Gå til innhold

Er det hardt å gå fra vgs til studier? Er redd jeg ikke kommer til å klare bestå studiet (eller få dårlige karakterer)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ut fra vgs for 2 år siden fra en yrkesfaglig linje (media). Jeg hadde ganske varierende karakterer siste året (alt fra 2-5) og endte opp med et snitt på 3,4 sammenlagt for alle 3. årene. Jeg hadde et opphold på 4 år mellom 2. og 3. året mitt der jeg jobbet og synes det var veldig hardt å begynne på vgs igjen, men var likevel mest motivert da jeg gikk 3. året. 

Nå skal jeg begynne å studere sykepleie og har begynt å bekymre meg litt for om jeg kommer til å klare å bestå studiet eller at jeg kommer til å få dårlige karakterer. Jeg er jo veldig motivert, interessert og jeg kjenner at sykepleie føles som rett yrke for meg foreløpig. Men jeg vet at det er ganske annerledes (og en omstilling) å studere enn det er å gå på vgs. Kravene er annerledes og det krever mye mer struktur og egenstudier (er i alle fall det jeg har blitt fortalt av venner). Også vil jeg jo i tillegg til eksamener ha praksisperioder jeg må bestå. Synes det er veldig stressende å være ny på jobb og i praksis skal man jo i tillegg til dette bevise hva man kan, lære fort og gjøre typiske sykepleie oppgaver man sannsynligvis aldri har gjort før og er usikker på. 

Noen som kan si noe om hvor hardt det er å gå fra vgs til studier? Kanskje noen som har studert sykepleie som kan si noe om hvordan kravene på studiet er og hvor vanskelig de synes studiet var/er? 

Anonymkode: 76253...2db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer arbeidskrevende å studere, var min erfaring.

På videregående jobbet jeg ikke veldig hardt og mye, men fikk gode karakterer likevel. Særlig i realfagene. 

Så når jeg begynte å studere til ingeniør var jeg ikke forberedt på hvor mye jeg måtte jobbe. 

Første året gikk med på å ha det gøy, få dårlige karakterer og bli deprimert. Andre året på å ta meg sammen og få gode arbeidsvaner. Tredje året begynte resultatene å komme, men jeg hadde mye å ta igjen. 

Så rådet er å få på plass gode arbeidsvaner og jobb mye. Bli med i kollokviegrupper og studiegrupper. Det er bedre enn å sitte alene å prøve å lære. 

Finn ut hvordan du lærer best, kanskje du vet det alt. For meg er det å notere underveis, og i etterkant organisere fagstoffet i ordlister og tankekart, og lage små presentasjoner (de fleste blir aldri vist fram). 

Lykke til, dette klarer du fint. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De fleste studiesteder har kurs i studieteknikk o.l., så utnytt det til det fulle. Skaff deg kollokviegruppe tidlig og vær på alle forelesninger.

Anonymkode: c96cd...ac0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har tatt en master og jobber nå i 5 år på et universitet i Norge i studieavdelingen og jobber dermed tett mot studenter og deres opplevelser av universiteter. 

Overgangen fra vgs til universitet kan på mange bli veldig hard og overraskende. Dette er ofte ikke fordi studiet rett og slett er alt for vanskelig for dem å klare, men rett og slett at de ikke er forberedt på endringene dette innebærer. På vgs får en mye oppfølging og du får en plan om hva du skal gjøre. Ved et universitet må du ta alle valg selv og lage dine egne planer for å studere. Om du velger å ikke jobbe de 2 første månedene av studiet for så å kjøre på før eksamen er dette helt opp til deg. Men det er nettopp dette som blir en utfordring for mange. 

Fra min erfaring kan jeg gi deg noen tips å ta med deg videre. Først og fremst er det alltid veldig mange "bli kjent" arrangementer ved studiestart, det er veldig lurt å gå på noen av disse og skaffe deg en god vennekrets, da dette hjelper stort utover studiet. Jobb også litt mer jevnt utover året, og ikke ta enorme skippertak, selv om det må sies at dette fungerer for noen. 

Sykepleierstudiene er veldig praksisorientert som du selv sier. De fleste tilbringer omtrent halve studiet i praksis. Her er det viktig at du ikke føler prestasjonspress da alle vet hvordan det var å være ny, og hovedmålet er at du skal lære i praksis perioden. Dermed er det viktig at du spør og er nysgjerrig. Før du kommer i praksis får du opplæring på roboter og lignende. Husk også at om det kommer et emne du synes er vanskelig er det aldri verdens ende om det går dårlig en gang. Du har full mulighet til å konte eksamen gratis opp til tre ganger. 

Det viser seg også ofte at karakterene dine fra vgs spiller liten rolle på hvor bra du gjør det i studiene dine ved universitetet. Det kommer av at du jobber med noe du selv synes er interesant, noe som hjelper på motivasjonene og dermed også karakterene. Husk også at det er fullt mulig å bytte studie om du synes at sykepleier ikke var helt din ting alikevel.

Lykke til med studiene dine, og husk at det er viktig å ha det gøy under studiet! 

Anonymkode: 3565c...2bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer sykepleie selv, ferdig med 1 år nå, gikk rett fra VGs til å studere. Er beinhardt men veldig gøy! Jobbet ikke hardt på VGs i det hele tatt så hadde et snitt på ca 4 men nå som student jobber jeg veldig hardt og har to a er og en b. Det handler bare om hvor mye innsats man legger i det, jeg synes dette er veldig interessant og spenennde på en helt annen måte enn norsk, naturfag osv. Masse lykke til :) ikke veldig vanskelig, men veldig arbeidskrevende. 

Anonymkode: 627b1...70d

• Liker 1
Skrevet

Det er stor forskjell, fordi man blir overlatt til seg selv mye mer. Du må "ta ansvar for egen læring" som det så fint heter. Jeg gikk fra vgs til universitetet, med 300 studenter i klassen. Jeg satt alene og var miserabel, ble ikke kjent med noen. Men så begynte jeg på sykepleien, hvor det er et mye bedre opplegg. Man blir plassert i grupper, og mer oppfølging og det er mer sosialt. Selv om det er stor forskjell fra vgs, tror jeg det går bra så lenge du er klar over forskjellene, og møter opp og deltar på opplegget 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg har tatt en master og jobber nå i 5 år på et universitet i Norge i studieavdelingen og jobber dermed tett mot studenter og deres opplevelser av universiteter. 

Overgangen fra vgs til universitet kan på mange bli veldig hard og overraskende. Dette er ofte ikke fordi studiet rett og slett er alt for vanskelig for dem å klare, men rett og slett at de ikke er forberedt på endringene dette innebærer. På vgs får en mye oppfølging og du får en plan om hva du skal gjøre. Ved et universitet må du ta alle valg selv og lage dine egne planer for å studere. Om du velger å ikke jobbe de 2 første månedene av studiet for så å kjøre på før eksamen er dette helt opp til deg. Men det er nettopp dette som blir en utfordring for mange. 

Fra min erfaring kan jeg gi deg noen tips å ta med deg videre. Først og fremst er det alltid veldig mange "bli kjent" arrangementer ved studiestart, det er veldig lurt å gå på noen av disse og skaffe deg en god vennekrets, da dette hjelper stort utover studiet. Jobb også litt mer jevnt utover året, og ikke ta enorme skippertak, selv om det må sies at dette fungerer for noen. 

Sykepleierstudiene er veldig praksisorientert som du selv sier. De fleste tilbringer omtrent halve studiet i praksis. Her er det viktig at du ikke føler prestasjonspress da alle vet hvordan det var å være ny, og hovedmålet er at du skal lære i praksis perioden. Dermed er det viktig at du spør og er nysgjerrig. Før du kommer i praksis får du opplæring på roboter og lignende. Husk også at om det kommer et emne du synes er vanskelig er det aldri verdens ende om det går dårlig en gang. Du har full mulighet til å konte eksamen gratis opp til tre ganger. 

Det viser seg også ofte at karakterene dine fra vgs spiller liten rolle på hvor bra du gjør det i studiene dine ved universitetet. Det kommer av at du jobber med noe du selv synes er interesant, noe som hjelper på motivasjonene og dermed også karakterene. Husk også at det er fullt mulig å bytte studie om du synes at sykepleier ikke var helt din ting alikevel.

Lykke til med studiene dine, og husk at det er viktig å ha det gøy under studiet! 

Unnskyld meg, men du skriver så dårlig norsk at jeg har vanskelig for å tro både at du har master, og jobber i en akademisk stilling.  Dårlig språk, manglende tegnsetting og rådgivning om et fagfelt du åpenbart ikke kjenner. (Roboter er det lite av i hverdagen til en vanlig sykepleier gitt, lurer på hva deres oppgave skal være. Så der må jeg skuffe ts, hun får ingen opplæring på robot).

Ts, så lenge du følger undervisningen og leser jevnt så har du alle sjanser til å gjøre det bra. Lag gjerne en kollokvie med andre så dere kan gå gjennom stoffet sammen, spesielt anatomi, fysiologi, farmakologi og sykdomlære er emner som egner seg for kollokvie. Praksisene er lagt opp så du gradvis gjøre flere oppgaver, ingen forventer at du skal kunne alt første dag. Men det er viktig å være fremoverlent i praksissituasjoner, altså vise interesse, ta initativ til læringssituasjoner, reflektere aktivt rundt det du oberserer og har et kritisk blikk på egne evner og ressonement. Å være i praksis er slitsomt, du blir vudert hele tiden og skal skrive læringsmål, refleksjonsnotat og praksisbeskrivelser samtidig som du leser fag. I motsetning til hva hun over sier, så får du ikke alltid så mye opplæring og praktisk trening før du skal ut i praksis. Har du en kollokviegruppe kan dere øve litt på hverandre, så føler du deg ikke så keitete første gang. En del lærere på sykepleien er dessverre håpløst utdaterte, så du kommer nok også til å oppleve at det du lærer på skolen slett ikke er sånn det gjøres i praksis.

Ikke heng deg opp i det med karakterer, gjør ditt beste og vær fornøyd med det du får. Jeg har aldri blitt spurt om karakterene mine i forbindelse med ansettelse, og har lest ekstremt mye mer fag etter jeg var ferdig utdannet enn som student. Du kan lese deg opp på det du trenger når du vet hva du vil jobbe med, så ligger basisen i bunn. Jeg hadde relativt dårlige karakterer som student, men gjorde det veldig bra i praksis. Flere på mitt kull fikk toppkarakter men fungerte dårlig i avdelingen, mens jeg ikke fikk ut kunnskapen på eksamen men fungerte veldig godt i praktis. Det eneste karakterene er relevant for er hvis du skal søke videreutdanning, men jeg kom enn på en populær videreutdanning selv med labre karakterer, da både jobberfaring, alder og annen utdanning teller. Ønsker deg masse lykke til, du skal se det går bedre enn du frykter :)

Anonymkode: 2cc7a...4da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld meg, men du skriver så dårlig norsk at jeg har vanskelig for å tro både at du har master, og jobber i en akademisk stilling.  Dårlig språk, manglende tegnsetting og rådgivning om et fagfelt du åpenbart ikke kjenner. (Roboter er det lite av i hverdagen til en vanlig sykepleier gitt, lurer på hva deres oppgave skal være. Så der må jeg skuffe ts, hun får ingen opplæring på robot).

Tror ikke du har tenkt helt over det du skriver.

Et universitet er internationalt og dermed vurdere om noen har en mastergrad eller ikke i hvor god norskkunnskapene til vedkommende er var vel litt spesielt. 

Jeg må også informere deg om at det er under halvparten av de som jobber ved et universitet som sitter i en akademisk stilling. Administrasjon, IT, drift, økonomi, innkjøp, juss osv er ikke akademikere. 

Hos oss har vi roboter sykepleierstudentene bruker til diverse opplæring på campus. Du må jo selvfølgelig ikke se for deg noe fra en film, men heller litt mer enkele robotter. Du velger jo selv å tro på det eller ikke :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du har tenkt helt over det du skriver.

Et universitet er internationalt og dermed vurdere om noen har en mastergrad eller ikke i hvor god norskkunnskapene til vedkommende er var vel litt spesielt. 

Jeg må også informere deg om at det er under halvparten av de som jobber ved et universitet som sitter i en akademisk stilling. Administrasjon, IT, drift, økonomi, innkjøp, juss osv er ikke akademikere. 

Hos oss har vi roboter sykepleierstudentene bruker til diverse opplæring på campus. Du må jo selvfølgelig ikke se for deg noe fra en film, men heller litt mer enkele robotter. Du velger jo selv å tro på det eller ikke :) 

Nok et bevist for at du faktisk skriver så dårlig at det er umulig å vite hva du vil frem til. Tenk om du rådgir en student og vekommende misforstår fordi du faktisk ikke klarer å ordlegge deg? Har du tenkt over det? Kan få katastrofale følger for studenten. Noen undervisningssteder har dukker som kan snakke, men robot er å gå litt langt i beskrivelsen. Du aner ikke hvor ts skal studere og vet dermed ikke om det er aktuelt for ham/henne. Og robot brukes ikke i hverdagen, en snakkende dukke kan heller ikke erstatte en levende person så du kan forsikre ts om opplæring før praksis.  

Anonymkode: 2cc7a...4da

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat slik satt jeg også og var redd, for 3 år siden. Nå er jeg ferdig utdannet og det gikk bedre enn jeg fryktet. Hele første året var jeg egentlig redd. Det ga seg etterhvert 🙂 Selvsagt skal du klare det.

Anonymkode: 0f894...bec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer selvfølgelig litt an på hva du gjorde på vgs og hva man skal studere. Selv gikk jeg rett fra Media og komm til å studere mer kommunikasjonsstudier. For meg var det mye lettere å studere enn å gå på vgs, så det var jo kjekt 😅.  Nå skal jeg derimot til utlandet og ta master. Det blir verre

Anonymkode: 19208...468

Skrevet

Sykepleien er vel ikke av de vanskelige studiene akkurat, så det kommer nok til å gå helt fint, såfremt de matematiske ferdighetene er noenlunde på plass, med tanke på medikamentregning :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Sykepleien er vel ikke av de vanskelige studiene akkurat, så det kommer nok til å gå helt fint, såfremt de matematiske ferdighetene er noenlunde på plass, med tanke på medikamentregning :)

Ikke av de vanskelige studiene? Har du studert det selv? Studerer selv sykepleie, og det krever innsats og mange timer med arbeid. Blir alltid irritert når jeg leser at folk «rakker ned» sykepleier utdanningen. Og når man er i praksis jobber man 80% stilling, det skal også leveres ukentlig faglig ukeplan, og faglig logg etter endt uke til både praksisveileder på skolen, samt sykepleier veileder. 

Men til TS - som flere over nevner, følg undervisningen, delta på studieteknikk kursene og bli en del av ei kollokvie gruppe. Det er alfa omega 👍🏻 Masse lykke til!

Anonymkode: b622f...3de

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke av de vanskelige studiene? Har du studert det selv? Studerer selv sykepleie, og det krever innsats og mange timer med arbeid. Blir alltid irritert når jeg leser at folk «rakker ned» sykepleier utdanningen. Og når man er i praksis jobber man 80% stilling, det skal også leveres ukentlig faglig ukeplan, og faglig logg etter endt uke til både praksisveileder på skolen, samt sykepleier veileder. 

Men til TS - som flere over nevner, følg undervisningen, delta på studieteknikk kursene og bli en del av ei kollokvie gruppe. Det er alfa omega 👍🏻 Masse lykke til!

Ikke den du snakker til, men jeg har bachelor i sykepleie og det er ikke et vanskelig studie. Krevende ja, fordi det er mye obligatorisk oppmøte og innleveringer, men ikke vanskelig. Jeg har også en mastergrad i juss, så jeg har noe å sammenligne med. 

Anonymkode: faa25...3b3

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager..? TS gav uttrykk for sterk bekymring angående hvorvidt vedkommende ville klare dette studiet. Jeg skriver som sant er at om man er motivert kommer selvsagt alle seg gjennom dette, har da ikke noe med å rakke ned på studiet å gjøre. Eneste mulige skjær i sjøen er ev. dyskalkuki eller lignende, da hjelper ikke nødvendigvis den sterkeste motivasjon. Eller du vil fortelle TS at det er all grunn til å være bekymret fordi det er så vanskelig? :)

Det finnes mange studier som slett ikke alle vil kunne komme seg gjennom, fordi det gjerne krever talent innen visse felt og/eller en helt annen form for innsats. Men siden du mener sykepleien er så vanskelig kan du jo liste opp de studier av en lignende varighet innen høyre utdanning som du mener er vesentlig enklere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...