AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #1 Skrevet 25. juli 2019 Jeg har leid en leilighet som nå skal leveres tilbake til utleier. En liten del av gulvet(20*20 cm) har en misfarging(svarte striper på laminat). Jeg er usikker på om jeg er ansvarlig for skaden eller om den var der allerede da jeg flyttet inn. Jeg oppdaget ikke misfargingen før jeg flyttet på en møbel som stod der allerede ved innflyttingen. Om utleier mener at skaden skal fikses og at jeg er ansvarlig. Er det da jeg eller utleier som har bevisbyrden? Jeg tok ikke bilder av leiligheten ved innflytting og jeg er heller ikke sikker på om jeg er ansvarlig for skaden. Anonymkode: 5522a...dce
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Skrevet 25. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har leid en leilighet som nå skal leveres tilbake til utleier. En liten del av gulvet(20*20 cm) har en misfarging(svarte striper på laminat). Jeg er usikker på om jeg er ansvarlig for skaden eller om den var der allerede da jeg flyttet inn. Jeg oppdaget ikke misfargingen før jeg flyttet på en møbel som stod der allerede ved innflyttingen. Om utleier mener at skaden skal fikses og at jeg er ansvarlig. Er det da jeg eller utleier som har bevisbyrden? Jeg tok ikke bilder av leiligheten ved innflytting og jeg er heller ikke sikker på om jeg er ansvarlig for skaden. Anonymkode: 5522a...dce Dette er en sak som må vutderes i hvert enkelt tilfelle. Du skulle tatt bilder av boligen da du flyttet inn, det har du ikke gjort, men har utleier tatt bilder og flyttet på møbelet? Ta nå i alle fall bilder av alt i boligen etter at du har vasket ut og før du leverer nøkler. Det smarteste er at du går igjennom leiligheten og får vask m.m. godkjent skriftlig før du leverer nøkler. Du kan fint lage et word dokument der du skriver huseiers navn og lager til at han skal sitere på at nøklene er levert tilbake og at utvask m.m. er godkjent. Da stiller utleier svakt om han i ettertid kommer på andre tanker. Jeg tror jeg i tillegg ville vært så slu at jeg satte møbelet tilbak der det stod ved innflytting. Anonymkode: d7996...66e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette er en sak som må vutderes i hvert enkelt tilfelle. Du skulle tatt bilder av boligen da du flyttet inn, det har du ikke gjort, men har utleier tatt bilder og flyttet på møbelet? Ta nå i alle fall bilder av alt i boligen etter at du har vasket ut og før du leverer nøkler. Det smarteste er at du går igjennom leiligheten og får vask m.m. godkjent skriftlig før du leverer nøkler. Du kan fint lage et word dokument der du skriver huseiers navn og lager til at han skal sitere på at nøklene er levert tilbake og at utvask m.m. er godkjent. Da stiller utleier svakt om han i ettertid kommer på andre tanker. Jeg tror jeg i tillegg ville vært så slu at jeg satte møbelet tilbak der det stod ved innflytting. Anonymkode: d7996...66e Jeg vet ikke om utleier har tatt bilder. Men hva om ingen av oss har bilder? Hva skjer da? Jeg skal få vask godkjent før jeg leverer nøklene. Jeg kan ikke sette møbelet slik det stod ved innflytting. Møbelet tilhører ikke utleier, men tilhørte forrige leietaker som spurte meg på visning om jeg ville ha kommoden. Jeg sa ja, uten å sjekke under om det var gjemt noen skade under den. Nå skal jeg flytte ut og må kaste kommoden for utleier vil ha alt som ikke er hans fjernet. TS Anonymkode: 5522a...dce
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #4 Skrevet 25. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om utleier har tatt bilder. Men hva om ingen av oss har bilder? Hva skjer da? Jeg skal få vask godkjent før jeg leverer nøklene. Jeg kan ikke sette møbelet slik det stod ved innflytting. Møbelet tilhører ikke utleier, men tilhørte forrige leietaker som spurte meg på visning om jeg ville ha kommoden. Jeg sa ja, uten å sjekke under om det var gjemt noen skade under den. Nå skal jeg flytte ut og må kaste kommoden for utleier vil ha alt som ikke er hans fjernet. TS Anonymkode: 5522a...dce Sier utleier noe om flekken så forklarer du han det samme som er skrevet her. Ærlighet varer som regel lengst. Ikke umulig at den andre da har laget flekken. Kan det være lekkasje fra utsiden eller fra rør i leiligheten? Eller er det avfarging fra et teppe eller møbel? Anonymkode: d7996...66e 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #5 Skrevet 25. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Sier utleier noe om flekken så forklarer du han det samme som er skrevet her. Ærlighet varer som regel lengst. Ikke umulig at den andre da har laget flekken. Kan det være lekkasje fra utsiden eller fra rør i leiligheten? Eller er det avfarging fra et teppe eller møbel? Anonymkode: d7996...66e Jeg vet egentlig ikke hvordan misfargingen har oppstått. Tror ikke det er fra utsiden eller noen rør for skaden er ikke helt inntil veggen. Planen min er å være ærlig og si jeg ikke vet. Men lurer mest på hvem som da må betale for skaden. Selv om jeg ikke vet at jeg er uskyldig så betyr jo ikke det at jeg ønsker å legge ut for skaden om jeg ikke må. Utleier har for øvrig allerede gitt oss depositumet tilbake så virker i hvert fall ikke som om han har visst om skaden og hatt planer om å legge skylden på oss. TS Anonymkode: 5522a...dce
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #6 Skrevet 25. juli 2019 Prøv om stripene går vekk med supersvamp. Kanskje det er alt som skal til. Anonymkode: 41bcc...ce2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 Når du leier en leilighet trenger den ikke leveres tilbake i samme stand. Helt normal slitasje på grunn av bruk er ikke noe du skal være erstattningspliktig for. Dersom du skader leiligheten er du ansvarlig. Det er viktig å skille mellom slitasje og skader. Det høres ikke ut som om dette er noe sak. Utleier må fremme et krav til deg og grunngi/dokumenterer hva og hvorfor han krever erstattning. Dersom du er uenig forblir depositumet på konto til tvisten er løst. Er du en som leier leilghet er det alltid en fordel å være medlem i leieboerforeningen. Da har du alltid juridisk hjelp dersom du skulle få problemer med utleier. Det koster noen hundredelapper og er en god investering. Anonymkode: 16b39...4d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå