Gå til innhold

Bør jeg være bekymret for dette barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått hørt av min samboer at jeg har en tendens til å bli overhysterisk og bekymrer meg for "ingenting". Jeg vil fortelle litt om et barn som bor i mitt nabolag , som jeg da altså bekymrer meg for. Jeg lister opp noen punkter for dere her... 

- 5 år, sitter inne i all slags vær etter barnehage og i helger. I går var det 25 grader, barnet var ikke ute i det hele tatt. Andre barn i nabolaget hadde vannkrig og badet. Ser de ikke på verandaen engang. 

- spiller på far sin telefon i bilen, på vei ut av bilen, på butikken osv. Hva de gjør inne i huset vet jeg ikke. 

-  Virker som hun leker bare med sin lillesøster på 2 år. Sitter ofte i vinduet å vinker til de som går forbi. Virker litt ensom. 

- Er ofte sint og frustrert, hører hun hyler veldig ofte.  

- Mor er mest opptatt av familienes to hunder og lillesøster virker det som. Ser aldri at mor og datter gjør noe sammen. Moren står som oftest på verandaen å røyker. 

Er jeg litt overhysterisk? Jeg vet jeg bekymrer meg lett, greit å høre noen synspunkter fra andre.. 

Anonymkode: 38481...d60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er overhysterisk.

Anonymkode: 6f3b3...dcc

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Sende en bekymringsmelding til bv

Anonymkode: 0f9e8...095

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av og til er det greit å passe litt mer på seg selv, og litt mindre på alle andre. 

Anonymkode: 3dd81...df2

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvsagt sende en bekymringsmelding til barnevernet. Så kan de ta en vurdering. Bedre med en melding for mye, enn en for lite.

Men har du selv barn i dette barnet sin alder, så kjenner barna kanskje hverandre fra barnehagen ? Da ville det være naturlig at ditt barn, gjerne sammen med deg, tok turen bortom, ringte på døren, og spurte om jenta ville være med ut og leke. 

En annen mulighet, hvis du ikke har barn selv, er å lufte undringen din (ikke formuler det som at du er bekymret, du bare undrer) med en av de andre mødrene/fedrene som du føler du kan stole på og som ikke ville lage en historie av noe. Dette er viktig, for rykter spres lynraskt, og er ofte basert på hva en eller annen spredde rundt av tanker.

Anonymkode: cdb0f...2b5

• Liker 9
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Sikker på at ungen ikke har en form for diagnose? En del barn med autisme takler ikke varme og støy, blir lett overstimulert og takler ikke å dra til parker, strender osv.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige. Det gjelder foreldre og barn. Ingen ting av det du nevner er noen som helst form for omsorgssvikt.

(Jeg kjenner et barn som var mye "syk" i flere år, uten at foreldrene fant ut av det, og uten at det syntes. Det artet seg slik at hun hylte mye og var mye sint og ugrei, og orket ikke gjøre noe etter barnehage/skole, lå på sofaen og så på ipad. Takket nei til badeturer, leking og is. Ble bestukket med ipad/telefon for bare å komme seg ut av huset. Utallige legetimer senere (etter at foreldrene hadde vært på cos-kurs), fant man ut at hun VAR syk, hun hadde cøliaki, som hadde gitt utmattelse blant annet. 
Barnet du nevner behøver ikke ha en diagnose av noe slag, men kanskje er hun en bedagelig type som ikke ønsker å leke ute. Vi bor i blokk, og her er det barn vi aldri ser, og barn vi ser daglig. Vi vet ingen ting om hvordan de har det). 

Anonymkode: 28e19...10c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du er overhysterisk. Ingenting av det du nevner er omsorgssvikt. Du er heller ikke der 24/7 for å følge med hva gøy denne jenta gjør til enhver tid, så pass på deg selv.

Anonymkode: 79fb6...8e3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du burde virkelig ikke gjøre noe som helst. Ikke ødelegg en familie bare pga du kjeder dritten av deg i ditt liv. Skaff deg en hobby. Barnet kan ha diagnoser du ikke vet om så sende barnevernet ditt for en sjekk kan jo bare sette en støkk i alle bare pga du kjeder ræva av deg. 

Anonymkode: a0794...2d4

• Liker 8
Skrevet

Det er selvsagt ikke optimal omsorg hvis det er sånn at barnet ikke er ute/sammen med andre uten at det er i barnehage. Men det er ikke omsorgssvikt all den tid faktisk barnet har barnehageplass.

At barnet spiller på pappas mobil i bilen fex er heller ikke omsorgssvikt. I tilfelle bedriver hele Norges befolkning omsorgssvikt. Nei nettopp, du vet ikke hva som foregår inne i huset.

Sint/frustrert og hyler ofte? Høres normalt ut...

Det siste punktet ditt, om at mor står på verandaen og røyker, gir meg litt komiske assosiasjoner til 50-tallsfilmen Støv på hjernen. Det er godt mulig at mor er ei lat sugge som er mest opptatt av røyken og hundene. Men hun er ikke alene om omsorgen her heldigvis. 

Helt ærlig tror jeg at å koble inn bv her bare vil skape flere problemer enn det løser for familien.

Hvis du virkelig bryr deg om disse folka, prøv heller å ta kontakt, vær et medmenneske og en god nabo. Ikke ei som titter bak gardina for så å kontakte bv. 

De høres litt isolerte ut sosialt sett, det kan kanskje du hjelpe til med bedre enn bv....

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvfølgelig sende en bekymringsmelding om du vil, men gjør det da ordentlig med fullt navn. Er du tøff nok så snakker du med foreldrene og uttrykker bekymring. Kanskje du heller kan prøve å strekke ut en hånd? Har du barn selv som kanskje kan invitere med barnet ut?

Ellers så synes jeg du kan virke litt overhysterisk. Vanskelig å si da dette er alt du vet og ser? Husk. Det er mye du kanskje ikke ser (som både kan være positivt og negativt). 

For alt du vet så kan: barnet ha sine utfordringer, som gjør at hun kanskje ikke er så opptatt av å være med andre barn. Kanskje de har dårlig sosialt nettverk? For alt du vet kan det også være en diagnose i bildet. Fysisk sykdom. Eller kanskje er hun sliten etter barnehage og ønsker ro og hvile? Det er slitsomt med lange dager i barnehagen og barna blir ofte slitne. 

Barn i den alderen har ofte mye frustrasjon, så at barnet hyler mye trenger virkelig ikke å bety så mye. Det er faktisk svært normalt. Det er mye mer «unormalt» hvis barn ikke protesterer. De stille barna for eksempel. 

At barnet spiller litt på telefonen ser jeg ikke på som noe problem. Det er det mange som gjør, og ofte hvis barna er slitne/lei er det mange som kobler av på denne måten. 

Anonymkode: 8fd58...8a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt bekymringsmelding til barnevernet tidligere. I dette tilfellet ville jeg definitivt ikke gjort det. Som andre skriver: folk er forskjellige, og denne oppførselen er innenfor spekteret av hva som må kunne regnes som ganske normalt.

Hadde jenta ikke gått i barnehage, kunne jeg kanskje vært bittelitt betenkt, men hun får de stimuli hun trenger der.

Anonymkode: 21ba9...02e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må være slitsomt å være så hysterisk...

Anonymkode: 5ef4b...6d8

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Du høres hysterisk ut. Hvis du er glad i unger, hva med å ringe på og tilby deg å ta med jenta ut en tur? Hvis du blir kjent med dem, finner du nok fort ut om det er noe å bekymre seg for.

Skrevet

Nei, du trenger ikke være bekymret. Det er ikke alle barn som et glad i varme og vann. Våre foretrekker å leke i kjellerstuen i denne varmen. Svalt og godt. Ville ikke meldt til barnevernet pga dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha veldig mye tid til overs for å klare finne så mange tid å henge deg opp i. Tror du bør jobbe mer så du ikke har tid til å blande deg inn i andres privatliv. Noen liker seg forresten i eget selskap. Jeg vi ha minimalt med kontakt f.eks, og kun i små doser av gangen, og ikke jevning. Folk som mener vi bør ses minst en gang i uka f.eks, orker jeg ikke å ha i livet mitt. Trives godt med egne ting og aktiviteter, og er uaktuelt å kansellere egne planer for å «gjøre noe hyggelig» sammen med andre.

Anonymkode: 3bb51...73e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skal ha veldig mye tid til overs for å klare finne så mange ting å henge deg opp i. Tror du bør jobbe mer så du ikke har tid til å blande deg inn i andres privatliv. Noen liker seg forresten i eget selskap. Jeg vi ha minimalt med kontakt f.eks, og kun i små doser av gangen, og ikke jevning. Folk som mener vi bør ses minst en gang i uka f.eks, orker jeg ikke å ha i livet mitt. Trives godt med egne ting og aktiviteter, og er uaktuelt å kansellere egne planer for å «gjøre noe hyggelig» sammen med andre.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Helgeline skrev:

Det er selvsagt ikke optimal omsorg hvis det er sånn at barnet ikke er ute/sammen med andre uten at det er i barnehage. Men det er ikke omsorgssvikt all den tid faktisk barnet har barnehageplass.

At barnet spiller på pappas mobil i bilen fex er heller ikke omsorgssvikt. I tilfelle bedriver hele Norges befolkning omsorgssvikt. Nei nettopp, du vet ikke hva som foregår inne i huset.

Sint/frustrert og hyler ofte? Høres normalt ut...

Det siste punktet ditt, om at mor står på verandaen og røyker, gir meg litt komiske assosiasjoner til 50-tallsfilmen Støv på hjernen. Det er godt mulig at mor er ei lat sugge som er mest opptatt av røyken og hundene. Men hun er ikke alene om omsorgen her heldigvis. 

Helt ærlig tror jeg at å koble inn bv her bare vil skape flere problemer enn det løser for familien.

Hvis du virkelig bryr deg om disse folka, prøv heller å ta kontakt, vær et medmenneske og en god nabo. Ikke ei som titter bak gardina for så å kontakte bv. 

De høres litt isolerte ut sosialt sett, det kan kanskje du hjelpe til med bedre enn bv....

Men hva mener du foreldrene skal gjøre da? Tvinge barnet til å være sosialt, når det ikke vil? Jeg ble tvunget til det, og ble tvunget til å gå på ting, bare for at jeg skulle ut blant andre. Skulket ofte speider, håndball, tegne/male gruppe o.l. som mamma betalte for, fordi jeg ikke ville gå. Tvang meg også til å synge i kor. Jeg hatet henne lenge for det. 

Så lenge jeg har det jeg trenger, og kan gjøre ting jeg syns er gøy, har jeg vært fornøyd.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi tre barn den yngste elsker å være ute. Han kan være ute hele dagen. Mellomste hater det! Må tvinges og mye krangling så er han ute i to min og vill inn igjen. Driver med idrett og koser Seg med det men det er inne idrett. Hva om naboene hadde meldt meg siden kun en eller to av de tre barna er ute.

Anonymkode: e40fe...d62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i bhg og har vært borti barn som hater å leke ute, har vært sånn selv da jeg var liten. La folk få lov å være forskjellige!! Alt man liksom skal «bekymre» seg over nå til dags.

For meg høres det mer ut som at du trådstarter er den som trenger hjelp her, profesjonell hjelp, ettersom du sittet hjemme og fører ned hva naboene dine gjør til enhver tid.

Anonymkode: 79fb6...8e3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...