Gå til innhold

Hvor mye koster det å sterilisere katter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det forskjell i pris på han og hun? Fikk høre at man kunne gi kattene p-piller i «årevis» for samme kostnaden som å sterilisere en hunnkatt? Men ingen garanti for at katten faktisk spiser disse p-pillene.

Vet mange av denne grunn bare avliver kattene selv, pga kostnaden med avlivning. Men er det ikke bedre å sterilisere katten da? Synes det er fælt å avlive disse søte små, med puteansikt og uskyldige nysgjerrige små øyne.

Anonymkode: cfee6...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Du må nesten ringe til dyrelegen pris varierer  fra sted til sted og det er dyrere å sterilisere hunnkatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dyrebeskyttelsen anbefaler å ikke sterilisere eller bruke p-piller men heller kastrere:

"Ved kastrering så fjerner man de kjønnsproduserende kjertlene som bl.a. gjør at katter tiltrekkes av hverandre. Hos hunnkatter fjernes livmor, eggstokker og eggledere. Hos hannkatten fjernes testiklene. Kastrering fjerner mye av problemene knyttet til atferden ved å finne og parre seg med en make. Kastrerte katter vil f.eks. ikke legge ut på vandring for å finne make - de blir mer hjemmekjære. Som følge av det er det mindre risiko for at de blir påkjørt, går seg bort og havner i slåsskamper. 

Ved sterilisering så "klipper" man bare over eggleder eller sædleder og kjønnsdriften vil være som vanlig. Steriliserte katter vil altså fortsatt søke etter en make og få løpetid. Hannkatter vil fortsatt slåss om make. 

Sterilisering er vanligvis lite aktuelt på katt, da en ved dette inngrepet ikke blir kvitt problematferden tilknyttet reproduksjonen. Derfor blir både hunnkatter og hannkatter som regel kastrert i dag."

Anonymkode: 15d15...70b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

P piller gir økt risiko for kreft i katten. Operesjon eller avliving er ikke morsomt

Sterilisering er billigere enn det du bruker på alkohol, spise ute eller annen underholdning og moro i måneden

Anonymkode: e69ac...831

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Dyrebeskyttelsen anbefaler å ikke sterilisere eller bruke p-piller men heller kastrere:

"Ved kastrering så fjerner man de kjønnsproduserende kjertlene som bl.a. gjør at katter tiltrekkes av hverandre. Hos hunnkatter fjernes livmor, eggstokker og eggledere. Hos hannkatten fjernes testiklene. Kastrering fjerner mye av problemene knyttet til atferden ved å finne og parre seg med en make. Kastrerte katter vil f.eks. ikke legge ut på vandring for å finne make - de blir mer hjemmekjære. Som følge av det er det mindre risiko for at de blir påkjørt, går seg bort og havner i slåsskamper. 

Ved sterilisering så "klipper" man bare over eggleder eller sædleder og kjønnsdriften vil være som vanlig. Steriliserte katter vil altså fortsatt søke etter en make og få løpetid. Hannkatter vil fortsatt slåss om make. 

Sterilisering er vanligvis lite aktuelt på katt, da en ved dette inngrepet ikke blir kvitt problematferden tilknyttet reproduksjonen. Derfor blir både hunnkatter og hannkatter som regel kastrert i dag."

Skal sies at da jeg kastrerte hunnkatten min, kalte de det sterilisering selv om det var kastrering. Bare sånn obs 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hunnkatter er dyrere, siden det er et større inngrep. Pris varierer fra område til område. På vår/sommer har flere veterinærer rabatt, som 1000 kr for hannkatt og 2000 kr for hunnkatt. 

På en klinikk betalte jeg 3000 kr for å sterilisere hunnkatten min (inkludert chip og id-merking). Den andre hunnkatten min tok jeg til en annen klinikk, hvor den samme 'pakken' kostet rundt 2300 kr.

Noen veterinærer har ikke priser på nettsiden deres (av en eller annen grunn, synes det er teit..). Så da må man sende mail og høre. Jeg sendte en mail for å spørre om pris, og da svarte de bare at jeg måtte ringe dem. :P 

Anonymkode: fdd02...d4b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor mye koster kastrering, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, atropos skrev:

Steriliserte og chippet samtidig. Mener jeg betalte rundt 2000kr

Det er jo småtteri om man har en katt i årevis. 

1 minutt siden, Luna Llena skrev:

Du må nesten ringe til dyrelegen pris varierer  fra sted til sted og det er dyrere å sterilisere hunnkatter.

Ja, det er nok best. Syns ikke noe om å slå ihjel alle kullene fordi man er for gjerrig til å sterilisere katten. Da bør man heller la være å ha katt.

Anonymkode: cfee6...193

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min veterinær tar 940 kr for kastrering av hannkatt, og 1764,- for kastrering av hunnkatt. 
Pakke med vaksine og chip itilegg er 1570 for han, og 2090 for hunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at da jeg kastrerte hunnkatten min, kalte de det sterilisering selv om det var kastrering. Bare sånn obs 

Jeg ser også at mange klinikker kaller det for sterilisering, men tror at i praksis så blir alle katter kastrert? Er egentlig rart at veterinærer blander disse definisjonene 🤔

Anonymkode: fdd02...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gjør ofte det for å skille på kjønnene. Dyrepleier ved vår faste veterinærklinikk ble litt forvirret da jeg ville bestille kastrering av hukatt, fordi de er så vant til at katteeiere ikke vet at begge kjønn faktisk kastreres, og fordi de fortsatt brukte begrepet sterilisering selv ( for å skille på kjønn. )

Anonymkode: af387...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min veterinær tar 1500 for kastrering av hunnkatt, de har lavere pris hele året i stedet for å slenge seg på tilbudskampanjer som kjøres av og til. 

Anonymkode: b699d...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Burde vært gratis og lovpålagt. I tillegg burde det vært Max 1 katt per husstand og aldri mere enn 1% av kommunens husstander som fikk ha katt samtidig.

Katteiere er veldig ofte svært uansvarlige mennesker som bidrar til at naboer får store problemer og at småfuglbestanden i mange områder er så å si rasert.

Anonymkode: 6f9dd...446

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prisene varierer litt rund om i landet.

Kastrering av hunnkatt på en en av de ikke prisledende klinikkene i mitt område koster fra 1800,- til 2300,- avhengig av klinikk og en liten kjøretur på en snau halvtime. Med chip og vaksine er prisen 2100 hos den klinikken som tar 1800 for kastreringen av hunnkatten.

Det kan altså lønne seg å sjekke litt priser :) 

Anonymkode: 18483...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke råd til å kastrere katten din skaffer du deg ikke katt.

https://www.nrk.no/hordaland/--katter-far-kreft-av-p-piller-1.4042414

Anonymkode: ee857...ede

For det å spørre hva folk betaler for kastrering er jo ensbetydende med at man ikke har råd 🙄🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hold deg langt unna ppiller for katt. Skal ikke ha tatt mange piller før de utvikler kreft. Seriøse veterinærer skriver ikke ut ppiller lenger. En operasjon for å fjerne jurkreft er mer kostbart enn en kastrering. Er du glad i pusen din, ikke utsett den for ppiller. 

Anonymkode: d4cb8...48a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, atropos skrev:

Steriliserte og chippet samtidig. Mener jeg betalte rundt 2000kr

Da har du en rimelig veterinær. Her måtte vi punge ut godt over 3 lapper for samme behandling. Fikk vaksine også, men allikevel. 

Alt for dyrt spør du meg. Også sutrer de over at folk ikle gidder sterilisere. Sett ned prisene da vel, så vanlige folk har råd til å ha dyr..! 

Anonymkode: 52f0d...8f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du en rimelig veterinær. Her måtte vi punge ut godt over 3 lapper for samme behandling. Fikk vaksine også, men allikevel. 

Alt for dyrt spør du meg. Også sutrer de over at folk ikle gidder sterilisere. Sett ned prisene da vel, så vanlige folk har råd til å ha dyr..! 

Anonymkode: 52f0d...8f7

Dyrlegen skal ha betalt for både jobb, utstyr, frakt av utstyr, utbytte av stort utstyr etc, hvorfor mener du at de ikke skal ta betalt for jobben slik at de har råd til å drifte dyreklinikken? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...