AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #1 Skrevet 26. juli 2019 Nå i sommer så vikarierer jeg for daglig leder når hen er på ferie, og i dag dukket det (for oss begge!) opp en ny problemstilling.. vi har søkt etter, og ansatt en sommervikar/hjelpeperson hos oss. Arbeidsavtale og kontrakt (begge deler er standarden som brukes innenfor vår bransje) fylles ut. Lønn settes til 40kr over den allmenngjorte minstelønnen, og hen har helt lik kontakt som alle de faste ansatte (slik som fritt arbeidstøy, lunchording, frynsegoder) utenom lengden på arbeidsforholdet som skal avsluttes når sommerferien er over og hen tilbake på skolen. Men hen ønsker ikke å signere kontrakten! Jeg har spurt om hva som evt er galt med den, eller om det er noe som hen ønsker å endre, men nei-det er det ikke, hen bare vil ikke signere, men vil gjerne jobbe her... (hen er over 18, og studerer fremdeles.) Hva kan/må/bør jeg gjøre? Jeg bryter på en måte loven med at det ikke foreligger kontrakt, men det er hen som ikke vil signere, eller foreslå endinger.. Anonymkode: fd6c5...0b7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #2 Skrevet 26. juli 2019 Jeg hadde ikke godtatt at vedkommende jobbet uten arbeidskontrakt. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/ Anonymkode: be2cc...b24 9
Nuttery Skrevet 26. juli 2019 #3 Skrevet 26. juli 2019 (endret) Du sier at da kan han ikke jobbe der, også finner du noen andre Personen er vel avhengig av arbeid for sommeren, så da får de alternativet "signere kontrakt, jobbe og få lønn" eller stå uten inntekt i sommer. Endret 26. juli 2019 av Nuttery 9
Loff77 Skrevet 26. juli 2019 #4 Skrevet 26. juli 2019 Da kan han/hun ikke jobbe der ref. arbeidstilsynet:Arbeidstakere skal alltid ha en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder uansett om det er en fast eller midlertidig stilling. Det er ingen unntak fra denne regelen. Dette er jo rimelig basic som daglig leder og evt. vikarierende daglig leder bør vite om? 2
Gjest padawan Skrevet 26. juli 2019 #5 Skrevet 26. juli 2019 Da hadde jeg funnet noen andre til å ta jobben istedenfor.
Million Skrevet 26. juli 2019 #6 Skrevet 26. juli 2019 Finn en annen. Skjønner ikke at mennesket tør å si noe sånt, han/hun må da skjønne at jobben ryker om man ikke er villig til å signere? Søk i bunken med søknader etter en annen som er like god. Dere fikk vel inn en del søknader da stillingen ble utlyst? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #7 Skrevet 26. juli 2019 4 minutter siden, Loff77 skrev: Da kan han/hun ikke jobbe der ref. arbeidstilsynet:Arbeidstakere skal alltid ha en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder uansett om det er en fast eller midlertidig stilling. Det er ingen unntak fra denne regelen. Dette er jo rimelig basic som daglig leder og evt. vikarierende daglig leder bør vite om? Ts her- vi vet det, men som sagt-vi har aldri opplevd dette før! jeg snakket med hen igjen nå og prøvde for tredje gang å få en grunn til hvorfor hen ikke ville signere. Igjen var svaret" neeei-tror ikke jeg vil signere" når jeg sier at da kan hen nok dessverre ikke jobbe her, vi må ja en avtale på det, så kommer det eplekjekkt at hen ikke kan sies opp! For hen har nemlig ingen kontrakt! Å jøje meg!!! Anonymkode: fd6c5...0b7 3
Loff77 Skrevet 26. juli 2019 #8 Skrevet 26. juli 2019 He he en fin liten kverulant dere har fått dere, seriøst bare be han ikke møte opp lenger og skaff en annen hvis han ikke signerer 9
Nuttery Skrevet 26. juli 2019 #9 Skrevet 26. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her- vi vet det, men som sagt-vi har aldri opplevd dette før! jeg snakket med hen igjen nå og prøvde for tredje gang å få en grunn til hvorfor hen ikke ville signere. Igjen var svaret" neeei-tror ikke jeg vil signere" når jeg sier at da kan hen nok dessverre ikke jobbe her, vi må ja en avtale på det, så kommer det eplekjekkt at hen ikke kan sies opp! For hen har nemlig ingen kontrakt! Å jøje meg!!! Anonymkode: fd6c5...0b7 Da er det vel bare å ikke gi hen noen vakter, også er problemet borte. Hvis hen har fått vakter, så må du finne noen andre å gi de til. De har jo ikke krav på å jobbe de vaktene når de ikke faktisk er ansatt der.
Minya Skrevet 26. juli 2019 #10 Skrevet 26. juli 2019 Hvis vedkommede likevel kommer på jobb og insisterer på å jobbe, så får dere ringe politiet og be dem om å fjerne vedkommede fra stedet, da de ikke jobber der. Blir det kverulering, så kan du jo bare vise til at dere ikke har noen kontrakt. 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #11 Skrevet 26. juli 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå i sommer så vikarierer jeg for daglig leder når hen er på ferie, og i dag dukket det (for oss begge!) opp en ny problemstilling.. vi har søkt etter, og ansatt en sommervikar/hjelpeperson hos oss. Arbeidsavtale og kontrakt (begge deler er standarden som brukes innenfor vår bransje) fylles ut. Lønn settes til 40kr over den allmenngjorte minstelønnen, og hen har helt lik kontakt som alle de faste ansatte (slik som fritt arbeidstøy, lunchording, frynsegoder) utenom lengden på arbeidsforholdet som skal avsluttes når sommerferien er over og hen tilbake på skolen. Men hen ønsker ikke å signere kontrakten! Jeg har spurt om hva som evt er galt med den, eller om det er noe som hen ønsker å endre, men nei-det er det ikke, hen bare vil ikke signere, men vil gjerne jobbe her... (hen er over 18, og studerer fremdeles.) Hva kan/må/bør jeg gjøre? Jeg bryter på en måte loven med at det ikke foreligger kontrakt, men det er hen som ikke vil signere, eller foreslå endinger.. Anonymkode: fd6c5...0b7 Personen må få kniven på strupen, bokstavelig talt. Du lar ikke personen jobbe uten signering på kontrakt. Dernest er det din jobb å kontakte din leder, selv om personen er på ferie, tor å drøfte problemstillingen. Anonymkode: 66656...225
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #12 Skrevet 26. juli 2019 11 minutter siden, Million skrev: Finn en annen. Skjønner ikke at mennesket tør å si noe sånt, han/hun må da skjønne at jobben ryker om man ikke er villig til å signere? Søk i bunken med søknader etter en annen som er like god. Dere fikk vel inn en del søknader da stillingen ble utlyst? Å finne en annen kan betyr at to er ansatt i samme stilling og skal ha lønn. Så først må ts løse konflikten med den hun muntlig har avtale med. En munntlig avtale er like bindende som en skriftlig, SAMTIDIG sjak man ikke jobbe uten kontrakt. Anonymkode: 66656...225
stan Skrevet 26. juli 2019 #13 Skrevet 26. juli 2019 Pass på at dere har det skriftlig, at vedkommende ikke ønsker å signere. Send gjerne et brev rekommandert om at dere registrer at han ikke ønsker å signere. Insister på at han signerer og returnerer signert arbeidskontrakt innen en angitt frist. Hvis ikke sier han ifra seg jobben. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #14 Skrevet 26. juli 2019 Dette er enkelt, det er bare å skrive en oppsigelse gjeldende fra dags dato med bakgrunn i at vedkommende ikke er villig til å signere en midlertidig ansettelseskontrakt og således ikke oppfyller vilkårene for ansettelse. Vedkommende kommer INGEN vei med protester på dette. Lovteksten er klar, og man har både rettigheter og plikter. Når plikter ikke er oppfylt kan heller ikke vedkommende utøve arbeid. Anonymkode: 58fb9...027 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #15 Skrevet 26. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her- vi vet det, men som sagt-vi har aldri opplevd dette før! jeg snakket med hen igjen nå og prøvde for tredje gang å få en grunn til hvorfor hen ikke ville signere. Igjen var svaret" neeei-tror ikke jeg vil signere" når jeg sier at da kan hen nok dessverre ikke jobbe her, vi må ja en avtale på det, så kommer det eplekjekkt at hen ikke kan sies opp! For hen har nemlig ingen kontrakt! Å jøje meg!!! Anonymkode: fd6c5...0b7 Før man kan bli oppsagt må man ha en stilling å bli oppsagt fra. Ferievikaren deres har ingen stilling å bli oppsagt fra fordi vedkommende ikke har en kontrakt. Her har ferievikaren deres spilt seg selv ut over sidelinjen. Anonymkode: 61aeb...26e 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #16 Skrevet 26. juli 2019 Ta kontakt med arbeidstilsynet for å høre helt nøyaktig hvordan dere skal gå fram i denne situasjonen. Til dels er arbeidstakere beskyttet av arbeidsmiljøloven selv om det ikke foreligger kontrakt, men alle situasjoner rundt det som jeg har lest så er det der arbeidsgiver ikke har gitt kontrakter. Her er det jo en arbeidstaker som har takket nei til kontrakten, og da kan det være noe usikkert hva som faktisk gjelder. Det vil for eksempel være vesentlig forskjell dersom arbeidstaker allerede er begynt i stillingen, eller om han takket nei til kontrakten på forhånd. Og en arbeidstaker som er i jobb uten kontrakt er beskyttet i forhold til oppsigelse i henhold til arbeidsmiljøloven. Dette rundt oppsigelse og kontrakter har en del hårfine grenser, så dere bør kontakte arbeidstilsynet for å få rådgivning. Eventuelt kontakte hovedkontor/HR dersom dere er en del av en kjede. Anonymkode: 4d05b...a99 5
stan Skrevet 26. juli 2019 #17 Skrevet 26. juli 2019 Mulig en jurist bør uttale seg, men slik ser jeg det. Det er ikke inngått en avtale. Det har blitt gitt et tilbud om en ansettelse, men tilbudet har ikke blitt akseptert. Så om det ikke er gjort, gjenta tilbudet med en frist for å returnere en signert arbeidskontrakt. Når fristen er passert er partene ferdig med hverandre om kontrakten ikke er signert. Det er jo ulovlig å ha folk i jobb uten arbeidskontrakt, så det arbeidssøker gjør her er å prøve å få arbeidsgiver til å gjøre noe ulovlig. Det alene er oppsigelsesgrunn. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #18 Skrevet 26. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts her- vi vet det, men som sagt-vi har aldri opplevd dette før! jeg snakket med hen igjen nå og prøvde for tredje gang å få en grunn til hvorfor hen ikke ville signere. Igjen var svaret" neeei-tror ikke jeg vil signere" når jeg sier at da kan hen nok dessverre ikke jobbe her, vi må ja en avtale på det, så kommer det eplekjekkt at hen ikke kan sies opp! For hen har nemlig ingen kontrakt! Å jøje meg!!! Anonymkode: fd6c5...0b7 "Siden du ikke har noe kontrakt, så lan du ikke bevise at du ble ansatt i utgangspunktet"...bai bai Anonymkode: 471f8...527 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #19 Skrevet 26. juli 2019 Mulig dette vil være noe annet da det ikke gjelder arbeidsmiljøloven, men vi har på min arbeidsplass bedrifter som utfører arbeid for oss hvor kontraktsforslag er oversendt, men ikke signert i forkant av oppstart. Dersom de likevel velger å starte opp uten noen konkrete innsigelser på kontraktforslaget er kontrakten å anse som gjeldende. Tenker det samme vil gjelde for arbeidstaker i denne situasjonen, spesielt hvis kontrakt er oversendt før oppstart. Anonymkode: 30958...726
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #20 Skrevet 26. juli 2019 Hadde ikke latt han få jobbe et minutt uten kontrakt. Om dette er en ung person så er det mye fokus på dette med at de skal ha en kontrakt og forholde seg til den. Spesielt viktig for sommervikarer som er unge . Ønsker han ikke skrive under så får dere vise han døren og si han faktisk ikke kan oppholde seg på arbeidsplassen. For en merkelig person, det er jo begges trygghet at det foreligger en kontrakt. Mulig han spekulerer og ikke tenker stå arbeidasforholdet ut og plutselig ikke dukker opp. Fått seg andre planer og da bryter han ikke en kontrakt siden han ikke har en Anonymkode: fe65b...055 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå