AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #1 Skrevet 26. juli 2019 Heisann. Lurer på om noen vil dele sine erfaringer med hvordan det er å ha og leve med en tarmsykdom/syndrom. Tenker på IBS, chrons eller ulcerøs kolitt. Har selv IBS og tenker å studere en treårig helsefaglig utdanning. Er du veldig plaget? Hvordan fungerer du i hverdagen? Fint om noen dele utfordringer i arbeidslivet eller som student 🙂 Anonymkode: 9fd3a...a27 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #2 Skrevet 26. juli 2019 Har diagnose IBS. Var noe plaget før, men har ingen plager i det hele tatt nå. Er nesten så jeg lurer på om man kan bli kvitt IBS, for jeg spiser helt normal mat og har ingen symptom uansett hva jeg spiser. Jobber mer enn 100% i helsevesenet og er veldig aktiv på fritiden. Anonymkode: 8961f...77a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #3 Skrevet 26. juli 2019 Chrons - Lærer. Går helt fint. Anonymkode: 64291...957
Nuttery Skrevet 26. juli 2019 #4 Skrevet 26. juli 2019 Jeg har IBS, og er sykepleier. Jeg var betydelig mer plaget av det tidligere, både med tanke på smerter, hyppigere toalettbesøk og uutholdelig toalett-trang. Nå er det mer håndterlig, har sjeldent smerter og toalettbesøkene kan vente litt. Sammenlignet med tidligere plages jeg ingenting nå.
Oddy Skrevet 26. juli 2019 #5 Skrevet 26. juli 2019 (endret) En kompis av meg som har tarmsykdom har tidligere jobbet i klesbutikk og nå jobber han innenfor sykepleie. Har en annen venn som har en mor med tarmsykdom som jobber som ergoterapaut Endret 26. juli 2019 av Oddy
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #6 Skrevet 26. juli 2019 Jeg har crohns, og er ufør. Ikke bare pga crohnsen, men har flere ting ved siden, så alt i alt ble det uføretrygd på meg. Anonymkode: 41c81...e50
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #7 Skrevet 26. juli 2019 Har crohns. Var lærer, men det var ikke en god kombinasjon. Det fungerte bedre med en kontorjobb med nærhet til toalett. Jeg er ufør i dag etter noen og tredve år i arbeidslivet med crohns, pluss en del følgetilstander. Anonymkode: 8966f...466
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #8 Skrevet 26. juli 2019 7 timer siden, Nuttery skrev: Jeg har IBS, og er sykepleier. Jeg var betydelig mer plaget av det tidligere, både med tanke på smerter, hyppigere toalettbesøk og uutholdelig toalett-trang. Nå er det mer håndterlig, har sjeldent smerter og toalettbesøkene kan vente litt. Sammenlignet med tidligere plages jeg ingenting nå. Takk for svar. Hva tror du er årsaken til at du plages mindre nå enn før? Gjorde du noen endringer? Hvordan var studietiden for deg? Setter pris på om du kan svare på det 😊 Anonymkode: 9fd3a...a27
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #9 Skrevet 26. juli 2019 Var sykepleier, har chrons og fungerte på ingen måte. Det var tortur... Endte på AAP. Så fikk jeg stomi, fikk et nytt liv og er nå tilbake i 100% jobb som sykepleier! Fungerer kjempe bra Vet ikke om dette er relevant for deg da, stomi er jo aller siste utvei 😮 Anonymkode: 3752f...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #10 Skrevet 26. juli 2019 Har IBS og en kronisk autoimmun tynntarmssykdom (cøliaki). Er sykepleier, jobbet som det er stund. Var veldig plaget og funket dårlig med en så hektisk hverdag. Tok tillegsutdannelse og fikk en mer administrativ stilling, og det passer helsa utrolig mye bedre. Nå klarer jeg helt fint fast stilling, ,en ofte toalettbesøk er det jo. Tidligere kunne jeg maks jobbe 50%, jeg blir jo ekstra utslitt pga toalettbesøk, tømming og smerter - så en veldig hektisk og aktiv jobbhverdag funket dårlig for meg. Anonymkode: 70b57...c66
Nuttery Skrevet 27. juli 2019 #11 Skrevet 27. juli 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hva tror du er årsaken til at du plages mindre nå enn før? Gjorde du noen endringer? Hvordan var studietiden for deg? Setter pris på om du kan svare på det 😊 Anonymkode: 9fd3a...a27 Jeg er usikker. Jeg var svært plaget igjennom ungdomsskole, vgs, militæret og noe av studietiden. I tiden ungdomsskole, vgs og miliæret forsøkte jeg å eliminere ulike matgrupper som jeg trodde jeg reagerte på, blant annet laktose. Men min IBS var slik at selv om det en dag hjalp å kutte melkeprodukter, var det ikke sikkert det hjalp en annen dag... Utover i studietiden roet det seg (kanskje relatert til mindre stress?), og nå er det veldig tolerabelt med toalettbesøk 3-8 ganger dagen i snitt, og lite smerter. Er ei heller like oppblåst som før. Noe jeg også finner som roer magen er å ikke spise så ofte (periodisk faste er flott for meg). Jevnlig inntak av mat var bare å be om toalettbesøk hver gang etter måltid. Spiser også annerledes nå enn da jeg bodde hjemme. Mindre kjøtt, poteter, saus, brødskive og ost. Mer grønnsaker o.l. Men får til gjengjeld fryktelige fiser. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #12 Skrevet 27. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Var sykepleier, har chrons og fungerte på ingen måte. Det var tortur... Endte på AAP. Så fikk jeg stomi, fikk et nytt liv og er nå tilbake i 100% jobb som sykepleier! Fungerer kjempe bra Vet ikke om dette er relevant for deg da, stomi er jo aller siste utvei 😮 Anonymkode: 3752f...cc9 Fint å høre at du fikk livet ditt tilbake. Kan ikke tenke meg hvordan det er å leve med stomi, men jeg er glad for at du fikk en så positiv omveltning. Anonymkode: e3548...45f
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #13 Skrevet 27. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fint å høre at du fikk livet ditt tilbake. Kan ikke tenke meg hvordan det er å leve med stomi, men jeg er glad for at du fikk en så positiv omveltning. Anonymkode: e3548...45f Nei, mange ser jo på stomi som et nederlag og noe fryktelige greier.. Og det er jo på sett og vis veldig spesielt å få bæsjen ut i en pose på magen! Men; jeg var så utrolig plaget.. Dagene var preget av total sosial isolasjon og store smerter. Stomien har gitt meg livet tilbake Men jeg var som sagt veldig veldig plaget, fungerte ikke i hverdagen i det hele tatt.. Det er jo en stor operasjon og bare en siste utvei når plagene er ulevelige! Anonymkode: 3752f...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #14 Skrevet 27. juli 2019 Har UC, går på aap og står nå mellom ufør eller gi utdannelse et siste forsøk. Har ikke fungert optimalt på mange år. Anonymkode: dcc4b...754
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #15 Skrevet 27. juli 2019 Hvis du sliter mye med tarmsykdom så ville jeg ha tenkt nøye gjennom yrkesvalg. Å utdanne seg til sykepleier er ikke ideelt da. Jeg har vært der og det er ikke kompatibelt. Nå kommer det selvfølgelig an på hvor man jobber, men mange steder (de fleste) så kan man ikke bare slippe det man har i hendene og løpe på do. Jeg jobbet sammen med en som har UC og hun spiste ikke før hun kom hjem fra jobb, for spiste hun endte hun opp med masse smerter og blir flyende fram og tilbake på do. Det er jo ikke bra å ikke spise før langt utpå ettermiddagen. Og på kveldsvakter så spiste hun ikke før langt utpå kvelden. Men det kommer jo an på hvor plaget man er selvfølgelig. Anonymkode: b67a5...946
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #16 Skrevet 27. juli 2019 Har nettopp avsluttet sykepl utdanning. Står litt på bar bakke nå. Har IBS og reagerer på "alt" i perioder. Så da kan jeg ikke spise før jeg er ferdig med alt jeg skal gjøre utenfor huset for med en gang jeg spiser så må jeg være i nærheten av doen. Brukte trusebleier på skolen er periode men ble for dyrt. Kommer sikkert til å søke på kontorjobber med frihet til å kunne gå på do uovervåket når jeg trenger det. Men sykepleier blir jeg ikke. Anonymkode: 51c81...0cc
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #17 Skrevet 27. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har nettopp avsluttet sykepl utdanning. Står litt på bar bakke nå. Har IBS og reagerer på "alt" i perioder. Så da kan jeg ikke spise før jeg er ferdig med alt jeg skal gjøre utenfor huset for med en gang jeg spiser så må jeg være i nærheten av doen. Brukte trusebleier på skolen er periode men ble for dyrt. Kommer sikkert til å søke på kontorjobber med frihet til å kunne gå på do uovervåket når jeg trenger det. Men sykepleier blir jeg ikke. Anonymkode: 51c81...0cc Trusebleier kan du få dekket hvis du er plaget med lekkasje. Spør legen din om resept. Anonymkode: ee228...881
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #18 Skrevet 27. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, mange ser jo på stomi som et nederlag og noe fryktelige greier.. Og det er jo på sett og vis veldig spesielt å få bæsjen ut i en pose på magen! Men; jeg var så utrolig plaget.. Dagene var preget av total sosial isolasjon og store smerter. Stomien har gitt meg livet tilbake Men jeg var som sagt veldig veldig plaget, fungerte ikke i hverdagen i det hele tatt.. Det er jo en stor operasjon og bare en siste utvei når plagene er ulevelige! Anonymkode: 3752f...cc9 Stor forskjell på å leve med colostomi, i forhold til ileostomi. Bør ikke rosemales, eller blandes sammen. Anonymkode: 843c5...3a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå