Gå til innhold

Leiekontrakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke om jeg spør på rett plass men jeg har et spørsmål 

vi har skrevet under en leiekontrakt med innflytning om 4mnd. Det har seg sann at av ulike grunner kan vi ikke leie den alikevell, har vi «lov» å si leie avtale opp før vi har tatt over? Kan vi få noe konflikt med huseier på denne fronten? 

Anonymkode: 5cff2...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står i kontrakten hvordan det er med oppsigelse. 

Det er jo vanlig med tre måneder oppsigelsestid, men det er flere muligheter. 

Det vanlige er at dere betaler ut oppsigelsestiden, eller til utleier får leid ut til noen andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan måtte risikere å betale for oppsigelsestiden fra da dere egentlig skulle overta. Altså muligens 3 måneder som er det vanlige. 

Anonymkode: 76412...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

vi har skrevet under en leiekontrakt med innflytning om 4mnd. Det har seg sann at av ulike grunner kan vi ikke leie den alikevell, har vi «lov» å si leie avtale opp før vi har tatt over? Kan vi få noe konflikt med huseier på denne fronten? 

en voksen og redelig menneske vil jeg si godtar det at dere kan si opp leiekontrakten. Uten å betale mellomlegg. Fordi her har utleier virkelig god tid å finne en ny. Og det står det skrevet tydelig i reglene.

En ting er at jeg ikke skjønner at dere har tatt et sånt valg. 

Men det beste tipset er at du ringer og avklarerer med utleier. 

Endret av Egenskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si ifra fort som fy. Utleier burde rekke å finne en ny. Dersom kontrakta deres starter om 4 mnd, og dere sier opp nå og har 3 mnd oppsigelse, så går vel oppsigelsestiden ut før kontrakten i det hele tatt starter? 

Anonymkode: bcf20...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der er ikke angrerett eller muligheter på leiekontrakter. 

Anonymkode: d0cba...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men selvfølgelig. Utleier kan bli irritert. Det hadde jeg blitt.

Med mindre dere sitter med en tidsbestemt kontrakt uten mulighet for oppsigelse da... Da sitter dere litt mer i saksa. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ann på , men snakk med utleier. Er det vanlig standard kontrakt så må dere faktisk bo der i 12 måneder og kan si opp først når dere har bodd i 9 måneder. Det er det mest vanlige. Men så kommer det jo ann på utleier om han syntes det er greit. Men i utgangspunktet så kan dere ikke ombestemme dere, en kontrakt som dette er juridisk bindende

Anonymkode: b17ff...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ann på , men snakk med utleier. Er det vanlig standard kontrakt så må dere faktisk bo der i 12 måneder og kan si opp først når dere har bodd i 9 måneder. Det er det mest vanlige. Men så kommer det jo ann på utleier om han syntes det er greit. Men i utgangspunktet så kan dere ikke ombestemme dere, en kontrakt som dette er juridisk bindende

Anonymkode: b17ff...d6c

Ja det er nok det som kommer til å skje, men synest det går an å være litt menneskelig og forståelig, vi har et barn inn i bildet og ting går ikke alltid helt som planlagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er nok det som kommer til å skje, men synest det går an å være litt menneskelig og forståelig, vi har et barn inn i bildet og ting går ikke alltid helt som planlagt

Det går an å være seriøs og pålitelig også. 

Anonymkode: 86bb9...d92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går an å være seriøs og pålitelig også. 

Anonymkode: 86bb9...d92

Nå vet jeg ikke helt om du har barn selv men det er ikke alltid man bestemme hva som skjer her i livet

barnets behov kommer faktisk først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare vær ydmyk (og rask!), beklag situasjonen så går det nok bra. Altså, han blir nok litt frustrert, men kanskje dere kan bli enige om noe. I verste fall må du si opp som i et vanlig leieforhold og betale ut oppsigelsestiden. 

Anonymkode: 4658b...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men ts, har du tidsbestemt kontrakt eller tidsubestemt? Det er ganske vesentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...