Gå til innhold

Hva har jeg krav på som "alenemor"? (Delt omsorg!)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga. Samlivsbrudd blir jeg nå "alenemor" (delt omsorg 50/50 og samvær skal jeg ha 60 prosent og han 40 prosent). Detaljer for ordens skyld: 2 barn på 10 år, vi flytter i samme skolekrets og han tjener ca. 250000kr mer enn meg. Begge har fast jobb. 

Hva har jeg krav på? Tross fulltidsjobb har jeg liten inntekt (helsevesenet), så hver krone teller. Skriver som anonym siden samlivsbruddet er ikke offentlig, og jeg har venninner her på KG :)

Anonymkode: d72d2...709

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe! 

Anonymkode: 71f1c...47a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pga. Samlivsbrudd blir jeg nå "alenemor" (delt omsorg 50/50 og samvær skal jeg ha 60 prosent og han 40 prosent). Detaljer for ordens skyld: 2 barn på 10 år, vi flytter i samme skolekrets og han tjener ca. 250000kr mer enn meg. Begge har fast jobb. 

Hva har jeg krav på? Tross fulltidsjobb har jeg liten inntekt (helsevesenet), så hver krone teller. Skriver som anonym siden samlivsbruddet er ikke offentlig, og jeg har venninner her på KG :)

Anonymkode: d72d2...709

Krav på fra hvem ? Du har krav på en ekstra barnetrygd, mulig redusert barnehage betaling og bidrag fra fra utregnet ifra prosent han har samvær

Anonymkode: 37b75...05a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du barnet litt mer får du litt barnebidrag men ingenting utover det. 

Anonymkode: 53bbf...841

• Liker 4
Skrevet

Du har krav på en ekstra barnetrygd per barn. 

Utover det har du vel krav på noe barnebidrag fra far, dette kan regnes ut på Nav sin bidragsutregner. Det er vanlig å inngå en privat avtale om barnebidrag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lillyvally skrev:

Utover det har du vel krav på noe barnebidrag fra far, dette kan regnes ut på Nav sin bidragsutregner. Det er vanlig å inngå en privat avtale om barnebidrag. 

Du har krav på en ekstra barnetrygd, ikke pr.barn. Så har du to barn får du for 3 . En kan både inngå privat, eller via Nav så de hjelper med å regne ut og sørge for at det går rett for seg . Kommer helt ann på hvor vrang den ene parten er

Anonymkode: 37b75...05a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har kun krav på utvidet barnetrygd fra staten, ikke noe mer. Skaff deg en ekstrajobb hvis du tjener så dårlig.

Anonymkode: 528c6...8a1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke får ordentlige svar her, TS, foreslår jeg at du kontakter NAV og spør der.

Anonymkode: a900b...5b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skattebetalerne har krav på at vi slipper å betale for gildet. Hverken mer eller mindre... 

Anonymkode: 2f4b8...256

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Barna er for store til at du kan få overgangsstønad. (8år) Eller «hvis barnet ditt krever særlig tilsyn på grunn av funksjonshemning, sykdom eller store sosiale problemer, kan du på visse vilkår få overgangsstønad fram til barnet fyller 18 år.»

Utvidet barnetrygd kan du søke om. Mulig denne blir delt da dere har delt. Bidrag kan dere avtale dere imellom privat eller betale nav for å sette opp summen. 

Man har ikke KRAV, man kan søke.

Anonymkode: bc5ce...d35

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skattebetalerne har krav på at vi slipper å betale for gildet. Hverken mer eller mindre... 

Disse barna er bra for Norge. Vi må se sånn på det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som eksempel:

Her har vi delt omsorg. Stort sett har vi barna annen hver uke, men vi er fleksible. Det vil si at noen måneder er barna mest hos meg og andre måneder er de mest hos far. 

Far betaler bidrag da han tjener ca 200000 mer enn meg. Vi har privat avtale der far dekker sin del av barnehageregningen + andre faste utgifter til barna. I tillegg får jeg en sum som skal dekke hans andel av klær, utstyr osv som barna trenger når de er hos meg. 

Vi har utvidet barnetrygd, så vi får en ekstra barnetrygd per barn. Vi deler trygden mellom oss, så det er litt i overkant av 2000kr på hver per måned. Barna har folkeregistrert adresse hos meg - og jeg søker redusert barnehagebetaling én gang per barnehageår. Da betaler jeg 6 prosent av inntekten min + kostpenger.

Anonymkode: 76433...f98

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du ikke får ordentlige svar her, TS, foreslår jeg at du kontakter NAV og spør der.

Hun har fått ordentlige svar; Hun får KUN utvidet barnetrygd, og ingenting mer, og det er akkurat det samme NAV vil si.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har fått ordentlige svar; Hun får KUN utvidet barnetrygd, og ingenting mer, og det er akkurat det samme NAV vil si.

Så vidt jeg har forstått er utvidet barnetrygd det at man får en ekstra barnetrygd i forhold til antallet barn man har. Altså har man to barn, får man barnetrygd for tre.

I denne tråden påstås det at man får dobbelt opp av barnetrygd, altså barnetrygd for fire, om man har to barn. Jeg tror det er feil, selv om jeg ikke vet om det kan finnes situasjoner der dette faktisk stemmer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har utvidet barnetrygd, så vi får en ekstra barnetrygd per barn. Vi deler trygden mellom oss, så det er litt i overkant av 2000kr på hver per måned. Barna har folkeregistrert adresse hos meg - og jeg søker redusert barnehagebetaling én gang per barnehageår. Da betaler jeg 6 prosent av inntekten min + kostpenger.

Anonymkode: 76433...f98

Hvordan i alle dager er dere de eneste i Norge som får dobbel barnetrygd per barn? Alle andre som er alene med barn får en barnetrygd mer enn de har barn. Jeg får altså tre siden jeg har to barn.

Anonymkode: 76cfe...821

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg har forstått er utvidet barnetrygd det at man får en ekstra barnetrygd i forhold til antallet barn man har. Altså har man to barn, får man barnetrygd for tre.

I denne tråden påstås det at man får dobbelt opp av barnetrygd, altså barnetrygd for fire, om man har to barn. Jeg tror det er feil, selv om jeg ikke vet om det kan finnes situasjoner der dette faktisk stemmer.

Det er feil. Man får kun én ekstra barnetrygd. Hun har 2 barn og vil få for 3. Sliter hun fortsatt med økonomien så må hun jobbe mer.

NAV slenger ikke med penger rundt seg lenger som de en gang gjorde.

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis han tjener mye mer enn deg, må han betale barnebidrag selv om dere har like mye samvær. Har dere tilnærmet lik inntekt, blir det derimot ikke noe bidrag fra noen. Når barna har delt bosted tror jeg det er vanlig å dele barnetrygden.

Det finnes ingen spesielle stønader når dere skal ha delt samvær og barna er såpass store. Så du bør vurdere å bytte jobb eller få et billigere sted å bo dersom økonomien er stram.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Lillyvally skrev:

Nei, ho får kun summen for ein ekstra barnetrygd. Eg har to barn, og får for eit barn ekstra. Ikkje dobbel. 

Anonymkode: 0f176...8d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ho får kun summen for ein ekstra barnetrygd. Eg har to barn, og får for eit barn ekstra. Ikkje dobbel. 

Men skal ikke barnetrygden deles likt på mor og far? Så ts får trygd for 1.5 barn? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det var jeg ikke klar over, beklager for feil svar fra meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...