Gå til innhold

Mistenker at 7 åringen har cøliaki.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bestilt time hos lege, men lurer litt på veien videre.. må barnet ha biopsi? Eller vil de avvente det pga alder? Vi har mange tilfeller med cøliaki i familien, men det er konkrete symptomer som gjør at jeg mistenker dette. B.l.a større problemer med fordøyelse (ofte forstoppet, magesmerter, synes ofte fargen på avføringen er litt grålig og blek), er til tider slapp, blek, tynn for alderen og synes at høydeutviklingen har stangnert. Barnet sliter også med konsentrasjonsvansker. Vi har tidligere vært hos lege, nå ca 2 år siden for å ta en prøve vedrørende cølikali, men da viste den kun sårbarhet for det, men ikke påvist cøliaki. Både far og mor har også sårbarhet for cøliaki. Barnet spiser ellers godt, og variert, men får ofte magesmerter etter måltid. Spesielt melkeprodukter (men ikke vist positiv på laktoseintoleranse).

Anonymkode: ec715...7a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hør med legen først. Vi vet ikke veien videre nei da det kan være forskjellig fra person til person.

Anonymkode: d125c...c30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne! Leste et sted at det ikke er unormalt at barn i den alderen (spesielt jenter🤔) opplever magevondt pga det psykiske. Glede, sorg, skuffelse, redsel osv. Stod at gjentatte episoder selvfølgelig må sjekkes med lege altså. Har en jente som er noenlunde lik og har tenkt cøliaki flere ganger.... Jeg har kuttet ut gluten og merker veldig stor forskjell på helsa mi, den er utrolig bra nå uten gluten. Jeg aner ikke om jeg har cøliaki (jeg tror ikke jeg har det jaffal) elle om kroppen/magen bare er sensitiv for gluten🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 581ad...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Men dere må huske å ikkje begynne glutenfritt før det er tatt blodprøver/er ferdig utredet,

Anonymkode: 581ad...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Barn slipper biopsi hvis blodprøver viser cøliaki. Men det er uhyre viktig at det er spesialist som setter diagnosen (ikke fastlege), og det må tas to analyser/blodprøver. Fram til da må barnet spiser gluten. I sjeldne tilfeller har man cøliaki som ikke gir utslag på blodprøver, da må det gastroskopi til, det tas i narkose for barn. 

Har han/hun ubehandlet cøliaki, er det vanlig at man ikke tåler laktose, det vil gå over etterhvert.

Symptomene du nevner er typisk for cøliaki. 

Anonymkode: 7d022...c78

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør med legen først. Vi vet ikke veien videre nei da det kan være forskjellig fra person til person.

Nei, cøliakiutredning er veldig likt, men dessverre blir det forskjellig fordi veldig mange fastleger gjør det i feil rekkefølge. Fastlegen kan ta blodprøver, men bør henvise til spesialist (barnelege ved sykehus) ved disse symptomene nesten uansett, når barnet har riktig gentype og cøliaki i familien. Fastlege kan ikke sette diagnose, og skal ikke gi noen råd om kostholdsendring før det er fastslått at barnet IKKE har cøliaki. En lege vil typisk si at man skal forsøke å spise glutenfritt en periode, og se om man opplever bedring. Det er feil ved cøliaki. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, cøliakiutredning er veldig likt, men dessverre blir det forskjellig fordi veldig mange fastleger gjør det i feil rekkefølge. Fastlegen kan ta blodprøver, men bør henvise til spesialist (barnelege ved sykehus) ved disse symptomene nesten uansett, når barnet har riktig gentype og cøliaki i familien. Fastlege kan ikke sette diagnose, og skal ikke gi noen råd om kostholdsendring før det er fastslått at barnet IKKE har cøliaki. En lege vil typisk si at man skal forsøke å spise glutenfritt en periode, og se om man opplever bedring. Det er feil ved cøliaki. 

Så du vet bedre enn en lege?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre enn min fastlege ja. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan også enkelte ting bedre enn min lege.

Anonymkode: 94827...e37

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...