Gå til innhold

Kan man "forbedre" stemmen sin?

Fremhevede innlegg

Gjest Gulltopp
Skrevet

Ikke til å lære å synge altså, men bare til å prate med. Jeg har fått kommentarer på at jeg har veldig lys stemme, og at jeg bør "legge den ned" slik at jeg ikke piper. Altså at jeg bør snakke høyere (som i volum eller hva man nå kaller det), men samtidig lavere (som i tone).

Lar sånt seg gjøre (jeg er antagelig tonedøv), eller må folk bare godta stemmen min slik den er? Noen sier den er helt normal og fin, andre kaller den ulyd, og selv er jeg altså såpass tonedøv at jeg ikke har noen formening om saken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke være "tonedøv" for å misoppfatte hvordan stemmen din høres ut for andre - alle hører stemmen sin annerledes "inne i hodet" enn slik den kommer ut for andre.

Jeg vet ikke om det direkte går an å gjøre noe med, men for å få mer volum og "dybde/tyngde" i stemmen, er det viktig å puste dypt, med magen.

Gjest Melk
Skrevet

Om man snakker veldig høyt sliter man mer på stemmebåndene. Vet at det jobber folk som hjelper folk med å senke stemmen.

Gjest Gulltopp
Skrevet

Melk, er det logoped du mener? Mulig jeg etter hvert kommer til å prøve en sånn, dersom jeg ikke klarer å fikse ting på egen hånd.

Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal klare å snakke med høy stemme og lavt tonelag samtidig, for når jeg skal heve stemmen, fyker også tonelaget opp, og da blir det piping. :-?

Gjest Melk
Skrevet

Nei, tror ikke de er logopeder, er ikke helt sikkert. det er den teknikken de skal lære deg, for det går mye på vane.

Skrevet
Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal klare å snakke med høy stemme og lavt tonelag samtidig' date=' for når jeg skal heve stemmen, fyker også tonelaget opp, og da blir det piping. :-?[/quote']

Som sagt, så har pusteteknikk mye å si.

Det er sikkert flere faktorer som spiller inn, men måten man puster på har svært mye å si for om stemmen får dybde, eller om den blir puslete/pinglete/pipete.

Da jeg en gang skulle lære å snakke høyt, for store forsamlinger, ble jeg fortalt dette - og det fungerer.

Å puste dypt ut og inn før man sier noe (dette blir automatisk etterhvert, så du slipper å forberede deg før du skal si noe hver gang :wink: ), og fortsette med rolig og dyp pust.

Dersom du ikke gjør det fra før, da. Det er ihvertfall ganske vanlig at folk som "puster med brystkassen" snakker i fistel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har en venninne som har litt problemer, og hun har en veldig skingrende, lys stemme. Det virker som om hun ikke våger å trekke pusten ordentlig før hun snakker, og da blir det en blanding av pip og skrik (stemmen høres egentlig ganske klagende ut)...

Jeg har selv hatt lav selvsikkerhet i yngre år. Som voksen har jeg fått tilbakemelding på at stemmen min har forandret seg merkbart til det bedre.

Og dette setter jeg også helt i sammenheng med hva Theo sa om å trekke pusten godt.

Jeg er nå rolig og avbalansert, og da "tetter ikke halsen seg" og lager pipe/sytestemme.

Gjest the imp
Skrevet

Jeg har hatt problemer med stemmen min, pga sykdom. Jeg har vært to ganger hos logoped, og skal en gang til. Der lærer jeg hvordan jeg skal bruke stemmen, pusteteknikker osv for at stemmen skal komme i et riktig leie, slite minst mulig på stemmebåndene og holde lengst mulig.

Gjest gjest1
Skrevet

Kan jeg spørre om noe jeg kom på i denne tråden?

Når du hører stemmen din på film/båndopptak, er det slik den høres ut i ordentligheten?

For hvis det må jeg nok hete mikke mus :(

Gjest Formosiss
Skrevet

En logoped kan nok hjelpe.

Logopeder var veldig "in" på barneskolen der jeg gikk, og alle med det lærerne anså som "talefeil" ble sendt dit, være seg samtykke fra foreldre eller ei. Jeg ble sendt dit for å lære å si en ren s - jeg lespet nemlig. Jaja. Det funket ikke så veldig godt, det som faktisk funket var å få regulering ;-)

Skrevet
Når du hører stemmen din på film/båndopptak, er det slik den høres ut i ordentligheten?

For hvis det må jeg nok hete mikke mus :(

Tror ikke du er den eneste med den følelsen. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...