Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #1 Skrevet 8. mai 2005 Begge deler er sukker, men melis er lettere å løse helt opp. Med sukker blir det ofte værende igjen harde sukkerkrystaller. Disse krystallene gir like mye energi og kalorier men lite søtsmak. Spesielt når man baker kaker, bør man enten røre ut alt det våte grundig nok til at all farinen løser seg opp (til det trenger man mixmaster tror jeg) eller bruke melis. Melis har annet volum enn farin. Kansje burde jeg hatt ei enkel kjøkkenvekt som gjorde det lett å veie, og bruke vektmål istedenfor volummål i oppskrifter.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #3 Skrevet 8. mai 2005 Ingenting. Jeg uttrykker en mening, om noe jeg har oppdaget.
Gjest Xavia Skrevet 8. mai 2005 #4 Skrevet 8. mai 2005 Står det i oppskriften at du skal bruke farin, så ville ikke jeg brukt melis.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #5 Skrevet 9. mai 2005 Står det i oppskriften at du skal bruke farin, så ville ikke jeg brukt melis. Enig i det. Melis er tilsatt stivelse (potetstivelse) og det er vel ikke alltid gitt at det er ønskelig. Men det går sikkert helt bra i mange oppskrifter.
mari Skrevet 9. mai 2005 #6 Skrevet 9. mai 2005 det du kan gjøre hvis du har bamix eller annen hakker, er å putte den mengden sukker du skal ha og så lage det til melis ved å kjøre det en stund. Det pleier jeg å gjøre hvis jeg er tom for melis når jeg skal lage feks. glasur.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #7 Skrevet 9. mai 2005 Enig i det. Melis er tilsatt stivelse (potetstivelse) og det er vel ikke alltid gitt at det er ønskelig. Hm. Det visste jeg ikke.
Gjest hjalmarlover Skrevet 10. mai 2005 #8 Skrevet 10. mai 2005 Ingenting. Jeg uttrykker en mening, om noe jeg har oppdaget. Sorry,det er bare jeg som må lese ting 20 ganger for å forstå... :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå