AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #1 Del Skrevet 25. juli 2019 Har to jenter på 9 og 12. Vi er hjemme fra 2 ukers bilferie, og merker de er rastløse, spesielt den yngste. Er ikke mange å leke med rundt oss, men yngste leker med en nabojente innimellom. Jeg tar dem stort sett med en tur i svømmehall, kino eller lignende, hver dag. På kvelden spiller vi spill. De får ikke drive mye med mobil, men litt (1-2 t hver dag). Yngste maser konstant om at noe skal skje, det gjør meg så stresset. Burde jeg overse, eller møte dette? Vi er ikke før kommet hjem, før hun starter. Tydeligvis kjedelig her hjemme. Anonymkode: dd511...ef9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Del Skrevet 25. juli 2019 Hun er overaktivisert, dvs du har aldri lært henne å leke selv. Har hun ikke bøker, morsomme blader, liker hun å tegne/male? Kan hun ikke se morsomme filmer? Kino og svømmehall hver dag høres helt vilt ut spør du meg. Jeg ble ikke aktivisert av mine foreldre og lærte å leke alene eller sammen med søsken. Kunne sitte å lese, se på tv, leke med playmo, osv alene uten problem. Det er vi voksne som legger opp, selv om noen barn har mer krevende personligheter enn andre. I voksen alder er det å kunne hvile i seg selv en god egenskap jeg ser ikke alle har. Anonymkode: 73cea...0bd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 25. juli 2019 #3 Del Skrevet 25. juli 2019 Skru av aktiviseringen! Spill gjerne spill om kvelden og kos dere, men hun har mistet evnen til å finne på ting selv. Snakk med henne om vanlige ting, men skru av hørselen når det gjelder sånt mas. Vi er hjemme fra ferie nå med vår 13-åring,og hun aktiviseres ikke (annet enn at jeg ber om hjelp til ting i huset 😂) Vi ser film sammen og spiller kort osv, men vi er ikke ute på party hver dag! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #4 Del Skrevet 25. juli 2019 Barn har godt av å få lov til å kjede seg. Her i huset møtes den klaginga ikke med sympati, men med "kjeder du deg? SÅ bra!!" Barn som kjeder seg får lov til å bygge egne kreativitet, initiativ, osv. Sitat f.eks Jesper Juul Sitat Når de fleste barn kjeder seg så betyr det at de kjenner en betydelig rastløshet i kroppen som markerer overgangen fra å være forbruker av ytre stimuli til å være avhengig av fantasien og kreativiteten vi alle har i oss. https://www.familieverden.no/oppdragelse/gode-rad/barn-ma-fa-lov-til-a-kjede-seg/ https://familieklubben.no/familieliv/derfor-boer-barna-kjede-seg/909https://www.klikk.no/foreldre/barn/sunt-for-barn-a-kjede-seg-2356043https://www.side2.no/foreldre/det-beste-du-kan-gjore-for-barna-i-sommer-ifolge-psykologen-la-dem-kjede-seg-4644966 Om de er helt ukjente med å aktivisere seg selv, så ville jeg gitt de ett enkelt forslag på noe de kan gjøre selv - og om det ikke faller i smak, så er det opp til dem selv å finne på noe annet. Sommerles.no er en god aktivitet til selvaktivisering, om de ikke er med på den. Bibliotekets lesekampanje, som bruker spillelementer for å engasjere barna, premier osv.https://sommerles.no/?hvordan&lang=nbhttps://pappahjerte.blogg.no/sommerles-arets-dille-for-skolebarn.html Anonymkode: 3c3c9...261 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #5 Del Skrevet 25. juli 2019 Jeg har ei på 8 år, som er likedan. Vanskelig å få dagene til å gå, for hun kjeder seg lett. Og når hun kjeder seg, betyr det at jeg må hjelpe henne å komme i gang med noe. Kjedsomhet fører til kreativitet, ja, men det krever også at foreldrene ofte sparker i gang. Det er lett å si at "når jeg var liten, så..." Men for 20-30 år siden, hadde vi ikke egen mobil/iPad og pc, og vi vandret rundt ute hver dag, i håp om å finne noen å leke med. Idag er det ikke bare-bare å sende barna ut å be de komme hjem til kvelds.. Så her blir det bading, byturer, lekeparker, sykling ol. En hjemmedag resulterer ofte i bruk av iPad, fordi jeg ofte sitter på tlf/pc, så for å unngå det, må jeg aktivisere barnet mye utendørs, fordi hjemme er vi ofte rolig. Anonymkode: 7feed...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #6 Del Skrevet 25. juli 2019 Jeg er hjemme med 9 åring.Han MÅ bli med på en tur/sykkeltur/joggetur med hunden hver dag, og så må han hjelpe til med middagen.Ellers får han kose seg som han selv vil.Det betyr mye spilling, men han finner nå på litt selv også av forskjellige ting. Det kommer da fort nok hverdag med skole, lekser, kompiser osv. Synes det er deilig at vi begge kan sitte leeenge foran tvn med frokost, spille, se på mob, kjøre oss en tur til butikken for å kjøpe dagens middag osv. Helt avslappet, uten dårlig samvittighet for noe😊 Anonymkode: e4e6b...267 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Del Skrevet 25. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hjemme med 9 åring.Han MÅ bli med på en tur/sykkeltur/joggetur med hunden hver dag, og så må han hjelpe til med middagen.Ellers får han kose seg som han selv vil.Det betyr mye spilling, men han finner nå på litt selv også av forskjellige ting. Det kommer da fort nok hverdag med skole, lekser, kompiser osv. Synes det er deilig at vi begge kan sitte leeenge foran tvn med frokost, spille, se på mob, kjøre oss en tur til butikken for å kjøpe dagens middag osv. Helt avslappet, uten dårlig samvittighet for noe😊 Anonymkode: e4e6b...267 Slik vi har det også, ungene MÅ delta på kino, sykkeltur eller annet hver dag. Ellers forventer jeg at de aktiviserer seg selv, bortsett fra kveld, så vi spiller. Det funker for 12 åringen, men altså ikke for 9 åringen. Blir bare mas. TS Anonymkode: dd511...ef9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #8 Del Skrevet 25. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: ungene MÅ delta på kino, Anonymkode: dd511...ef9 Det her var like rart å lese som 'Ungene MÅ spise opp godteriet sitt". Anonymkode: 0f43b...814 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #9 Del Skrevet 25. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det her var like rart å lese som 'Ungene MÅ spise opp godteriet sitt". Anonymkode: 0f43b...814 Neinei, jeg mente altså at de MÅ ut av huset hver dag🤣 Anonymkode: dd511...ef9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #10 Del Skrevet 25. juli 2019 Bare tull å legge opp til aktivisering hele tiden. Bedre at de finner det ut selv. Høres stressende ut for alle sammen. Gjør det heller når det faller naturlig. Anonymkode: 108d9...339 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 26. juli 2019 #11 Del Skrevet 26. juli 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ei på 8 år, som er likedan. Vanskelig å få dagene til å gå, for hun kjeder seg lett. Og når hun kjeder seg, betyr det at jeg må hjelpe henne å komme i gang med noe. Kjedsomhet fører til kreativitet, ja, men det krever også at foreldrene ofte sparker i gang. Det er nettopp det du ikke må. For når du gjør det, forteller du henne indirekte at det er opp til deg å finne ut hva hun skal gjøre, og at det er din «feil» at hun kjeder seg eller om ideene dine ikke er fristende nok. Hun blir kanskje flinkere til å leke alene med det du setter i gang, men hun lærer ikke å finne på noe selv. Den som kjeder deg hjemme hos oss, kan gjerne få oppgaver av meg, men da blir det oppgaver jeg ønsker å få gjort. De får ikke tråkke i beina på meg og gnåle om at de kjeder seg, -da får de heller hjelpe til. Merkelig nok har de aldri problemer med å finne på noe de heller vil gjøre enn å brette sokker. Noen ganger må de hjelpe til, så tror nesten de blir litt lettet de gangene de får valget mellom husarbeid eller lek på egen hånd. Jeg ser i alle fall ikke snurten av dem når de har fått et slikt valg, haha! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RødeFare Skrevet 26. juli 2019 #12 Del Skrevet 26. juli 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ei på 8 år, som er likedan. Vanskelig å få dagene til å gå, for hun kjeder seg lett. Og når hun kjeder seg, betyr det at jeg må hjelpe henne å komme i gang med noe. Kjedsomhet fører til kreativitet, ja, men det krever også at foreldrene ofte sparker i gang. Det er lett å si at "når jeg var liten, så..." Men for 20-30 år siden, hadde vi ikke egen mobil/iPad og pc, og vi vandret rundt ute hver dag, i håp om å finne noen å leke med. Idag er det ikke bare-bare å sende barna ut å be de komme hjem til kvelds.. Så her blir det bading, byturer, lekeparker, sykling ol. En hjemmedag resulterer ofte i bruk av iPad, fordi jeg ofte sitter på tlf/pc, så for å unngå det, må jeg aktivisere barnet mye utendørs, fordi hjemme er vi ofte rolig. Anonymkode: 7feed...489 Men er det ikke nettopp derfor det er ekstra viktig at ungene lærer å underholde seg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #13 Del Skrevet 26. juli 2019 /-jeg kjeder meg!/ = "Så bra da, da gleder jeg meg til å se hva du finner på". "Så deilig, da kan du jo gjøre hva du vil". " Kom deg ut, nå får du gå deg en tur, og komme tilbake til middag". " Så bra, da kan du støvsuge her, og lage middag i dag." "Da kan du enten velge mellom å lese minst en time i boka di, eller rydde på rommet". "Nå har jeg foreslått tegning og lydbok, så gidder du ikke det får du finne på noe selv". "Ikke forstyrr meg." Anonymkode: 87376...1b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2019 #14 Del Skrevet 26. juli 2019 Jeg spør og graver, jeg. - det er så kjedelig! - Hva har du lyst til å gjøre da? - Reise til tusenfryd - Det går ikke, i dag skal vi være hjemme fordi bla bla. Er det noe hjemme du har lyst til å gjøre? - Nei. - Det var dumt. Da blir du jo bare sittende her. Er det ingen leker, filmer eller ting som frister litt? - Kan vi bade ute? - Ja, men da må hente slangen fra garasjen selv og ordne badevann. Si fra så skal jeg hjelpe deg å koble den til. Det dukker som regel alltid opp noe, og jeg hinter forsiktig i blant, og stiller nok litt ledende spørsmål. Men de finner på tingene selv. Anonymkode: 0f43b...814 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå