AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #1 Skrevet 25. juli 2019 Hei! Jeg skal starte på dps om noen dager, jeg gruer meg mye, vet ikke hva jeg skal gjøre og er bare veldig redd. Jeg lurer på om dps kan ødelegge for framtiden min, mine framtidige studieplaner og evt. Jobb. Må jeg fortelle foreleser på uni om mine diagnoser og dps? Må jeg fortelle det til arbeidsgiver? Vil det hindre framtiden min? Takk på forhånd Anonymkode: 03c0a...69e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Skrevet 25. juli 2019 Ja, alt journalføres og kan brukes mot deg hvis du uheldigvis havner i bråk med en eller annen offentlig etat. Anonymkode: 8c885...8c6 5
Katten.2.0 Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 Du må ikke fortelle foreleser eller andre det (med unntak av jobber hvor det kreves grundig undersøkelse og godkjenning av den ansatte, som feks politi). 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #4 Skrevet 25. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, alt journalføres og kan brukes mot deg hvis du uheldigvis havner i bråk med en eller annen offentlig etat. Anonymkode: 8c885...8c6 Så jeg burde kanskje ikke starte på dps? Anonymkode: 03c0a...69e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #5 Skrevet 25. juli 2019 Det er bare om du skal bli sikkerhetsklarert at dette vil komme fram, og bare ved sikkerhetsklarering på høyt nivå (type forsvarshemmeligheter, jobb i PST og denslags). Anonymkode: 4c01e...97d 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #6 Skrevet 25. juli 2019 Ingen har noe med din helse. Du skal selvfølgelig ikke fortelle det til sjef, foreleser eller noen andre du ikke stoler på. Hvorfor tror du at du må fortelle dette til noen? Forteller du folk om fysisk sykdom? Anonymkode: 1d476...22b 14
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 Akkurat nå, Katten.2.0 skrev: Du må ikke fortelle foreleser eller andre det (med unntak av jobber hvor det kreves grundig undersøkelse og godkjenning av den ansatte, som feks politi). Er legeyrket en av disse? Hva med fysikker og lærer utdanning? Anonymkode: 03c0a...69e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #8 Skrevet 25. juli 2019 Du trenger ikke å fortelle det til noen😊 DPS kommer nok til å hjelpe deg mer enn å ødelegge. Dersom du velger å ikke få hjelp, så kan problemene dine bli verre å håndtere og på sikt ødelegge for deg. Jeg går i behandling hos DPS og er i jobb, det er ingen problem. Selv ikke nå som jeg er sykemeldt, leder har ingenting med grunnen til hvorfor jeg er sykemeldt heller. Nå har jeg valgt å fortelle det likevel, og det er ikke noe problem. Anonymkode: 06e8c...52d 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #9 Skrevet 25. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er legeyrket en av disse? Hva med fysikker og lærer utdanning? Anonymkode: 03c0a...69e Jeg er lærer, har studert matematikk. Ikke noe problem. Tror det er verre om du har de jobbene med ubehandlet psykisk sykdom Anonymkode: 06e8c...52d 4
Wiskola Skrevet 25. juli 2019 #10 Skrevet 25. juli 2019 Som nevnt ovenfor her, om du skal inn i meget spesielle yrker med streng sikkerhetsklarering så kommer det kanskje frem, eventuelt hvis du skal bli pilot eller andre type yrker som krever nøye gjennomgang av din fysiske og psykiske helse. Du trenger ikke fortelle foreleser eller andre om det med mindre det er noe du føler de har "rett" på å vite. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #11 Skrevet 25. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke å fortelle det til noen😊 DPS kommer nok til å hjelpe deg mer enn å ødelegge. Dersom du velger å ikke få hjelp, så kan problemene dine bli verre å håndtere og på sikt ødelegge for deg. Jeg går i behandling hos DPS og er i jobb, det er ingen problem. Selv ikke nå som jeg er sykemeldt, leder har ingenting med grunnen til hvorfor jeg er sykemeldt heller. Nå har jeg valgt å fortelle det likevel, og det er ikke noe problem. Anonymkode: 06e8c...52d Kan jeg spørre hvordan første time foregår, og hvor lenge varer den? hvordan er utredningen og hvor lenge varer den? Altså hvor mange ganger i uka har du time? Så ingen har rett til innsikt i min journal og det vil nok ikke ødelegge for meg? Anonymkode: 03c0a...69e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #12 Skrevet 25. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer, har studert matematikk. Ikke noe problem. Tror det er verre om du har de jobbene med ubehandlet psykisk sykdom Anonymkode: 06e8c...52d Ja, det kan godt hende. Siden jeg får ikke til å snakke med unger siden jeg er redd de skal klage på meg og de forstår meg feil. Men samtidig så har psykiske plager gitt meg stor motivasjon og mot i skole arbeid. Jeg gir mye for å glemme og fjerne tankene mine. Anonymkode: 03c0a...69e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #13 Skrevet 25. juli 2019 Ekskona til mannnen min har noen diagnoser og plaga oss veldig en periode. Mye tlf på natt og dagtid. Sms-er med trusler. Tlf til familien min osv. Mange andre ting og som påvirka jobb familie og hjem. Vi kontakta politiet men ingenting kunne gjøres før ho hadde faktisk gjort noe.. hun var i dps og i psyk omsorgen. Da kan ingenting røre deg. For da er det synd på det. Så min erfaring er at med dps i bakgrunn så er du omtrent urørlig og kan oppføre deg som du vil og være den som får hjelp og forståelse. Så bare reis på dps, veldig trygt:) Anonymkode: 1f337...0bb 3
Katten.2.0 Skrevet 25. juli 2019 #14 Skrevet 25. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er legeyrket en av disse? Hva med fysikker og lærer utdanning? Anonymkode: 03c0a...69e Skal ikke være noe problem med de yrkene. Uansett er det viktigste at du fokuserer på din mentale helse. 2
Wiskola Skrevet 25. juli 2019 #15 Skrevet 25. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ekskona til mannnen min har noen diagnoser og plaga oss veldig en periode. Mye tlf på natt og dagtid. Sms-er med trusler. Tlf til familien min osv. Mange andre ting og som påvirka jobb familie og hjem. Vi kontakta politiet men ingenting kunne gjøres før ho hadde faktisk gjort noe.. hun var i dps og i psyk omsorgen. Da kan ingenting røre deg. For da er det synd på det. Så min erfaring er at med dps i bakgrunn så er du omtrent urørlig og kan oppføre deg som du vil og være den som får hjelp og forståelse. Så bare reis på dps, veldig trygt:) Anonymkode: 1f337...0bb Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av det her. 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #16 Skrevet 25. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ekskona til mannnen min har noen diagnoser og plaga oss veldig en periode. Mye tlf på natt og dagtid. Sms-er med trusler. Tlf til familien min osv. Mange andre ting og som påvirka jobb familie og hjem. Vi kontakta politiet men ingenting kunne gjøres før ho hadde faktisk gjort noe.. hun var i dps og i psyk omsorgen. Da kan ingenting røre deg. For da er det synd på det. Så min erfaring er at med dps i bakgrunn så er du omtrent urørlig og kan oppføre deg som du vil og være den som får hjelp og forståelse. Så bare reis på dps, veldig trygt:) Anonymkode: 1f337...0bb Men jeg vil ikke bruke dps/ diagnose som en unnskyldning på hvorfor jeg er sånn som jeg er. Anonymkode: 03c0a...69e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #17 Skrevet 25. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Så jeg burde kanskje ikke starte på dps? Anonymkode: 03c0a...69e Jo, det burde du om du føler du trenger det. Det kommer ikke til å hindre deg i fremtiden, ved mindre du blir involvert i noen saker som krever gransking av journalen din. Studerer selv profesjon i psykologi, stiller til valg som politiker og går til DPS, ingen problemer. Det eneste var at det hindret meg fra å komme inn i militæret, noe jeg ikke hadde særlig lyst til heller. Mye bedre å ta vare på helsa si, ingen andre har noe med det å gjøre, ved mindre du selv vil fortelle det Anonymkode: a6798...42a 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #18 Skrevet 25. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det burde du om du føler du trenger det. Det kommer ikke til å hindre deg i fremtiden, ved mindre du blir involvert i noen saker som krever gransking av journalen din. Studerer selv profesjon i psykologi, stiller til valg som politiker og går til DPS, ingen problemer. Det eneste var at det hindret meg fra å komme inn i militæret, noe jeg ikke hadde særlig lyst til heller. Mye bedre å ta vare på helsa si, ingen andre har noe med det å gjøre, ved mindre du selv vil fortelle det Anonymkode: a6798...42a Så fint å høre at du klarer deg så bra! Hvordan er det på dps? Spesielt første time? Hvordan fungerer utredningen og hvor lenge varer timene? Anonymkode: 03c0a...69e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #19 Skrevet 25. juli 2019 Jeg har vært på DPS, men hverken skolen jeg studerte ved eller arbeidsgiverne mine vet om det. Hvorfor skulle de det? Anonymkode: ec6b0...52a 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #20 Skrevet 25. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært på DPS, men hverken skolen jeg studerte ved eller arbeidsgiverne mine vet om det. Hvorfor skulle de det? Anonymkode: ec6b0...52a Hvordan fikk du gyldig fravær? Kunne du få dokumentasjon uten at det står dps på det? Anonymkode: 03c0a...69e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå