Gå til innhold

Pauser styrketrening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg trener styrke har jeg veldig lite pauser. Bruker jeg to apparater eller 2 øvelser har jeg ingen pauser. Men ser alle rundt meg på treningssenteret ha lange pauser mellom hver rep. Jeg "kommer" meg alltid fort igjen uansett hva slags trening og alltid vært slik. 

Jeg løfter tungt og få rep - mellom 6-10 rep. Løfter til jeg ikke klarer mer, tar noen sek pause og tar en ny runde. 

Men burde jeg ha lengre pauser? Gjør jeg det helt galt? 

Anonymkode: 62a9d...dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 25.7.2019 den 20.59, AnonymBruker skrev:

Jeg løfter tungt og få rep - mellom 6-10 rep. Løfter til jeg ikke klarer mer, tar noen sek pause og tar en ny runde. 

Jeg skjønner ikke helt. Etter noen sekunders pause, så klarer du å gjenta et sett med nye 6-10 reps med den samme vekta? Da har du ikke trent til utmattelse i utgangspunktet, selv om du tror det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt feil ut, om du løfter nok vekt bør du ha ca 2-3min+ mellom hvert sett. Men ingen fasitsvar, men noe hvile bør man ha for å kunne prestere igjen.

Anonymkode: 7994f...2ad

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Jeg skjønner ikke helt. Etter noen sekunders pause, så klarer du å gjenta et sett med nye 6-10 reps med den samme vekta? Da har du ikke trent til utmattelse i utgangspunktet, selv om du tror det.

Jeg har ikke sjanse å ta fler, kroppen begynner å skjelve og det er umulig å ta en til. Siste runde øker jeg vekten og tar da dermed mindre rep. 

Jeg er slik med alt jeg gjør av trening. Kan trene hardt vær dag uten problemer og kommer meg svært raskt. Presser meg langt. Har tidligere trent på toppnivå med enorm fremgang, så vet hvordan det er å presse seg. Flere ganger kastet jeg opp under trening. Tatt ut på landslaget i idretten jeg holdt på med i ung alder. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres litt feil ut, om du løfter nok vekt bør du ha ca 2-3min+ mellom hvert sett. Men ingen fasitsvar, men noe hvile bør man ha for å kunne prestere igjen.

Anonymkode: 7994f...2ad

Bruker jeg samme muskler på settet etter hverandre så har jeg noen sek pause, toppen 30 sek. Har jeg 2 ulike sett med 2 ulike muskelgruppe har jeg ikke pause. Men det ser jeg andre gjør også. 

Skrevet (endret)

Mange veier til Rom :)

Høres ut som om du tildels trener såkalt rest paused sets. Betyr f.eks at man tar rundt 10 reps, så 10-15 dype pust og 3-4, så 10-15 nye pust og 2-3 reps til for å skvise ut alt. En av de mest anbefalte metodene, fritt etter Dante Trudels såkalte DC-(Doggcrapp) Training. Kan leses mer om f.eks her :)

https://www.tigerfitness.com/blogs/workouts/doggcrapp-training-101-guide

http://www.simplyshredded.com/a-load-of-doggcrapp-is-dante-trudels-doggcrapp-training-system-the-next-big-thing-in-bodybuilding.html

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Mange veier til Rom :)

Høres ut som om du tildels trener såkalt rest paused sets. Betyr f.eks at man tar rundt 10 reps, så 10-15 dype pust og 3-4, så 10-15 nye pust og 2-3 reps til for å skvise ut alt. En av de mest anbefalte metodene, fritt etter Dante Trudels såkalte DC-(Doggcrapp) Training. Kan leses mer om f.eks her :)

https://www.tigerfitness.com/blogs/workouts/doggcrapp-training-101-guide

http://www.simplyshredded.com/a-load-of-doggcrapp-is-dante-trudels-doggcrapp-training-system-the-next-big-thing-in-bodybuilding.html

Tusen takk for linkene. Det er noe i den duren ja 😊

Da er det kanskje ikke så galt likevel. Jeg har hatt enorm fremgang både når det kommer til styrke og fettprosenten. Gått mye ned i fettprosent samt økt muskelmengden godt. Gått ned 3 størrelser i klær, men vekten er så og si det samme. Trener ca 3-4 dager med styrke i tillegg til løping senere på dagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...