Gå til innhold

Operere eller avlive?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min er 15 år, og han har nettopp knekt en av hjørnetennene sine helt ned til roten (en av de lange). Veterinæren sier at det minimum vil koste 8000 for å operere den bort. Katten er ellers frisk og rask. 

Mitt spørsmål til dere er derfor: synes dere det er vits å betale 8000+ for operasjonen eller burde jeg avlive han? 

Det er mye følelser i spill, og jeg synes det er utrolig vanskelig å ta en avgjørelse. På den ene siden ønsker jeg veldig sterkt at katten min skal fortsette å leve, men på den andre siden så er det jo en påkjenning foe han å gå igjennom en slik operasjon, og det kan jo hende at han uansett blir syk og må avlives om ikke lenge. Hva tenker dere? 

Anonymkode: ec82b...fc6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel blir vanligvis en katt? Jeg ville operert om hunden min ellers var frisk og man kunne påberegne seg at han ble 3 år eldre enn nå.

Anonymkode: 72fd4...bb0

Skrevet

Jeg hadde tatt operasjonen :) Mine katter levde til de var 20 og 22, og hadde noen inngrep de siste par årene. De kom seg greit igjen hver gang. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vrient for oss på internett å avgjøre. Hva sier din veterinær? 

Personlig, om katten er frisk og rask, hadde jeg nok valgt å prøve. Det er vel ikke en voldsom omfattende operasjon sånn sett, og den største risikoen her, er vel narkosen? 

Anonymkode: ec635...676

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde operert :)

Jeg opererte min katt på 14 for kreft 2 ganger. Hun var frisk og rask. Men den siste gangen så jeg at hun var syk. Kreften hadde spredd seg. Hun kunne blitt operert en gang til, men hun var så dårlig at jeg følte det ville bare forlenge ett fælt liv.. Utrolig trist, mange tårer, men fortsatt synes jeg det var den beste besluttningen. 

Frisk = operere

Syk = hvor frisk vil den bli etter operasjon

Ditt tilfelle = operere :)

Anonymkode: c39d1...84c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En frisk og sunn katt kan leve til den er over 20, så jeg hadde operert :) 

Anonymkode: a2a4a...e02

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde operert, så lenge katten ellers er frisk og rask. Den kan enda ha mange gode år igjen :)

Anonymkode: d2fe9...3f6

• Liker 2
Skrevet

Ville definitivt operert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å fjerne 1 tann er ingen stor operasjon. Om katten eller ikke har noen problemer ville jeg med glede betalt for å få den brukne tannen fjernet. Men ta en snakk med veterinæren din og bli enige om hva som er best. Det er du og veterinæren som kjenner katten din best :)  

Anonymkode: 804e3...a98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville operert min katt. Men du, hvorfor har du ikke forsikring? Da ville du sluppet å lure på dette.

Anonymkode: 3e6fd...076

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville operert min katt. Men du, hvorfor har du ikke forsikring? Da ville du sluppet å lure på dette.

Anonymkode: 3e6fd...076

Fordi det er "bare" en vanlig huskatt. Også skal det sies at jeg fikk katten når jeg gikk i 1.klasse, så hadde ikke akkurat så mye jeg skulle sagt om den saken😅

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Katteguri skrev:

Fordi det er "bare" en vanlig huskatt. Også skal det sies at jeg fikk katten når jeg gikk i 1.klasse, så hadde ikke akkurat så mye jeg skulle sagt om den saken😅

Jeg bare nevner det i tilfelle du ikke vet det, men huskatter kan også forsikres :)

Anonymkode: d2fe9...3f6

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Katteguri skrev:

Rase har da ingenting å si for hvor verdifullt et familiemedlem er!

8000,- er ikke mye. Jeg betalte akkurat 9000,- for kreftutredning av min 13 år gamle huskatt. Ta ansvar og velg operasjon. Pus kan ha mange år igjen.

Anonymkode: e765b...478

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Katteguri skrev:

Min er også «bare» en vanlig huskatt, men er så klart forsikret 😛 

Anonymkode: a2a4a...e02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags prognose er det snakk om etter operasjonen? Hva anbefaler veterinæren?

Anonymkode: 0ac59...c64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...