Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.  Jeg tok noen blodprøver i forrige uke, da jeg utredes for Behkterevs. Vet noen hvor lang tid det som regel tar å få svar på prøven? Tenker da i forhold til at den kanskje må analyseres en annen plass enn nærmeste sykehus. Jeg tok prøven på onsdag i forrige uke. Fastlegen min sender forøvrig som regel brev om svaret :)

AnonymBruker
Skrevet

Det går vel imellom 3-8 virkedager før du får blodprøvesvar. Har du ikke ny time hos fastlegen for å gjennomgå blodprøvene og får å vurdere veien videre uansett blodprøvesvar?

Anonymkode: 05a64...a2a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går vel imellom 3-8 virkedager før du får blodprøvesvar. Har du ikke ny time hos fastlegen for å gjennomgå blodprøvene og får å vurdere veien videre uansett blodprøvesvar?

Anonymkode: 05a64...a2a

Nei, fastlegen skulle gi beskjed om blodprøvesvar og henvise i MR, så tar vi det derfra :)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mimmii skrev:

Hei.  Jeg tok noen blodprøver i forrige uke, da jeg utredes for Behkterevs. Vet noen hvor lang tid det som regel tar å få svar på prøven? Tenker da i forhold til at den kanskje må analyseres en annen plass enn nærmeste sykehus. Jeg tok prøven på onsdag i forrige uke. Fastlegen min sender forøvrig som regel brev om svaret :)

Blod er ferskvare, det kan ikke oppbevares lenge før det er søppel. (Unntaket er fryseprøver.)

Dermed så kjøres blodprøver i de aktuelle maskinene for analyser raskest mulig. Maks 2 dager i post, analysering og elektronisk svar tilbake til lege innen en uke. 

Men det spørs jo hvilke blodprøver legen har tatt. Og så skal lege gå igjennom posten og vurdere prøvesvaret og sende/formidle  det til deg. Spørsmålet er hvor rask legen din er? Og om han venter på bl.pr. svar før han henviser til MR. 

vanlig svar til pasienter er en uke, men svarene kommer i all hovedsak mye raskere. Men det er ferietid nå...så å føre svar og sende kan ta lenger tid på analyselaben.

Anonymkode: d3cca...bff

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blod er ferskvare, det kan ikke oppbevares lenge før det er søppel. (Unntaket er fryseprøver.)

Dermed så kjøres blodprøver i de aktuelle maskinene for analyser raskest mulig. Maks 2 dager i post, analysering og elektronisk svar tilbake til lege innen en uke. 

Men det spørs jo hvilke blodprøver legen har tatt. Og så skal lege gå igjennom posten og vurdere prøvesvaret og sende/formidle  det til deg. Spørsmålet er hvor rask legen din er? Og om han venter på bl.pr. svar før han henviser til MR. 

vanlig svar til pasienter er en uke, men svarene kommer i all hovedsak mye raskere. Men det er ferietid nå...så å føre svar og sende kan ta lenger tid på analyselaben.

Takk for utfyllende svar! :)
Har fått time til MR, er bare så utålmodig når det kommer til blodprøvesvarene. Får bare vente å se :)

Skrevet
2 timer siden, Mimmii skrev:

Takk for utfyllende svar! :)
Har fått time til MR, er bare så utålmodig når det kommer til blodprøvesvarene. Får bare vente å se :)

Kan jeg spørre hvilke symptomer du har? Min kjæreste lurer på om han har den sykdommen. 

Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Kan jeg spørre hvilke symptomer du har? Min kjæreste lurer på om han har den sykdommen. 

Har hatt smerter i korsryggen i ganske mange år, men bare akkurat i det jeg har røyst meg eller satt meg ned.. Siste årene har det blitt mer og mer konstant, i tillegg til smerter i bekkenet.. Og allmennsymptomer som dårlig matlyst, slapp osv :)

AnonymBruker
Skrevet

Bare sånn at du er klar over dette så er dette en sykdom det kan da mange år å få endelig diagnose på. Jeg har har smerter i 15 år, avstiving i nedre del av ryggsøylen, er HLA-B27 positiv, fatigue, d-vit mangel (dette kan bli sett i sammenheng med AS (bektherev)) ++ men er fremdeles ingen synlige funn på bilder.

nå etter 15 år har jeg fått diagnosen non-radiografisk ankyloserende spondylitt.

(Ankyloserende spondylitt = Bektherev)

Anonymkode: 5bb89...f86

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn at du er klar over dette så er dette en sykdom det kan da mange år å få endelig diagnose på. Jeg har har smerter i 15 år, avstiving i nedre del av ryggsøylen, er HLA-B27 positiv, fatigue, d-vit mangel (dette kan bli sett i sammenheng med AS (bektherev)) ++ men er fremdeles ingen synlige funn på bilder.

nå etter 15 år har jeg fått diagnosen non-radiografisk ankyloserende spondylitt.

Kan jeg spørre om du har fått noen behandling?

Anonymkode: 96c84...92e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om du har fått noen behandling?

Ikke meg du siterer, men behandling for B. Er betennelsesdempende tabletter, fysioterapi og egentrening. Jens Stoltenberg har B. I tillegg skal man være påpasselig med synskontroller. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men behandling for B. Er betennelsesdempende tabletter, fysioterapi og egentrening. Jens Stoltenberg har B. I tillegg skal man være påpasselig med synskontroller. 

Om man leser på feks grupper på facebook der folk som har denne sykdommen forteller om å leve med denne sykdommen, så er det litt mer enn dette som behandling. Du får det hele til å virke lett håndtelig både som å leve med og behandlingen. Det stemmer ikke! Dette er en helt jævlig sykdom

Anonymkode: 60027...d7b

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg fullstendig klar over, men jeg venter som sagt bare på å se om HLA-B27 prøven er positiv eller negativ.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Mimmii said:

Det er jeg fullstendig klar over, men jeg venter som sagt bare på å se om HLA-B27 prøven er positiv eller negativ.

Jeg ble testet for det for et par måneder siden og fikk svar i løpet av en uke. De fleste fastleger bruker Furst til slikt, så jeg bare logget meg på http://www.furst.no/ta-prove-hos-oss/pasientweb/

Anonymkode: a40aa...b5b

AnonymBruker
Skrevet

Broren min har Bekhterev. Det tok også mange år før han fikk diagnosen. Han fikk beskjed av legene i det landet han bodde i da han fikk diagnosen om å kutte ut stivelse i maten. Det vil si spise lavkarbo. Kun ren mat og grønnsaker uten stivelse (de over bakken), og sunt fett (først og fremst fett fra planter (kokos, oliven, avokado). Han fikk også beskjed om å gå turer, og få varmebehandling (de hadde en form for saunatelt han brukte en periode). 

For han gjorde dette (spesielt kostholdet) underverker på smertene han hadde i ryggen og resten av kroppen som følge av sykdommen. Kroppsholdningen hans ble også bedre.  Idag går han ikke på noen medisiner og jobber fullt i motsetning til hva han gjorde da han fikk diagnosen. 

Et lite tips bare. 

Anonymkode: f16a5...ae3

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man leser på feks grupper på facebook der folk som har denne sykdommen forteller om å leve med denne sykdommen, så er det litt mer enn dette som behandling. Du får det hele til å virke lett håndtelig både som å leve med og behandlingen. Det stemmer ikke! Dette er en helt jævlig sykdom

Jeg lever med B og synes der er langt andre ting det er jævligere å leve med. Bkommer også i ulike varianter som alt annet. 

Facebook grupper for sykdom går jeg ikke og leser i. Noe mer ødeleggende og negativt finnes ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever med B og synes der er langt andre ting det er jævligere å leve med. Bkommer også i ulike varianter som alt annet. 

Facebook grupper for sykdom går jeg ikke og leser i. Noe mer ødeleggende og negativt finnes ikke. 

Da må man lure veldig på hva slags tunge sykdommer du har som har gitt deg det inntrykket om at det er ødeleggende og negativt. Og litt rart du kan påstå at den ikke er jævlig å leve med når du samtidig sier den kommer i forskjellige varianter. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble testet for det for et par måneder siden og fikk svar i løpet av en uke. De fleste fastleger bruker Furst til slikt, så jeg bare logget meg på http://www.furst.no/ta-prove-hos-oss/pasientweb/

Anonymkode: a40aa...b5b

Hmm.. Jeg logget meg inn tidligere i dag, og absolutt ingen prøvesvar står der? Ikke de jeg har tatt de siste månedene heller.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Mimmii skrev:

Jeg har en del av symptomene på bechterevs, men er HLA-B27 negativ. Som legen min sa, 10% av befolkningen er HLA-B27 positive og de fleste av dem har ikke bechterevs. 90-95% av de med Bechterevs er HLA-B27 positive, så 5-10% av dem med diagnosen vil være negative. Så det er bare en del av diagnostikken, ikke avgjørende. 

Anonymkode: fdcca...706

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Mimmii skrev:

Hmm.. Jeg logget meg inn tidligere i dag, og absolutt ingen prøvesvar står der? Ikke de jeg har tatt de siste månedene heller.

Legen må bruke det knalldyre Furstlab. For at prøvene dine skal ligge i deres database. 

De flrste fastleger bruker nærmeste offentlige sykehuslab. Der er hentetjeneste på prøver på legekontorene. Unntaket er legekontor langt ute i Gokk. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Behandlingen som ble nevnt var vel mest for å behandle symptomer, vet du om noen annen behandling for Bechterew? Vet du hvem som får det i tilfelle? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...