Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å takke nei til HS-besøk etter fødsel? Hvis nei, hvorfor ikke og hva kan konsekvensene være?

Enkelte bor i små hybler den første tiden etter fødsel og ønsker ikke å gi dårlig inntrykk til HS.

Anonymkode: a91d0...968

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig, det er bare et tilbud. Du kan også takke nei til hele helsestasjon- opplegget og bare gå til legen for legekontroller og vaksiner. 

Anonymkode: 64fc1...b3a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Rydd og vask før fødselen. Be om hjelp av venner og familie, om nødvendig, selv om det er flaut.

Anonymkode: 8effa...342

• Liker 2
Skrevet

Det er bare et tilbud, du kan selvfølgelig dra til helsestasjonen istede. Men helsesøster reagerer ikke på at du bor i en hybel, det er ikke det som er viktig. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er et helt frivillig tilbud. Men om du ikke ønsker hjemmebesøk, så bør du komme deg til helsestasjonen eller lege så du får veid barnet etter hjemkomst. 

Forøvrig er ikke helsesøster der for å bedømme hjemmet ditt, og med mindre det ser helt uegnet ut for mennesker å bo der, så bryr de seg ikke. De er der for å se til deg og barnet, veie og være tilgjengelig om du har spørsmål. 

Anonymkode: c1aba...8e2

• Liker 8
Skrevet

Jeg har takket nei til hjemmebesøk. Har ikke hatt behov for det. Har reist hjem fra sykehuset raskt. Barna har vært i form og ammingen gikk bra. Jeg var ofte på helsestasjonen og veide barna for å sjekke at de ikke gikk ned i vekt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan takke nei til hjemmebesøk, du kan komme på helsestasjonen i stedet! Men husk at det ikke betyr noen ting om du har det trangt, rotete el, det er babyen og foreldrene helsesykepleier vil snakke med, og høre hvordan det går! Jeg har gått på hjemmebesøk i nesten 20 år og kan kun huske en gang jeg har reagert, og da var det skittent slik det blir når du ikke har vasket på veldig, veldig lenge! 

Anonymkode: 62406...5c5

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig kan man si nei, det gjorde jeg. Var så mye på farten jeg og ofte innom helsestasjonen siden den lå i byen så jeg gjorde det som var best for meg, som man skal. ;)  

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan takke nei til hjemmebesøk, du kan komme på helsestasjonen i stedet! Men husk at det ikke betyr noen ting om du har det trangt, rotete el, det er babyen og foreldrene helsesykepleier vil snakke med, og høre hvordan det går! Jeg har gått på hjemmebesøk i nesten 20 år og kan kun huske en gang jeg har reagert, og da var det skittent slik det blir når du ikke har vasket på veldig, veldig lenge! 

Anonymkode: 62406...5c5

Jeg fikk at det ikke var godt nok planlagt hjemme, vi hadde pumpe, flasker, bleier, klær, seng, babynest, badekar, stellebord  ja alt en baby trenger og de trenger ikke all verdens når de er nyfødt, også klaget de på skittent enda mormor hadde vært og vasket der når vi var var sykehuset, og hu har støv på hjernen. Jordmor var der samme dag og var irritert for at de meldte bekymring da hu ikke så noe galt. Så kan godt forstå at noen vil takke nei til det. Jeg selv takker nei til det neste gang og bare får besøk av jordmor istede 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Maaaddepaaadde skrev:

Jeg fikk at det ikke var godt nok planlagt hjemme, vi hadde pumpe, flasker, bleier, klær, seng, babynest, badekar, stellebord  ja alt en baby trenger og de trenger ikke all verdens når de er nyfødt, også klaget de på skittent enda mormor hadde vært og vasket der når vi var var sykehuset, og hu har støv på hjernen. Jordmor var der samme dag og var irritert for at de meldte bekymring da hu ikke så noe galt. Så kan godt forstå at noen vil takke nei til det. Jeg selv takker nei til det neste gang og bare får besøk av jordmor istede 😊

Hvem meldte bekymring til hvem?

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem meldte bekymring til hvem?

Helsesøster meldte bekymring til barnevern. 

• Liker 1
Skrevet

Vi boddei en leilighet på 37 kvm etter fødsel, det falt ikke oss inn og si nei til besøk av helsesøster av den grunn. Det var deilig å få besøk hjemme framfor å måtte dra ut :)

hun veide barnet, ga litt ammeveiledning og pratet om føselen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å takke nei til HS-besøk etter fødsel? Hvis nei, hvorfor ikke og hva kan konsekvensene være?

Enkelte bor i små hybler den første tiden etter fødsel og ønsker ikke å gi dårlig inntrykk til HS.

Helsesøster hjem er et tilbud til mor og familien. Ønsker du ikke kontroll og oppfølging til beste for deg selv og ditt barn, så takker du nei. 

Uansett hvor trangt du bor, så vil nok helsesøter kjenne til dette fordi alle boliger har nå eget nummet. Så jeg synes din begrunnelse for å takke nei er å gjøre et dårlig valg. 

Anonymkode: dbb3c...24c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer for å undersøke babyen, sjekke vekt og hodemål, opprette kontakt med foreldrene, gi info og det de måtte ønske av veiledning (f.eks. amming). Har aldri reagert negativt på et hjem. Du kan takke nei og be om førstegangskonsultasjon på helsestasjonen istedet. Noen foretrekker det. 

Lykke til med baby og barseltiden! 😊

Anonymkode: 782b7...bd6

• Liker 5
Skrevet

Med andremann så bodde vi sammen med svigermor. Vi var iferd med å flytte inn og sviskemos var i ferd med å flytte ut, så det så virkelig ikke ut. Dobbelt sett av møbler og flyttekasser stablet over alt. Komplett kaos. 

Det gikk bra det altså. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Maaaddepaaadde skrev:

Dette er jo ikke noen grunn for andre å takke nei til hjemmebesøk. Høres veldig søkt ut at det du beskriver ble meldt inn som bekymring, for å være ærlig. Da må denne helsesøsteren ha hatt det travelt med å melde inn 9 av 10 hjem hun besøker. 

Anonymkode: c1aba...8e2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Har aldri hatt besøk av HS, bruker lege pga HS her er en sladrekjærring

Anonymkode: 5d942...8ba

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Marimba skrev:

Med andremann så bodde vi sammen med svigermor. Vi var iferd med å flytte inn og sviskemos var i ferd med å flytte ut, så det så virkelig ikke ut. Dobbelt sett av møbler og flyttekasser stablet over alt. Komplett kaos. 

Det gikk bra det altså. 

Sviskemos, nytt navn på svigermor? :hoho:

Anonymkode: dbb3c...24c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Marimba skrev:

Det gikk bra det altså. 

Jeg har hørt og lest mye rare navn om svigermor, men denne tok kaka! 

(Skjønner at det var en feil altså.)

Anonymkode: 64fc1...b3a

• Liker 2
Skrevet

:skratte:oisann! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...