. Hund blir vel et større prosjekt..
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #6 Skrevet 8. mai 2005 Anbefaler IKKE hamster. En jeg kjenner hadde en hamster og en sønn på da 2 år, og mens moren sov, gikk sønnen ut og hentet hamsteret, og puttet den inni videoen.
Gjest Spacegirl Skrevet 8. mai 2005 #7 Skrevet 8. mai 2005 Det er absolutt ikke snakk om å skaffe et dyr TIL lillegutten. Det er moren som vil ha dyr, og spørsmålet er vel egentlig hvordan og hvor mye, hvis noe overhodet, en så liten gutt kan få lov å ha med dyret å gjøre. Men nå har moren bestemt seg for å skaffe hamster, og har også bestemt at den ikke skal håndteres overhodet av lillegutt. Både hun og jeg har drevet oppdrett av hamstere noen år, så vi vet faktisk hvor lite de tåler. Hun kommer til å ha hamsteren på et eget rom, så gutten ikke skal kunne putte hamsteren i videomaskinen (grøss) eller ha tilgang til den når moren ikke er der.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #8 Skrevet 8. mai 2005 Hvis du og søsteren din har drevet med hamsteroppdrett før, skjønner jeg ikke hvorfor du har behov for å spørre KG om råd?
Vibs Skrevet 8. mai 2005 #9 Skrevet 8. mai 2005 Hvis du og søsteren din har drevet med hamsteroppdrett før' date=' skjønner jeg ikke hvorfor du har behov for å spørre KG om råd?[/quote'] ...men de har vel ikke hatt barn sammen med disse hamsterene før...
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #10 Skrevet 8. mai 2005 Det er jo egentlig en grei løsning, at det blir de voksne sitt dyr og ansvar. Men jeg tror ikke det kommer til å gjøre så mye med guttens forhold til dyr
Gjest Spacegirl Skrevet 9. mai 2005 #13 Skrevet 9. mai 2005 Ok dette ble litt feil. Ser at jeg formulerte meg litt feil i første innlegg. Selv om både jeg og søsteren min har erfaring med hamstere fra før, har vi ikke erfaring med hamster i et hus med småbarn. Vet at dette ikke er ideelt, men vet at det allikevel er mange småbarnsfamilier der ute som har hamster. Så det jeg lurte på var egentlig hvordan de gjør det sånn praktisk. Men nå har vel egentlig søsteren min kommet fram til at hamsteren skal bo på et rom som lillegutt ikke har tilgang til, og at han etterhvert skal få lov til å klappe den litt når moren holder hamsteren.
Cherie Skrevet 9. mai 2005 #14 Skrevet 9. mai 2005 Får nyansere meg litt. Barn skal ikke ha dyr, men man kan ha dyr selv om man har barn. Man må bare legge opp det på en måte hvor dyret ikke blir plaget av barne, men at barnet får hilse på dyret under kontrollerte situasjoner.
la Flaca Skrevet 10. mai 2005 #15 Skrevet 10. mai 2005 Det er vel ikke verre enn å oppbevare hamsteren et sted der lillemann ikke kommer til. Senere kan man godt sette henglås på buret. Etter min erfaring er ikke hamster noe egnet selskap for unger før de er 8 - 9 år. Kommer litt an på ungen selvfølgelig, men hamstere er veldig skjøre - så det kan gå galt selv om intensjonene er gode!
Cherie Skrevet 10. mai 2005 #16 Skrevet 10. mai 2005 Ikke henglås på bur...evt på dør. Ser for meg en unge som sitter og slår på buret ellers.... skrekkscenario jeg vet .. men ..
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2005 #17 Skrevet 10. mai 2005 jeg synes det er tåpelig å kjøpe et dyr til en så litewn unge. De mister fort interessen og hva med ydret da og så unge barn har ike begreper om hva det vil si å ta vare på dyret. Skjønner ikke at noen vurderer det engang... så unge barn og eget dyr hører ikke sammen mener nå jeg
la Flaca Skrevet 11. mai 2005 #18 Skrevet 11. mai 2005 jeg synes det er tåpelig å kjøpe et dyr til en så litewn unge. De mister fort interessen og hva med ydret da og så unge barn har ike begreper om hva det vil si å ta vare på dyret. Skjønner ikke at noen vurderer det engang... så unge barn og eget dyr hører ikke sammen mener nå jeg Det er ikke snakk om å kjøpe et dyr til ungen, men til mora!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå