Gå til innhold

"Spis opp middagen ellers får du ikke dessert"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Evt: "nå må du legge deg, da skal du få en is i morgen" Jeg hører vennepar si disse tingene stadig vekk... hva mener dere andre om det å bruke mat som belønning og straff? Er det "greit"?

Anonymkode: 62d1c...55d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan brukes det som straff?  Det blir brukt som lokkemiddel. Fikk høre det samme som barn ang middag. Er kanskje ikke helt heldig da barnet faktisk kan begynne å bruke samme taktikk som  "Jeg kan gjøre det hvis jeg får en is.." osv. Så ikke så lurt nei. Men ingen katastrofe heller akkurat . 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evt: "nå må du legge deg, da skal du få en is i morgen" Jeg hører vennepar si disse tingene stadig vekk... hva mener dere andre om det å bruke mat som belønning og straff? Er det "greit"?

Det er en uting å knytte mat opp mot belønning/straff.

Anonymkode: 2bf3c...ac1

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Synes dessert er en uting.

Anonymkode: 22206...368

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje ikke optimalt, men av og til blir man lei og irrasjonell. Jeg kunne sagt "du må spise noe av middagen hvis du skal ha dessert", men ikke tvinge til å spise opp alt, og det må ha vært planlagt på forhånd at vi skal ha dessert. Vet jeg at ungen uansett (sannsynligvis) skal få en is i løpet av morgendagen kunne jeg fint brukt den som gulrot kvelden før :laugh: Om det blir ekstraordinært inntak av søtsaker fordi man hele tiden bruker det som lokkemiddel synes jeg ikke det er greit, eller at det skjer så ofte at ungene nekter å gjøre noe uten at det resulterer i søtsaker etterpå. På skolen de gikk på før brukte læreren kjeks ol. som premie for god oppførsel, det syntes jeg ikke var så ok (det forsvant etter en stund, så mulig noen andre sa i fra før jeg rakk å si noe).

Jeg bruker til dels TV/Ipad på samme måte, klær på og i gang med frokosten før de ev. kan se litt tegnefilm f.eks.

Anonymkode: 1bb6e...7c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss må man spise middag for å få dessert. Det er fordi man ikke skal droppe å spise ordentlig mat for å bare spise godis. Unger skipper lett middag for å spare seg til desserten, det er en uvane. Så det har ingenting med straff å gjøre, da det ikke er straff å spise mat.

Det andre eksempelet bruker vi ikke.

Anonymkode: 68411...5b4

• Liker 32
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en uting å knytte mat opp mot belønning/straff.

Anonymkode: 2bf3c...ac1

Enig, husker foreldrene mine brukte det mot meg også, på 80-tallet. Hjalp ikke en plass fikk heller avsmak på diverse retter.

Skrevet

Det er 70-talls trussel på barn. Trodde det var borte fra ordforrådet til foreldre i 2019

• Liker 6
Skrevet

Helt normalt! Fikk høre slikt støtt. Ser på det som helt normalt. Det er viktig å spise middag før man hopper til desserten. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har til dags dato aldri krevd at femåringen skal spise opp maten sin, uavhengig av påfølgende dessert eller ikke. Han skal smake, får ikke mer mat før kveldsmat etc. men h*n har aldri vært nødt til å spise opp. Tror og mener det kun fører til et unødvendig stort inntak av mat, hvis jeg har på mer mat på tallerkenen enn det barnet klarer å spise. 

Ser at lovnad om is dersom barnet legger seg er fristende, men barn er utspekulerte - blir fort, som skrevet over, at de også bruker det tilbake 😅😊

Anonymkode: a6207...b74

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker ikke mat som straff/belønning. Spiser han ikke opp er han mett, enkelt og greit. Han kjenner selv om han er mett og aldri om jeg hadde presset han til å spise når han er mett, da vet man om problemer med mat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss må man spise middag for å få dessert. Det er fordi man ikke skal droppe å spise ordentlig mat for å bare spise godis. Unger skipper lett middag for å spare seg til desserten, det er en uvane. Så det har ingenting med straff å gjøre, da det ikke er straff å spise mat.

Må legge til at man ikke nødvendigvis må spise opp maten. Men man må spise skikkelig middag. Hvis man mener man er så mett at man ikke trenger å spise middag er det greit, men da er man også for mett for dessert.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjell på å spise middag og å spise opp. Er vel fint å gi seg med spisinga når man er mett? 

Anonymkode: 22079...f06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Luna Llena skrev:

Enig, husker foreldrene mine brukte det mot meg også, på 80-tallet. Hjalp ikke en plass fikk heller avsmak på diverse retter.

Hadde samme virkningen på meg. Bare det at vi hadde dessert, fikk meg til å ikke ha lyst på middag, og bare desserten.

Skrevet

Hvis vi har noe til middag vi vet at ungen liker, og hun sier "jeg er mett, kan jeg få dessert nå?" før hun har spist opp en normal porsjon, så får hun beskjed om at hvis hun er for mett til mat så er hun også for mett til dessert. Ser ikke hvordan det skal gi et usunt forhold til mat.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nuith skrev:

Hvis vi har noe til middag vi vet at ungen liker, og hun sier "jeg er mett, kan jeg få dessert nå?" før hun har spist opp en normal porsjon, så får hun beskjed om at hvis hun er for mett til mat så er hun også for mett til dessert. Ser ikke hvordan det skal gi et usunt forhold til mat.

Det er sant. Men sånn tenker ikke barn. De vil ha det de syns er godt.

Gjest tullete rusk
Skrevet

Det er en dårlig kompensering. Barna burde lære hvordan føle på indre motivasjon, og hvordan gjøre noe fordi det er i egen interesse, ikke fordi de skal spise is, og i voksen alder, spise seg feite på is og sjokolade. 

Man lærer ikke barna å ha kontakt med egne følelser, med indre motivasjon, men istedet avhenger av ytre motivasjon som is. Noe som er dårlig for barnet i lengden, for det vil ikke alltid være en voksen der som vifter med penger og is. Hvordan skal da det voksne barnet klare motivere seg selv til å studere eller gjøre noe som voksen, når den aldri har lært å føle på motivasjon?'

Jeg kjenner ganske mange som sliter med å motivere seg til å studere, rydde, få ting gjort, fordi de aldri har lært hvordan komme i gang når foreldrene ikke vifter med gulrøtter lenger

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Egenskap skrev:

Det er 70-talls trussel på barn. Trodde det var borte fra ordforrådet til foreldre i 2019

Enig og min onde kusine bruker det ennå-både på sine og mine barn. Gufset fra fortiden ligger i både tonefall og grimasen hennes. Det har faktisk gått så langt at jeg har kuttet henne ut.

Anonymkode: 481fa...a5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg bruker ikke mat som straff/belønning. Spiser han ikke opp er han mett, enkelt og greit. Han kjenner selv om han er mett og aldri om jeg hadde presset han til å spise når han er mett, da vet man om problemer med mat.

Samtidig er det mange barn som er mette av middagen, men når desserten kommer på bordet, så er de plutselig ikke mette lenger. Her i huset må barn spise seg mette på middag, før de får usunn dessert. 

Anonymkode: d6c60...5d2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fin måte å gi barn et dårlig forhold til mat på. 

Anonymkode: a3289...e38

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...