Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg fikk innvilget uføretrygd nå i vår fordi jeg har vært på AAP over en del år uten at de har klart å finne en mulighet for meg til å jobbe. Jeg har en sykdom som gjør at jeg noen uker kan jobbe fulltid, andre uker kanskje bare 7 timer, og da er det vanskelig å bli ansatt. Likevel var jeg så glad at jeg gråt da jeg og rådgiver ved en attføringsbedrift kom frem til at jeg over en periode på 2 måneder var i stand til å jobbe 43 t/uken gjennomsnittlig. Jeg fikk muligheten til å utprøve dette fordi jeg skrev undervisningsmateriale for Cappelen Damm Akademisk, noe som ga meg blod på tann ift å kunne ta dette videre. 

Derfor undersøker jeg nå mulighetene for å studere. Noe NAV Ufør fortalte meg i går er helt uproblematisk. Utfordringen ligger derimot økonomisk, siden jeg ligger under livsoppholdelsesnorm og mottar supplering fra sosialtjenesten. For det er dyrt å studere! 

Jeg vil likevel forsøke alt for å kunne få avlagt eksamen (vår 2020) i EXPHIL, JUS1111 og JUS1211, og har begynt selvstudium allerede nå da jeg har kommet over en del podcaster fra UiO. Prisen for denne herligheten har jeg dessverre ikke råd til, og jeg har sendt spørsmål til NAV Ufør nå - ift støtte - men regner med de ikke dekker det. 

Ønsker derfor å høre om dere vet om noen andre muligheter? Hva med legater? Og er det noen her i samme situasjon som har funnet gode løsninger? 

For dette vil jeg virkelig. Kjenner det kribler i hele kroppen bare jeg setter på en podcast.

Tanken bak utdanningen er å kunne skrive undervisningsmateriale i bokform, da det stort sett krever utdannelse. De 18 tekstene, med oppgaver, jeg utformet, var for en digital ressurs for norskopplæring, og der krevdes ingen utdanning. Den erfaringen har gjort at jeg har lyst til å få et yrke ut av det, slik at jeg kan være i jobb selv om jeg er syk. For slik situasjonen er nå er det kunne arbeid hjemmefra som er en mulighet. 

Takker for alle innspill!

Anonymkode: c32d4...66e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lånekassa er vel også tilgjengelig for uføre?

Anonymkode: e2f93...de8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Lånekassa er vel også tilgjengelig for uføre?

Anonymkode: e2f93...de8

Googlet i stad, men kanskje jeg ikke fikk opp alt? Alt jeg fant der var ift å få ettergitt studiegjeld når man var ufør, har du link? 

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Googlet i stad, men kanskje jeg ikke fikk opp alt? Alt jeg fant der var ift å få ettergitt studiegjeld når man var ufør, har du link? 

Takk for svar!

Søk davel så får du svar, i verste fall kan du ringe Lånekassen.

Anonymkode: 7d9d1...c52

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Du kan studere som ufør, og på AAP og alt mulig. Det er sånn reglene er nå for tiden. Du har Lånekassen tilgjengelig, det ene utelukker ikke det andre. Lånekassen har sine satser der man får stipend om man ligger under satsen, eller at alt blir lån hvis du har mer enn satsen tilsier.

Det er utrolig hvor få mennesker på AAP, ufør osv vet dette. 

Du er i gruppa "trygdeytelser med lavere fribeløp enn person- og kapitalinntekt"

Der har du blant annet AAP, ufør, osv.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Til og med milliardærer som stikker av med pengene sine til skatteparadis, har rett på lån. Lån er bare lån og det har alle rett til å låne. Stipend slår først inn om du har inntekt / sats under den grensa Lånekassen opererer med.

Anonymkode: 1ea6f...621

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som skiller en på AAP/ufør fra en hvilken som helst annen student er at du ikke får stipend. Lån derimot har du rett til på lik linje med alle andre.

Anonymkode: 09b50...8f4

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Det er gratis å studere. Du beholder jo trygden din. Det eneste du trenger penger til er studieavgift og bøker. Bøker kan du kjøpe billig brukt. Hva er det som er så dyrt? 

Hvilke andre utgifter vil du få som du ikke allerede har? Kjenner flere som studerer med uføretrygd og de har langt bedre råd enn de andre studentene har. Dessuten kan du jo søke lån hos lånekassen. 

Dette går helt fint! Skal du ta ett fag i året, vil det kanskje koste deg en tusenlapp eller tre. Alt ettersom hvilke fag det er og hvor mange bøker du trenger. Det fikser du! Bare å hive seg ut. Flott at du vil tilbake i jobb! 

• Liker 18
Gjest tullete rusk
Skrevet

Tenker du burde innse at du er syk og du kan ikke leve det livet du vil. Tror du at alle uføre tenker de er dumme og ubrukelige? Nei. Selvsagt ønsker alle å oppnå noe, få til det de liker. Men faktum er at man blir ufør ved sykdom og som regel kan man ikke gjøre det man drømte om. Det virker ikke som om du forstår hvilken situasjon du er i 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, tullete rusk skrev:

Tenker du burde innse at du er syk og du kan ikke leve det livet du vil. Tror du at alle uføre tenker de er dumme og ubrukelige? Nei. Selvsagt ønsker alle å oppnå noe, få til det de liker. Men faktum er at man blir ufør ved sykdom og som regel kan man ikke gjøre det man drømte om. Det virker ikke som om du forstår hvilken situasjon du er i 

Dette var da et veldig usaklig svar. Dersom vedkommende på uføre ønsker å studere og NAV gir grønt lys + at helsen tillater så er det selvsagt ingenting i veien for det. Tvert i mot er det bare positivt at ts ønsker å studere. 

Anonymkode: a979c...792

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan studere som ufør, og på AAP og alt mulig. Det er sånn reglene er nå for tiden. Du har Lånekassen tilgjengelig, det ene utelukker ikke det andre. Lånekassen har sine satser der man får stipend om man ligger under satsen, eller at alt blir lån hvis du har mer enn satsen tilsier.

Det er utrolig hvor få mennesker på AAP, ufør osv vet dette. 

Du er i gruppa "trygdeytelser med lavere fribeløp enn person- og kapitalinntekt"

Der har du blant annet AAP, ufør, osv.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Til og med milliardærer som stikker av med pengene sine til skatteparadis, har rett på lån. Lån er bare lån og det har alle rett til å låne. Stipend slår først inn om du har inntekt / sats under den grensa Lånekassen opererer med.

På aap MÅ det avklares med nav. På ufør kan det få konsekvenser for uføren. Ref lov om endringer. Du gir uttrykk for at det er veldig enkelt og rett fram. Det er ikke helt korrekt. 

Anonymkode: e97cf...673

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På aap MÅ det avklares med nav. På ufør kan det få konsekvenser for uføren. Ref lov om endringer. Du gir uttrykk for at det er veldig enkelt og rett fram. Det er ikke helt korrekt. 

Utdyp gjerne dette med at det kan få konsekvenser for en ufør?

Anonymkode: 3653b...948

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart, hiver man seg på et ekstremt krevende fulltidsstudium var man nok ikke så ufør allikevel. Men ett fag her og ett fag der får ingen konsekvenser.

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, tullete rusk said:

for en holdning..... TS har en nedsatt arbeidsevne, og det er ikke ensbetydende med "å innse at man er syk og ikke kan leve det livet man vil". Mange, inkludert meg har begrensinger i livet og det påvirker såklart hvorvidt man er i stand til å ha "ideallivet", men det betyr ikke at man skal nedvurdere de positive evner og egenskaper man har. Jeg tror TS forstår sin situasjon mye bedre enn du, og noen andre her. Hun søker bare råd for å bruke de ressursene og evnene hun har. Kanskje hun ikke har like stor kapasitet som "alle andre", men det betyr ikke at man skal gi opp å følge sine drømmer i livet og de ressursene man faktisk har. Jeg tror TS har oppdaget at hun har gode evner på et område, som hun også har stor interesse for. Kanksje hun må ta et mer "alternativt" løp med studier for å tilpasse til sin funksjonsevne der, kanksje hun får et arbeid etter dette, men med gradert uføregrad. Men det viktigste er at hun faktisk har mulighet til å bruke seg selv i den grad hun klarer, og opplever mestring og glede av dette! Jeg synes dette er kjempepositivt og jeg heier på henne! ❤️

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart, hiver man seg på et ekstremt krevende fulltidsstudium var man nok ikke så ufør allikevel. Men ett fag her og ett fag der får ingen konsekvenser.

Vis gjerne til hvordan dette er regulert?

Anonymkode: 3653b...948

Gjest tullete rusk
Skrevet
Just now, Puselusk said:

for en holdning..... TS har en nedsatt arbeidsevne, og det er ikke ensbetydende med "å innse at man er syk og ikke kan leve det livet man vil". Mange, inkludert meg har begrensinger i livet og det påvirker såklart hvorvidt man er i stand til å ha "ideallivet", men det betyr ikke at man skal nedvurdere de positive evner og egenskaper man har. Jeg tror TS forstår sin situasjon mye bedre enn du, og noen andre her. Hun søker bare råd for å bruke de ressursene og evnene hun har. Kanskje hun ikke har like stor kapasitet som "alle andre", men det betyr ikke at man skal gi opp å følge sine drømmer i livet og de ressursene man faktisk har. Jeg tror TS har oppdaget at hun har gode evner på et område, som hun også har stor interesse for. Kanksje hun må ta et mer "alternativt" løp med studier for å tilpasse til sin funksjonsevne der, kanksje hun får et arbeid etter dette, men med gradert uføregrad. Men det viktigste er at hun faktisk har mulighet til å bruke seg selv i den grad hun klarer, og opplever mestring og glede av dette! Jeg synes dette er kjempepositivt og jeg heier på henne! ❤️

Joda, man kan alltids kaste bort 2-3 år på å innse at man faktisk er syk og ikke kan gjøre det man ønsker. Det er lett for deg å si du heier på henne, det er ikke du som kaster bort penger, tid og ressurser på at hun mislykkes. Det er ikke du som sitter igjen med gjeld

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, tullete rusk skrev:

Joda, man kan alltids kaste bort 2-3 år på å innse at man faktisk er syk og ikke kan gjøre det man ønsker. Det er lett for deg å si du heier på henne, det er ikke du som kaster bort penger, tid og ressurser på at hun mislykkes. Det er ikke du som sitter igjen med gjeld

Skal hun heller bare kaste bort livet på å sitte og glo i veggen da? Det hørtes jo veldig mye bedre ut...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke tankegangen din ts. Du er for syk til å jobbe, og har nylig fått invilget uføretrygd, men nå er du plutselig overgira på å studere, og skal klare det. Er du da frisk nok plutselig til å studere på fulltid? 

Eller er dette atter en uføretråd med "tenkt" senario? 

Anonymkode: 33927...bb7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe å avklare om man har fastsatt i handlingsplanen (AAP) at man skal ta høyere utdanning i samarbeid med NAV. Da kan man også ta lån. 

Lov om endringer som ble luftet tidligere i år har med hvor mye inntekt man skal kunne tjene før det regnes som "vesentlige endringer", osv.

https://www.abcnyheter.no/penger/2019/01/24/195495052/regjeringen-foreslar-endringer-i-reglene-for-uforetrygd

Det har ingenting med å ta opp lån. Lån har alle rett på å ta som uføre. Den eneste regelen som gjør at en ufør ikke kan få lån er hvis den uføre fikk slettet studiegjelda før en karantene på 10 år er gått. 

Uføre kan studere - igjen, det er ikke noe restriksjoner på det. Det er noe helt annet hvis man begynner å tjene en betydelig sum av penger - det var dette loven om "endringer" du refererer til, dreier seg om. 

Det eneste som skal "meldes" til NAV er inntekt, endring i sivilstand, flytting til utlandet, og lignende.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-8

• Liker 1
Gjest tullete rusk
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal hun heller bare kaste bort livet på å sitte og glo i veggen da? Det hørtes jo veldig mye bedre ut...

Velkommen til virkeligheten. Ja, det er det mennesker for syke til å leve normalt gjør

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

jeg fikk innvilget uføretrygd nå i vår fordi jeg har vært på AAP over en del år uten at de har klart å finne en mulighet for meg til å jobbe. Jeg har en sykdom som gjør at jeg noen uker kan jobbe fulltid, andre uker kanskje bare 7 timer, og da er det vanskelig å bli ansatt. Likevel var jeg så glad at jeg gråt da jeg og rådgiver ved en attføringsbedrift kom frem til at jeg over en periode på 2 måneder var i stand til å jobbe 43 t/uken gjennomsnittlig. Jeg fikk muligheten til å utprøve dette fordi jeg skrev undervisningsmateriale for Cappelen Damm Akademisk, noe som ga meg blod på tann ift å kunne ta dette videre. 

Derfor undersøker jeg nå mulighetene for å studere. Noe NAV Ufør fortalte meg i går er helt uproblematisk. Utfordringen ligger derimot økonomisk, siden jeg ligger under livsoppholdelsesnorm og mottar supplering fra sosialtjenesten. For det er dyrt å studere! 

Jeg vil likevel forsøke alt for å kunne få avlagt eksamen (vår 2020) i EXPHIL, JUS1111 og JUS1211, og har begynt selvstudium allerede nå da jeg har kommet over en del podcaster fra UiO. Prisen for denne herligheten har jeg dessverre ikke råd til, og jeg har sendt spørsmål til NAV Ufør nå - ift støtte - men regner med de ikke dekker det. 

Ønsker derfor å høre om dere vet om noen andre muligheter? Hva med legater? Og er det noen her i samme situasjon som har funnet gode løsninger? 

For dette vil jeg virkelig. Kjenner det kribler i hele kroppen bare jeg setter på en podcast.

Tanken bak utdanningen er å kunne skrive undervisningsmateriale i bokform, da det stort sett krever utdannelse. De 18 tekstene, med oppgaver, jeg utformet, var for en digital ressurs for norskopplæring, og der krevdes ingen utdanning. Den erfaringen har gjort at jeg har lyst til å få et yrke ut av det, slik at jeg kan være i jobb selv om jeg er syk. For slik situasjonen er nå er det kunne arbeid hjemmefra som er en mulighet. 

Takker for alle innspill!

Jeg vet ikke om jeg treffer helt riktig angående dine ønsker. Men med tanke på å utforme undervisningsmateriale så kan jo noe innenfor pedagogikk være et sted å begynne. I forhold til slike utdanninger så finnes det både nettbaserte studium, og deltidsstudium (samlingsbasert). Mulig det finnes bedre ideer men er en tanke :)  Alle høgskoler/universitet skal ha en kontakttjeneste for tilrettelegging også. For eksempel (det kommer forsåvidt an på studiet man tar) enkelte har man mulighet til å få en individuelt tilpasset studieplan. 

Fant en grei oversikt her:

https://www.ung.no/utdanning/houtd/977_Rettigheter_i_høyere_utdanning_for_personer_med_nedsatt_funksjonsevne.html

En mulighet til, er at NAV kan i avtale med utdanningsinstutisjonen gjøre avtale om mentor. Dette er ikke nødvendigvis relevant for deg, det må du avgjøre, men tenkte det var verdt å nevne. 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Tiltak+for+a+komme+i+jobb/Relatert+innhold/mentor

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...